geen dual screen meer met ATI x1950 pro

Pagina: 1
Acties:

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07 01:33
Ik heb een probleem met het opnieuw aan de praat krijgen van dual screen met mijn AGP Sapphire ATI X1950 Pro onder zowel Vista als XP.

Het probleem:
Ik heb deze kaart een maand geleden gekocht, geinstalleerd en alles werkte prima, ook dual screen (zowel bij vista als xp). Afgelopen weekend heb ik de laatste versie van Ubuntu eens geprobeerd en na deze installatie weer geboot te hebben naar Vista was tot mijn grote schrik het linker scherm zwart...(bij het opstarten zag ik alles nog wel in clone mode).

Als ik nu bij mijn display settings kijk kan ik het 2e scherm wel aanzetten maar zodra ik op apply druk (met een max resolutie van 800 x 600) springt die gelijk weer uit... (zie afbeelding) Afbeeldingslocatie: http://www.rubenw.nl/display_settings.jpg Ik heb 2 identieken LCD schermen met een max resolutie van 1680*1050.

Het vreemde is dat, wanneer ik de stekkers van mijn schermen omdraai in mn videokaart, het signaal opnieuw naar mn rechter scherm gestuurd word (dus vanaf een andere poort opnieuw naar het rechterscherm => ligt niet aan de poorten).

Wat heb ik geprobeerd:
  • Allereerst dacht ik aan een defecte driver. Driver geuninstalled, met driver sweeper restanten weggehaald en de nieuwste versie van de ATI site geinstalleerd. Geen verschil.
  • Idem alleen met de nieuwste driver van de Sapphire site
  • Oude Geforce 5200 kaartje erin gezet en dual mode werkte weer perfect (ligt dus niet aan de schermen)
  • gezocht naar andere gebruikers met dezelfde eigenaardige problemen (leverde o.a. driver sweeper op)
Ik weet niet meer waar het nog meer aan kan liggen aangezien de drivers goed zijn (ga ik vanuit), de schermen zijn goed en de beide poorten van de videokaart werken. Ook mijn voeding is zwaar genoeg (520W) en het heeft bovendien voor de Ubuntu installatie perfect gewerkt. Zou het met de firmware te maken kunnen hebben of is het een heel ander probleem?

Als iemand een oplossing denkt te weten, graag :|

edit:
kleine update:
Heb zojuist mn tv als 2e scherm aangesloten (heeft dvi ingang) en die draait wel prima dualscreen. Dus op de een of andere manier is het een combinatie van dat scherm en mn videokaart :-S

[ Voor 5% gewijzigd door freakin_ruben op 29-10-2007 20:36 ]

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 19:44
Ik draai ook dualscreen en gebruik daarvoor altijd het Ati control panel. Gebruik die eens zou ik zeggen :) Die heeft net even wat meer opties dan het windows scherm.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Ik heb ooit ook zoiets gehad. Een TFT scherm (Acer) draaide niet op de PC van een maat van me. Als mijn eigen scherm (BenQ) erbij stond, dan deed hij het prima in dual mode. Allebei de poorten werkten gewoon goed (zowel DVI als VGA), het scherm weigerde echter om te draaien in zijn eentje. Vervolgens hebben we de schermen maar omgedraaid (van pc) en alles werkte prima.

Behoorlijk vaag probleem iig.

Probeer de boel eens aan te sluiten op andere stopcontacten (en verschillende stroomgroepen)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07 01:33
Bedankt voor jullie reply's. Gisteravond ipv een dvi kabel, een vga kabel met verloopstukje naar dvi aan het scherm gehangen en verbazingwekkend werkt dual screen dan ook.

Vervolgens dacht ik dat het dan dus mischien aan de kabel lag, dvi kabels omgedraaid maar de kabel werkt ook prima.
Ik kan iig weer dual screen werken, zei het met 1 vga kabel. Oorzaak van het probleem ben ik in ieder geval wel benieuwd naar dus ik ga door met proberen...

@BackSlash: ATI control center geeft helaas ook maar 1 resolutie bij het 2e scherm

@Mojo: Ik ga het als ik thuis kom de stopcontacten inderdaad even omdraaien...