[XP] Mouse pointer springt soms ver weg

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 21:58
Dit is een probleem dat ik nu al jaren ondervind op nagenoeg alle Windows systemen waarop ik al gewerkt heb. Af en toe gebeurt het dat terwijl ik de muis gebruik de mouse pointer ineens een hele sprong op het scherm maakt en dus ergens totaal anders verschijnt.
Destijds had ik al eens gezocht en het enige dat telkens terugkwam is dat het ligt aan optische muizen die niet altijd even accuraat tracken. Ik betwijfelde lang of dit wel de ware reden is, want de sprong is wel heel groot altijd.
Welnu, ik heb nu net hetzelfde opgemerkt met de touchpad van mijn laptop. Dus heel de theorie over optische muizen kan gelijk de prullenbak in, en het lijkt dus echt wel of het een software probleem is.

Enkele vragen:
1. Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem via touchpad of niet-optische muis ?
2. Zijn er mensen die hetzelfde probleem voorhebben met andere OS'en zoals MacOS of Linux ?
3. En vooral: kent iemand een oplossing ;).

Tnx

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij sommige touchpads is het mogelijk om je muis sneller te laten lopen door op een plek je vinger te houden en op een andere plek nog een vinger te zetten. Kijk eens of bij jou dat ook zo is, dan weet je waar die sprong vandaan kan komen (bijvoorbeeld door je palm op het touchpad laten rusten zonder dat je het merkt). Bij optische muizen is het vaak de ondergrond waar het aan ligt. Heb je een muis die niet erg nauwkeurig is, of zeer gevoelig voor kleurwisselingen, dan springt hij ook van de ene naar de andere kant. Dit heb ik op school gezien, leuke muismatten van Dell met wit en zwart erin in blokjes, je muis vloog echt over je scherm heen zodra hij van wit naar zwart en andersom ging. Nog erger was als hij net op de scheiding bleef liggen, muis werd helemaal gek op het scherm. Ik had toen eens als test mijn MX510 meegenomen, geen problemen ermee.

Dus, check je ondergrond van je muis en kijk of je touchpad speciale opties heeft in de hardware door het te testen. Hoe je dat van je touchpad uitzet, geen idee. Kan volgens mij niet eens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tot nog toe heb ik dit alleen maar bij optische muizen op bepaalde ondergronden, maar het is wel opvallend dat het de laatste maanden vaker voorkomt dan voorheen en op alle systemen waar ik mee werk (allemaal Windows XP of Vista). Met mijn touchpad heb ik het nog nooit gemerkt, en ik kan ook niet (zoals Hero Of Time aangeeft) dit effect veroorzaken op mijn Dell Latitude laptop...

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 21:58
Ik heb het nu al enkele keren ook voorgehad op mijn laptop zonder aangesloten muis. Het gedrag dat ik daar zie is gewoon krek hetzelfde als wat ik vroeger met die optische muizen had. Ofwel is het puur toeval en wordt het toch door iets anders veroorzaakt, maar het lijkt me toch echt wel een algemener probleem...
De touchpad is in elk geval niet ingesteld met afzonderlijke zones voor scrolling e.d. Daarnet nog versprong de pointer terwijl ik enkel met mijn wijsvinger de touchpad aanraakte en de laptop voor de rest al helemaal niet aangeraakt werd. Bovendien sprong hij gewoon in ene keer de helft van de breedte van mijn scherm, wat ik onmogelijk kan simuleren met de touchpad.