JeOS(Speciale Ubuntu voor VMWare)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Ik zoek al een tijdje naar een platform om goedkoop VMWare server te draaien. Half september was er het heugelijke nieuws dat in October een speciale Ubuntu zou komen, JEOS. Op alle IT websites was het in het nieuws.

Echter nu is het bijna November en is duidelijk geworden dat wij JeOS niet zullen gaan zien omdat het niet openbaar wordt gemaakt, althans voorlopig. Zie hier voor meer info.

Weet iemand hier toch niet toevallig aan te komen?

of

Hoe doe ik dat zelf, een kale het liefst Debian/Ubuntu installatie opzetten die geoptimaliseerd is als VMWARE host. Ik heb gehoord dat bepaalde modules in de kernel speciaal gecompileerd moeten worden voor het beste resultaat, maar ik kan daar vrij weinig over vinden op internet. Ik heb heel veel gegoogled en kan eigenlijk helemaal niets vinden.

Er is hier momenteel geen geld voor ESX server/infrastructure van VMWare zelf, dus ik wil dit even uit deze discussie houden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:03
Hoe doe ik dat zelf, een kale het liefst Debian/Ubuntu installatie opzetten die geoptimaliseerd is als VMWARE host. Ik heb gehoord dat bepaalde modules in de kernel speciaal gecompileerd moeten worden voor het beste resultaat, maar ik kan daar vrij weinig over vinden op internet. Ik heb heel veel gegoogled en kan eigenlijk helemaal niets vinden.
http://www.howtoforge.com/debian_sarge_vmware_server_howto

Ik weet niet hoe geoptimaliseerd dit is maar wellicht is het wat je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik zou een supported host-os nemen zoals CentOS (of SUSE, maar geen ervaring mee).. Naja, RHEL is supported, en dus stiekem CentOS ook.

Weet niet op wat voor hardware je draait, maar bijvoorbeeld bij Dell PowerEdge servers, wil je ook OpenManage draaien, om te zien hoe de hardware ervoor staat, en dat je mailtjes krijgt bij disk crashes, etc. Leuke is dat OpenManage op CentOS draait.

VMware server draait uitstekend op 32-bit en 64-bit CentOS 5.0.. Google maar eens, er zijn genoeg kant-en-klare howto's te vinden.

Nadeel van een niet-supported OS als debian is dat je dus ook geen garantie hebt dat het werkt, je zult hem nooit kunnen managen met VirtualCenter omdat de VC agent niet installeert, etc.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
hey ik was dus niet de enige die op jeos zat te wachten.
Erg jammer want had een mooi alternatief voor esx geweest.

Welke linux versie als alternatief ben ik na uuuren google'n ook nog niet achter. Vmware geeft zelfs aan dat voor de performance niet eens veel verschil zit in linux en windows 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Thijs B schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:43:
hey ik was dus niet de enige die op jeos zat te wachten.
Erg jammer want had een mooi alternatief voor esx geweest.

Welke linux versie als alternatief ben ik na uuuren google'n ook nog niet achter. Vmware geeft zelfs aan dat voor de performance niet eens veel verschil zit in linux en windows 2003.
Dat klopt ook, sommige benchmarks komt windows zelfs nog net iets beter uit, maar vergeet niet dat een linux distro zonder gui minder geheugen vreet, en dat je niet telkens hoeft te rebooten bij updates en patches, niet onbelangrijk bij een VMware host.

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 29-10-2007 21:51 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rock-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-03 14:16
ik gebruik al een tijdje xen server express
(tegenwoordig Citrix XenServer Express Edition)

Als je de xen install cd download, brand en dan boot, installeert ie een RHEL maar dan de xen versie, en met de cd in een win xp machine installeert ie xen center waarmee je je server kan beheren.

binnen 5min heb je dan virtueel debian draaien met de ingebouwde wizard

http://www.citrixxenserve...cts/Pages/XenExpress.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Natuurlijk heb ik die thread gelezen.
Maar ik vind JEOS een marketing stunt om zieltjes van Xen af te kappen voor de 0 euro prijs markt.
VM optimalisatie is Kernel werk. als een OS zich er mee gaat bemoeien is het dus niet meer de Kernel dus echt niet optimalisering te noemen.
Het enige wat men in de OS kan tweaken is het geheugen gebruik naar beneden schoeven. Dit is bij vmware server erg belangrijk omdat vmware server niet Baremetal is.

