Zeer hoog CPU gebruik in Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 2.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik heb laatst omdat ik een paar x een bsod had, heb ik Windows Vista (ipv XP) geinstalleerd met de volgende systeemonderdelen.

Asus P5L-WM 1394
Intel Pentium D 925+ 3.0Ghz
Kingston PC5300 Dual channel 2 x 1Gb
Asus EN8600GT Silent 512MB
Sound Blaster Audigy 4
Aldi TV kaart MD2819
Systeemschijf: Western Digital WJ1600JS 160GB S-ATA II
Opslagschijf: Maxtor Diamond Plus 10 S-ATA II

nu is het probleem als ik ook maar iets op durf te starten mijn CPU gebruik meteen naar 50+ gaat.
Een filmpje in Winamp afspelen gaat op fullscreen nauwelijks want dan hapert ie, in Mediaplayer is dit beter te doen.
Testdrive Unlimited kon ik in XP gemakkelijk op 1280 x 1024 draaien, met detaillevel high zonder ook maar één schokje, nu blijft t maar aan t schokken.
Vista geeft zelf als systeemprestatie een 4,8 op, want dus echt ruim ruim voldoende is voor Vista.
Echter als ik 3Dmark06 (Pro) draai krijg ik behoorlijke slechte prestaties eruit (met de simpelste test). Mijn CPU krijgt een waarde van 550 of, erg laag volgens mij. Bij mensen met vergelijkbare systemen kom ik zo wat onderaan uit.

Wat mij verder opvalt is dat het systeem af en toe hetzelfde geluid maakt als dat je je computer opstart, net of ie iets aan moet zwengelen.

Ik heb alle nieuwe drivers al gedownload en geïnstalleerd en zelf mijn Bios van het moederbord geflasht naar een nieuwere versie.

Volgens mij zou mijn systeem Vista toch goed moeten trekken. Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Zouden miskien de Maxtor en WD harde schijven elke kaar niet leuk vinden? Of zou het moederbord deze niet aardig vinden, of werkt mijn SB Audigy niet lekker met de processor wat ik ergens opgevangen hen?

Bedankt voor jullie reacties

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Als je in je taakbeheer kijkt, welk programma gebruikt dan zoveel van je cpu?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• onnaj
Dit gebeurt bij heel veel programma's, niet specifiek eentje, lijkt wel alsof 1 CPU ligt te pitten.

Verwijderd

Probeer eens de Intel AHCI driver voor je ICH7R te installeren en je advanced power settings voor je HD op 'never' te zetten.

• onnaj
wat ik vergat te vermelden is dat de temperatuur volgens speedfan van de WD harddisk tussen de 65 en 70 graden is, maar hiervan verwacht ik dat dit een temp.sensor probleem is, er zitten namelijk ook helemaal geen fouten in de HD.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Loopt je HDD niet in PIO ipv DMA?

Verwijderd

onnaj schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:15:
wat ik vergat te vermelden is dat de temperatuur volgens speedfan van de WD harddisk tussen de 65 en 70 graden is, maar hiervan verwacht ik dat dit een temp.sensor probleem is, er zitten namelijk ook helemaal geen fouten in de HD.
Wat zegt ASUS PC Probe? Of is dat niet door ASUS PC Probe uit te lezen?

• onnaj
Hoe kan ik controleren of de HD in PIO loopt ipv DMA (wat dat soort dingen betreft ben ik een beetje een noob hoor :P)

Verwijderd

Even in apparaatbeheer kijken en dan bij je IDE-kanalen, eigenschappen, geavanceerde instellingen. Als ie op PIO staat betekent het dat ie dan alles door de CPU heen slingert ofzo, ik snap het ook niet helemaal maar ik had dit probleem eerst ook en het duurde 3 dagen voordat ik erachter kwam. Als het zo is (hij moet dus op DMA lopen) moet je even die hele IDE-controller verwijderen aldaar, opnieuw opstarten en dan installeert windows m als het goed is opnieuw en staat ie goed. Dit werkte in ieder geval bij mij... succes

• onnaj
vanavond eens ff kijken dan hoe dat in Vista staat.

Ik wil liever nie terug naar XP omdat Vista grafisch beter/mooier is.

• onnaj
hmm hier ligt t ook nie aan alles staat op Ultra DMA met DMA aangevinkt. De harddisk voelt ook niet warm aan bovendien.

vreemde is toen ik vista net opgestart had en Test Drive draaide hij als een speer draaide ma na een paar min begon ie weer te hakkelen.

• onnaj
Ik heb met HD tune nog ff mijn harde schijf laten controleren op fouten en geen foutmelding at all

• onnaj
Ik zag gisteravond ineens dat het hoge cpu gebruik vooral aan explorer.exe is te wijten.

Ook iets installeren maar vooral kopieren in verkenner duurt een eeuwigheid terwijl dit normaal echt ZO geregeld is.

Iemand ook ma enig idee?

Verwijderd

Een besturingssysteem installeren wat wel werkt? Windows XP? Linux? BSD?

• onnaj
omdat ik Vista grafisch gewoon beter uit vind zien...maar t moet toch gewoon kunnen werken met mijn systeem en goed toch ook?

Verwijderd

Haha, ik vind het nogal wat dat je eye-candy boven stabiliteit en snelheid verkiest.

