Stille banden

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Het ministerie van VROM wil stille banden verplicht gaan stellen. Zo kunnen ze bezuinigen om manieren om af te schermen.

Dit klinkt mij in de oren als: wij gaan het geld dat jullie ons hebben gegeven (belasting) niet gebruiken waar jullie het ons voor gegeven hebben: jullie moeten meer geld uitgeven om het zelf op te lossen.

Maar goed. Volgens de minister slijten die banden niet sneller, zijn ze niet minder veilig en kosten ze niet meer.
Ik denk dus dat het zeker wel meer gaat kosten, en niet alleen omdat je 4 nieuwe banden nodig hebt, maar ook omdat je ze "moet" hebben, en de producenten de prijzen dus lekker op kunnen drijven. Ook moeten de producenten en distributeurs alle banden die ze nu niet meer mogen verkopen terugverdienen...
Minder veilig twijfel ik ook aan: het zijn niet voor niets de beter grip hebbende sportbanden die meer lawaai maken. Meer oneffenheden zijn ook nodig voor regenbanden, maar die maken ok juist lawaai.

Ik had ook ergens gelezen dat de minister deze informatie had verkregen van een bandenproducent. Lobbyen dus...

Wat denken jullie hierover?

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MeMoRy schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:53:
Ik denk dus dat het zeker wel meer gaat kosten, en niet alleen omdat je 4 nieuwe banden nodig hebt, maar ook omdat je ze "moet" hebben, en de producenten de prijzen dus lekker op kunnen drijven.
Mja, je "moet" nu ook banden hebben onder je auto dus dan zouden producenten nu ook de prijs op kunnen drijven? :P

Ook al moeten de banden stiller zijn, je houdt meerdere producenten en dealers, dus gewoon concurrentie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als ze de prijzen op gaan schroeven krijg je Neli over je heen en daar wordt Bill nu nog zwetend van wakker denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Weer zo'n lulletje rozenwater die zijn baan moet verdedigen over de rug van het volk.
Ze besteden slechts 10% van de inkomsten uit de autoindustrie weer aan waar het vandaan komt. En daarvan gaat het meeste naar lastercampagnes dat auto's flink vervuilen en gevaarlijk zijn, en de aanleg van drempels. Om nou direct te zeggen dat ze het eens nuttig moeten gaan besteden is te hoog gegrepen, maat laat ze iig eens nadenken voordat ze hun mond weer los doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Beetje raar;
Stel, je bent boer, en je komt vaak 'op het land' met je terreinwagen. Of je hebt een paard, en moet dus vaak door de drek. Straks 2 setjes wielen mee en vrolijk gaan verwisselen? Winterbanden maken ook vaak wat meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

JT

VETAK y0

Van de meeste reviews die ik heb gezien staat me nog erg bij dat de banden met de meeste grip (en dus de kortste remweg en beste mogelijkheid tot plotseling uitwijken voor een object) nooit stil zijn. Bijn altijd zijn die dingen bovegemiddeld lawaaierig. En dan willen ze nu de mensen die dus net iets veiliger rijden door goede banden te kopen weer onveiliger gaan laten rijden? Ah wacht, hebben ze gelijk weer een goed excuus om weer 300 palen extra in NL neer te zetten. Tenminste....goed....zo zullen ze het doen voorkomen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

www.stillebanden.nl. Vanaf 14". Mijn velgen zijn 13".

Sowieso ben ik al blij dat er een stuk of 8 verschillende banden zijn waar ik uit kan kiezen (185/60/13). Stuk voor stuk geen top of bill banden op zowel sportief/comfort- gebied als op andere banden eisen. Moet je na gaan waar ik uit kan kiezen als stille banden verplicht worden gesteld. Denk niet dat de bandenfabrikanten hun stillebanden productie extreem gaan opkrikken om dat het voor de automobielindustrie zo belangrijke land, Nederland, naar stille banden wil.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat een twijfelachtige site zeg :P
Vol met taalfouten ("Stiller als andere banden"), gare productgamma diagrammen met het bandenaanbod uit 2006, rare uitleg betreffende de techniek.
Hele lange uitgebreide pagina met uitleg over hoe je dingen test en dat je van een idee naar een protoype gaat etc., maar uiteindelijk vatten ze in 4 regels samen waarom hun banden stiller zijn:
- Geluidsarm Het AVS dB-profiel bevat de:
-> "5-profielblokken" opbouw
-> geluidsreducerende langsgroeven
- Dynamische -> Het AVS dB-profiel bevat 4-langsgroeven

Prestaties -> Silica coupound met ZERUMA-technologie (gepatenteerd door YOKOHAMA)
Jeetje, waarom hebben andere fabrikanten niet eerder gedacht aan Dynamische AVS profiel met 4 groeven!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
idd _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Gizz schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:07:
[...]

