Digitale versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 09:58
Ik ben op zoek naar een digitale versterker. Nu is er nogal wat spraakverwarring over digitale versterkers, daarom wil ik nog even dit stukje citeren:

Er zijn ruwweg twee soorten digitale versterkers:
PCM/PWM en uitsluitend PWM

Het voert wat ver om een totale uitleg te geven maar in het kort komt het hierop neer:
Wat in de volksmond een digitale versterker heet wordt gevoed met een digitaal PCM signaal zoals uit een digitale uitgang van een CD-speler. Dat signaal wordt in de versterker omgezet naar een PWM signaal en daarmee stuurt men een klasse-D of klasse-H eindtrap aan. Zo`n eindtrap bestaat uit twee halfgeleiderschakelaars die afhankelijk van het aangeboden PWM signaal langer of korter aan/uitschakelen. Waarbij er nooit meer dan één schakelaar tegelijk dicht is. Anders zou er volle sluiting ontstaan. Een voorbeeld van deze versterker is de TacT Millennium en Sony S-Master.

De tweede techniek werkt anders en mag je eigenlijk geen digitale versterker noemen. Hier wordt een analoog signaal aan de ingang verwacht. Dat analoge signaal wordt gemoduleerd op een draaggolf. Dat is dan een PWM signaal. Na de klasse-D of klasse-H eindtrap wordt de draaggolf weer uit het signaal gefilterd en wat overblijft is het oorspronkelijke analoge signaal. Het is niet helemaal waar, maar het lijkt op hoe de radio werkt, het signaal op een draaggolf moduleren, uitzenden, ontvangen en de draaggolf wegfilteren.

ik ben dus op zoek naar het eerste type, waarbij een of twee digitale ingangen, speaker- en stroomaansluiting en een volumeknop voor mij al genoeg zijn. Iemand tips voor merken en modellen? :)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 17:32
Waarom loop je niet even een audio speciaalzaak binnen. Die hebben vast wel een aantal modellen staan. Kan je ze meteen beluisteren. Een budget zou ook wel handig zijn?

• JAHRASTAFARI
et36s schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:51:
Waarom loop je niet even een audio speciaalzaak binnen. Die hebben vast wel een aantal modellen staan. Kan je ze meteen beluisteren. Een budget zou ook wel handig zijn?
Weinig tot geen zaken hier in de buurt, laat staan van enig niveau. Budget 1000-2000 euro.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Mischien is dit wel een verduidelijkende pdf over Classe D amps, met name die, waar jij naar op zoek bent.

conclusie:
A device delivering power to a loudspeaker is by definition analogue. The non-idealities of class D amplifiers are analogue in nature as well, and must be solved using analogue means. Error control (feedback) is an important tool in the reduction of nonlinearities, and is often the only available tool to address linear errors such as response deviations. Since the notion of “digital” is not applicable to amplifiers, attempting to make amplifiers more digital by abolishing error control is a utile and irrational endeavour. All amplifiers are analogue, and the appreciation of this fact can only ead to more and better analogue amplifiers.
Wil je een goede Classe D amp: koop een DAC, een potmeter, en twee UcD modules :)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 29-10-2007 16:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:09:
conclusie:
Wil je een goede Classe D amp: koop een DAC, een potmeter, en twee UcD modules :)
Bij mijn weten zijn er ook digitale versterkers die het digitale ingangssignaal PCM digitaal omzetten naar PWM, en dus niet in het analoge domein komen? Volgens mij werken de tact en lyngdorf versterkers zo, maar deze zijn me te duur.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lees even alles van de PDF! Er staat niet dat die niet bestaan. Het gaat er juist om dat deze versterkers onzinnig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 29-10-2007 16:24 ]

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:23:
Lees even alles van de PDF! Er staat niet dat die niet bestaan. Het gaat er juist om dat deze versterkers onzinnig zijn.
Ja, die ucd jongens zijn dan juist de analoge vorm, die ik niet moet hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JAHRASTAFARI schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:26:
Ja, die ucd jongens zijn dan juist de analoge vorm, die ik niet moet hebben.
Lees dan toch maar gewoon even voor je eigen bestwil ;)

En draag aub ook even argumenten aan waarom je die niet zou moeten hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 29-10-2007 16:28 ]

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:27:
[...]
En draag aub ook even argumenten aan waarom je die niet zou moeten hebben ;)
In het stuk dat ik bovenaan citeer (van hifi.nl) staan toch duidelijk het verschil in concept. Ik ben op zoek naar versterkers met het pcm/pwm concept. Alvast dank voor het aandragen van versterkers volgens dit principe. :*)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T Gaat niet om het verschil. 'T gaat om het nut! Als je niet eens argumenten aan kan halen waarom je zo'n versterker zou willen hebben, waarom zoek je er dan naar :?

