Koude buitenlucht in PC kast blazen via ?slang?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06 08:37
Mijn kast wordt binnen rond de 29 graden en mijn CPU (Duron 750@950 1.85V) wordt dan idle al 42 graden ofzo.
Dit is natuurlijk vrij warm. Ik heb al weet ik veel hoeveel koelers en een vette Alpha + Delta, dus dat zit wel snor.

Maar als ik nu het mijn raam opengooi, zodat dus de buitenlucht naar binnen stroomt wordt alles echt veel cooler... :Y)

Dus nu wil ik de buitenlucht rechtstreeks in mijn systeemkast blazen (anders wordt gelijk de hele kamer zo koud :+
Een stofzuigerslang met voeding fannetje werkt niet echt super.
Misschien een tuinslang ofzo en dan met een trechter...

Iemand suggesties??
Het liefst een zo klein mogelijke doorgang naar buiten (geen gat van 10cm <-> :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19056

absoluut een slecht idee in nederland is het grootste gedeelte van het jaar de buitenlucht vrij vochtig en dat is zwaar funnest voor de elektronica in je pc

sterke afrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoe kleiner je die doorgang maakt, hoe meer lawaai je krijgt van de luchtstroom. Met een tuinslang gaat ie gezellig fluiten denk ik ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Ja idd, fluiten >:)
Ja dat is wel naar ja.
En luchtvochtigheid... Kan je dat niet een beetje filteren met wat zout ofzo (die zooi om pilletjes droog te houden in hun verpakking, schoenen ofzo :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 februari 2001 22:39 schreef MLS het volgende:
Ja idd, fluiten >:)
Ja dat is wel naar ja.
En luchtvochtigheid... Kan je dat niet een beetje filteren met wat zout ofzo (die zooi om pilletjes droog te houden in hun verpakking, schoenen ofzo :) ).
Die filters raken binnen no-time verzadigd. Niet doen dus ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 22:01
Als je toch bezig gaat met een installatie om de lucht droger te maken, neem dan meteen een grote airco!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15692

Of koop een kleine vrieskist monteer daar je systeem in >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Ik denk dat die vochtigheid wel meevalt, zolang je de lucht inlaat van een afdakje voorziet.

Warme lucht slaat neer op koude materialen, koude lucht slaat dus niet aan op een warm systeem, maar wordt juist weggehaald door de warmte.

(Zou wel een leuk idee zijn om stofvorming in de kast tegen te gaan.. ummhh.. lucht bevochtiger met peltier tegen het stof :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20093

ik heb een vrieskist over als iemand belang heeft! zo een kleine camping koelkast met klein vriesvak, had hem gebruikt voor mijn waterkoeling dus heeft 1 kleine gaatjes aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5115

Op tweakers stond hier een goede guide over, maar ik kan hem niet meer vinden :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Nou, een vrieskist is wel ultra cool :o
Maar daar past al mijn zooi niet in denk ik. Uiteraard laat je de periferie eruit, maar goed, dan moet je weer extreem lange kabels gebruiken etc. Het geeft zo'n troep en is niet echt handig. Wel leuk verder hoor :)
Ik zou niet weten hoe ik anders mijn kast cool krijg.
Nu het buiten zo lekker koud is koelt buitenlucht natuurlijk fantastisch. In de zomer krijg je toch weer problemen.
Watercooling vind ik een beetje onhandig.
Heb al een alpha delta, dus zonde om alles weer anders te doen.

Ja moet dus gewoon de lucht in mijn kast zien te coolen (misschien element uit een vriezer/koelkastje erin monteren?) :9~

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij de Gamma of wat dan ook hebben ze wel wasdrogerslang, die heb je o.a. van 8 en 10 cm doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja,
lijkt me niet eens zo'n gek idee.

Je zet in de zomer je bier, cola of melk in dat koelkastje, je zet een 92mm fan in de zijwand, met een slang van 10cm dik naar de voorkant van de computer....