Dat komt dus neer op het weg halen van programma's die niet nodig zijn en geheugen beter te gebruiken

bijvoorbeeld door:
jfs in combi met ext2
voor de vmware images jfs zeer rap met grote bestanden en pakt niet veel geheugen.
pak voor root lekker ext2. Je wilt Jeos dus die doet niets anders dan vmware server daarom is alles op vmware na static. geen geschijf lauter gelees. geen geschijf geen journal nodig pak dus lekker ext2 is nogsteeds het rapts en geheugen vriendelijk.

Zorg dat Vmware niet kan swappen!!!!!!! als een VM gaat swappen ben je de lul met al je VM's

Als je niet ontwikkeld en van vmware server naar workstation of player hoeft over te zetten pak lekker Xen.
Xen is baremetal + een admin Linux systeem wat ook een VM is waar je het geheugen van kan afknijpen.

En als je een optimale distro wilt pak dan gentoo. Moet je wel je pakket updates elders compileren anders heb je alleen maar verlies.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Tada: meuk: Ubuntu JeOS 7.10

Hij is dan toch beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Cool... ik ben 'm nu aan 't branden. Zit er al lang op te wachten... let's see

(ik heb 'm gevonden via google & deze ascii)

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-07 08:05
Bij mij installeert 'ie prima, maar werkt niet in VMWare Workstation. Bij opstarten krijg ik heel lang (4 minuten) een opstartscherm van Ubuntu te zien en daarna een shell waar ik vrijwel niets in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Laatst online: 03-05 06:23
Hier doet ie het prima (in Qemu dan wel). De setup duurde irritant lang, maar het systeem draait supersnel.
Ik heb in een kwartier mijn freebsd desktop nagemaakt met apt-get install.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Jack Flushell schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:57:
Bij mij installeert 'ie prima, maar werkt niet in VMWare Workstation. Bij opstarten krijg ik heel lang (4 minuten) een opstartscherm van Ubuntu te zien en daarna een shell waar ik vrijwel niets in kan.
ah, 't werkt nu prima... alleen zit ik nu in een prompt. Ik had toch iets meer OS verwacht :P

[ Voor 22% gewijzigd door Arathorn8 op 21-11-2007 20:23 ]

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• daft_dutch
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Arathorn8 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:08:
[...]

ah, 't werkt nu prima... alleen zit ik nu in een prompt. Ik had toch iets meer OS verwacht :P
sigh.
dat is ook de bedoeling. Niks anders dan de mogelijkheid om vmware server te draaien.
vmware server heeft niks aan een gui.

>.< >.< >.< >.<

• borgdaville
hier helaas nog geen tijd gehad, heel misschien kan/mag ik er morgen mee spelen.

Maar wat ik me afvroeg, wat installeert ie precies? Is VMware server meteen actief, m.a.w. kan ik gewoon installeren, netwerk instellen en vervolgens met VMWare server console connecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Ben ook erg benieuwd. Wil gaan virtualiseren op een barebone server waar ik oa trixbox en pfsense op wil virtualiseren en eventueel iets met exchange 2007. Heb een Asus P2 barebone besteld met een C2D 6600 en zit al een beetje te kijken wat ik wil gaan draaien. Xenserver, VMware server op Windows 2003 of Linux of iets anders? Vooral pfsense ben ik nogal bezorgd over omdat dit op freebsd is gebasseerd en dit naar horen en zeggen niet zonder aanpassing op Xen draait, ook niet als je processor VT doet. Zijn er al mensen die wat kunnen vertellen over de prestaties van JeOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
daft_dutch schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:19:
[...]

sigh.
dat is ook de bedoeling. Niks anders dan de mogelijkheid om vmware server te draaien.
vmware server heeft niks aan een gui.
volgens mij zie je dat verkeerd. Ubuntu JeOS is afaik gemaakt om IN te draaien als (minimale guest) om resources te besparen.

