Snelheid valt flink terug na gebruik bittorent

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16
Hallo tweakers,

Je eerste reactie na het lezen van de titel zou waarschijnlijk zijn dat dat juist komt doordat je aan het downloaden bent. Nou dat snap ik alleen nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik mijn pc opstart en via speedtest.nl mijn snelheid meet zit ik op ongeveer 300kb/s. Zodra ik gebruik maak van Azureus/uTorrent dan zakt mijn snelheid naar ongeveer 50 kb/s, terwijl de torrents ongeveer 25kb/s downen. Zodra ik azureus/utorrent afsluit stijgt mijn snelheid naar 80kb/s (ook weer gemeten via speedtest). Pas wanneer ik de verbinding verbreek en weer opnieuw tot stand breng, heb ik weer een snelheid van 300kb/s. Enig idee waarom mijn snelheid terugvalt en mijn torrents ook niet boven de 30kb/s komen?

heb gescand op spyware/malware/virussen, het is volgens azureus geen nat-probleem (heb de juiste poorten geforward), heb geen over actieve processen. Heb gegoogled, GOT nagekeken, weet het zo echt ff niet meer.

Ik beschik over KPN Interplusbellen ism een Experiabox (speedtouch 780i)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk komt het doordat je torrentclient veel connecties maakt en je modem dat niet helemaal fijn vindt. Probeer in je client de connecties te verkleinen.
Overigens kan het ook zijn dat je Experiabox traffic shaped zodat je ook nog kan bellen...

[ Voor 22% gewijzigd door Mr_gadget op 30-10-2007 13:12 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stel eens in de Torrent client in dat ie maximaal 60 verbindingen aanmaakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Traffic shaping kun je snel genoeg ontdekken/uitsluiten: stel in Azureus in dat hij encryption moet gebruiken. Als je probleem aan shaping ligt, verdwijnt het gelijk. Ligt je probleem aan teveel gelijktijdige verbindingen, dan blijft het onveranderd :z

Oslik blyat! Oslik!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zoals gemeld, het betreft zgn. overhead. Om de verbindinge van bittorent in stand te houden wordt een grote hoeveelheid bandbreedte in beslag genomen. Verklein het aantal connecties dat bittorent max. mag maken.

• Sjors81
ok, bedankt voor de vele reacties, ga het vanavond gelijk proberen. Als ik het goed begrijp wordt de modem gereset (qua verbindingen) zodra ik de verbinding opnieuw tot stand breng. Want bij het afsluiten van de torrent client blijft de verbinding traag.

• Sjors81
nou ben gisteravond druk bezig geweest met het verkleinen van het aantal verbindingen en het uitzetten van de encryptie. Helaas geen resultaat... Iemand anders nog een oplossing?

Verwijderd

Speedtest.nl heeft een eenvoudige connectiontest, draai die eens, dan weet je hoeveel connecties je mag/kunt opzetten.

• Sjors81
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:54:
Speedtest.nl heeft een eenvoudige connectiontest, draai die eens, dan weet je hoeveel connecties je mag/kunt opzetten.
Normaal gesproken is dat rond de 500 connecties. als ik in utorrent heb ingesteld dat hij maximaal 60 verbindingen mag maken, dan kan het hier toch niet aan liggen?

Verwijderd

Sjors81 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:37:
[...]

Normaal gesproken is dat rond de 500 connecties. als ik in utorrent heb ingesteld dat hij maximaal 60 verbindingen mag maken, dan kan het hier toch niet aan liggen?
Kun je eenvoudig testen toch? Draai utorrent en doe dan die test, als het aantal dan ineens drastisch lager ligt dan weet je dat dat toch een issue is.

• Sjors81
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:52:
[...]

Kun je eenvoudig testen toch? Draai utorrent en doe dan die test, als het aantal dan ineens drastisch lager ligt dan weet je dat dat toch een issue is.
Dat snap ik maar als je minder dan 60 verbindingen opzet werkt utorrent dan nog wel snel? (sorry ben geen expert in het gebruik van torrentclients!)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor de snelheid van downloaden maakt het nauwelijks uit. Hij probeert gewoon bij minder mensen tegelijk of hij kan downloaden. Het duurt dus misschien iets langer voordat een bron gevonden is waarvan een deel gedownload kan worden, maar zodra je die hebt gaat het gewoon net zo snel, of sneller omdat je modem niet over z'n toeren raakt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:56
Verhaaltje doet mij denken aan een oud probleem van mij. Ooit eens gehad met een lang verwacht iets dat op torrents verscheen.. stond er een uur op. Ik begon er ook maar eens aan.
Mijn azureus maakte ongeveer 600 connecties. 8)7
Poef, daar ging internet. Warschijnlijk is dat het bij jouw ook! :)

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TheDane

1.618

OMG wat een eye opener dit topic :o

Heb 't nog niet kunnen double-checken, maar mijn modem gaat *altijd* over de zeik als ik een torrent client draai. Vroeger Azureus, maar daar werd mijn pc ook niet blij van. Toen uTorrent, maar na wat "tweaks" werden zowel mijn modem als mijn pc daar niet blij van.

