Probleem SATA onder Vista 64

Pagina: 1
Acties:

• Ignus
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10-2010
Ik heb onlangs de volgende onderdelen gekocht:
- Asus Striker Extreme Mobo
- E6850 3.0GHZ Intel processor
- 4x 2GB 667Mhz PC2-5300
- Asus EN8800Ultra
- 2x 320GB 7200RPM S-ATA-II 16MB
- PSU 730W
- Windows Vista home premium NL 64

Nu heb ik problemen zodra ik een spel wil spellen. ;(
Hij begint te haperen tijdens het opstarten van het spel of crashed zelfs.
Ik heb gekeken of er een probleem was met de voeding, processor, geheugen, videokaart, temperatuur.
Deze gaven geen problemen (heb ze vervangen door mijn oude componenten, maar gaf het zelfde resultaat)
Toen heb ik me verdiept in de hardeschijf en hier merk ik iets merkwaardigs op:
- Zodra het spel crashed ben ik 1 van mijn SATA schijf kwijt (die waar geen Vista op staat)
- Bij de eigenschappen van beide schijven staat SCSI inplaats van SATA

Ik vermoed dus dat er een probleem is met de drivers van Vista met betrekking tot SATA, echter heb ik de laaste van NVidia nForce 680 SLI geïnstalleerd, zonder resultaat.
Ook als ik binnen Vista probeer de driver te veranderen zegt hij dat dit niet kan, want hij heeft geen betere kunnen vinden.

Ik ben nu al ruim 2 weken met dit probleem zoet en ben door al mijn resources heen.
Mijn vraag is of jullie mij kunnen verder helpen

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is dit bij 1 spel of bij alle spellen? Je hebt het namelijk over "een spel".

Is dit bij DirectX / OpenGL of "simpelere" spellen?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Ignus
Het is bij HL2 Episode 2
en bij een simpel spel Peggels (balletjes weg schieten op balletjes)
Dus bij een grafisch zwaar spel en bij een grafisch zeer simpel spel.

Beide spellen draaien echter wel onder Steam.
Zal vanavond proberen een ander spel te installeren en kijken of hierbij het zelfde gebeurd.

Vermoed echter niet dat de videokaart of drivers hiervan een probleem is, immers heb ik het zelfde probleem zodra ik mijn oude videokaart ïnstalleer
- Asus EN6800 GTX

Ik vermoed dat om de één of andere reden Vista de schijf kwijt raakt tijdens het spelen van een spel.
Immers sluit het spel zich prompt af en ben ik de hdd waarop het spel staat kwijt.

Echter heb ik geen problemen tijdens het kopiëren van meer dan 1GB tussen de 2 hdd.

• Ignus
Na veel gezoek en probleem oplossingen heb ik de oorzaak gevonden van mijn probleem met de hardeschijven :)

Mijn videokaart (Asus EN8800Ultra) heeft een koelblok die de lucht verwijderd aan de achterkant van de PC onder het PCI-E slot waarin deze kaart zich bevind.
Echter is het zo dat die lucht afvoer niet optimaal is en onder kaart blijft hangen. :s
Hierdoor loopt de temperatuur op in de kast wanneer ik vol gebruik maak van de videokaart en dan voornamelijk bij mijn hardeschijven (tot 60 graden Celsius)

De temperatuur voor het goed functioneren van een hardeschijf moet onder de 50 graden Celsius zijn
Heb dus de hardeschijven anders gepositioneerd en de airflow in de kast geotimaliseerd

Hij functioneerd nu goed. d:)b