Quote van http://www.ubuntu.com/news/ubuntu-jeos :
Ubuntu JeOS (pronounced "Juice") is an efficient variant of the popular desktop and server operating system, configured specifically for virtual appliances.
...
al begin ik nu ook te twijfelen nu ik wat meer bronnen lees :X

[ Voor 5% gewijzigd door frankivo op 23-11-2007 11:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
ik heb via de link op de Tweakers MEUK de iso al 2x gedownload en gebrand maar ik krijg steeds corrupte CDs. The setup failed tijdens het installeren, en als ik een cd media check doe zegt ie dat boot.cat niet door de MD5 checksum verification komt.

Gaat het bij andere wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Misschien je cache even leeg gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
Bij mij werkt dit ook niet in Fusion (vmware voor osx). Installeert prima maar zodra ik de vm start krijg ik een loadingscherm van ubuntu wat bij 1% oneindig lang blijft hangen.

Ik ben verder niet zo handig in linux :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
lowfi schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:40:
Bij mij werkt dit ook niet in Fusion (vmware voor osx). Installeert prima maar zodra ik de vm start krijg ik een loadingscherm van ubuntu wat bij 1% oneindig lang blijft hangen.

Ik ben verder niet zo handig in linux :P
exact hetzelfde dus als ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik denk dat het als host OS geinstalleerd moet worden en niet als guest os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Tha Lord schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:01:
Misschien je cache even leeg gooien?
kheb op 1x op mijn laptop en 1x op mijn desktop gedaan, dus aan het cache ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Afaik is JeOS een minimaal host OS, waardoor je een zo klein mogelijk platform hebt om VMware Server op te draaien.

Het is dus niet bedoeld als Guest OS / om binnen een VM te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, misschien willen ze allemaal een guest OS in een virtuele host draaien die op een andere host draait ofzo 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Jainoxi schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:08:
Afaik is JeOS een minimaal host OS, waardoor je een zo klein mogelijk platform hebt om VMware Server op te draaien.

Het is dus niet bedoeld als Guest OS / om binnen een VM te draaien...
Volgens mij dus niet.
Ubuntu JeOS (pronounced "Juice") is an efficient variant of the popular desktop and server operating system, configured specifically for virtual appliances.

"The efficiencies inherent in an operating system that is built for a virtualised world mean that ISVs looking to deploy their applications in this lucrative and growing market have an obvious deployment target in the Ubuntu JeOS Edition," said Stephen O'Grady, analyst at RedMonk. "As the delivery platforms and economics of licensing continue to change, the flexibility and reach of the Ubuntu operating system make it an increasingly popular choice for far sighted ISVs."

ISVs looking to develop virtual appliances will have a compelling platform in Ubuntu JeOS, an OS optimised for virtualisation that greatly reduces the complexity and maintenance overhead normally associated with general purpose operating systems. Ubuntu JeOS Edition has been tuned to take advantage of key performance technologies of the latest virtualisation products from VMware. This combination of reduced size and optimized performance ensures that Ubuntu JeOS Edition delivers a highly efficient use of server resources in large virtual deployments.
Als ik dit lees is de bedoeling van JeOS juist om de overhead van Guest OSses te verminderen. Gewoon een minimaal OS met alleen de specifieke componenten voor een draaiend systeem waar je je applicatie in kunt draaien.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Jack Flushell
Wat is het nou? Is VMWare er ook voor linux dan?
Ik dacht toch echt dat je JeOS in een VM op Windows moest draaien.

• borgdaville
Jack Flushell schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:08:
Ik dacht toch echt dat je JeOS in een VM op Windows moest draaien.
Nee, JeOS is een platform voor VMs dus als host voor VMs.

