Toon posts:

Wifi over afstand van een kilometer.

Pagina: 1
Acties:
  • 859 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op scouting en eenmaal per jaar doen we mee aan JOTA (Jamboree on the Air), bij ons sinds 5 jaar geflankeerd door JOTI (Jamboree on the Internet). Het laatste heeft via een server 6 computers draaien. De server maakt gebruik van een analoog telefoonverbindinkje van geen betekenis. Toch krijgen we van KPN ieder jaar weer een rekening van 30 euro. Nu hadden we zelf in gedachten om (In de geest van JOTA) gewoon met een wifi-verbinding met een computer in de binnenstad (met adsl) een constante verbinding op te werken. Wij zitten zelf aan de rand van hengelo in het bos. Nu is het probleem dat het signaal te zwak om redelijkerwijs een goede verbinding te leggen. We weten al dat de oplossing met de pringels-bus en de dubbele quad met het cd'tje niet werken. Nu is mijn vraag:

Wie weet een goede antenneoplossing om toch een redelijk signaal over te brengen over de afstand tot een kilometertje met een sporadisch boompje in de weg?

PS Zelfbouw is een must, kopen wordt al gauw te duur.

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
je zou een wifi schotel kunnen bouwen of kopen. Bouwen: je moet een oude tv schotel en daarop een biquad antenne zetten. http://pe2er.nl/biquad/. Of je kunt er een kopen, bij www.wlan-shop.nl Ik heb een schotel gebouw, deze kan in de 2 tot 3 km. In de praktijk.

[ Voor 17% gewijzigd door thenapster op 30-10-2007 18:27 ]

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-03 16:41
Wat voor routers en ontvangers worden er gebruikt, dat is misschien ook wel handig. En wat is "te duur"? Heb je een concreet budget?

• thenapster
Hallo,

bomen zijn de groots storende factor, je moet de ontvanger kunnen zien. Anders ben je nergens, dus je moet elkaar kunnen zien, dan pas kun je een goeie verbinding opzetten. Ik heb zelf een schotel, in het bos, en van de 2 km blijft niet veel meer over, door een paar rijen bomen, niet eens zo veel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm zelf bouw eh ?

http://ronja.twibright.com/

een sporadisch boompje moetweg .. altijd goed voor een fatsoenlijk kampvuur mar marshmellows :9

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
thenapster schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:21:
je zou een wifi schotel kunnen bouwen of kopen. Bouwen: je moet een oude tv schotel en daarop een biquad antenne zetten. http://pe2er.nl/biquad/. Of je kunt er een kopen, bij www.wlan-shop.nl Ik heb een schotel gebouw, deze kan in de 2 tot 3 km. In de praktijk.
Heey, daar had ik nog niet aan gedacht. (Ik zocht oorspronkelijk meer in de richting van een Helical antenne. ) Wat is de afstand van de biquad naar de parabool in jouw opstelling? Zet je hem gewoon op de plek waar normaal de ontvanger zit?
Maksvr schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:23:
Wat voor routers en ontvangers worden er gebruikt, dat is misschien ook wel handig. En wat is "te duur"? Heb je een concreet budget?
Dat eerste doet er nog niet toe. Ik wil eerst een acceptabele antenne voor ik investeer in iets dergelijks. Mede daarmee gerekend is het budget 0.

En verder: sporadische boompjes zijn niet van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 07:38 ]

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

Hoicks

Techno!

Je zou eens kunnen zoeken of je ergens een tweedehands Breezenet (Alvarion) DS.11 op de kop kan tikken.

Ik heb twee van die antenne's gekregen van mijn huidige werkgever en daarmee kon ik afgelopen JOTA/JOTI gemakkelijk 4 megabit over ruim 825 meter halen (moet wel zichtverbinding zijn met wellicht een paar bomen er tussen).

Het ding kan maximaal 11 megabit aan, maar kan dus voldoende snelheid leveren om lekker te kunnen interpretten met Scouting.

Hengelo? St. Christoffel toevallig? Daar woon ik vlakbij ;)

Ik zelf ben van Scouting twickel Borne.

http://computer-hardware....hkT%2Bo%3D&fta_ind=1&fs=1

Ik ben alleen bang dat diegene er teveel voor vraagt. Ook snap ik niet waarom hij aangeeft dat er geen antenne's worden meegeleverd. De antenne's zijn die hoekige alvarion dingen op de foto. Het systeem bestaat namelijk uit 4 delen. 2x voeding en 2x antenne.

Nu lees ik pas dat je zelfbouw overweegt. Als je 30 euro investeert, heb je volgend jaar de telefoonkosten niet meer.

