Toon posts:

PC => TV: resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik denk dat het topic verkeerd staat, maar vond niet direct een andere geschikte plaats voor mijn probleem...

Vandaag heb ik mijn PC op de TV aangesloten. Alles werkt prima behalve... De resolutie.

Op mijn TV scherm zie ik slechts een deel van mijn beeld. Als ik met de muis heen en weer ga, dan schuift het beeld telkens op.

Mijn graf kaart is een GForce FX 5700 LE en de TV is aangesloten via een samengestelde kabel. Dus op mijn PC zit de gewone S-video en aan de TV gaat dit over naar SCART.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik op mijn TV een mooi uitgevuld beeld krijg? Bedoeling is om picture slide shows te laten zien en films te kijken vanaf de PC. Maar de fullscreen optie volgt de huidige instelling. Dus het TV scherm is slechts een deel van het normale beeld.

Alvast hartelijk dank

Groeten

Peter

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 20:13 ]

Verwijderd

Spielerij --> VB

Verwijderd

Topicstarter
thanks ;)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:24
Op welke resolutie staat het ingesteld? Meestal werk je op een monitor op minimaal 1280x1024, en gaat je tv-uit maar tot 1024x768. Dat past dus niet. Ik ben nog geen simpele oplossing tegengekomen die het beeld verkleint zodat het mooi op de tv past. Je zult dus je resolutie moeten verlagen, en dan past het.

Verwijderd

Een resolutie van 800x600 is meestal wel fijn. Dan kun je de tekst redelijk lezen. of een trapje hoger naar 1024x768. Deze resolutie is wel leuk voor foto's en films. Maar daar kun je zelf wel even mee experimenteren

Verwijderd

Topicstarter
PC staat op 1280 x 1024. Dus om een fatsoenlijk beeld te krijgen, moet ik telkens de PC resolutie verlagen???

Verwijderd

Ja.

Je kunt ook een 720p HDTV kopen. Dan heb je 1280 x 720 als resolutie om mee te spelen.
Of een 1080p HDTV. Dan mag het zelfs 1920 x 1080 zijn.

Moet je 'm wel via HDMI aansturen.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
in mijn software van mijn graf card heb ik de optie om verschillende resoluties toe te kennen aan de verschillende schermen. Alleen worden die niet correct toegepast.

De optie heet "aangepaste resoluties" beheren. Maar als ik naar die optie ga, beginnen ze daar over "timing". Iemand een idee wat het is en waarom hij het niet zou doen?

Ik zou denken dat je graf card dan een output resolutie geeft die verschillend is van je PC resolutie. Maar kennelijk zit het zo niet in elkaar.

Of heeft dat met de TV zelf te maken?

Verwijderd

Lees de handleiding van je kaart eens zou ik zeggen.

Als jij wilt weergeven wat op je bureaublad te zien is, moet je die op maximaal de resolutie zetten die je TV aankan. Meestal is 800 x 600 wel zo'n beetje het maximale. Jij wilt geen 2e scherm aansluiten maar een TV. Stel eens 800 x 600 in, en kijk of je dan een 2e bureaublad krijgt op je TV. Dan kun je daar je slideshow afspelen.

Goede kans trouwens dat video overlay op je 2e 'scherm' niet werkt dan.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 21:56 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan simpelweg niet, tenzij je de resolutie van je monitor aanpast naar die van je TV. Je kloont het beeld, dus je stuurt 1280x1024 weg, terwijl de TV maar max. 1024x768 goed kan laten zien. Dan krijg je dus verschuivingen :). Voor DVD ed maakt dat niet uit, dat wordt namelijk middels overlay wél goed gepositioneerd.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:24
Een beetje naast het topic, maar is het eigenlijk niet vreemd dat grafische kaarten alles kunnen, maar niet een beeld op de ene monitor vertalen naar een andere resolutie op scherm 2?