Misschien moet je eens kijken naar Ubuntu of iets dergelijks, dat is snel, stabiel en ziet er in combinatie met Compiz naar mijn idee nog beter uit dan Vista :)

• onnaj
Ik ga toch maar weer XP installeren van t weekend, bahbah. De zoveelste install in 3 weken tijd :S.

Toch jammer dat Windows zo'n CPU en geheugenslurpend besturingssysteem op de markt zet.

Hopelijk is mijn ellende dan opgelost en speel ik de games maar met het iets minder grafisch uitziende XP.

Verwijderd

onnaj schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:58:
Ik ga toch maar weer XP installeren van t weekend, bahbah. De zoveelste install in 3 weken tijd :S.

Toch jammer dat Windows zo'n CPU en geheugenslurpend besturingssysteem op de markt zet.

Hopelijk is mijn ellende dan opgelost en speel ik de games maar met het iets minder grafisch uitziende XP.
Dat doet Windows (Microsoft dus) helemaal niet. Je moet gewoon het systeem hebben, aangezien ik met een Core 2 Duo nergens last van heb.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 12:41
onnaj schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:12:

Vista geeft zelf als systeemprestatie een 4,8 op, want dus echt ruim ruim voldoende is voor Vista.
Echter als ik 3Dmark06 (Pro) draai krijg ik behoorlijke slechte prestaties eruit (met de simpelste test). Mijn CPU krijgt een waarde van 550 of, erg laag volgens mij. Bij mensen met vergelijkbare systemen kom ik zo wat onderaan uit.
Je zou een score van ongeveer 1500 moeten halen!, de Pen D 2.8 haalt bij mij een score van 1360, das zeker veel mer dan 550.

Computers are useless. They can only give you answers.

• onnaj
Ik zal 3Dmark nog eens draaien in XP kijken wat ie dan zegt en anders terug naar de PC shop waar ik de zooi gehaald heb. Ben nu al zolang aan t k*tten dat ik er langzaam moe van wordt.

• onnaj
Brainsz schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:38:
[...]

Je zou een score van ongeveer 1500 moeten halen!, de Pen D 2.8 haalt bij mij een score van 1360, das zeker veel mer dan 550.
Heb jij ook in Windows Vista 3Dmark gedraaid? Men dan begin ik toch hard te twijfelen aan de processor zelf.

• onnaj
Heel misschien heb ik heel toevallig het probleem gevonden.

Ik was gisteren een DVD aan t proberen af te spelen wat dus weer niet lukte en ik via Vista ervoor koos voor de gein om te zoeken naar het probleem en Vista aangaf dat het programma hatred.exe hing. Zover ik nu op google kan vinden is hatred.exe een worm.

enige vreemde is dat AVG én webroot spysweeper hem niet vinden. Zal vandaag nog ff ad-aware installeren.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

onnaj schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:32:
Heel misschien heb ik heel toevallig het probleem gevonden.

Ik was gisteren een DVD aan t proberen af te spelen wat dus weer niet lukte en ik via Vista ervoor koos voor de gein om te zoeken naar het probleem en Vista aangaf dat het programma hatred.exe hing. Zover ik nu op google kan vinden is hatred.exe een worm.

enige vreemde is dat AVG én webroot spysweeper hem niet vinden. Zal vandaag nog ff ad-aware installeren.
En Microsoft/Windows maar de schuld geven... ;)

• Brainsz
onnaj schreef op donderdag 01 november 2007 @ 14:48:
[...]

Heb jij ook in Windows Vista 3Dmark gedraaid? Men dan begin ik toch hard te twijfelen aan de processor zelf.
Ik heb voor een week vista geinstalleerd gehad, ik vond het echt niet fijn werken, daarom heb ik xp weer erop gezet. Hoewel ik geen 3dmark op vista heb gedraaid, kan ik wel zeggen dat de eerste 3 dagen nadat ik vista geinstalleerd had, was de pc wel zwaar sloom. Dat kwam door het windows indexering gedoe. Maar later ging alles inclusief gaming weer redelijk snel.

edit: een Pentium D is gewoon 2x pentium 4, check even wat je pc over de de cpu zegt, er is een kans (wat heel klein is) dat je gewoon op 1 core werkt. Dat is dan gewoon een p4 op 3ghz

[ Voor 13% gewijzigd door Brainsz op 02-11-2007 21:19 ]

Verwijderd

Grappig, mijn vader heeft een nieuwe pc, en sinds gisteren heeft ie trustedinstaller.exe die 20-60% cpu gebruikt, en de hdd's maken een herrie niet normaal. Is gewoon een MS update 'iets' process uitgezet, niet meer laten opstarten, en nu is ie weer perfect

• onnaj
Hij geeft in WIndows wel echt 2 cpu's aan gelukkig.

De spellen draaien al beter alleen vooral bij Testdrive merk ik na een min of 5-10 gespeeld te hebben dat ie alweer trager wordt, maar nie zo erg als dat t was.

Hopelijk van t weekend tijd om ff XP te installeren en 3Dmark opnieuw te draaien.

• Brainsz
Ik heb mijn Pen D naar 3.0ghz overgeklokt. ik had een cpu score van 1622.
Moet je even kijken naar je bios, bij mij staat ie op 1.26 volt.

Kijk even hoe warm het word, idle heb ik ~50 graden stressed rond de 60 (cheap ass cooling erop)
hij gemakkelijk tot de 70 maar ik merkte dat ie zich zwaar terugklokt als ie te warm wordt.
Check maar even.

Pagina: 1