Nu ABC, volledig default, en dat "gaat wel ok".

Maar de afgelopen 3 jaar al 8 klachten bij provider ingediend vanwege "brakke modem", "slechte verbinding", "lage downloadsnelheid" etc. Al 4 keer een onderhoudsmonteur langsgeweest die kabels, modem, connectors vervangen heeft. PC geinspecteerd. Nogmaals kabels, modem, connectors vervangen. En nog geen oplossing :+

En nu dit 8)7

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelf neig ik ernaar nooit meer dan 32 connections toe te staan. Het lukt me daarmee prima (mits ik encryption aan heb staan - danku ISP met shaping...) om een 6Mbit/s verbinding volledig te benutten. Meer dan dat en mijn oude router ging bokken, meer dan 40 en m'n modem begon ook naar te doen (resets enzo). Ondertussen heb ik een nieuwe modem en een zelfbouwrouter (P3-600) die eea goed aan zouden moeten kunnen, maar aangezien met 32 connections ik toch volle snelheid haal zie ik geen reden om meer connections toe te staan.

Oslik blyat! Oslik!

• Sjors81
Nou weer ff wat dingetjes getest, maar nu blijkt het dat het niet aan de torrentclient ligt. Ook wanneer ik geen gebruik maak van torrents gaat de snelheid drastisch naar beneden ( na ongeveer 2 a 3 minuten) Het aantal connecties blijft daarentegen wel rond de 600/min. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Iemand nog suggesties?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Zou het misschien kunnen komen door de andere clients die proberen te connecten. Als er een heleboel proberen contact te maken, zou dat misschien je modem ook over de zeik kunnen helpen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Sjors81
Rob schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:16:
Zou het misschien kunnen komen door de andere clients die proberen te connecten. Als er een heleboel proberen contact te maken, zou dat misschien je modem ook over de zeik kunnen helpen.
ja maar ik gebruik geen andere clients. als ik de pc opstart en alleen een beetje surf dan gaat ie vanzelf al naar beneden.

• Sjors81
heb gisteravond toch maar even met de helpdesk gebeld, vonden het ook zeer vreemd. Volgens hun is de verbinding goed, blijkt ook wel uit het feit dat ik in eerste instantie wel de volledige snelheid haal. Zou het aan de modem kunnen liggen, dat deze gewoon brak is?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32
Rob bedoelt dat andere mensen die het zelfde bestand torrenten jou proberen te bereiken en zo alsnog je modem over de zeik helpen. Daar is alleen vrees ik niet zo veel aan te doen. Ik heb er hier ook last van; als ik een twee dagen bezig ben met een torrent van 5GB en ik zet hem uit, blijven in Pearguardian allerlei ip-adressen verschijnen die mij proberen te connecten op mijn torrent-port. Dat zijn er dan minstens 10/seconde!

• Sjors81
ok, had ik idd verkeerd begrepen, maar ja dat probleem kan u ook niet aan de orde zijn, aangezien het probleem dus ook optreedt wanneer ik geen gebruik maak van torrents. Zodra ik de pc opstart verder geen programma's opstart, alleen IE, zakt de snelheid ook al na ongeveer 3 a 5 minuten.

Edit:
Oh wacht ff, ongeacht of mijn torrentclient gebruik zeker, ze blijven proberen binnen te komen op mijn poort?

[ Voor 17% gewijzigd door Sjors81 op 01-11-2007 09:12 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Sjors81 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 09:02:
ok, had ik idd verkeerd begrepen, maar ja dat probleem kan u ook niet aan de orde zijn, aangezien het probleem dus ook optreedt wanneer ik geen gebruik maak van torrents. Zodra ik de pc opstart verder geen programma's opstart, alleen IE, zakt de snelheid ook al na ongeveer 3 a 5 minuten.