Wat een twijfelachtige site zeg :P
Vol met taalfouten ("Stiller als andere banden"), gare productgamma diagrammen met het bandenaanbod uit 2006, rare uitleg betreffende de techniek.
Hele lange uitgebreide pagina met uitleg over hoe je dingen test en dat je van een idee naar een protoype gaat etc., maar uiteindelijk vatten ze in 4 regels samen waarom hun banden stiller zijn:

[...]

Jeetje, waarom hebben andere fabrikanten niet eerder gedacht aan Dynamische AVS profiel met 4 groeven!
Beetje vergelijkbaar met de term dermatalogisch getest...

Wat was de uitslag zei je?

Koop nu een landwind! Deze is getest door de ANWB!

Alles wat de ANWB test is goed?

MAW of iets getest is vind ik niet relevant ben meer opzoek naar het antwoord van die test :)

[ Voor 11% gewijzigd door AkroBatik op 30-10-2007 18:42 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 09:08

Goverman

not loaded

juist... En nu even de werkelijkheid... Zie hier (PDF) de lijst van het Innovatieprogramma Geluid met stille banden van allerhande merken (tot 1 juni 2007).

Op www.innovatieprogrammageluid.nl staat dus deze lijst met stillere en minder stille banden. Deze site is, in tegenstelling tot stillebanden.nl geen promosite voor een of ander bandenmerk, het is namelijk een programma van V&W en VROM. In dit kader wordt gepromoot om stillere banden aan te schaffen wanneer je deze toevallig toch een keertje moet halen. Volgens een van de profies aldaar kun je als vuistregel aanhouden dat een smallere band stiller is dan een bredere (bij voor de rest gelijkblijvende variabelen als samenstelling van het rubber, snelheid, wegdek etc. etc.).

Wat is hiervan de bedoeling? Verkeerslawaai wordt over het algemeen beschouwd als een van de grootste milieuproblemen m.b.t. snelwegen en spoorwegen (op dit moment doet alleen luchtkwaliteit het nog beter). De wetgeving op dit gebied is streng, maar op zich wel managable. Echter, alle beetjes helpen natuurlijk. Stille banden zijn een van de manieren om het geluid van snelwegen wat terug te dringen. En dat is natuurlijk beter dan overal geluidsschermen neerzetten, want ja, dat is ook niet echt een mooi gezicht altijd...

Maar... aangezien de overheid deze maatregel niet kan opleggen (en dat gaat ook niet gebeuren), worden weggebruikers wel gestimuleerd om stillere banden te kopen. Maar ja, het is niet echt een promo-kenmerk, dus wordt er door het IPG een lijst samengesteld. Deze lijst wordt overigens in meer EU-landen gebruikt.

Andere maatregelen om geluidsoverlast terug te dringen:

stille wegdekken
- dunne deklaag (proefvak ligt op de A6 tussen de Ketelbrug en kp. Emmeloord):
- Rollpave: afrolbaar asfalt, als ware het een vloerbedekking (proefvak op de A35 richting Enschede, vlakbij afrit Hengelo-Zuid
- tweelaags-ZOAB (een grove onderlaag en een fijne toplaag)
- rubberen wegdekken (momenteel ergens in Zeeland een afgesloten proefvakje)

geluidsschermen
- modulaire geluidsschermen (standaardmaten voor geluidsschermblokken, zodat veranderen makkelijk gaat en veel minder duur is)
- geluidsschermen in de middenberm
- geluidsschermen met een horizontale top "schermtoppen" (een horizontaal T-stuk)
- geluidsschermen dicht op de rijbaan
- anti-geluid

Zoals je ziet gebeurt er behoorlijk wat op het gebied van geluidsreductie op snelwegen. Een van die maatregelen is het promoten van stillere banden.

IPG werkt trouwens ook ideeën uit voor railverbindingen. Er is naast het Innovatieprogramma Geluid ook een www.innovatieprogrammalucht.nl

[ Voor 10% gewijzigd door Goverman op 30-10-2007 23:12 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grappig om te zien dat heel veel mainstream banden eigenlijk al stille banden zijn en dat je dus niet speciale banden hoeft te zoeken. De Pirelli 6000 bandjes die 9 jaar geleden al standaard onder onze Ford Focus zaten blijken extra stille banden te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Klopt, en dat is dus vaak het probleem: Er wordt gezocht naar zwarte schapen.
Als ik die lijst zo zie, dan zijn veel banden eigenlijk onder de norm. Er zijn dus waarschijnlijk maar een enkeling die rondrijdt met luidruchtige banden.
Het wordt nu op het nieuws echter gebracht alsof geluidsschermen niet meer nodig zijn als iedereen stille banden zou hebben.

bullshit
Het zal volgens mij nauwelijks uitmaken...