Verwijderd

Topicstarter
dat van de resolutie van PC op 800x600 zetten, moet ik straks eens proberen. Maar het is zoals jopie zegt. Waarom geen conversie van je resolutie van PC naar 2de extern scherm? Maar dat is een vraag die aan NVidia gesteld moet worden.

Ik dacht dit te kunnen met aangepaste resoluties, maar enkel in de test fase werkt het; Als ik op toepassen klik, dan is het weer als voorheen. Terwijl in het control panel wel 800x600 staat. Rare bedoening...

Ook dacht ik dat je een instelling kon doen dat als je naar fullscreen van een mediaplayer gaat, dat hij dan het beeld vult van het 2de scherm, ongeacht de resolutie van de kloon.

Verwijderd

Topicstarter
ok, met de reductie van de resolutie naar 800x600 op de PC is het gelukt (maar ik blijf het een onnozele oplossing vinden). Maar nu heb ik het volgende probleem.

Om terug DVD te kunnen kijken, heb ik die omvormer (SCART kabel) moeten verwisselen met die van de DVD speler. Daarna wilde ik weer een film kijken vanaf de PC maar nu is mijn kleur weer zwart/wit.

Het instellen van de kabelconfiguratie naar "samengesteld" heeft niet geholpen, nog het aangeven van PAL voor videosignaal.

Heeft dit te maken met de volgorde waarop je de PC en de TV aanschakelt? Eerst PC, dan TV, dan instellingen veranderen??? Of moet de TV al aanstaan??

K snap niet dat die kleur nu niet meer lukt

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:20
Je kunt toch ook kiezen voor de optie dual-view oid ? je kloont dan weliswaar het beeld niet, maar gebruikt je tv als 2e monitor zeg maar. Je kunt dan per scherm de resolutie instellen.
Als je het beeld kloont is het uiteraard wel zo.

Heb dit zelf werkend gehad met een 21" crt op 1280x1024 en CRT TV op 1024x768.

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt dat je PC scherm doorloopt in het tweede scherm. En dat je in je tweede scherm je film op fullscreen zet met een aangepaste resolutie? is de kleurinstelling dan niet meer aan de orde?

• MEN-O
Precies dat bedoel ik, alleen je bepaald per scherm de (desktop) resolutie, de resolutie van de film ligt vast, is immers in een bepaalde reso opgenomen, en zal door de door jouw gebruikte speler gebruikt worden. Je probleem met de kleurstelling begrijp ik niet goed, maar het lijkt erop dat je de instellingen mbt de aansluting niet goed in de software hebt ingesteld, dwz S-video en Pal instellingen, staat dit allemaal goed ?

Verwijderd

Topicstarter
dat van S-video en PAL heb ik eerder al eens goed ingesteld, want heb films kunnen kijken in kleur, full screen en met geluid. Dus alles goed ingesteld. Echter, een week later werkte dit niet meer.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Je kleurinstelling kan aan twee dingen liggen. S-Video heeft 4 pinnetjes, ipv 1 met Composiet. 1 is voor de helderheid, de andere is de kleurinformatie. Als je TV het signaal niet goed oppakt heb je alleen die van de helderheid en dus een zwartwit beeld. De andere pinnetjes worden niet gebruikt.

Soms wil een TV van een NTSC signaal een zwart-wit beeld geven.

De beste manier om dit aan te sluiten is om GEEN clone te maken, maar dual view, of extended desktop. Dan kan je op je scherm 1280 x 1024 draaien en op je TV 800 x 600. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets wat ik hier mis is het besef dat een TV gewoonweg een veel lagere resolutie heeft, namelijk 720x576. Het is dan ook 70-jaar oude technologie :z

Als je dat doorhebt wordt dit een stuk logischer...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
probleem is opgelost. Op de een of andere manier was mijn gamma instelling op 0 geplaatst. Ik heb nu altijd kleur. Signaal moet ik op "samengesteld" zetten en dan gewoon PAL kiezen bij landinstelling.

