Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds een paar weken crashed om de haverklap mijn pc terwijl ik er achter zit te werken. Het maakt niet uit wat ik doe of welke programma's aan of uit staan, het gebeurd gewoon random. Tijdens de crash krijg ik geen bluescreen maar blijft het beeld en geluid gewoon hangen en zit er niet anders op dan op de reset-knop te drukken.

Het rare van dit hele verhaal is dat als ik remote desktop vanuit m'n werk, de pc gewoon blijft draaien en nooit maar dan ook echt nooit crashed.

Hierdoor is de vraag naar boven gekomen, waar ligt dit aan? Mijn vermoeden is de videokaart (GeForce TI 4400). Ik weet niet of Remote Desktop gebruik maakt van mijn 'eigen' videokaart terwijl ik in een sessie zit. Of dat deze vanaf een andere bron beeld genereerd. Nieuwe of oude drivers heb ik al geprobeerd te installeren, niets helpt.

Ik sta op het punt om een nieuwe videokaart te kopen, maar ik wil eerst de meningen van jullie weten aangezien ik het niet 100% cker weet.

Alvast bedankt ! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Bij remote desktop wordt inderdaad je videokaart niet gebruikt, dus de kans is groot dat het hier aan ligt.
Wat voor error krijg je te zien op de BSOD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij remote desktop wordt je videokaart NIET gebruikt. Tijdens het lezen van je verhaal leek de videokaart mij ook een goede kandidaat. Bij hardware, en zeker met dit soort random crashes, weet je het echter nooit zeker. Het zou (wild guess) bijvoorbeeld ook je geluidskaart kunnen zijn, maar aangezien je beeld freezed denk ik dat je redelijk zeker uit kunt gaan van een brakke videokaart. Wat je zou kunnen proberen is om eerst ergens een el cheapo (of geleende) videokaart te ritselen en dan kijken of het probleem verdwijnt. (wel even zorgen dat je alle drivers weghaalt)

[ Voor 9% gewijzigd door Janoz op 29-10-2007 13:27 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:26:
Bij remote desktop wordt je videokaart NIET gebruikt. Tijdens het lezen van je verhaal leek de videokaart mij ook een goede kandidaat. Bij hardware, en zeker met dit soort random crashes, weet je het echter nooit zeker. Het zou (wild guess) bijvoorbeeld ook je geluidskaart kunnen zijn, maar aangezien je beeld freezed denk ik dat je redelijk zeker uit kunt gaan van een brakke videokaart. Wat je zou kunnen proberen is om eerst ergens een el cheapo (of geleende) videokaart te ritselen en dan kijken of het probleem verdwijnt. (wel even zorgen dat je alle drivers weghaalt)
Ik zou natuurlijk ook de geluidskaart eruit kunnen halen. Kijken of ie dan blijft lopen. Is dit niet het geval dan is het voor 99% cker toch de videokaart. Of is dit geen goede manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Lijkt mij niet echt een goede manier, want hoe kun je anders testen of je pc nog vastloopt. Je zou dan in theorie alleen maar remote in kunnen loggen.
Maar je PC zal waarschijnlijk niet eens opstarten zonder videokaart.. als je verteld wat er op je BSOD komt te staan dan zullen we je al een heel eind kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:34:
Lijkt mij niet echt een goede manier, want hoe kun je anders testen of je pc nog vastloopt. Je zou dan in theorie alleen maar remote in kunnen loggen.
Maar je PC zal waarschijnlijk niet eens opstarten zonder videokaart.. als je verteld wat er op je BSOD komt te staan dan zullen we je al een heel eind kunnen helpen.
Sorry, maar je leest 2 dingen verkeerd.

1. Ik krijg geen BSOD, het beeld en geluid freezen.

2. Ik wil niet mn videokaart eruit halen maar mn geluidskaart. Want het kan natuurlijk ook de geluidskaart zijn. Door deze eruit te halen kan ik zien of dat het hier wel of niet aan ligt. Zo niet.. dan is de videokaart de grootste kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ow oops.. ik ben wel lekker bezig.
Ik lees te snel blijkbaar :o

Je zou dan inderdaad je geluidskaart eruit kunnen halen en dan weet je zeker dat het hier niet aan ligt. (als je toch bezig bent haal ook andere PCI kaarten eruit als je die hebt en ook USB apparaten, die kunnen ook wel eens vervelend doen)
Het kan trouwens ook nog je voeding zijn.. doordat je remote bent ingelogd wordt je geluidskaart en videokaart niet meer gebruikt dus wordt er minder van je voeding gevraagd. (al is deze kans kleiner, maar wel iets om over na te denken)

Heb je trouwens geen minidump na zo'n freeze? :)

[ Voor 43% gewijzigd door Xof op 29-10-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:11:
Ow oops.. ik ben wel lekker bezig.
Ik lees te snel blijkbaar :o

Je zou dan inderdaad je geluidskaart eruit kunnen halen en dan weet je zeker dat het hier niet aan ligt. (als je toch bezig bent haal ook andere PCI kaarten eruit als je die hebt en ook USB apparaten, die kunnen ook wel eens vervelend doen)
Het kan trouwens ook nog je voeding zijn.. doordat je remote bent ingelogd wordt je geluidskaart en videokaart niet meer gebruikt dus wordt er minder van je voeding gevraagd. (al is deze kans kleiner, maar wel iets om over na te denken)

Heb je trouwens geen minidump na zo'n freeze? :)
Geen minidump wordt er weergegeven.