't lijke me, dat als je 2K gaat uitgeven, dat je dan serieuze afwegingen maakt...

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 30-10-2007 13:38 ]

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:12:
'T Gaat niet om het verschil. 'T gaat om het nut! Als je niet eens argumenten aan kan halen waarom je zo'n versterker zou willen hebben, waarom zoek je er dan naar :?
Help, voodooless en jah verstaan elkaar niet..... :'( :)

Ik wil een dergelijke versterker omdat mij dit het beste principe lijkt. :D

Ik heb een aantal malen naar de S-Master serie van Sony bij een kennis mogen luisteren en ik vind deze erg goed. Dus ik wil een soortgelijk systeem/principe/concept, maar dan zonder alle toeters en bellen en geen multi-channel, maar stereo :9~ .

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Juist. Maar een UcD heb je nog niet beluisterd? Wellicht is die Sony mooi, maar een UcD véél mooier. En nog eens goedkoper ook, heb je dubbele winst. ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:40:
Ik wil een dergelijke versterker omdat mij dit het beste principe lijkt. :D
Dat is geen argument, maar een 2k kostend onderbuikgevoel :+
Ik heb een aantal malen naar de S-Master serie van Sony bij een kennis mogen luisteren en ik vind deze erg goed. Dus ik wil een soortgelijk systeem/principe/concept, maar dan zonder alle toeters en bellen en geen multi-channel, maar stereo :9~ .
Tja, er zijn veel amps die goed kinken ;) Laat je niet misleiden door het hele "all digital" geblaat. 'T voordeel is simpelweg niet aanwezig als je de PDF waar ik naar gelinkt heb even doorleest.

Even concreet: Ik verwacht niet dat je veel betaalbare amps gaat vinden met dit principe. Die dingen goed laten klinken is namelijk vele malen complexer dan self oscillating amps zoals de Hypex UcD. Deze amps zijn veel eenvoudiger te maken en presteren net zo goed, of zelfs vele malen beter dan die van het eerste soort.

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:54:
[...]
Even concreet: Ik verwacht niet dat je veel betaalbare amps gaat vinden met dit principe. Die dingen goed laten klinken is namelijk vele malen complexer dan self oscillating amps zoals de Hypex UcD. Deze amps zijn veel eenvoudiger te maken en presteren net zo goed, of zelfs vele malen beter dan die van het eerste soort.
Zijn er mensen of bedrijven die kant en klare versterkers leveren op basis van die UcD onderdelen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jazeker, onder andere Hexateq. Maar als ik jou was zou ik gewoon een keer gaan luisteren naar zo'n ding (en ook andere Class D amps al het effe kan) :) Meridian gebruik ook Hypex modules in hun Meridian G95. Ding is wel surround, en kost zo'n 6.5K :P

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 30-10-2007 16:03 ]

• Rocdefrost
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05-2024
Kijk ook eens bij: www.lyngdorf.com Zij hebben volledig digitale versterkers waar je met behulp van Room Perfect ook nog eens de onvolkomenheden in de akoestiek kunt bestrijden. Ik hen een volledige set met dypool speakers en wall woofers gehoord op de VAD beurs, klonk erg goed. Was een set van 13k.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zie TS ;) Dat zijn namelijk gewoon de TacT amps. Deze amps hebben niet eens feedback :(

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 30-10-2007 19:12 ]

• JAHRASTAFARI
voodooless schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:05:
[...]
Deze amps hebben niet eens feedback :(
Het gaat erom hoe het klinkt, he voodooless.... ? ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 10:54:
Het gaat erom hoe het klinkt, he voodooless.... ? ;)
Dat is precies waar ik voor vrees ;) 'T is niet voor niets dat ik zeg dat je ze moet gaan beluisteren :)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 31-10-2007 11:24 ]

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
de DFR9000 van Philips is er geloof ik ook een.
Ik weet alleen niet of deze wat teveel functies voor je heeft en qua vermogen voldoet.
Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.nl/uploads/magazine/images/article/p/philips_dfr9000.jpg
http://www.videohifi.com/17_9000eng.htm
Pagina: 1