Edit:
Oh wacht ff, ongeacht of mijn torrentclient gebruik zeker, ze blijven proberen binnen te komen op mijn poort?
Precies, afhankelijk van de clients van andere mensen, zullen die nog een tijdje connectie met je proberen te maken.
(maar dat zal nooit uren zijn)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Sjors81
nou, ik denk dat ik maar eens even probeer om met een andere pc in te loggen en kijken of ik dan nog steeds een probleem heb, kan ik in ieder geval uitsluiten dat het aan mijn pc ligt.

• Mr.Qips
Overigens heb ik dit ook als ik via andere wegen download zoals nieuwsgroepen en http (direct download), maar dan minder vaak. De meeste modems zijn gewoon simpel en slecht en houden er dus niet van om 'goed' gebruikt te worden... :( Even de modem opnieuw opstarten werkt dus ook bij jou (ik doe het ook vaak), ik vrees dat er verder geen oplossingen zijn (nouja, gewoon niet meer downloaden of een betere modem kopen, maar da's niet echt subtiel :P ).

• Sjors81
Mr.Qips schreef op donderdag 01 november 2007 @ 16:37:
Overigens heb ik dit ook als ik via andere wegen download zoals nieuwsgroepen en http (direct download), maar dan minder vaak. De meeste modems zijn gewoon simpel en slecht en houden er dus niet van om 'goed' gebruikt te worden... :( Even de modem opnieuw opstarten werkt dus ook bij jou (ik doe het ook vaak), ik vrees dat er verder geen oplossingen zijn (nouja, gewoon niet meer downloaden of een betere modem kopen, maar da's niet echt subtiel :P ).
ja das leuk, kan ik me zeker de hele dag een beetje vermaken met mijn bureauaccessoires....
bij mij doet ie het ook wanneer ik geen torrentclients of ander p2p software gebruik, anders had ik er wel vrede mee gehad.

• Mr.Qips
Nouja dan zou je toch kunnen overwegen om een betere modem/router te kopen (ik weet niet of je een router gebruikt, maar dat zou ook de bottleneck kunnen zijn). Ik zou niet weten welke goed zijn, maar ik denk dat je voor zo'n €50 toch wel een betere modem zou moeten kunnen vinden. Ik geloof dat we het hier in dit topic onderwijl wel over eens zijn dat het aan je modem ligt, en niet aan je pc, toch?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Om downloadsnelheid op peil te houden, is ook upload nodig (TCP protocol). Is er niet iets wat kort na opstarten van de PC veel gaat uploaden? Ik noem maar wat, een spambotje of zo....

Start de PC op, start een monitor-progje (DUmeter, of gewoon task manager met de tab "networking"). Dan helemaal niks doen, en als dan na een paar minuten je netwerk ineens veel gaat uploaden heb je je probleem gevonden en moet je op jacht naar spyware/trojan/virus/whatever.

Whatever

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12 15:04
Mr.Qips schreef op donderdag 01 november 2007 @ 16:54:
Nouja dan zou je toch kunnen overwegen om een betere modem/router te kopen (ik weet niet of je een router gebruikt, maar dat zou ook de bottleneck kunnen zijn). Ik zou niet weten welke goed zijn, maar ik denk dat je voor zo'n €50 toch wel een betere modem zou moeten kunnen vinden. Ik geloof dat we het hier in dit topic onderwijl wel over eens zijn dat het aan je modem ligt, en niet aan je pc, toch?
Dat is helaas geen optie. Hij heeft een VoIP verbinding, dus dan zou hij eerst de user en ww van de voip instellingen meoten weten voordat hij een andere modem kan gebruiken. En deze instellingen zijn zeer moeilijk te achterhalen.
Maar de st780 zou inprincipe wel goed moeten werken, mits je de connecties niet hoger zet dan 150 (anders belemmert dit het telefonie verkeer).

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Verwijderd

Als je je torrent toch snel wil houden, kan je deze ook nog deze patch gebruiken.
meuktracker: EventID 4226 Patcher 2.12

• Xardas
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:00:
Als je je torrent toch snel wil houden, kan je deze ook nog deze patch gebruiken.
meuktracker: EventID 4226 Patcher 2.12
Het gaat in dit geval om alle internetverkeer, niet alleen torrents.
Mare, ben wel geinteresseert, werkt de patch een beetje?