Puur geldklopperij dat ze het verplicht wilde stellen: ze moeten bezuinigen en zoeken een nieuwe geldbron... onze portemonee

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 30-10-2007 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00

BCC

Ik vind dit weer zo'n constructie waar de overheid net niet genoeg over na gedacht heeft. Ze kunnen veel beter een maximum aantal decibel voor een auto stellen en dan de fabrikant laten uitzoeken hoe hij dat gaat bewerkstelligen (stillere banden, stillere motor, whatever). Dit soort constructies zijn onder andere de reden waarom de innovatie in de autoindustrie zo traag gaat. Het verplicht stellen van de katalysator was al net zo'n fiasco.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

MBV

leuk ook: in de krant zag ik een artikeltje dat 3dB stillere banden zou worden ervaren als een halvering van het geluidsniveau. Ja, op je voltmetertje ja, maar voor het gehoor heb je daar nog altijd 10dB voor nodig. 3dB is de drempel die je kan horen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik zag van de week Minister Cramer idd met droge ogen beweren dat stille banden niet duurder zijn en niet onveiliger, dat er eigenlijk geen nadelen aan kleven. Nu heb ik niks tegen Cramer, maar ze moet als Minister toch wel even duidelijk alle voordelen tegen de nadelen afwegen. Ze schetste het als een maatregel die alleen maar voordelen zou hebben, terwijl de leek kan aanvoelen dat zeker niet het geval is.

Natuurlijk ben ik voor stillen banden als ze net zo veilig en duur zijn, maar waarschijnlijk is dit niet het geval. Daarnaast lijkt het mij praktisch onhaalbaar/onuitvoerbaar. Waar leg je bijvoorbeelde de grens? Wat doe je met bestelwagens/vrachtwagens?

Een generieke oplossing is leuk, maar stil asfalt lijkt mij een betere oplossing. En daarnaast twijfel ik over de effeficiëntie van de aanleg van geluidswallen. Vaak wordt er een fancy glazen wal neergezet. Dit hoeft toch allemaal niet zo duur? Natuurlijk wel zuur als je er naast woont. Daarnaast dient er meer in de kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur geïnvesteerd te worden. Verdiepte ligging bijvoorbeeld zou al veel problemen (en protesten) wegnemen. Een beetje duurzame aanleg van de snelwegen dus i.p.v. hatsiedeflats dwars door het landschap met een 'mooie' grijze muur erlangs.

[ Voor 5% gewijzigd door Beugelfles op 30-10-2007 23:39 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Klopt, en dat is dus vaak het probleem: Er wordt gezocht naar zwarte schapen.
Als ik die lijst zo zie, dan zijn veel banden eigenlijk onder de norm. Er zijn dus waarschijnlijk maar een enkeling die rondrijdt met luidruchtige banden.
Het wordt nu op het nieuws echter gebracht alsof geluidsschermen niet meer nodig zijn als iedereen stille banden zou hebben.
Dat is dus pertinent niet waar... Geluidsnormen zijn keihard in de wet vastgelegd en worden ook stevig gehandhaafd bij het 'klussen' aan een weg (verbreding / nieuwe aanleg).

Dat laatste is het meest frustrerend voor omwonenden: zolang er niet wordt geklust aan de weg, kunnen burgers ook geen geluidsscherm of stiller asfalt afdwingen. Dat kan alleen bij een tracéprocedure, dus als de weg wordt verbreed. Vandaar dat er ook zoveel beroepen komen bij tracébesluiten: geluid is een issue en bij een verbreding heb je de kans om een geluidsscherm in de wacht te slepen.

