ADSL snelheid indicatie (centrale Heteren)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 11:10
Ik zit op dit moment bij een klein providertje (Publishnet). Ondanks de goede service en de goeie nieuwsgroepen wordt het toch eens tijd om over te stappen omwille de prijs.

Nu zit ik naar verschillende providers te kijken, ik heb echter geen idee wat ik ik voor snelheid hier zou kunnen verwachten. Ik weet dat Kpn en Bbned hier adsl(2) aanbieden. Mijn huidige provider wilt me echter niet sneller dan 512kb aanbieden aangezien hun zeggen dat uit experimenten bleek dat het niet goed loopt. Bij andere providers zie je weer hele andere snelheidsindicaties.

Volgens pcdb:
Centrale: Het-Drl
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 3228 meter.

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinmentink.com/public/meuk/ADSL2+.jpeg

Als ik simpelweg dit plaatje aanhou dan zou ik 6 tot 8 Mb moeten halen.
Misschien mensen die hierover wat kunnen zeggen, of zelfs mensen die op deze centrale zitten met ervaringen....

edit:
mss is dit ook nog interessant (adsl 1):
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinmentink.com/public/meuk/adsl_status.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door MisterE op 29-10-2007 14:01 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Oeh, waar heb je je modem op dit moment staan in huis? (Zolder, meterkast, woonkamer?)

[ Voor 30% gewijzigd door Dolan op 29-10-2007 14:07 ]

• MisterE
trolleystad schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:07:
Oeh, waar heb je je modem op dit moment staan in huis? (Zolder, meterkast, woonkamer?)
Het modem staat op dit moment in mijn kamer. D'r zit een telefoonkabeltje tussen van hier naar de meterkast, deze kan wel eens goed 10meter zijn. Heeft dat veel invloed?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Die grafiek is uiterst optimistisch.

Ga er maar vanuit dat 20Mbps het maximale is, of je moet naast de centrale wonen. En de factor kwaliteit en verstoring op de lijn is niet verwerkt in de gegevens. Dit is puur een lab situatie die hier in de grafiek staat.

En daarbij ken ik één centrale in Heteren, dat is Heteren-Driel (Het-Drl). De grote vraag is welk xDSL netwerk heb je het over en heeft die partij/aanbieder er ADSL of ADSL2+ apparatuur staan.

[ Voor 27% gewijzigd door bjck op 29-10-2007 14:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Dolan
MisterE schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:19:
[...]

Het modem staat op dit moment in mijn kamer. D'r zit een telefoonkabeltje tussen van hier naar de meterkast, deze kan wel eens goed 10meter zijn. Heeft dat veel invloed?
Nogal ja :) Als je hoger wilt halen moet je modem naar het IS/RA punt toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Dolan op 29-10-2007 14:29 ]

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 09:23
Ik heb dit probleem op mijn werk ook. Wij zitten volgens http://www1.oli.tudelft.nl/ op 3230 meter en hierdoor is er weinig mogelijk. Tiscali Business heeft een ADSL2+ geleverd waarmee we een upstream van 390kbps hebben, maximaal.

Ik ben ook op zoek naar andere mogelijkheden om snelheid op die locatie te verhogen, met name upstreamcapaciteit is erg gewenst..

• MisterE
bjck schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:20:
Die grafiek is uiterst optimistisch.

Ga er maar vanuit dat 20Mbps het maximale is, of je moet naast de centrale wonen. En de factor kwaliteit en verstoring op de lijn is niet verwerkt in de gegevens. Dit is puur een lab situatie die hier in de grafiek staat.
Dat begrijp ik. Juist daarom zou ik graag ervaringen horen van mensen. Ik verwacht ook zeker geen wonderen op de afgelegen plaats waar ik woon. Maar voor het afsluiten van een abbo is het wel handig een (realistische) indicatie te hebben. Waarom een 20Mb afsluiten als ik toch maar 4Mb kan halen bijv....
En daarbij ken ik één centrale in Heteren, dat is Heteren-Driel (Het-Drl). De grote vraag is welk xDSL netwerk heb je het over en heeft die partij/aanbieder er ADSL of ADSL2+ apparatuur staan.
De site van Telfort geeft een indicatie van 6Mb. Dit loopt via KPN (ADSL2) zover ik begrepen heb.
Orange wou me niet aansluiten omdat de afstand te groot zou zijn.
Bij tweakDSL zou ik zelfs TweakB 4-10 kunnen bestellen, dit verloopt via Bbned. Ik denk dan ook dat de centrale wel adsl2 ready is....