• axis
Jack Flushell schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:08:
al jaren..

En als ik het zo lees, is JeOS bedoeld als GUEST OS.. En die guests kun je dan natuurlijk overal op draaien, VMware player/workstation op windows of linux, ESX Server, en waarschijnlijk ook op Microsoft's Virtuel Server, etc..
We run JeOS in a Virtual Appliance. To recap from one of my earlier blog postings, Virtual Appliances are pre-built, pre-configured, ready-to-run enterprise software applications packaged along with an operating system within a virtual machine. With the ISV tailoring the general purpose operating system down to a JeOS and packaging it along with their app inside a Virtual Appliance, all of the headaches associated with deploying, patching, and managing the OS are removed. The ISV now takes responsibility for managing the Virtual Appliance (which includes both the JeOS and the app) and the customer can now focus managing their business, not the OS. Furthermore, because the ISV now has full accountability for the entire Virtual Appliance, customers can be assured that they will invest more in fully integrating and testing the solution so that it works better together, faster.
bron: http://blogs.vmware.com/console/2007/07/get-juiced.html

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

axis schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:35:
[...]

al jaren..

En als ik het zo lees, is JeOS bedoeld als GUEST OS.. En die guests kun je dan natuurlijk overal op draaien, VMware player/workstation op windows of linux, ESX Server, en waarschijnlijk ook op Microsoft's Virtuel Server, etc..

[...]

bron: http://blogs.vmware.com/console/2007/07/get-juiced.html
idd. JeOS is een Guest OS en geen Host OS.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
Met andere woorden: Je moet JeOS in een VM op bijvoorbeeld Windows draaien, want het is een guest. Als dat zo is werkt ie bij bij (en vele anderen) dus niet. Blijft hangen bij booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
ik heb Hem eindelijk kunnen installeren, alleen nu doet het USB keyboard het niet als ik wil inloggen.

Situatie:
- Dell Optiplex 745
- keyboard werkt in bios en tijdens Ubuntu installatie
- systeem start opnieuw op maar bij het Login scherm kan ik niets typen omdat het toetsenbord niet werkt

iemand enig idee of en hoe dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22
Expirimenteer eens wat met de optie 'USB emulation' in je BIOS (dit is voor USB device gesimuleerd als PS/2 device, voor compatibility met oudere OS'en). Soms wil dat wel eens helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
llevering schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:33:
Expirimenteer eens wat met de optie 'USB emulation' in je BIOS (dit is voor USB device gesimuleerd als PS/2 device, voor compatibility met oudere OS'en). Soms wil dat wel eens helpen :)
daar heb ik naar gezocht maar ik kom de optie niet tegen op dit Dell apparaat!

Google brengt me ook niets, ik zal toch zeker niet de enige zijn de JeOS op een Optiplex apparaat wil installeren. Ik weet dat het geen high-end server is, maar daar is JeOS volgens mij ook niet voor bedoeld en wat ik wil is het gewoon even uittesten.

[ Voor 25% gewijzigd door borgdaville op 30-11-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
borgdaville schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:40:
[...]

daar heb ik naar gezocht maar ik kom de optie niet tegen op dit Dell apparaat!

Google brengt me ook niets, ik zal toch zeker niet de enige zijn de JeOS op een Optiplex apparaat wil installeren. Ik weet dat het geen high-end server is, maar daar is JeOS volgens mij ook niet voor bedoeld en wat ik wil is het gewoon even uittesten.
Als ik je goed begrijp probeer je JeOS toch op een fysieke machine te installeren, ondanks dat het specifiek is ontwikkeld voor een zo klein mogelijke VMware virtual machine (en dus waarschijnlijk met vmware virtual hardware drivers etc). Ik vind het niet gek dat je problemen krijgt. En ja, ik denk dan ook dat je de enige bent die dit OS op een optiplex installeert :)

[ Voor 5% gewijzigd door axis op 30-11-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:10
Als dit een Guest OS zou meoten zijn, waarom dan al die hype?