Een van de meest eenvoudige maatregelen die niet veel kost is het publiceren van een lijst met banden die enkele dB's onder de limietwaarde zitten. Dat wil zeggen dat die banden stiller zijn dan de EU voorschrijft
Ik vind dit weer zo'n constructie waar de overheid net niet genoeg over na gedacht heeft. Ze kunnen veel beter een maximum aantal decibel voor een auto stellen en dan de fabrikant laten uitzoeken hoe hij dat gaat bewerkstelligen (stillere banden, stillere motor, whatever). Dit soort constructies zijn onder andere de reden waarom de innovatie in de autoindustrie zo traag gaat. Het verplicht stellen van de katalysator was al net zo'n fiasco.
1. Er is dus een EU-limietwaarde van dB’s die autobanden mogen produceren. Maar ja, die limietwaarde is al weer ‘verouderd’ wat zoveel wil zeggen dat banden wel stiller kunnen, maar dat op zich niet hoeven van de EU-richtlijn. Maar ja, stiller is wel beter voor de omwonenden van de weg. Dat je je daar als weggebruiker niet zoveel van aantrekt doet niets af aan het probleem van geluidsoverlast door autobanden (boven de 50 km/u is het afrolgeluid van de band het dominante geluid, wanneer er geen zwaar oversized uitlaatstukken worden geplaatst. Dus: de limietwaarde is er, maar de technologie is zo ver gevorderd dat er nog vrij eenvoudig 5 dB vanaf kan. Even ter vergelijking, projecten kunnen stuklopen op minder dan 2 dB, tweelaags-ZOAB wint 3 dB t.o.v. normaal ZOAB. Normaal ZOAB wint 7 dB t.o.v. het normale asfalt (wat in Nederland al niet heel gebruikelijk meer is). Dus: een afname van 5 dB is een flinke afname… In geluidsscherm-termen: dit is het verschil tussen een geluidsscherm van 5 meter en een van 9 meter (het maximum). Voor omwonenden en automobilisten toch prettiger.

2. De katalysator op benzineauto’s is een enorm succes! Zonder katalysator was de lucht een factor 10 zo smerig geweest waar het NOx aan gaat. In sommige steden had men voor de katalysator enorme smogproblemen in de zomer, deze zijn gedecimeerd. Zelden is een eenvoudige milieumaatregel zo’n succes geweest als de katalysator (vergelijkbaar met het verbod op CFK en ander drijfgasgebruik in spuitbussen). De lucht is echt stukken schoner geworden met een klein stukje techniek in de auto waar je als gebruiker niets van merkt.

Probleem met luchtkwaliteit nu is dat de maximumwaarde voor NOx stevig is verlaagd (net als voor fijnstof, maar dat is een ander probleem), waardoor we weer wat stappen moeten ondernemen om de waarde te halen. Denk daarbij vooral aan innovaties bij dieselmotoren. Deze hebben een hogere verbrandingstemperatuur dan benzinemotoren en geen katalysatoren erop. Daar valt dus nog wel wat te halen, net als bij bijvoorbeeld schepen met hun sterk vervuilende (en oudere) motoren. Voor locs op het spoor geldt overigens hetzelfde.

Nogmaals: de ministers van VROM en V&W kunnen geen verplichtingen opleggen m.b.t. banden, wanneer deze banden aan de normen voldoen. Wel kunnen ze aangeven welke banden in geluidsproductie beter scoren dan anderen. Dat doet de ANWB voor grip en waterafvoer, de regering doet het voor geluidsproductie. Niets mis mee in mijn optiek.
Ik had ook ergens gelezen dat de minister deze informatie had verkregen van een bandenproducent. Lobbyen dus...
Dat is dus regelrechte flauwekul. Wanneer je de bandenlijst uit mijn vorige post gaat bekijken dan zie je een verantwoording van de testers en de tests (de methoden zijn dus Europees vastgelegd om vergelijking en typegoedkeuring mogelijk te maken). Uiteraard ben ik benieuwd WAAR je dat “ergens gelezen had”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Daarnaast is het natuurlijk een fabeltje dat meer grip per definitie veiliger is, het aantal keer in een jaar dat een gemiddelde automobilist de grenzen van de grip van z'n banden opzoekt is op 1 hand te tellen (en waarschijnlijk wel op 0 handen).

Als een normale auto te weinig grip heeft dan komt dit vrijwel altijd doordat het wegdek van ijs is of doordat de banden gaan aquaplaneren. Aquaplaneren kun je alleen tegengaan door enorme waterafvoer, maar dat zorgt weer voor meer lawaai, meer slijtage en minder grip in droge omstandigheden, dat gaat dus niet werken. (En wordt nu ook niet gedaan)

Daarnaast kun je haast alleen de grenzen van grip opzoeken als je illegale zaken op de weg doet en dat is per definitie onveilig.

Dus stille banden verplicht stellen lijkt me prima.

Daarnaast zal het net zo zijn als de meeste van dergelijke verkeersmaatregelen, je bent niet verplicht op dit moment nieuwe banden aan te schaffen, alleen op het moment dat je nieuwe banden koopt (of een nieuwe auto) zijn dat verplicht stillere banden.

Je zult er dus als consument helemaal niets van merken aangezien dit een zaak is die volledig bij de bandenfabrikanten en verkoop ligt, die zullen ook genoeg tijd krijgen om de huidige voorraad te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jeuh... M'n Bridgestone Potenza RE050's zijn iig al goedgekeurd...