Twee vliegen in één klap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Koop een overdruk-unit, kost ca. 3.500,--.
Heb je een giga luchtopbrengst + een hele batterij aan filters :). Ca. 260 m3 per uur >:).

De slang r102 kost je fl. 59,50 excl./m1.

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Prob is alleen dat die koelkast ook warmte afgeeft en dat dat dus nog steeds in de kamer komt (niet te harden natuurlijk uiteindelijk). Afvoer van warmte (of kou incomming) moet naar/van buiten plaatsvinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Leuk idee, zo'n vrieskistje, maar je pc is dan dus meteen kapot. Heb je wel eens in een vrieskist gekeken? Meestal staat er tenminste 3cm ijs aan de zijkanten van zo'n ding.

Logisch, want als je 'm open doet, komt er lucht in met bijv. 70% vocht bij 25 graden. Als je dat naar een graad of -10 afkoelt, begint het vocht als een gek te condenseren. En hetzelfde zal wel met je pc gebeuren. Toch leuk: "FATAL SYSTEM ERROR: Windows discovered an error at H2O :)"

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee.

Koude lucht slaat nooit neer op warme delen, het is andersom, warme lucht slaat neer op koude delen als condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Klopt, maar ik vraag me dus af of het metaal van je kast niet gewoon erg koud wordt. Bovendien zal er wel condens vormen als je computer uitstaat en dus net zo koud is als de rest van je vrieskist.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, dan haal je toch de stroom van de fan die in slang blaast bij de koelkast uit de computer ? Gaat er ook weinig lucht naar to als de pjoeter uitstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enneh enneh (ik loop nu pas warm hiervoor.. :) )

.. Als je de aan de kant van de computer, waar de slang de koude lucht aanvoert, ook nog een fan zet, werkt de boel als een sluis die pas doorlaat als de fans aanstaan.

En als je dan ook nog een temp geregelde sturing op die fans zet, wordt er alleen koude lucht in de PC geblazen als 'ie warm is, zodat je niet condens kan krijgen na een koele nacht .. :)

Dit kan dus echt werken..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Hoe komen jullie erbij dat een koelkast voldoende capaciteit heeft om zoveel lucht af te koelen.

Ik heb wel eens iemand gezien die zen waterreservoir in een koelkast had. Dan werkt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Wat we dus zien is dat warmte transport idd een major problem is (8>
Stom eigenlijk...
Stel dat je zou gaan voor waterkoeling (desnoods zet je een klein reservoirtje buiten neer en pomt je het naar je kast toe).
Wat dan?
Dan heb je koud water in je kast... Ik ga (nog) niet beginnen met waterkoeling direct op mijn zooi (CPU en GPU). Dus alleen luchtkoeling... Maar ik denk dat gekoeld / gewoon koud water niet echt een kast super kan koelen... (warmte wisseling is natuurlijk niet echt great van water -> lucht)...
Dus ja, het idee van een vriezer die <-> de PC, zal misschien ook niet echt fantastisch werken idd.
Maar wat dan? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 februari 2001 14:52 schreef mrknowitall het volgende:
Hoe komen jullie erbij dat een koelkast voldoende capaciteit heeft om zoveel lucht af te koelen.

Ik heb wel eens iemand gezien die zen waterreservoir in een koelkast had. Dan werkt wel...
Dat is dan toch precies hetzelfde wat warmte kapaciteit betreft??

Al is de lucht die de PC ingaat maar 10 graden lager (18 i.pv. 28 in de zomer) heb je je doel toch al bereikt..?

Een ander probleem is natuurlijk de lucht in de koelkast.. hummhh.. moet jee een warmte wisselaar maken op lucht gebaseerd.. euuwwhh..
ummhh....
Da's wat moeiliker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wachtm wacht ..ik weet het, ik weet het..

let op :

Je neemt dat kleine koelkastje, camping model. Je zet de drankjes voorin. (Zeer belangrijk die drankjes in de zomer.