Aangezien ik (denk ik) het verste huis ben aan deze centrale (volgens mij is die 3Km nog aan de optimistische kant) zou ik graag weten wat ik kan verwachten. Zijn bijv. die getallen van m'n huidige router goed of slecht?

Edit:
Mailcontact met Demon:
In werkelijkheid zal het meer zijn (3500 - 4000 meter). Met een beetje geluk kan je modem stabiel op 2048/1024 met de
apparatuur in de telefooncentrale praten. Misschien dat het net te zwak is, dan zak je inderdaad terug richting de 1024
of 512.
Bij Solcon zou ik weer hetvolgende kunnen bestellen:
ADSL Connect <= 4096/1024 (Economy service) (2007). Bij de 8Mb staat:
"Deze snelheid is, volgens de leverancier, mogelijk niet volledig te leveren op uw locatie."

[ Voor 15% gewijzigd door MisterE op 29-10-2007 15:01 ]

• MisterE
trolleystad schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:29:
[...]

Nogal ja :) Als je hoger wilt halen moet je modem naar het IS/RA punt toe.
Ik heb de modem maar eens naar beneden verplaatst. De getallen blijven ongeveer hetzelfde. Het lijkt dus niet veel uit te maken.

Helaas kon ik niet zonder het filter meten. Ik heb geen telefoonstekker met zo'n rj aansluiting ervoor. Het zit nu met pluggen rechtstreeks aan kabels. Toen een keer provisorisch in elkaar geflanst. Het is ook een filter aangeschaft bij radio piet...

• MisterE
....en stel nu eens voor dat ik een snellere verbinding neem dan technisch mogelijk is. Hoe gaan ADSL/ADSL2 modems daar mee om? Ik neem aan dat ie dat wel zelf uitzoekt. Maar schakelt ie dan meteen terug in de vast standaarden (1mb, 2mb, etc.) of pakt ie gewoon de maximale snelheid mogelijk? (dus bijv. 1.4MB)

Verwijderd

heb sinds 1 maand nu tele2 compleet + bellen 10/20 mbit lijn, zit op 2300 meter van de centrale af.
moet zeggen dat de verbining gewoon bar slecht is.
met downloaden kom ik niet hoger dan 700 kb/s
gamen is er zo wat helemaal niet meer bij. had ik eerst een ping van 30 - 60 nu heb ik een ping van 90 - 180. niet gewenst dus. helaas zit ik nu 2 jaar vast aan dit abbo.
maar blij ben ik er cker niet mee.
ik zou zeggen ga niet van uit het gunstigste uit. zit je meer dat 1500 meter van de centrale. denk dan maar over om op de kabel te gaan want adsl is egt brak.
dit is mijn ervaring

• Dolan
MisterE schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:48:
[...]

Ik heb de modem maar eens naar beneden verplaatst. De getallen blijven ongeveer hetzelfde. Het lijkt dus niet veel uit te maken.