En m'n winterbandjes (GoodYear UltraGrip7) zitten ook 4db onder de limiet ;)

Zijn allebei toch high-performance banden... Dus het is niet zo dat er offers gemaakt worden voor stilte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Goverman schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:06:
juist... En nu even de werkelijkheid... Zie hier (PDF)[...]
Hmm, volgens deze site zijn m'n winterbanden (Dunlop SP Winter Sport M3) stille banden. Maar ik ervaar ze als luidruchtig. Ze zouden stiller zijn dan de Michelin Premacy's die ik in de zomer er onder heb liggen (maar dan in de 225 maat, ipv 205), maar ik ervaar de Michelins als veel stiller... Beetje raar...

Maar wat betreft geluidshinder, ga eens op een parkeerplaats langs de snelweg luisteren. Personen auto's maken wel geluid, maar dat vind ik persoonlijk bijzonder meevallen. Vrachtwagen komen daar echter wel heel duidelijk bovenuit, maar daar wordt geen woord over gerept... Als ze daar nou eens mee beginnen, om daar bepaalde banden voor verplicht te stellen, en dan niet alleen voor Nederlandse wagens, maar voor al het vracht verkeer dat Nederland aan doet.
De transportbranche zal dan wel moord en brand gaan roepen, maar zo raar is die eis niet. In Zwitserland is een dergelijke eis al sinds ik me kan herinneren van kracht. Daar geldt dat 's nachts alleen vrachtwagens mogen rijden die een speciaal certificaat hebben dat ze onder een bepaalde norm zitten. Deze wagens zijn te herkennen aan een speciaal bord op de vrachtwagen (ik dacht groen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ is altijd makkelijk om te zeggen: "ja, maar hij (vrachtauto's) maakt ook geluid en nog meer ook!"

Het argument klopt wel, maar is niet relevant. Het gaat er namelijk om de totale geluidsoverlast te verminderen. Het is evident dat de keuze van banden daaraan bijdraagt, zo blijkt uit testjes. En hoewel die vrachtauto's meer geluid maken dat personenauto's doet dat natuurlijk niets af aan de mogelijkheden die je als autobezitter hebt om zelf iets te doen. Overigens zijn vrachtauto's natuurlijk ook al aan EU-geluidsregels, maar ja, daar gaat het hier dus niet om, het gaat om stille banden voor personenauto's

Met betrekking tot busjes weet ik het zo niet, maar de banden die ze gebruiken hoeven natuurlijk maar (max.) 3500 / 4 = 875 kg. per band. Volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker) kunnen 'gewone' banden dat ook aan en hebben busjes dus geen speciale banden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

over het algemeen moeten er onder busjes weldegelijk andere banden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Goverman schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:26:

Met betrekking tot busjes weet ik het zo niet, maar de banden die ze gebruiken hoeven natuurlijk maar (max.) 3500 / 4 = 875 kg. per band. Volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker) kunnen 'gewone' banden dat ook aan en hebben busjes dus geen speciale banden nodig.
Hier maak je toch een foutje. Je gaat hier uit van een perfecte verdeling van het gewicht over alle vier wielen. Een bestelbus met lading zal echter het meeste gewicht achterin hebben, dus een gewichtsverdeling van 40%-60%, of misschien nog wel meer naar achteren. Als je dan ook nog eens, om wat voor reden dan ook, het zwaartepunt van de lading helemaal aan de zijkant van de bus hebt, belast je één van de banden toch al heel wat meer dan die 875kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ goed punt, had ik nog niet aan gedacht... Maar dan moeten er dus "zwaardere" banden onder. Zou iemand hier weten of er banden zijn die +/- 1000 kg. aan kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Goverman schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:26:
^^ is altijd makkelijk om te zeggen: "ja, maar hij (vrachtauto's) maakt ook geluid en nog meer ook!"

Het argument klopt wel, maar is niet relevant. Het gaat er namelijk om de totale geluidsoverlast te verminderen. Het is evident dat de keuze van banden daaraan bijdraagt, zo blijkt uit testjes. En hoewel die vrachtauto's meer geluid maken dat personenauto's doet dat natuurlijk niets af aan de mogelijkheden die je als autobezitter hebt om zelf iets te doen. Overigens zijn vrachtauto's natuurlijk ook al aan EU-geluidsregels, maar ja, daar gaat het hier dus niet om, het gaat om stille banden voor personenauto's

Wat ik bedoel is, dat het nu lijkt alsof de personenauto de grote boosdoener is met z'n lawaaierige banden, maar een vrachtwagenband maakt over het algemeen vele malen meer geluid, zo veel meer zelfs, dat ik af en toe individuele vrachtwagens kan horen rijden op de A2, waar ik toch zo'n 400 meter er vandaan woon, er hoge geluidswallen staan en veel bebouwing. Autobanden vormen een zachte ruis, waar de vrachtwagenbanden dus ruim bovenuit komen.

