[VPN] gateway dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 13:51
Het probleem is als volgt:
Ik heb thuis een W2K server draaien met daarop een VPN server. De VPN server is via de routing services van W2k Server opgezet.
Draait allemaal prima, alleen heb ik het volgende dilemma:

- Voor behoud van Internet moet je de standaard gateway in het externe netwerk uitschakelen.
- Om gebruik te kunnen maken van lokale bronnen (zoals een PC die zich achter de VPN server bevind) heb ik de gateway nodig van dat netwerk.

Mijn prutsoplossing:
Nu zit ik uit nood telkens via terminal server op een pc uit het thuisnetwerk te internetten, maar dat is natuurlijk een beroerde oplossing.

Heeft iemand een echte oplossing: hoe je toch bronnen achter een VPN server kan benaderen met behoud van Internet?
Ik heb de search geprobeerd, maar kon niets vinden...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Het kan niet, waarom niet gewoon internetten via de VPN?

• Azbest
Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar hoe gaat dat in zijn werk?

• djluc
Bij mij werkt dat eigenlijk altijd automatisch zo, vraag me ook niet waarom ;)

• Azbest
Ah, en dan heb je dus eigenlijk niets aangepast aan de kant van de clientverbinding?

• djluc
Nee, ik maak wel verbinding met een draytek modem en niet met een server. Wellicht dat je op een Windows server dus wel wat instellingen moet maken.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Vrij simpel :)

- default gateway op je internetverbinding laten staan
- zorgen dat je een vast IP adres krijgt uit je VPN reeks (anders doe je het volgende iedere login)
- een statische route maken naar je eigen netwerk, wijzend naar het IP adres op je VPN 'nic'

Als je dat met een vast VPN IP adres doet, hoef je de handmatige statische routering maar 1x aan te maken, met -p (voor Permanent) erachter.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Azbest
@ChaserBoZ_ dat is inderdaad de oplossing. In ieder geval een stuk beter als internetten via Terminal Server ;)
Pagina: 1