Helaas kon ik niet zonder het filter meten. Ik heb geen telefoonstekker met zo'n rj aansluiting ervoor. Het zit nu met pluggen rechtstreeks aan kabels. Toen een keer provisorisch in elkaar geflanst. Het is ook een filter aangeschaft bij radio piet...
"Pluggen"? Toch geen kroonsteentjes e.d.? Dat is echt funest voor je DSL signaal. Verwacht trouwens ook niet al te hoge waarden op je afstand van de wijkcentrale.
MisterE schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:06:
....en stel nu eens voor dat ik een snellere verbinding neem dan technisch mogelijk is. Hoe gaan ADSL/ADSL2 modems daar mee om? Ik neem aan dat ie dat wel zelf uitzoekt. Maar schakelt ie dan meteen terug in de vast standaarden (1mb, 2mb, etc.) of pakt ie gewoon de maximale snelheid mogelijk? (dus bijv. 1.4MB)
De modem en de DSLAM in de wijkcentrale bepalen samen tijdens het intrainen wat de maximale snelheid is.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:18:
heb sinds 1 maand nu tele2 compleet + bellen 10/20 mbit lijn, zit op 2300 meter van de centrale af.
gamen is er zo wat helemaal niet meer bij. had ik eerst een ping van 30 - 60 nu heb ik een ping van 90 - 180. niet gewenst dus. helaas zit ik nu 2 jaar vast aan dit abbo.
ik zou zeggen ga niet van uit het gunstigste uit. zit je meer dat 1500 meter van de centrale. denk dan maar over om op de kabel te gaan want adsl is egt brak.
dit is mijn ervaring
Oh er zijn genoeg mensen die ene stabiele (niet super snelle) verbinding hebben op 3 á 4 kilometer afstand. Het is echt afhankelijk van de kwaliteit van de koperkabel die in de grond ligt, de manier van aansluiten in je huis en de gebruikte hardware. Dat jouw ervaring negatief is zegt dus niet al te veel over de situatie van MisterE. En tja, een abbo nemen van 2 jaar terwijl je weet dat je minimaal 2300 meter van de centrale zit... Dat doe je jezelf aan. De gratis laptop zeker? :+

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11 09:08
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:18:
dit is mijn ervaring
Wij hebben een tele2 20mbit lijn liggen voor internet ( telefoon nog gewoon via KPN) Ik lig ongeveer 2800m van de centrale af, haal een Download bij nieuwsgroepen tussen de 1100 kb/s 800 kb/s. ping naar gameservers in de UK van ronde de 40/50.
Ik ben niet ontevreden, maar zit nu wel te kijken naar een overstap naar Telfort ( is goedkoper dan Tele2) , maar dit ivm de kosten die we nu hebben.... ( losse KPN en losse ADSL)

Onder de grote rots, naast die kleine

Verwijderd

Oh er zijn genoeg mensen die ene stabiele (niet super snelle) verbinding hebben op 3 á 4 kilometer afstand. Het is echt afhankelijk van de kwaliteit van de koperkabel die in de grond ligt, de manier van aansluiten in je huis en de gebruikte hardware. Dat jouw ervaring negatief is zegt dus niet al te veel over de situatie van MisterE. En tja, een abbo nemen van 2 jaar terwijl je weet dat je minimaal 2300 meter van de centrale zit... Dat doe je jezelf aan. De gratis laptop zeker? :+
idd gratis laptop zodat me vriendin van me machiene afblijft. :+
aansluiting bij mij is prima gebruikte hardware ook. modem staat direct op de AOP
moet alleen het modem om de 3 dagen resetten anders heb ik een ping van 180 en gaat internet ook super traag.
las 's ergens in een draadje dat het hielp om een switch ertussen te zetten ( waarom ????) maar het helpt wel. verbinding is veel stabieller dan in het begin.

het probleem van misterE probeer ik niet voor hem op te lossen maar aangezien hij 3200+ meter van de centrale zit zou ik zeggen probeer het niet eens met ADSL blijft maar lekker waar je nu zit..

• MisterE
trolleystad schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:38:
"Pluggen"? Toch geen kroonsteentjes e.d.? Dat is echt funest voor je DSL signaal. Verwacht trouwens ook niet al te hoge waarden op je afstand van de wijkcentrale.
Nee, een paar telefoonstekkers zitten op elkaar. Ik wou zonder filter meten maar dat kon dus niet...

Verder ben ik al tevreden als ik 1Mb zou halen. Ik heb net gebeld met bbned. Deze verwijst mij door naar de providers. Ook gebeld met TweakDSL. Deze durft ook geen garanties te geven. Aangezien het ook een bbned provider is zal het iig niet langzamer worden.

Nou heb ik begrepen dat dus de centrale niet ADSL2 is, maar ik geloof het gedeelte van KPN wel. Zou ik hiermee nog iets winst kunnen halen? De lijn in de grafiek ligt namelijk net wat hoger...