Wat betreft bestelbussen, deze moeten zogenaamde c-banden, of 3-plier banden hebben. Dit zijn zwaardere banden dan voor een personenauto gemaakt worden, maar vaak met dezelfde afmetingen en profieltypen. De transit van m'n ouders is ooit geleverd met Pirelli P6000-banden in een uitvoering voor lichte bestelauto's. Deze had dus een zwaardere constructie dan een P6000 voor personenwagens.
Het punt met bestelwagen banden, is dat deze vaker op levensduur dan andere factoren gekocht worden. Onder een vorige transit zaten Uniroyal banden, die na 80.000km nog niet op waren, maar toch maar wel vervangen werden vanwege de ouderdom. Dit was ook het enige positieve aan die band, want verder waren ze lawaaierig en hadden slechte grip.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MikeyMan schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:36:
Jeuh... M'n Bridgestone Potenza RE050's zijn iig al goedgekeurd...

En m'n winterbandjes (GoodYear UltraGrip7) zitten ook 4db onder de limiet ;)

Zijn allebei toch high-performance banden... Dus het is niet zo dat er offers gemaakt worden voor stilte...
Heb je ook precies de zelfde maat als die daar staat?
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:19:

[knip]

Daarnaast zal het net zo zijn als de meeste van dergelijke verkeersmaatregelen, je bent niet verplicht op dit moment nieuwe banden aan te schaffen, alleen op het moment dat je nieuwe banden koopt (of een nieuwe auto) zijn dat verplicht stillere banden.

Je zult er dus als consument helemaal niets van merken aangezien dit een zaak is die volledig bij de bandenfabrikanten en verkoop ligt, die zullen ook genoeg tijd krijgen om de huidige voorraad te verkopen.
Jij gelooft echt dat grote buitenlandse bandenmaatschappijen gaan investeren een verandering van hun programma voor Nederland? Je weet wel het land waar mensen de goedkoopste banden kiezen en deze vervolgens helemaal tot het einde afrijden. Ik denk het ook :/

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AkroBatik schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:53:
[...]
Jij gelooft echt dat grote buitenlandse bandenmaatschappijen gaan investeren een verandering van hun programma voor Nederland? Je weet wel het land waar mensen de goedkoopste banden kiezen en deze vervolgens helemaal tot het einde afrijden. Ik denk het ook :/
Maakt toch niets uit? Je zal toch ooit een keer nieuwe banden moeten kopen.

Je mag ook nu nog rondrijden met een auto die de ranzigste uitlaatgassen ooit heeft, als ie maar oud genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Wat ik bedoel is, dat het nu lijkt alsof de personenauto de grote boosdoener is met z'n lawaaierige banden, maar een vrachtwagenband maakt over het algemeen vele malen meer geluid, zo veel meer zelfs, dat ik af en toe individuele vrachtwagens kan horen rijden op de A2, waar ik toch zo'n 400 meter er vandaan woon, er hoge geluidswallen staan en veel bebouwing. Autobanden vormen een zachte ruis, waar de vrachtwagenbanden dus ruim bovenuit komen.
Op het etmaalgemiddelde scoort het totaal aan personenauto’s nog steeds het meeste waar het geluidsoverlast aan gaat, vooral omdat het er erg veel zijn… Maar goed, je hebt zeker een punt, vrachtauto’s produceren per stuk zeker meer geluid dan een personenauto.

Overigens is het met zo’n 400 meter van de snelweg wonen ook dat door interferentie van de geluidsgolven en de afstand tot het geluidsscherm zo dat het wat hogere gejank van de vrachtauto’s (luchtweerstand, afrolgeluid en motorgeluid) wat makkelijker hoorbaar is dan het wat lagere gezoem van de banden alleen. Maar goed, sec geluidsbelasting is wat anders dan de perceptie ervan. Op deze site kun je zien wat jouw geluidsbelasting van snelwegen alleen is. Ook kun je hier zien hoe de contouren lopen (rechts, bij google maps) en de geluidsoverlast van spoorlijnen (prorail) bekijken.
Jij gelooft echt dat grote buitenlandse bandenmaatschappijen gaan investeren een verandering van hun programma voor Nederland? Je weet wel het land waar mensen de goedkoopste banden kiezen en deze vervolgens helemaal tot het einde afrijden. Ik denk het ook
Geluidstillere banden zijn niet (per definitie) duurder, zo zit bijv. ook het huismerk van de Kwikfit (CEAT) erbij… Daarnaast gaat het om banden die minder geluid produceren dan conform EU-richtlijnen is toegestaan. Het is de EU die voor al haar Lidstaten eisen formuleert en deze ook met gelijke testen toetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AkroBatik schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:53:
[...]