In het midden zet je een metalen schot, dat het voorste deel afsluit. Achter die plaat zet je links en rechts aan de zijkant een 92mm fan.

De ééne fan tegen de achterkant, de andere meer naar voren tegen dat dwars schot. De fan die aan éé kant zit krijgt een rooster+een stoffilter.

Op de andere komt de slang naar de PC.

Achter het alu schot in het midden plaats je nog meer alu plaatjes, zodat de lucht langs al de schoten van de ene fan naar de andere gaat.

Mot toch kenne werkuh..... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 13 februari 2001 15:16 schreef Hooi het volgende:

[..]

Dat is dan toch precies hetzelfde wat warmte kapaciteit betreft??

Al is de lucht die de PC ingaat maar 10 graden lager (18 i.pv. 28 in de zomer) heb je je doel toch al bereikt..?

Een ander probleem is natuurlijk de lucht in de koelkast.. hummhh.. moet jee een warmte wisselaar maken op lucht gebaseerd.. euuwwhh..
ummhh....
Da's wat moeiliker :9
Uhh is het nog een beetje serieus ? Capaciteit blijft hetzelfde, water is iets compacter en gemakkelijker af te koelen. Water is rond te pompen. Stel water van 4 graden komt terug als water van 8 graden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Op dinsdag 13 februari 2001 18:44 schreef Spanky het volgende:
MLS, bedoel je zoiets ?

http://www.brunssum.net/~janse/Case/Side.JPG
cool! :D

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Ja exact!! Dit is een mooie zeg.
Dit is precies wat ik wil ja.
Ik heb alleen een zuigende Delta cooler
(dus hij blaast van de CPU af...)
En ik heb een 2e fan (scheelt 3 graden) die dan van de zijkant nieuwe lucht inblaast.
(dus hij blaast lucht in het alpha element, dan zuigt aan de bovenkant de delta fan het er weer uit). Werkt opzich echt heerlijk.
Als ik die delta omdraai wordt alles gelijk een stuk warmer en je kan die 2e fan niet meer goed gebruiken :(

Maar weet iemand of deze case zuigt >:) of blaast?
Ik kan dus alleen die slang mooi aansluiten als ik mijn delta zou omdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
Oh ik zie het al op een ander plaatje, hij zuigt de lucht naar binnen.
Nou ik moet maar kijken of ik mijn delta dan om kan draaien of dat de temp dan helemaal omhoog schiet...
En hij gebruikt dus gewoon zijn kamerlucht?
Dus geen buitenlucht?

Als ik dit ga doen dan komt mijn air inlet aan de achterkant denk ik
daar heb ik nog wel wat ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 13 februari 2001 18:03 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Uhh is het nog een beetje serieus ? Capaciteit blijft hetzelfde, water is iets compacter en gemakkelijker af te koelen. Water is rond te pompen. Stel water van 4 graden komt terug als water van 8 graden of iets dergelijks.
Het idee is redelijk serieus.

Ik heb namelijk echt geen zin om aan waterkoeling te beginnen, en dan moet je dus iets bedenken om koelere lucht in de PC te krijgen. Vooropgesteld natuurlijk dat je niet met een batterij fans wil werken aan/in/op de kast.

Het leuke van zo'n systeem met koele lucht en een klein koelkastje is niet alleen de kick. Het is ook niet zo duur. Dus denken we nog even verder. Het is nog echt geen zomer :)

Als ik mij niet vergis, haalt die zilveren pijp op dat plaatje met een fan voorin de kast lucht van buiten naar binnen en blaast op de Gorb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 10:04

Chiron

Moderator Discord
megacool! dit wil ik dus ook gaan doen, maar zit er aan de opening vooraan nog een xtra fan die de lucht naar binnen zuigt in die pijp? en zo ja wat voor effecten heeft dat op de lengte van die pijp, want het is een best wel lang geval