Ik kan dan wel kiezen tussen B-PAL en H-PAL. Wat is hier het verschil tussen voor het beeld? Of is dat enkel van belang als je TV effectief één van deze twee wil hebben.

dion_b: mijn TV is zo een oude NOKIA. Dus jouw 70-jaar opmerking komt in de buurt :D

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-07 17:29
Om de puntjes op de i te zetten:

https://help.ubuntu.com/community/NvidiaTVOut

Zie deel "Finding your TVStandard".

Dan moet je enkel nog weten voor welk land je tv origineel bedoeld was.

Verwijderd

Topicstarter
der staat dat beide voor België zijn. Een snelle zoektocht op Google gaf ook geen opheldering. Maar het werkt nu, dat is het belangrijkste...

alvast allemaal bedankt voor de hulp.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:31:
der staat dat beide voor België zijn. Een snelle zoektocht op Google gaf ook geen opheldering. Maar het werkt nu, dat is het belangrijkste...

alvast allemaal bedankt voor de hulp.
als je je tv alleen gebruikt om films en series op te kijken die je vanuit je pc aanzet, zou je in media player classic (in de k-lite codec pack) het zo in kunnen stellen dat elke keer als je full screen gaat de resolutie aangepast wordt naar wat jij ingeeft. Dat scheelt. Heb het ook jaren lang gebruikt :)

misschien is dit helemaal al niet het probleem meer (niet echt het topic goed gelezen). In dat geval is het voer voor de search :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik momentel VLC mediaplayer, zeer tevreden over. Maar punt is dat ik steeds mijn resolutie moet aanpassen. Ik zal straks eens hetgeen proberen dat jij voorstelt. K laat weten als het gelukt is.

Vroeger is er toch ook een programma geweest dat ervoor zorgde dat de resolutie bij fullscreen ALTIJD werd omgeschakeld naar het uitvoerapparaat zijn resolutie. Of zit ik fout en bestaat dat niet?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:16:
ik gebruik momentel VLC mediaplayer, zeer tevreden over. Maar punt is dat ik steeds mijn resolutie moet aanpassen. Ik zal straks eens hetgeen proberen dat jij voorstelt. K laat weten als het gelukt is.

Vroeger is er toch ook een programma geweest dat ervoor zorgde dat de resolutie bij fullscreen ALTIJD werd omgeschakeld naar het uitvoerapparaat zijn resolutie. Of zit ik fout en bestaat dat niet?
En dualview --> Slepen naar je tv. Dan daar met de muis dubbel klikken op de video in vlc player (/mediaplayer what ever), zodat ie full screen wordt.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:48:
[...]

En dualview --> Slepen naar je tv. Dan daar met de muis dubbel klikken op de video in vlc player (/mediaplayer what ever), zodat ie full screen wordt.
Dualview is toch een uitgerokken bureaublad hé. Want als ik fullscreen ga, dan zie ik de helft van de film op de PC en de andere helft op de TV. Maar misschien dat ik een foute instelling gekozen heb. Zal vanavond nog eens proberen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 11:34
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:41:
[...]

Dualview is toch een uitgerokken bureaublad hé. Want als ik fullscreen ga, dan zie ik de helft van de film op de PC en de andere helft op de TV. Maar misschien dat ik een foute instelling gekozen heb. Zal vanavond nog eens proberen.
Dat kun je bij de Nview instellingen veranderen: Voorkomen dat vensters over meer schermen verdeeld worden, of iets dergelijks. Onder het tabje 'vensters'.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Mojo schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:02:
...

De beste manier om dit aan te sluiten is om GEEN clone te maken, maar dual view, of extended desktop. Dan kan je op je scherm 1280 x 1024 draaien en op je TV 800 x 600. :)
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem als de TS, maar als ik een extended desktop probeer te maken, wordt de resolutie van mn monitor (normaal 1280*1024) beperkt tot 1024, gelijk aan de TV dus. Het is of dat of de clone, waarbij ik dus niet het hele beeld tegelijk zie :?

• MEN-O
Dat komt doordat je extended desktop aanzet imho, als je dat niet aanzet en voor dualview kiest, zou het gewoon moeten werken.
Pagina: 1