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Verwijderd

Ja en nee :P. Het is geen wonder middel. Wat het doet is meer connecties die nog niet klaar zijn toestaan. Halfopen connections noemt men die. XP SP2 heeft de halfopen connecties geristrict naar 10. Dus mogen er maar 10 connecties tegelijk gemaakt worden. Tot dat die helemaal open zijn of dicht en dan mogen er weer nieuwe voor in de plaats komen. Torrents hebben vaak in het begin heel veel halfopen connecties. Dus nieuwe torrents komen sneller op gang, thats it. :). En als je dan dus weinig connecties intotaal mag maken, loopt je torrent vaak net ff beter :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2007 20:33 ]

• Mr.Qips
Hmm jammer van dat VoIP, misschien dat je via je provider een betere modem kan krijgen?

Over die patch: volgens mij creeer je zo alleen maar meer verbindingen, waardoor je modem het nog minder leuk vindt. Ik heb zelf ook zoiets gedaan (je kan het gewoon handmatig in je registry veranderen) en de torrents werden ook wel sneller, maar de rest van het internet op mijn netwerkje werd er niet beter op (in zoverre dat ik op een andere pc nu amper kan internetten als ik aan het torrenten ben). Heb je, zoals eerder geopperd, al geprobeerd het aantal connecties omlaag te brengen?

En over spyware enzo, al op gescand?

• Xardas
Mr.Qips schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:40:
Hmm jammer van dat VoIP, misschien dat je via je provider een betere modem kan krijgen?
Alternatief modem is de Siemens SX551. Maar deze is (qua specificaties) niet beter.

Verwijderd

Mr.Qips schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:40:

Over die patch: volgens mij creeer je zo alleen maar meer verbindingen, waardoor je modem het nog minder leuk vindt. Ik heb zelf ook zoiets gedaan (je kan het gewoon handmatig in je registry veranderen) en de torrents werden ook wel sneller, maar de rest van het internet op mijn netwerkje werd er niet beter op (in zoverre dat ik op een andere pc nu amper kan internetten als ik aan het torrenten ben). Heb je, zoals eerder geopperd, al geprobeerd het aantal connecties omlaag te brengen?

En over spyware enzo, al op gescand?
Nee, niet MEER, maar sneller :).

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Oceria

I've been in between....

Ik weet niet precies hoe het met de Speedtouch 780 zit, maar mijn Speedtouch 510v6 en nu 546 worden alletwee gillend gek als ik p2p Clients draai, of via FTP veel kleine bestandjes uploadt. voor elk bestand maakte de Speedtouch namelijk een extra regel aan, welke daarna nog zeker zo 'n 10 minuten blijft bestaan. En aangezien de 510 en de 546 naar ik meen maar iets van 1024 van die regels kan onthouden (en er ondertussen ook nog andere programma's openstaan) loopt het geheugen van de Speedtouch snel vol, met als gevolg een zeer trage verbindingen.
Als je de verbinding verbreekt, gooit de Speedtouch alle regels weg en is een verbinding weer snel als vanouds. Hoe dit probleem precies op te lossen is, weet ik niet. Er is veel gerommeld met Firmware versies van de 510, maar de Nieuw-Zeelandse versies werkten nooit echt lekker hier in Nederland.
de enige echte oplossing is het kopen van een andere modem.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Xardas
Oceria schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:56:
Ik weet niet precies hoe het met de Speedtouch 780 zit, maar mijn Speedtouch 510v6 en nu 546 worden alletwee gillend gek als ik p2p Clients draai, of via FTP veel kleine bestandjes uploadt. voor elk bestand maakte de Speedtouch namelijk een extra regel aan, welke daarna nog zeker zo 'n 10 minuten blijft bestaan. En aangezien de 510 en de 546 naar ik meen maar iets van 1024 van die regels kan onthouden (en er ondertussen ook nog andere programma's openstaan) loopt het geheugen van de Speedtouch snel vol, met als gevolg een zeer trage verbindingen.
Als je de verbinding verbreekt, gooit de Speedtouch alle regels weg en is een verbinding weer snel als vanouds. Hoe dit probleem precies op te lossen is, weet ik niet. Er is veel gerommeld met Firmware versies van de 510, maar de Nieuw-Zeelandse versies werkten nooit echt lekker hier in Nederland.
de enige echte oplossing is het kopen van een andere modem.
om mezelf te quote:
Dat is helaas geen optie. Hij heeft een VoIP verbinding, dus dan zou hij eerst de user en ww van de voip instellingen meoten weten voordat hij een andere modem kan gebruiken. En deze instellingen zijn zeer moeilijk te achterhalen.

• Sjors81
nou ik weet het niet, maar heb al een uur lang een stabiele verbinding van maar liefst + 300kb/s _/-\o_

• Xardas
Netjes :D

Pagina: 1