• MisterE
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:21:
het probleem van misterE probeer ik niet voor hem op te lossen maar aangezien hij 3200+ meter van de centrale zit zou ik zeggen probeer het niet eens met ADSL blijft maar lekker waar je nu zit..
punt is dat ik nu bijna 25 euro voor die verbinding betaal. Verder tevreden, geweldige nieuwsgroepen. Voor mij zijn er dus 2 opties:
* provider met goede nieuwsgroepen (tweakdsl) = 16 euro p/m
* cheape met eweka (speedlinq, abel, telfort)

• MisterE
inmiddels ben ik dus over gestapt naar een 8MB abbo. In het begin deed het modem intrainen op 4MB. Doordat ik steeds geen IP toegewezen kreeg hebben ze mijn verbinding gecapt op 2MB. Nou is dus nog de vraag of 4MB ook stabiel gaat werken.

Iig, hieruit blijkt dat het advies van de providers wel erg "op safe" is en dat het tabelletje aardig goed klopt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
MisterE schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:49:
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 3228 meter.
Het plaatje wat je hebt staan laat een Downstream Attenuation zien van 60dB.
Dit zou betekenen dat de lijnlengte niet 'circa' 3228 meter bedraagt, maar 4350 meter.
Kortom, de lijn blijkt mijn inziens nogal langer dan gedacht. Op 4350 meter zal een ADSL2+
lijn ergens tussen de 1 en 3 Mbit uitkomen. 4Mbit lijkt mij persoonlijk in vrijwel geen enkel geval haalbaar. Kort door de bocht denk ik dat als die 2Mbit waar je provider je nu op heeft staan stabiel werkt dat je in je handjes mag knijpen. (Is toch al 4 keer zo snel als je eerst had.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 18:19
met 3200 meter (indien dit echt zo is kwa afstand koperlijn) haal je met ADSL2+ max 5-7 mbit/s
UH btw een Postcode zou wel handig zijn ... dan is het zo te checken ;)
(indien je niet te precies wilt zijn en we allemaal weten waar je woont post dan eentje van in de buurt )
MisterE schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:06:
dan pakt ADSL2+ bijvoorbeeld 1.4 mbit/s. Meestal zal ADSL2+ rond de 6dB proberen te zitten kwa downstream SNR waarde. Hangt even af wat KPN heeft ingesteld.

[ Voor 100% gewijzigd door freedzed6 op 01-12-2007 02:34 ]

• MisterE
kalizec schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:40:
[...]

Het plaatje wat je hebt staan laat een Downstream Attenuation zien van 60dB.
Dit zou betekenen dat de lijnlengte niet 'circa' 3228 meter bedraagt, maar 4350 meter.
Kortom, de lijn blijkt mijn inziens nogal langer dan gedacht. Op 4350 meter zal een ADSL2+
lijn ergens tussen de 1 en 3 Mbit uitkomen. 4Mbit lijkt mij persoonlijk in vrijwel geen enkel geval haalbaar. Kort door de bocht denk ik dat als die 2Mbit waar je provider je nu op heeft staan stabiel werkt dat je in je handjes mag knijpen. (Is toch al 4 keer zo snel als je eerst had.)
In het begin trainde het modem wel in (op 4MB dus) maar kreeg ik maar geen IP. Hij bleef volgens mij wel stabiel. Soms had ik ook periodes ertussen dat het modem intrainde, eruitvloog en weer opnieuw intrainde. Nou zag ik volgens mij ook iets dat het een XyZel bug was. Het kan ook geweest zijn dat bbned in die periodes bezig was.

Niet zolang geleden belde ook iemand (ik denk een monteur van bbned onder de naam van tweak) die meldde dat de afstand meer dan 4KM was.

Ik zal Tweak nog eens bellen om te kijken wat we eruit kunnen halen, en de resultaten hier posten. Aangezien ik toch wel meerdere malen gehoord heb van providers dat rond 512kb wel de max zou zijn was dat erg voorzichtig gekozen. Wellicht dat iemand anders nog een keer wat aan die info heeft.
Pagina: 1