Dit kan je zelf ook bouwen door bijvoorbeeld een minimum install van Debian en de benodigde pakketten... lijkt me niet dat ze zo'n press hype maken voor een guest-os wat je zelf kan bouwen...

Naar wat ik heb gelezen is dit in de trant van VMware ESX... een minimale host-os laag met just-enough om een VMware server te draaien.

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik had hem ook geprobeerd de installaer laat perfect toe lvm te configureren maar daarna failed de install omdat er geen lvm2 package opstaat, dat is imho wel een schoonheidsfoutje :)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

M-Opensource schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:07:
Als dit een Guest OS zou meoten zijn, waarom dan al die hype?
Die lijn kun je doortrekken naar elke Ubuntu-release :+ Je kunt het allemaal zelf doen, er is immers helemaal nooit iets wonderbaarlijks aan een distro-release.
Naar wat ik heb gelezen is dit in de trant van VMware ESX... een minimale host-os laag met just-enough om een VMware server te draaien.
Moet je toch nog eens goed http://blogs.vmware.com/console/2007/07/get-juiced.html doorlezen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Jungian schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:26:
[...]

Die lijn kun je doortrekken naar elke Ubuntu-release :+ Je kunt het allemaal zelf doen, er is immers helemaal nooit iets wonderbaarlijks aan een distro-release.

[...]

Moet je toch nog eens goed http://blogs.vmware.com/console/2007/07/get-juiced.html doorlezen.
Ik ben het wel met M-opensource eens.

Ik volg JeOS sinds deze newspost op tweakers, en daar wordt toch wel gesuggereerd dat dit een host platform gaat worden. Tenminste dat is wat ik eruit haalde.

Dat JeOS nu een kale Linux distributie blijkt te zijn die alleen virtueel gebruikt kan worden is een grote teleurstelling. Ook zie ik het nut niet echt van zo'n distributie. Helaas...

[ Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 02-12-2007 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
borgdaville schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:51:
[...]

Dat JeOS nu een kale Linux distributie blijkt te zijn die alleen virtueel gebruikt kan worden is een grote teleurstelling.
Als je het op een non-virtuele machine probeert te installeren werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
blaataaps schreef op zondag 02 december 2007 @ 23:33:
[...]
Als je het op een non-virtuele machine probeert te installeren werkt dat niet?
volgens mij kan het werken, maar in veel gevallen werkt het niet.

In mijn geval(Dell Optiplex) werd het USB toetsenbord niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Ik heb het artikel gelezen en moet zeggen dat er een hoop verwarring wordt veroorzaakt met dit allemaal... Het artikel suggereert inderdaad dat het om een guest-os gaat.

En dan nog, ik vind die hype eromheen toch wel iets overdreven als het puur om een platform gaat dat alleen maar is gestript om binnen een 'Ubuntu' VM resource-efficient een applicatie te kunnen draaien.

En inderdaad, zoals Borgdaville zegt, een grote teleurstelling dan... moet ik toch maar eens zelf een 'ESX' gaan bouwen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
M-Opensource schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:58:
[...]

Ik heb het artikel gelezen en moet zeggen dat er een hoop verwarring wordt veroorzaakt met dit allemaal... Het artikel suggereert inderdaad dat het om een guest-os gaat.

En dan nog, ik vind die hype eromheen toch wel iets overdreven als het puur om een platform gaat dat alleen maar is gestript om binnen een 'Ubuntu' VM resource-efficient een applicatie te kunnen draaien.

En inderdaad, zoals Borgdaville zegt, een grote teleurstelling dan... moet ik toch maar eens zelf een 'ESX' gaan bouwen... :P
kunnen we daar niet een gezamenlijk projectje van maken, of als iemand het doet( of al gedaan heeft) daar een howto van op tweakers zetten waar andere weer aanvullingen kunnen geven.