Heb je ook precies de zelfde maat als die daar staat?
Niet helemaal... Breedte wel...

En dat is in mijn ogen -samen met het loopvlak- het enige wat verschil zou kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Goverman schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:09:
Dat is dus regelrechte flauwekul. Wanneer je de bandenlijst uit mijn vorige post gaat bekijken dan zie je een verantwoording van de testers en de tests (de methoden zijn dus Europees vastgelegd om vergelijking en typegoedkeuring mogelijk te maken). Uiteraard ben ik benieuwd WAAR je dat “ergens gelezen had”.
Je hebt gelijk. Ik had het verkeerd gelezen. De klacht van de Belgische overheid jegens die Nederlandse voorstel kwam door de lobbygroep... tenminste volgens Erik Gietens van de Bond Beter Leefmilieu...

My bad... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daarnaast is het natuurlijk een fabeltje dat meer grip per definitie veiliger is, het aantal keer in een jaar dat een gemiddelde automobilist de grenzen van de grip van z'n banden opzoekt is op 1 hand te tellen (en waarschijnlijk wel op 0 handen).

Als een normale auto te weinig grip heeft dan komt dit vrijwel altijd doordat het wegdek van ijs is of doordat de banden gaan aquaplaneren. Aquaplaneren kun je alleen tegengaan door enorme waterafvoer, maar dat zorgt weer voor meer lawaai, meer slijtage en minder grip in droge omstandigheden, dat gaat dus niet werken. (En wordt nu ook niet gedaan)

Daarnaast kun je haast alleen de grenzen van grip opzoeken als je illegale zaken op de weg doet en dat is per definitie onveilig.

Dus stille banden verplicht stellen lijkt me prima.

toon volledige bericht
pardon?
laat een file zien (aan 't einde van een tunnel)
een auto van rechts over het hoofd zien
een overstekend kind

dan kun je nu een verhaal gaan ophangen dat je dan eigenlijk al fout zit, ja dit klopt mensen maken fouten, dat doe jij ook alleen daar heeft dat kind op dat moment niets mee te maken en jij deed het ook niet expres. Ook een verhaal over dat de gemiddelde automobilist toch niet voluit remt vind ik onzin omdat 'de gemiddelde automobilist' niet bestaat en omdat steeds meer auto's brake assist krijgen oid zodat een computer je gedrag herkend als je een noodstop maakt en zal de computer zelf alle beschikbare remkracht gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, toch is het zo dat bij een noodstop er zelfs bij nieuwe banden van verschillende merken etterlijke meters verschil zitten tussen goede en slechte banden...
Al met al; doe mij maar gewoon een goed stel banden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ maar ja, het de begrippen "band met grip" en "stille band" zijn GEEN tegenstrijdigheden. Het kan dus prima beide in een band...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Precies...

Alleen zijn de meesten al te gierig om fatsoenlijke banden te kopen, dus eigenlijk is dit een vrij nutteloze aktie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het gaat inderdaad prima samen. Mijn Michelin's scoren behoorlijk goed als het gaat om geluidsproductie, maar ook op het gebied van grip zijn het 1 van de betere (zonder gelijk heel hard te slijten, zoals bridgestones doen...), maar ik betaal er wel ruim €150 per band voor, en ze zijn daarmee niet goedkoop. Maar laten afrolgeluid en grip nou net de belangrijkste eisen voor mij in een band zijn.

En niet in de buurt van de grenzen van de grip van een band komen? Ik heb al regelmatig in een bocht wat gepiep van de banden gehoord... en dat was niet omdat ik het perse wou en opzocht of omdat ik nou zo'n high-preformance auto heb... alles behalve, 106pk op 1150kg is nou niet direct sportief te noemen. En wat denk je van al die voorwielaangedreven auto's met 150+pk? Heb je ooit weleens in zo'n auto gereden? Je hoeft niet echt sportief te rijden om de voorbanden door te laten slaan. En dat heb je liever niet als je een bocht aan het maken bent. Mechanische grip vanuit de banden is dus wel dergelijk belangrijk. Nog afgezien van de invloed die het heeft op de remweg van een auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik heb 135pk op de voorwielen...

En ben toch maar wat blij dat ik van de vikings af ben... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Geldt dit ook voor fietsbanden?
Ik vind ze niet in de lijst.

Maar wat doen ze trouwens tegen auto's waarvan de motor veel lawaai maakt? Banden zijn lang niet altijd de lawaaimaker namelijk. Zelfs de rijstijl heeft al invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

MBV

boven een bepaalde snelheid, met een constante snelheid, is bandengeluid altijd overheersend bij personenauto's. Ik weet niet precies waar dat ligt, maar boven de 80 zal je (zonder sjonnie-'demper') een ferrari nodig hebben om het motorgeluid voor de omgeving overheersend te laten zijn.