[ Voor 58% gewijzigd door Hoicks op 31-10-2007 08:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoicks schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:29:
Je zou eens kunnen zoeken of je ergens een tweedehands Breezenet (Alvarion) DS.11 op de kop kan tikken.

Ik heb twee van die antenne's gekregen van mijn huidige werkgever en daarmee kon ik afgelopen JOTA/JOTI gemakkelijk 4 megabit over ruim 825 meter halen (moet wel zichtverbinding zijn met wellicht een paar bomen er tussen).

Het ding kan maximaal 11 megabit aan, maar kan dus voldoende snelheid leveren om lekker te kunnen interpretten met Scouting.

Hengelo? St. Christoffel toevallig? Daar woon ik vlakbij ;)

Ik zelf ben van Scouting twickel Borne.

http://computer-hardware....hkT%2Bo%3D&fta_ind=1&fs=1

Ik ben alleen bang dat diegene er teveel voor vraagt. Ook snap ik niet waarom hij aangeeft dat er geen antenne's worden meegeleverd. De antenne's zijn die hoekige alvarion dingen op de foto. Het systeem bestaat namelijk uit 4 delen. 2x voeding en 2x antenne.
Nee, Ariens-ingrid groep, bij Thales onder de brug. En ik moet naar de tuindorpvijver. Ik heb dus de bomen op het talud van de brug in de weg staan. Het is ook geen kilometer, maar ik noem het zo omdat die bomen daar staan. Bedankt voor je tip, maar ik denk inderdaad dat deze grapjas veel te duur is met zijn setje. Ik zoek inderdaad zoiets, om met een simpel kabeltje naar de mast en de schoorsteen te gaan en het daar te versterken

• thenapster
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 07:35:
[...]

Heey, daar had ik nog niet aan gedacht. (Ik zocht oorspronkelijk meer in de richting van een Helical antenne. ) Wat is de afstand van de biquad naar de parabool in jouw opstelling? Zet je hem gewoon op de plek waar normaal de ontvanger zit?

[...]

Dat eerste doet er nog niet toe. Ik wil eerst een acceptabele antenne voor ik investeer in iets dergelijks. Mede daarmee gerekend is het budget 0.

En verder: sporadische boompjes zijn niet van mij.
JA, waar normaal het ontvangertje/zendertje/ van de tv zit, daar plaatst je hem, dan heb je precies de goede brandpuntafstand. Met een budget van 0 kom je volgens mij niet zo ver :o

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:44:
[...]

Nee, Ariens-ingrid groep, bij Thales onder de brug. En ik moet naar de tuindorpvijver. Ik heb dus de bomen op het talud van de brug in de weg staan. Het is ook geen kilometer, maar ik noem het zo omdat die bomen daar staan. Bedankt voor je tip, maar ik denk inderdaad dat deze grapjas veel te duur is met zijn setje. Ik zoek inderdaad zoiets, om met een simpel kabeltje naar de mast en de schoorsteen te gaan en het daar te versterken
Nu lees ik pas dat je zelfbouw overweegt. Als je 30 euro investeert, heb je volgend jaar de telefoonkosten niet meer.

Gewoon die knakker mailen en proberen misschien? :P Wie niet waagt blijft maagd.

Je moet niet vergeten dat het maar 11 megabit is en je ook snelheid verliest naar mate je verder weg zit. De apparatuur is volgens mij niet zoveel meer waard....

Heb je een screenshot met de lijn van Google maps waar je langs moet?

[ Voor 3% gewijzigd door Hoicks op 31-10-2007 08:52 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46

JdM

Humbled

*Kuch-Kuch*

Is dit iets? :)

Verwijderd

Topicstarter
thenapster schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:50:
[...]

JA, waar normaal het ontvangertje/zendertje/ van de tv zit, daar plaatst je hem, dan heb je precies de goede brandpuntafstand. Met een budget van 0 kom je volgens mij niet zo ver :o
Het budget 0 heeft ons het netwerk uit de topicstart geleverd. (Win98-computers, maar genoeg voor mIRC) Ik hou deze optie in gedachten.

Screenshot over het pad dat we moeten volgen. vinden :P De rode lijnen zijn de 2 mogelijkheden die we hebben. De punt van de v is onze blokhut.