Wat er moet gebeuren:
- kale linux distributie(mijn voorkeur gaat uit naar Debian, omdat ik daar veel ervaring mee heb)
- vmware installeren
- eventueel andere handige tooltjes???
- kernel optimalisatie

heeft iemand dit al eens gedaan? Vooral kernel optimalisatie is een interessant onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Ik ben daar best voor, ben geen linux-goeroe maar kan m'n weg goed vinden in een Debian basis... Ik denk dat de kernel-optimalisatie de drempel is, de rest is allemaal goed te doen. Voor kernel-optimalisatie is het slim om de kernel te hercompileren denk ik, overbodige zooi eruit, kernel-tweaks erin...

Moet best haalbaar zijn toch?

Is VMware server (as host zijnde om verwarring te voorkomen :P) overigens via webinterface te bereiken? Heb zelf nooit gewerkt met VMware server alleen ervaring met ESX en Workstation...

Nog meer mensen die dit interessant vinden?

[ Voor 21% gewijzigd door M-Opensource op 03-12-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
M-Opensource schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:14:
Is VMware server (as host zijnde om verwarring te voorkomen :P) overigens via webinterface te bereiken? Heb zelf nooit gewerkt met VMware server alleen ervaring met ESX en Workstation...
Jah, ik heb hier al voorzichtig naar zitten kijken, maar voor die WebInterface moet je wat extra's installeren, maar dat is wel van VMWare zelf en redelijk standaard spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Zit toevallig ook ff te zoeken, de 2.0 beta bied die mogelijkheden... das alweer een drempel... :P

Ik denk dat dit project best haalbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
M-Opensource schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:09:
Zit toevallig ook ff te zoeken, de 2.0 beta bied die mogelijkheden... das alweer een drempel... :P

Ik denk dat dit project best haalbaar is...
het is zeker haalbaar, alleen ik heb op dit moment(de rest van het jaar) eigenlijk geen tijd. Mijn doel is wel om deze week een Debian VMWare server te installeren, zonder optimalisatie van de kernel.

Ik hoopte eigenlijk iemand tegen te komen die hier ervaring mee had. Ik heb net even heel snel via google gezocht, en daar is ook niets kant en klaar te vinden.

Ik ben geen Linux kenner, kan wel aardig wat van Debian. Al is kernels compileren en aanpassen niet mijn specialiteit. Ik heb ooit eens CIFS in een kernel ingebouwd en dat vond ik toen best spannend.

Wat we dus zoeken is iemand die hardware, kernel en vmware server ervaring heeft. Vrijwilligers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Ik zit ook krap met tijd, tussen werk, vriendin en WoW in zit niet veel tijd haha... maar goed... voor zoiets zijn wel een paar uurtjes te vinden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Ik heb nog het meeste verstand van FreeBSD en als tweede Debian, maar voor VMware servers kies ik toch CentOS (als ESX geen optie is). Waarom? Omdat VMware RHEL ondersteunt, en allerlei tools en third-party programma's zijn als RPM beschikbaar. Daarnaast draai je meestal je host OS op een server zoals een HP Proliant of een Dell PowerEdge, en juist die management tools zijn beschikbaar voor RHEL/Centos, en niet voor Debian.

Sommige tools zoals de VirtualCenter agent krijg je alleen maar als RPM, en draait volgens mij alleen op RHEL/Suse, en ik heb deze nooit aan de praat gekregen op Debian. En dat zijn natuurlijk allemaal closed source binaries.

Daarnaast kun je foutmeldingen die je krijgt zo in google plempen en een antwoord verwachten, want toch iedereen gebruikt redhat/centos. (Je moet CentOS nog wel voor de gek houden en in een of andere version file faken dat ie denkt RHEL te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

borgdaville schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:25:
[...]

het is zeker haalbaar, alleen ik heb op dit moment(de rest van het jaar) eigenlijk geen tijd. Mijn doel is wel om deze week een Debian VMWare server te installeren, zonder optimalisatie van de kernel.

Ik hoopte eigenlijk iemand tegen te komen die hier ervaring mee had. Ik heb net even heel snel via google gezocht, en daar is ook niets kant en klaar te vinden.