Een goeie fietsbandentest houd ik me ook voor aanbevolen. Liefst een met een goede breker-laag, goede grip in nat weer, zolang ze maar heel stil zijn :+

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 31-10-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ boven de 50 km/u is afrol- en rijwindgeluid dominant over motorgeluid. Heeft enerzijds te maken met de hogere luchtweerstand en groter aantal rotaties van de banden, anderzijds met het steeds stiller zijn geworden van motoren en uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Barum banden zijn zeer goed, stil en goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:00:
[...]

Tsjah, toch is het zo dat bij een noodstop er zelfs bij nieuwe banden van verschillende merken etterlijke meters verschil zitten tussen goede en slechte banden...
Al met al; doe mij maar gewoon een goed stel banden...
Natuurlijk, maar dat is een kwestie van wetgeving he?

De overheid heeft bepaald dat auto's binnen zoveel meter moeten kunnen stoppen en dat is dan wat volgens de wet 'veilig' is.

Dat het veiliger kan is nogal wiedes, maar dat heeft niets met de discussie te maken. De discussie gaat over de banden en niet over de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is dat voor onzin...?

Mijn veiligheid laat ik niet afhangen van wetgeving, maar van wat er technisch mogelijk is...
Snap je punt in deze dus ook niet helemaal... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Net alsof mijn bandengeluid boven het geluid van een rechte pijp + sportdemper uitkomt :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

ephymerous schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:44:
Net alsof mijn bandengeluid boven het geluid van een rechte pijp + sportdemper uitkomt :+
Je zou eigenlijk ook de sportuitlaten op vrachtwagens aan moeten pakken. Die hoor ik ook wel eens langskomen op de A12 of motoren met verwarmingspijpuitlaten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 18:25:
Wat is dat voor onzin...?

Mijn veiligheid laat ik niet afhangen van wetgeving, maar van wat er technisch mogelijk is...
Snap je punt in deze dus ook niet helemaal... :?
Dat jij het niet begrijpt maakt het geen onzin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ psies... Het feit dat Mikeyman een enorm gevoel heeft voor zaken m.b.t. veiligheid wil niet zeggen dat iedereen dat heeft. Daarom heeft de wetgever een minimum aan veiligheidseisen m.b.t. banden en auto's bepaald.

De stand der techniek is inmiddels verder dan die minimumeisen, maar daarmee is het niet verplicht om de laatste stand der techniek op je auto te monteren. Het mag natuurlijk wel en het lijkt nog verstandig te zijn ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn Michelens staan er ook op, jammer dat ze gecupt zijn en nu nogal veel herrie maken achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 178962 schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:56:
[...]

Dat jij het niet begrijpt maakt het geen onzin ;)
Nee, ik bedoel meer dat die factoren allang niet meer bepalend zijn... De meeste fatsoenlijke fabrikanten zijn een stuk verder dan wat er van hogerhand wordt opgelegd...
Ligt deels natuurlijk ook aan de brakke regelgeving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij een hoop mensen is het eerder een kwestie van geld ipv een kwestie van veiligheid.

Anders hadden ze immers ook geen jaarlijkse keuring verplicht hoeven stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 20:43
Ik denk dat deze banden geleidelijk zullen worden ingevoerd. Kwestie van: wat je nu nog hebt liggen gewoon verkopen aan de burger. Wat je daarna aanleverd moet stil zijn!

Wij mogen gewoon doorrijden op onze bandjes totdat ze af zijn, daarna kunnen we alleen nog maar de stille banden krijgen. Zijn deze duurder? Vast wel. Vinden wij dat erg? Neen, want rijden is het mooiste dat er is!

We kunnen wel met zijn allen gaan zeuren dat het allemaal geld gaat kosten enz... maar we kunnen er niets tegen doen en het maakt ook helemaal niet uit.

Als het stiller wordt dan heeft iedereen daar plezier/voordeel van. Het zal ook beter zijn voor de natuur (geluidsoverlast) maar dan moet je auto natuurlijk niet ineens meer gaan drinken.

De banden zullen even veilig moeten zijn als wat er nu te krijgen is. Ik vind een stille auto heel leuk maar hij moet er niet onveiliger van worden.

Zodra ze aankomen met stille banden voor de motor dan proberen ze centen los te krijgen. Je kan me een hoop wijsmaken maar mijn einddemper maakt toch meer geluid dan mijn banden ooit zullen maken!

Ik vind de stille banden dus wel een goed idee. Maar dan zullen we het wel eerlijk moeten invoeren.
Pagina: 1