Misschien is dit wel handige bij info:

Een aantal maanden geleden bleef de monitor op stand-by staan en gaf de pc een piepcode. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat die piepcode betrekking had tot de videokaart. Ik mn kast opengeschroefd en de videokaart eruit gehaald, wat stof er af geblazen en weer teruggestopt. Wat denk je: probleem opgelost en de pc deed het weer als vanouds.

Nu kan het dus heel goed mogelijk zijn dat de videokaart nu echt op zn laatste loodjes draait of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:31:
Geen minidump wordt er weergegeven.
Dat is wel in te stellen, misschien geen gek idee zodat je wat meer informatie kan achterhalen.
Misschien is dit wel handige bij info:

Een aantal maanden geleden bleef de monitor op stand-by staan en gaf de pc een piepcode. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat die piepcode betrekking had tot de videokaart. Ik mn kast opengeschroefd en de videokaart eruit gehaald, wat stof er af geblazen en weer teruggestopt. Wat denk je: probleem opgelost en de pc deed het weer als vanouds.

Nu kan het dus heel goed mogelijk zijn dat de videokaart nu echt op zn laatste loodjes draait of niet soms?
Dat zou kunnen, maar driverissues kunnen ook knap vervelend zijn.

Over welke Windows versie hebben we het eigenlijk hier? Het is wel zo handig om dat even te vermelden (bij voorkeur in de topictitel), omdat er behoorlijk wat verschillen zijn tussen een XP WDM driver en een Vista WDDM driver ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je je soundcard niet meer moet uittesten.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:54:
[...]

Dat is wel in te stellen, misschien geen gek idee zodat je wat meer informatie kan achterhalen.

[...]

Dat zou kunnen, maar driverissues kunnen ook knap vervelend zijn.

Over welke Windows versie hebben we het eigenlijk hier? Het is wel zo handig om dat even te vermelden (bij voorkeur in de topictitel), omdat er behoorlijk wat verschillen zijn tussen een XP WDM driver en een Vista WDDM driver ;)
Het gaat hier over een WinXp pro omgeving met alle updates die er tot nu toe zijn.

Over de driver issue: Toen de problemen kwamen had ik nog een verouderde driver.. toen heb ik de nieuwste drivers geinstalleerd en toen bleven de porblemen zich voordoen. Een driverprobleem lijkt mij dus uitgesloten.

Terugkomend op dat BSOD gebeuren. Hoe stel ik in dat WinXp zo'n scherm weergeeft als ik een crash krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

http://www.memecode.com/docs/minidump.php (eerste hit op google)
Minidump is iets anders dan een BSOD laten zien :)

Het kan ook zijn dat je videokaart te heet wordt.. probeer bijv. eens 3Dmark te draaien en kijk hoe lang die het volhoudt.. (versie 2003 of 2005, want je videokaart is niet zo heel recent)
Je zou daarbij een progje kunnen gebruiken waarbij je de temperatuur ziet. Ik weet alleen niet zeker of jou videokaart dat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:12:
http://www.memecode.com/docs/minidump.php (eerste hit op google)
Minidump is iets anders dan een BSOD laten zien :)

Het kan ook zijn dat je videokaart te heet wordt.. probeer bijv. eens 3Dmark te draaien en kijk hoe lang die het volhoudt.. (versie 2003 of 2005, want je videokaart is niet zo heel recent)
Je zou daarbij een progje kunnen gebruiken waarbij je de temperatuur ziet. Ik weet alleen niet zeker of jou videokaart dat ondersteund.
De link die jij mij gaf was prima, maar de instellingen die benodigd zijn om een minidump te creeren zijn bij ingesteld zoals ze ingesteld moeten zijn. Desalnietemin maakt mijn pc na de desbetreffende craches geen minidumps aan. Het is namelijk ook zo dat als ik een webpagina bezoek die ik nog niet bezocht had en hij crasht, deze site na de crash niet meer bij de laatst gezochte sites staat. Net ofdat ie alles wist wat ie tot de crash heeft gedaan. Bij het aanpassen of maken van bestanden is dit uiteraard niet het geval.

Ik kan van een vriend van mij vanavond ff een Radeon 9800 pro krijgen...
vanavond weet ik dus waarschijnlijk of de video kaart idd het probleem is..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Het probleem is opgelost! ik heb er een nieuwe videokaart in gepropt en de problemen zijn niet teruggekomen..

Allemaal bedankt voor jullie replies! d:)b

sanders84
Pagina: 1