Ik ben geen Linux kenner, kan wel aardig wat van Debian. Al is kernels compileren en aanpassen niet mijn specialiteit. Ik heb ooit eens CIFS in een kernel ingebouwd en dat vond ik toen best spannend.

Wat we dus zoeken is iemand die hardware, kernel en vmware server ervaring heeft. Vrijwilligers?
Als je Ubuntu 7.10 pakt dan kan je gewoon via Synaptic VMware Server 1.04 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Als je Ubuntu 7.10 pakt dan kan je gewoon via Synaptic VMware Server 1.04 installeren.
Zo ver waren we nog wel ;)
Lees even een stukje terug dan snap je dat het om iets heel anders gaat...
...Axis' punt op CentOS...
Punt voor Axis, ESX heeft inderdaad ook een Red Hat basis... Dus we zijn wat dat betreft veiliger met een RPM based systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door M-Opensource op 04-12-2007 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Waarom precies? :) ESX draait niet op een linux-kernel, alleen het initiele startup- en management-gedeelte is een stukje redhat. Is er ook een concrete reden dat rpm-based beter zou zijn, behalve "vmware doet het ook"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
blaataaps schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:29:
Waarom precies? :) ESX draait niet op een linux-kernel, alleen het initiele startup- en management-gedeelte is een stukje redhat. Is er ook een concrete reden dat rpm-based beter zou zijn, behalve "vmware doet het ook"? :)
Nou, wat Axis zegt... Sommige tools zijn alleen in RPM verkrijgbaar. Als dat zo is, scheelt het een hoop gedoe denk ik... ben niet zo'n ster in reversed engineering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ah, op zo'n manier, ik dacht meer in de richting van het uitbrengen van eigen tools, ik had wat meer context bij je post moeten betrekken zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Precies, VMware Server zelf draait prima op Ubuntu, Debian, Redhat, etc.. Maar vaak is dat niet genoeg, wil je ook nog (peer)support, extra third party VMware plugins, server management software, etc.

De reden dat ik CentOS/RHEL aanraad heeft niets te maken met ESX.. Ik draai 10 ESX servers, en naar alle tevredenheid. Daar heb je ook niets verder op nodig, behalve in mijn geval de OpenManage tools om de Dell hardware te beheren en te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
axis schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:00:Ik draai 10 ESX servers, en naar alle tevredenheid.
Das best een leuke speeltuin :+
Ik heb er ook een aantal beheerd in m'n vorige baan, best leuk spul... Dat remote management vind ik bij ESX echt netjes uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Ik heb op Ubuntu 7.10 VMWare server geïnstalleerd. Ingelogd met VMWare server console.

Nieuwe VM gemaakt, vervolgens probeer ik WIndows 2003 SBS R2 van een DVD te installeren maar dan krijg ik een een Blauw scherm wanneer de setup aangeeft: "Starting Windows". Dus na het kopieren van bestanden/drivers.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Wordt Server 2003 niet op een cd geleverd? Ik heb zelf wel eens problemen gehad met een Windows Xp CD-image op een DVD te branden (even geen cd bij de hand)... gaat niet altijd lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
M-Opensource schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:13:
Wordt Server 2003 niet op een cd geleverd? Ik heb zelf wel eens problemen gehad met een Windows Xp CD-image op een DVD te branden (even geen cd bij de hand)... gaat niet altijd lekker...
tis een DVD uit een Action Pack. Alle cd's staan op deze DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Wel een beetje off-topic, want we zitten natuurlijk in NOS..