@JdM Dit soort gaasantennes hebben niet de gewenste versterking, doordat de openingshoek nog te groot is. (Bovendien heb ik er dan nog maar één.)
Dat weet ik, maar ik heb een heel beperkt budget. Ik zoek eerst de beste optie uit en dan kan ik wel iets doen. Maar niet op voorhand, en dan maar hopen dat het goed komt. Zonder antennes kom ik bij deze beste man niet verder. (Ik hou natuurlijk altijd de versterkertjes in gedachten.)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 10:23 ]

• TRAXION
  • Laatst online: 14-03 20:36
Kan je niet beter een bedrijf daar ronselen voor sponsering en daar eventueel een link up zetten.

Want volgens mij zit er aan de rechterkant industriegebied of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:20:
Kan je niet beter een bedrijf daar ronselen voor sponsering en daar eventueel een link up zetten.

Want volgens mij zit er aan de rechterkant industriegebied of niet ?
Is de revue al gepasseerd. De voorsten wilden niet, en staan met hun gebouwen de achtersten in de weg. Ben alleen nog niet bij het HAMNUS van de VERON geweest. (zit net iets buiten de foto)

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:26:
[...]

Is de revue al gepasseerd. De voorsten wilden niet, en staan met hun gebouwen de achtersten in de weg. Ben alleen nog niet bij het HAMNUS van de VERON geweest. (zit net iets buiten de foto)
Is een zichtverbinding mogelijk over die lijnen van google maps?

Verwijderd

Topicstarter
Hoicks schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:10:
[...]

Is een zichtverbinding mogelijk over die lijnen van google maps?
De linker wel, (ik kan tot 18 meter hoog de mast in) maar ik geef de voorkeur aan de rechter, en dat is de reden dat ik dit topic open. Bij de linker moet ik bellen of ze een servertje aan willen zetten en bij de rechter kom ik gewoon in het netwerk dat altijd draait. Bij de rechter is die rechte rij bomen de bottleneck. Daar moet ik door een paar kruinen. De rest is vrij.

Verwijderd

Topicstarter
Hoicks schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:29:

Ik zie aan die antennes een coaxconnector zitten. Dus eigenlijk kan ik de schotels van thenapster combineren met de voedingen van die alvarion?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 07:38:
[...]

Ik zie aan die antennes een coaxconnector zitten. Dus eigenlijk kan ik de schotels van thenapster combineren met de voedingen van die alvarion?
Ik heb die knakker gemaild en hij geeft idd aan dat er nog antenne's aangesloten moeten worden:

Demail:
Hoi,

Ik lever inderdaad geen antennes mee.

De totale set bestaat inderdaad uit twee
voedingsblokken/netwerkkoppelunits en twee outdoor-units.

Deze outdoor-units zijn de uiteindelijke radio's en bevatten van zichzelf
geen antennes. Koppelen van antennes gebeurt op normaal type N-connectoren
welke op de buiten-unit zitten.

Als je een compleet werkende link wilt hebben, zul je naast deze set ook
een tweetal antennes moeten hebben.

Kees

>
> Hallo,
>
> Ik heb een vraag over de wireless link die je aanbied op marktplaats.
>
> Je geeft aan dat je geen antenne's meelevert, maar voorzover ik weet
> bestaat de totale set uti 4 delen. 2x adapters en 2x antenne's.
>
> Op de foto staan 4 onderdelen.
>
> Wat bedoel je precies met wat je allemaal levert? Ik ben voor een
> Scoutinggroep actief waar ik de antenne's zou kunnen gebruiken. Maar dan
> wil ik wel zeker zijn van een volledige werkende set.
>
> Kun je mij bevestigen of de totale set geschikt is om de verbinding mee op
> te zetten?
>
> Groet,
>
> Martijn
>
> Deze reactie is afkomstig van:
> Naam: Hoicks
> E-mailadres: XXXXXXXX
>
> Advertentie:
> http://computer-hardware....ionele-wireless-link.html
>
>
> BELANGRIJK BERICHT VAN MARKTPLAATS: TIPS VOOR VEILIG HANDELEN
>
> ------------------------------------------------------
>
> Kopen en verkopen via internet is handig, voordelig en heel erg leuk. Het
> is echter wel belangrijk om veilig te handelen. Maak nooit grote bedragen
> over naar iemand die u niet kent. Bij grote bedragen is het ALTIJD de
> moeite om bij de verkoper langs te gaan en het product persoonlijk te
> inspecteren.
>
> Wees voorzichtig als een koper meer biedt dan de vraagprijs, wil betalen
> met een cheque of woonachtig is in het buitenland. Wij adviseren u geen
> gebruik te maken van Western Union, BidPay en MoneyGram als u zaken doet
> met een onbekende en raden u af artikelen op te sturen naar het
> buitenland. Kijk voor nog meer tips op:
>
> http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen.html
>
> --------------------------------------------------------------
>
>
>

Verwijderd

Topicstarter
Hoicks schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:15:
[...]

