Goeiemorgen,
ik heb onlangs Ubuntu 7.10 geinstalleerd en aangezien ik een overstap wil maken vanaf Windows Vista naar Linux heb ik gelijk aantal vragen die ik graag als eerste opgelost zie, voordat ik lekker kan werken.
Een aantal van deze vragen heb ik ook gesteld in het Grote Ubuntu topic, maar daar werden ze al snel ondergesneeuwd door vragen van anderen. Ook leek het mij teveel van het goeie om een eigen topic te openen voor elk van mijn vragen. Vandaar even een topic met alle vragen.
Ik wil ook niet halfbakken oplossingen gebruiken die later moeilijk terug te draaien zijn.... zoals het installeren van de ATI binary driver zonder te weten welke gevolgen dit heeft qua functionaliteit en hoe dit weer ongedaan gemaakt kan worden. Werken met de CLI en handmatig configuratie-files aanpassen wil ik zoveel mogelijk voorkomen, want die handelingen vergeet ik altijd weer snel, terwijl ik een optie in een GUI makkelijker kan terugvinden in een OS.
ik heb onlangs Ubuntu 7.10 geinstalleerd en aangezien ik een overstap wil maken vanaf Windows Vista naar Linux heb ik gelijk aantal vragen die ik graag als eerste opgelost zie, voordat ik lekker kan werken.
Een aantal van deze vragen heb ik ook gesteld in het Grote Ubuntu topic, maar daar werden ze al snel ondergesneeuwd door vragen van anderen. Ook leek het mij teveel van het goeie om een eigen topic te openen voor elk van mijn vragen. Vandaar even een topic met alle vragen.
- Ik besloot gelijk maar even AWN te gaan gebruiken. Daardoor heb ik een aantal zaken uit de standaard panel verwijderd. Maar nu ben ik mijn wireless netwerk-icoontje dus kwijt. Hoe krijg ik die terug? Note: Dit is niet dezelfde als "Netwerk Monitor" bij "Add to panel"
- Ik heb twee monitoren: 1 LCD (links) + 1 CRT (rechts) Videokaart: ATI Radeon X850XT. Op elke monitor verschijnt standaard hetzelfde maar mijn videos verschijnen nu alleen op de CRT en ik wil deze graag op de linker LCD kijken. Hoe stel ik dat in?
- Hoe kan ik in AWN mijn shortcuts naar applicaties omwisselen van links naar rechts en andersom? Firefox staat nu rechts en die wil ik helemaal links hebben. Zonder de shortcuts te moeten verwijderen en opnieuw toe te voegen. Ze staat overigens niet in het Launcher overzicht van AWN preferences.
- De GUI applicatie "Screens & Graphics" is niet voldoende om mijn monitoren goed te configureren, dus ben ik op zoek naar een site/wiki waar monitor configuraties staan om in de xorg.conf te kunnen gebruiken. Ik heb die van mijn CRT (Iiyama VisionMaster Pro 400) al ergens geplukt van UbuntuForums alleen wat dit van een willekeurige gebruiker) ... de configuratie van mijn LCD Iiyama ProLite E485S heb ik nog niet kunnen vinden.
- Ik heb nu met de open source drivers ook Desktop Effects (zonder XGL!) en wil ook graag mijn monitoren optimaal gebruiken door dual-screen te werken + tv-out. Ik heb een handleiding gevonden op UbuntuForums om Xinerama te gebruiken, alleen weet ik niet welk effect dit heeft op Desktop Effects en het afspelen van videos.
- In Firefox heb ik een probleem. Wanneer ik via een bookmark een link wil openen in een nieuwe tab, klik ik op de rechter muisknop. Maar ik krijg 2 verschillende context menu-s te zien. De ene is het menu dat ik wil hebben, maar de ander is die van een rechter-muis klik op een HTML-link. Hoe zorg ik ervoor dat het eerste context menu niet wordt geopend? Want het meest lastige is dat deze over de goeie heen staat. (Ik krijg dat probleem trouwens alleen als ik klik op een bookmark die verschijnt boven een geopende pagina door uitklappende folders.... niet in een link in de bookmark-toolbar)
- De standaard Desktop Effects van Ubuntu 7.10 is behoorlijk gelimiteerd (geen cube, geen expo, geen theme-manager. Zie ik iets over het hoofd, of moet ik daarvoor echt de laatste versie van Compiz (Fusion) installeren?
- Als ik Compiz Fusion wil installeren. Dan kan dat rechtsreeks via "GIT". Betekent dit dat ik altijd automatisch de nieuwste versie heb? En is de installatie op die manier makkelijk ongedaan te maken?
Ik wil ook niet halfbakken oplossingen gebruiken die later moeilijk terug te draaien zijn.... zoals het installeren van de ATI binary driver zonder te weten welke gevolgen dit heeft qua functionaliteit en hoe dit weer ongedaan gemaakt kan worden. Werken met de CLI en handmatig configuratie-files aanpassen wil ik zoveel mogelijk voorkomen, want die handelingen vergeet ik altijd weer snel, terwijl ik een optie in een GUI makkelijker kan terugvinden in een OS.
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg