Vreemd speakerprobleem

Pagina: 1
Acties:

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Dag lieve tweakers ;)

Ik heb nu al een hele tijd een probleem met mijn computerspeakers waar ik echt niets van snap. Ik heb een setje Creative GigaWorks T20 speakers, aangesloten op een Terratec Aureon Sky 5.1 geluidskaart (oud beestje, maar nog steeds een van de betere kaarten wat betreft geluidskwaliteit). Ik ben er dan ook erg tevreden mee, maar soms stopt ineens de linker luidspreker ermee en komt er alleen nog geluid uit de rechter speaker (lijkt volkomen willekeurig, soms gebeurt het 3 keer per dag en soms een week niet). De oplossing is simpel, maar bijzonder vreemd: ik moet het stekkertje dat in de geluidskaart zit losmaken en er weer opnieuw indoen! En dan ook alleen het stekkertje dat in de geluidskaart zit en niet het stekkertje dat in de rechter speaker zit, want als ik dat loshaal en er weer in stop is het probleem er nog steeds.

Aan de geluidskaart ligt het denk ik niet, want ik heb een tijdje onboard geluid gebruikt en daarbij gebeurde het ook. Heb ook wel eens een ander kabeltje geprobeerd, zelfde probleem. Ik denk daarom dat het probleem in de speaker zit, maar ik kan er met mijn hoofd echt niet bij wat dan het probleem zou zijn en waarom het eruit halen en er weer instoppen van het kabeltje het probleem (tijdelijk) oplost!

Iemand met verstand van zaken die dat misschien wel weet? _O_

Verwijderd

Het kan zijn dat jou linker luidspreker gedeelte eens geclipt heeft (overgestuurdt) en vervormt is geweest waardoor hij kortsluiting maakt. Om protectie tebieden aan je lineouts hebben de meeste geluidskaart sinds laat 1997 kortsluitingprotectie er op zitten. Althans de wat duurdere kaartjes in die periodes.
Dus misschien is je driver (dat kleine luidsprekertje) dus kapot. Niet dat je het direct hoort maar intern miniscuul.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Nou ja, met "oud beestje" bedoelde ik dat hij een jaar of 4 oud is (voor computeronderdelen is dat immers best oud), dus kortsluitingprotectie zal er wel op zitten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door NNF op 30-10-2007 14:55 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Waarschijnlijk gewoon een slecht contact tussen geluidskaart en de connector.
Komt vaker voor met die brakke mini jack plugjes. Dat is één van de redenen waarom je deze plugjes in de professionele wereld niet tegenkomt.
Meestal helpt het ook wel om een draai te geven aan de connector en gaat het weer (even) werken, totdat de volgende corrosie of vuiligheid optreed.

Een oplossing is er niet echt, behalve dan andere connectors op je geluidskaart te solderen, of regelmatig de bestaande connectoren goed schoon te maken. Maarja, da's geen makkelijke klus in zo'n klein gaatje.
Je wint al een hoop door de stekker mooi schoon te maken en die een paar keer erin te 'rammen' (met beleid) waardoor de vuiligheid en corrosie er aan de binnenkant van de connector afslijt. Dan zal ie het wel weer een tijdje doen.

Het is eigenlijk hetzelfde als bij vrouwen, als je ze te lang niet gebruikt, doet het pijn. :+

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 30-10-2007 15:42 ]

Alles kan stuk.