Toon posts:

Kleur veranderd in fotobewerkprogs.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Picassa of Rawshooter start, en mijn CRW bestandjes open in folderview, zie ik één voor één mijn foto's lelijker worden. Bij het openen zijn ze vol van kleur, maar de programma's laten er een automatische bewerking op los, en ze worden wat fletser/grijzer. hert kost me daarna ontzettend veel moeite om ze weer de juiste kleuren te krijgen.

Zelf denk ik aan een kleurenprofiel van mijn monitor waar voor gecompenseerd wordt, of fat de programma's de witbalans instelling van de foto's dan pas bekijken en daar voor compenseren.

Iemand enig idee waar ik zoeiets zou moeten zoeken?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Zoefff

❤ 

Het is vaak een autocorrectie van het programma waarin je de foto's opent. Je kan daar waarschijnlijk in de instellingen wel een optie vinden om dit uit te schakelen (bij het importeren ofzo). Anders wellicht kiezen voor de witbalans 'As Shot' :)

Hop, en schopje naar FGW natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Zoefff op 29-10-2007 22:54 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Een andere mogelijkheid is dat de door de camera gegenereerde JPGs eerst worden getoond (deze zitten standaard in een RAW bestand als een preview image) waarna het programma op basis van de RAW file een nieuwe preview genereert. Aangezien de meeste programma's de instellingen van de camera niet kennen, zal de nieuwe preview dus vaak afwijken van de originele.