Vreemd dat je problemen hebt met de SBS DVD (SBS is Windows Server 2003 + Exchange + Sharepoint + meer, vandaar ook op DVD, er is ook een 5-CD variant?), hier installeert ie prima op een VMware Workstation 6, denk dat er misschien meer aan de hand is bij jou.. Brakke dvd image, geheugenproblemen, iets anders? Heb er zo ook geen antwoord op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34
Wat mij het meest interessant is is dit:

ubuntu server (of n ander linux os) command line server als host os (geen x dus). Vmware server installeren en daarop inderdaad een windows versie installeren met de vmware client via een desktop pc. En er dan voor zorgen dat je via rdp je windows kan benaderen.
Als ik het goed begrepen heb kan dit met VMware Server toch? Wel knap dat dan je windows met grafische interface draait op een os zonder grafische interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
savale schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:49:
Wat mij het meest interessant is is dit:

ubuntu server (of n ander linux os) command line server als host os (geen x dus). Vmware server installeren en daarop inderdaad een windows versie installeren met de vmware client via een desktop pc.
Lees even terug, dat is dus bijna precies wat we willen doen... |:(
savale schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:49:
Wel knap dat dan je windows met grafische interface draait op een os zonder grafische interface.
Dat is op zich wel logisch, de VMware server draait alleen de VMware processen. Daarbinnen draait de Windows omgeving, Voor Ubuntu Linux bestaat die omgeving eigenlijk alleen maar uit een paar bestanden die de harde schijf, bios en nog meer hardware vertegenwoordigen...Linux heeft dus eigenlijk niets met die Windows guest te maken, behalve het runnen van die bestandjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Stel je zou Ubuntu JeOS een fatsoenlijke kernel geven, die wel de goede hardware ondersteund, dan heb je nog steeds een minimalistische OS, maar wel met de ondersteuning voor je hardware. Ik weet niet hoe groot het is, maar lijkt me ook leuk als thinclient OS. Eens mee expirimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht ook eens te gaan testen met JeOS..... Tot nu toe draaide ik VMware-server altijd op SuSE en dat werkte goed. Gewoon zo weinig mogelijk installeren en je hebt een redelijk vlot systeem.

JeOS was voor mij dan toch een beetje een teleurstelling. Ik heb een machine gepakt met "proven technology" erin (ouderwetse P4 met HT, standaard moederbordje met normale intel-chipset en een onboard Intel 1000MT NIC. Een dell Optiplex GX270 om precies te zijn.) USB-toetsenbord deed het inderdaad alleen in het BIOS en tijdens de installatie. Maar het PS/2 exemplaar deed het wel.

Wat ik wel bijzonder storend vind, is dat de Intel NIC dus niet herkend wordt. "lspci" ziet hem wel, maar er is geen module aanwezig. Even een driver van Intel downloaden heeft niet gebaat. Je hebt de tools om de module te maken niet aan boord op JeOS en aan een RPM heb je natuurlijk niks.

Jammer.... het leek zo mooi. Ik ga nog wel even zoeken naar een oplossing, maar ik vrees dat ik gewoon terugga naar mijn SuSE install-procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

JeOS is dan ook bedoelt als guest, niet als host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoetjeF schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:32:
/me knalt CD-tje in het ronde archief..... nutteloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

JoetjeF schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:32:
Je vraagt je toch af of hier geen topicwarning van gemaakt kan worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

DGTL_Magician schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:52:
Meh... zo populair is dit topic ook weer niet :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

DGTL_Magician schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:52:
[...]

Heb je eigenlijk wel gelijk in, als je de (news)berichten leest is het inderdaad dubieus, ubuntu moet het beter verwoorden en duidelijk maken dat het niet geschikt is als host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoetjeF schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 01:17:
[...]

Heb je eigenlijk wel gelijk in, als je de (news)berichten leest is het inderdaad dubieus, ubuntu moet het beter verwoorden en duidelijk maken dat het niet geschikt is als host.
Klopt. Blijkbaar zijn er veel mensen die het verkeerd gelezen hebben. Meerdere personen hebben me aangeraden om eens naar JeOS te gaan kijken voor het draaien van VMware Server. Pas na het installatiedrama heb ik zelf wat persberichten gelezen. Het staat het er wel, maar niet echt duidelijk.

Anoniem: 162671

Dit is een leuke post met info.

Link
Pagina: 1