Ik heb die knakker gemaild en hij geeft idd aan dat er nog antenne's aangesloten moeten worden:

Demail:

[...]
Oeps, had ik zelf ook wel ff kunnen doen. Bedankt in ieder geval. Ik zal hem eens een bod doen.
Als deze opstelling bij jullie werkt..... (Door het bos>over de snelweg>tussen de hoogspanningsleidingen door>en dan nog de wijk in.....) Wat voor antennes gebruiken jullie? En hang je die gewoon ergens in de wijk aan een schoorsteen?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:43:
[...]

Oeps, had ik zelf ook wel ff kunnen doen. Bedankt in ieder geval. Ik zal hem eens een bod doen.
Als deze opstelling bij jullie werkt..... (Door het bos>over de snelweg>tussen de hoogspanningsleidingen door>en dan nog de wijk in.....) Wat voor antennes gebruiken jullie? En hang je die gewoon ergens in de wijk aan een schoorsteen?
De ds.11. set die ik gebruik lijkt heel erg veel op wat die verkoper op marktplaats aanbiedt.

Bij mij werkt de complete set direct omdat de antenne's geintegreerd zijn.

Onderstaand een foto van een deel van de set die ik bezit.
Afbeeldingslocatie: http://www.datel.com.tr/images/RB-DS.11.jpg

Bij mijn schoonouders steekt de mast ongeveer een meter of 2 boven de dakrand uit. En bij de blokhut hangt de antenne in een 15 meter hoge mast.

Verwijderd

Topicstarter
Dan kan ik dus beter gaan zoeken naar opstelling zoals de jouwe. Om nu zelf de antennes te gaan maken bij een half complete set heeft dan misschien minder zin. Ik overleg eens even.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:36
Waarom pak je geen UMTS kaartje waarmee je betaalt per megabyte? Is goedkoper dan de KPN en toch snel genoeg denk ik.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik zat ook te denken aan een stel mobieltjes met flat-free GPRS / UMTS.

Een paar leden met smartphones, die hun telefoon als modem willen inzetten?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• scout123
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2022
Hallo!

Ik ben dit weekend met een mede-scout bezig geweest met twee BiQuads. We willen een WIFI verbinding van ongeveer 1.2 tot 1.7 kilometer.

We hebben eerst gezorgt dat we 2 routers hebben waarop we een (BiQuad) antenne kunnen aansluiten. Deze hebben we via client mode de verbinding laten doorgeven, zodat er aan de ene kant een UTP met internet uit gaat, en bij de 2de router een UTP met internet uitkomt. Deze kan vervolgens op het interne netwerk (op de blokhut) worden aangesloten. We hebben gekozen voor 2 routers omdat we hier gratis aan konden komen en er makkelijk antennes op aangesloten kunnen worden. Tevens kan je makkelijk een router met BiQuad antenne in de mast hangen, met alleen een UTP waar de stroom overheen gaat.

Vervolgens zijn we begonnen met de het bouwen van een BiQuad antenne volgens http://pe2er.nl/biquad/. Deze hebben we gemonteerd op een CD houder om de afstand tussen de reflector en de antenne zelf makkelijk te kunnen bepalen (http://www.valvoleediodi.altervista.org/bi-bi-quad.htm).

Afbeeldingslocatie: http://i192.photobucket.com/albums/z277/derrattenfanger/P1040248.jpg
Dit hebben we gemonteerd in een omhulsel van een Coleman brander. In deze omhulsel passen zowel de BiQuad antenne als de router. In de omhulsel komt alleen een aansluiting voor een UTP kabel, waarvan ook de stroom binnenkomt. Dit laatste gedeelte is nog niet af, maar zal komen als we de juiste afstand hebben bereikt.

We hebben 2 van deze setjes geproduceert. Eentje hebben we bij 1 van ons thuis neergezet (aan de rand van onze mooie stad) en de ander hebben we meegenomen met een flinke wandeling. Aangesloten op een flinke accu en laptop. Na ongeveer 200 meter waren we bang de verbinding kwijt te raken omdat we precies achter een flat stonden. Wat schetst onze verbazing, de verbinding werkt nog! En nog sterk ook. Tot op 725 meter van de zender hadden we een prima verbinding, daarna kwamen er teveel bomen en huizen in ons pad. Met deze afstand zijn we erg tevreden, hoewel we met een schotelantenne erbij nog een grotere afstand willen (en kunnen!!) halen!

