Vraagje over temperatuuruitlezingen Opteron 165

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Momenteel draait in mijn pc een Opteron 165 (@2.2 ghz) op een Asrock 939Dual-sata2, gekoeld met een Arctic Freezer Pro 64.
Als ik de cpu temperatuur waarden uitlees krijg ik echter waarden die me enigzins vreemd toeschijnen.

Met speedfan krijg ik 3 waarden die aan de cpu gerlateerd schijnen te zijn (ze stijgen immers alle drie wanneer de cpu belast wordt)
-Temp2: 36° idle, 47-48° load
-Temp3: 36° idle, 45-46° load
-Core: 45° idle, 57° load
Nu heb ik natuurlijk geen idee welke temperatuur wat aangeeft.

Het programma CoreTempBeta leest waarden rechtstreeks uit uit speciale registers op de CPU's zelf, dus dacht ik dat die mij in theorie een duidelijker beeld zouden moeten geven van de temperaturen van mijn twee cores:
-Core #0: 35° idle, 46° load
-Core #1: 45° idle, 55° load
Nu weet ik dat cores wel enkele graden kunnen verschillen, maar is 10° verschil niet wat erg veel, of zou het eerder over ergens een slechte uitlezing gaan? (Maar on-die digitale sensors zouden net accuraat moeten zijn...)

Wat extra info over mijn cpu:
TDP: 85W
TCaseMax: 59°

Ps: ja, dat is inderdaad een triestige overclock van een Opteron165, maar hoger kan ik em niet clocken of hij wordt onstabiel :'(

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
het kan goed dat er 10 graden verschil tussen zit. Als de ene core gewoon een heel stuk drukker is word ie warmer.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-04 14:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

het kan denk ik wel hoger. IHS lappen, heatsink lappen, AS5 ertussen en de vcore omlaag. Ik denk dat je bij elkaar wel de nodige graden pakt.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44
Probeer dit programma anders eens *link*
(mobility -> P-States)

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 30-10-2007 11:39 ]

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Paprika schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:38:
Probeer dit programma anders eens *link*
(mobility -> P-States)
Central Brain Identifier geeft:
CPU1: 40-41° idle, 52-53° load
CPU2: 31-32° idle, 42-43° load
Dus ook hier weer een tiental graden verschil.
(Cpu loads zijn trouwens behaald met Orthos Beta.)

Misschien moet ik inderdaad nogmaals mijn koeler herplaatsten (het is al niet de eerste keer dat ik dat probeer, en ik ben geen fan van dat werkje ;) )
Wellicht moet ik eens proberen of ik hetzelfde krijg met de stock koeler, want om de een of andere reden lijkt die Freezer Pro altijd iets naar beneden te zakken, waardoor aan de bovenkant van de cpu een meer IHS zichtbaar wordt dan onderaan ( het oppervlak van de Arctic Freezer is *net* te klein om de hele IHS te bedekken :/ )