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Laatst online: 13-06 13:31
Die temperaturen die opgegeven worden, zijn NORMALE waarden. De duron kan 90 graden C hebben, dan pas smelt je core. Hoe warm word ie nou als je m ECHT aan de tand voelt? Bij niet meer dan 3 graden verschil. 42 C idle en 45 C bij 100 CPU, gedurende 10 minuten. Maak je geen zorgen dus. MAAR, als je iets koeler wilt, kun je beter eerste de warme lucht UIT je kast zuigen, dan er koude in te blazen. Good luck.:)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2024

ElemenTAL

Tweaking the elements

http://tweakers.net/reviews/8

Femme is al eens met zoiets bezig geweest.

Nuff Said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou gewoon een ex-vriendin tegen je computer aanzetten, werkt hopelijk niet hetzelfde als een koelkast, maar toch wel een beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282

de lengte valt best mee... en die golden orb zuigt als een hoer op de walletjes !

zuigt dus inderdaad alleen buiten lucht aan, en de grote 120 mm Pabst fan ( superlownoise) zuigt op zijn beurt de warme lucht UIT de kast naar boven toe.

Mijn CPU temp loopt afhankelijk wat ik doe van 18 tot 27 C.

ICQ 3859256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40370

Ik heb hier een systeem met buitenlucht koeling (helaas nog geen piccies (komen hopelijk binnenkort als een vriend zijn digitale camera een keer niet vergeet). Dat je condens in je kast krijgt is bullshit (zal als daar behoefte aan is wel ff plaatje van een Mollierdiagram opzoeken). Je lucht die je naar binnenzuigt wordt warmer door de warmte-afgifte van je computer (DUH!) hierdoor zal dus de R.V. van je lucht dalen en er kan dus geen condensatie optreden.

systeempje:
SUNON 120 mm aanzuig fan met wasdrogerslang eraan gekoppeld
2 x SUNON 92 mm uitblaas fan

op dit moment hangt de slang nog gewoon naar buiten door het open raam (moet ik nog ff een gat in snijden, iemand ideeen?). En de uitblaas hangt nog niet naar buiten, dus het wordt binnen ook wel wat kouder.

temp zonder buitenlucht koeling (cpu/mobo)full load: 41/25
beste full load temp met buitenluchtkoeling tot nu toe: 25/13 :)

draait al een aantal weken en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59

LopeZ

Too much is never enough

Erm dit topic is 10maanden oud... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40370

ach, ik had ook een nieuw topic kunnen starten. ff omhoogschoppen doet kennelijk wonderen aangezien jij het nu ook al leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Waarom niet een afzuigkap gebruiken? Heb nog wel eentje in de garage liggen >:)

Kan je winters ook buiten zitten met je Athlon aan :)

* _JGC_ heeft nog nooit van verwarming gehoord
* _JGC_ heeft een Duron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31915

use airco of een vapo chill >:) duur maar een heel goede oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27734

Volgens mij maakt het geen hol uit!! of je nou koude buitenlucht naar binnen blaast want op campzone :7 zaten we ook met een buiten temp van 11 graden en vette condensatie in een tent! duhzz

in theorie klopt het wel en is het niet zo verstandig maar als je pc warm is (al draaid voordat de koude lucht naar binnen komt) dan is het goed mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47491

[topic=413614/3]

pics over dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16
ik zag laatst zo'n gast die had zijn PC (mobo enzo) in 'n bak gemaakt van schuimrubber gedaan, en die gevuld met 'n soort olie ofzoiets ... (kwam i.e.g. geen kortsluiting >:) en dan had ie der droog ijs enzow over gedaan :)
maar uhm waarom pak je als je dan toch met ruige apparatuur bezig bent 2 van de peltiers en waterkoeling? krijg je je cpu ook wel zo rond de 0 graden >:)
Pagina: 1