Afbeeldingslocatie: http://i192.photobucket.com/albums/z277/derrattenfanger/P1040276.jpgDe router met power over ethernet.

Afbeeldingslocatie: http://i192.photobucket.com/albums/z277/derrattenfanger/P1040273.jpgDe router met accu (en nog even op multimeter, om te kijken of hij ook gevoed kon worden door een USB poort, helaas niet)

Wordt vervolgd!

Gegroet!

Verwijderd

Topicstarter
Heey, leuk bouw objectje. Ik houd hem in de gaten en ben erg benieuwd naar het vervolg.

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 20:51

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

scout123 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:18:
Na ongeveer 200 meter waren we bang de verbinding kwijt te raken omdat we precies achter een flat stonden. Wat schetst onze verbazing, de verbinding werkt nog!
Dus als ik het goed begrijp vormt een flat een mindere belemmering dan bomen. Dat komt mooi uit want m'n vader heeft een nieuw huis gekocht en deze staat zo'n 250 a 300 meter (door de lucht) bij mij vandaan. Het enige is dat er een flat tussen staat.
Maar dit zou dus gewoon moeten werken, zonder al te erg signaal verlies?

• scout123
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2022
Dat wil ik ook niet zeggen. Door een rijtje bomen komt de verbinding ook wel heen. Op de 725 meter stonden er een paar bomen tussen.
Ik denk zelf dat je de 300 meter met een flat ertussen wel kan halen.
Wat het signaal verlies was weet ik niet meer, maar ik kon gewoon door blijven msnen ;)

• TRAXION
  • Laatst online: 14-03 20:36
Ligt voornamelijk aan het type gebouw veel ijzer erin en je kan het vergeten en als je door de flat heen zend zeg maar door het glas heen is er ook niet denderend veel blokkering van het signaal.

• Dwar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Plasterboard wall3dB
Glass wall with metal frame6dB
Cinder block wall4dB
Office window3dB
Metal door6dB
Metal door in brick wall12.4dB

Dit is een tabeletje wat veelvuldig op het internet voorkomt. Tel maar op.
Het wifi signaal word tegengehouden door alle geleidende materialen, een boom in de winter zal je nauwelijks last van hebben, in de zomer wel heel veel. Een natte flat zal ook meer tegenhouden dan een drooge.

Ook het fijt dat het signaal een bepaalde afstand van je af is geeft demping. Deze demping is uit te rekenen met de Friis transmissie formule:
http://en.wikipedia.org/wiki/Friis_transmission_equation
Deze formule omgebouwd:

Verlies[dB] = 40+20*10log(s[m])

Als ik mijn verbindingen bekijk dan zie ik dat mijn netwerkkaart tot ongeveer -96dBm nog ontvangst heeft.

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Interessant project. Echter, hebben jullie er rekening mee gehouden dat jullie het signaal niet onbeperkt kunnen versterken? Ik meen mij te kunnen herinneren dat de 802.11b/g standaarden technisch niet veel verder kunnen komen dan 1km. Dit heeft te maken met de CSMA/CA techniek. De lucht is een vrij medium, als beide access points tegelijk op dezelfde frequentie zouden uitzenden, zouden de signalen botsen en onleesbaar worden. Daarom verzendt men om de beurt (half duplex dus). De client zal een Request to send (RTS) sturen, waarna het AP een Clear to send (CTS) stuurt. Echter, deze moet binnen een bepaalde tijd beantwoord zijn. Als de AP's te ver uit elkaar staan, kunnen ze misschien een perfecte verbinding hebben, maar zullen ze geen data kunnen versturen verwege dit mechanisme.

Cisco heeft speciale Wireless bridges voor dit soort dingen. Deze bridges opereren buiten de 802.11b/g standaarden. Ze hebben de timer dus gewoon aangepast, waardoor het mogelijk is om grotere afstanden te overbruggen. Zelfs 40km.

Daarnaast gebruiken jullie een vrije frequentie (2,4Ghz) waardoor het mogelijk is dat er meerdere apparaten op deze frequentie uitzenden. Stel dat je langs een cateringbedrijf woont, waar de magnetrons de hele dag aan staan (ook 2,4Ghz), dan zal je wellicht helemaal geen verbinding hebben.

Ik ga mee met smeerbartje, bespaar jezelf een hoop moeite (en kosten) en koop een UMTS kaartje.

• Dwar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ja, daar houden we rekening mee, we gebruiken 2 gehackte La Fonera´s met ssh access zodatwe alles zelf kunnen instellen.

Het is ook gewoon een leuk hobby project om kennis op te doen.
Pagina: 1