[Ubuntu 7.10] Aantal vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Goeiemorgen,

ik heb onlangs Ubuntu 7.10 geinstalleerd en aangezien ik een overstap wil maken vanaf Windows Vista naar Linux heb ik gelijk aantal vragen die ik graag als eerste opgelost zie, voordat ik lekker kan werken.

Een aantal van deze vragen heb ik ook gesteld in het Grote Ubuntu topic, maar daar werden ze al snel ondergesneeuwd door vragen van anderen. Ook leek het mij teveel van het goeie om een eigen topic te openen voor elk van mijn vragen. Vandaar even een topic met alle vragen.
  • Ik besloot gelijk maar even AWN te gaan gebruiken. Daardoor heb ik een aantal zaken uit de standaard panel verwijderd. Maar nu ben ik mijn wireless netwerk-icoontje dus kwijt. Hoe krijg ik die terug? Note: Dit is niet dezelfde als "Netwerk Monitor" bij "Add to panel"
  • Ik heb twee monitoren: 1 LCD (links) + 1 CRT (rechts) Videokaart: ATI Radeon X850XT. Op elke monitor verschijnt standaard hetzelfde maar mijn videos verschijnen nu alleen op de CRT en ik wil deze graag op de linker LCD kijken. Hoe stel ik dat in?
  • Hoe kan ik in AWN mijn shortcuts naar applicaties omwisselen van links naar rechts en andersom? Firefox staat nu rechts en die wil ik helemaal links hebben. Zonder de shortcuts te moeten verwijderen en opnieuw toe te voegen. Ze staat overigens niet in het Launcher overzicht van AWN preferences.
  • De GUI applicatie "Screens & Graphics" is niet voldoende om mijn monitoren goed te configureren, dus ben ik op zoek naar een site/wiki waar monitor configuraties staan om in de xorg.conf te kunnen gebruiken. Ik heb die van mijn CRT (Iiyama VisionMaster Pro 400) al ergens geplukt van UbuntuForums alleen wat dit van een willekeurige gebruiker) ... de configuratie van mijn LCD Iiyama ProLite E485S heb ik nog niet kunnen vinden.
  • Ik heb nu met de open source drivers ook Desktop Effects (zonder XGL!) en wil ook graag mijn monitoren optimaal gebruiken door dual-screen te werken + tv-out. Ik heb een handleiding gevonden op UbuntuForums om Xinerama te gebruiken, alleen weet ik niet welk effect dit heeft op Desktop Effects en het afspelen van videos.
  • In Firefox heb ik een probleem. Wanneer ik via een bookmark een link wil openen in een nieuwe tab, klik ik op de rechter muisknop. Maar ik krijg 2 verschillende context menu-s te zien. De ene is het menu dat ik wil hebben, maar de ander is die van een rechter-muis klik op een HTML-link. Hoe zorg ik ervoor dat het eerste context menu niet wordt geopend? Want het meest lastige is dat deze over de goeie heen staat. (Ik krijg dat probleem trouwens alleen als ik klik op een bookmark die verschijnt boven een geopende pagina door uitklappende folders.... niet in een link in de bookmark-toolbar)
  • De standaard Desktop Effects van Ubuntu 7.10 is behoorlijk gelimiteerd (geen cube, geen expo, geen theme-manager. Zie ik iets over het hoofd, of moet ik daarvoor echt de laatste versie van Compiz (Fusion) installeren?
  • Als ik Compiz Fusion wil installeren. Dan kan dat rechtsreeks via "GIT". Betekent dit dat ik altijd automatisch de nieuwste versie heb? En is de installatie op die manier makkelijk ongedaan te maken?
Ik merk dat je na goed zoeken vaak wel een antwoord kunt vinden op een vraag. Ik heb natuurlijk al veel kleine issues kunnen oplossen en merk dat ik bij het vinden van de antwoorden op vragen telkens een beetje meer op mijn gemak voel in dit nieuwe OS. Maar vanwege het grote aantal vragen, besluit ik ze eerst even hier voor te leggen. Ik zal ze stuk voor stuk doorstrepen zodra ik ze heb opgelost.

Ik wil ook niet halfbakken oplossingen gebruiken die later moeilijk terug te draaien zijn.... zoals het installeren van de ATI binary driver zonder te weten welke gevolgen dit heeft qua functionaliteit en hoe dit weer ongedaan gemaakt kan worden. Werken met de CLI en handmatig configuratie-files aanpassen wil ik zoveel mogelijk voorkomen, want die handelingen vergeet ik altijd weer snel, terwijl ik een optie in een GUI makkelijker kan terugvinden in een OS.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 16:06

ripperke

w00t!

rickiii schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:17:
  • De GUI applicatie "Screens & Graphics" is niet voldoende om mijn monitoren goed te configureren, dus ben ik op zoek naar een site/wiki waar monitor configuraties staan om in de xorg.conf te kunnen gebruiken. Ik heb die van mijn CRT (Iiyama VisionMaster Pro 400) al ergens geplukt van UbuntuForums alleen wat dit van een willekeurige gebruiker) ... de configuratie van mijn LCD Iiyama ProLite E485S heb ik nog niet kunnen vinden.
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dual_Monitors zou je aardig op weg moeten helpen, al moet je al die kernel aanpassingen niet doen, dat zou allemaal al in orde moeten zijn.
  • De standaard Desktop Effects van Ubuntu 7.10 is behoorlijk gelimiteerd (geen cube, geen expo, geen theme-manager. Zie ik iets over het hoofd, of moet ik daarvoor echt de laatste versie van Compiz (Fusion) installeren?
code:
1
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager

Hierdoor krijg je bij "Appearance" -> "Visual Effects" de optie "Custom" bij waar je je compiz volledig kan tweaken. Vind je ook terug onder "System" -> "Preferences" -> "Advanced Desktop Effect Settings"

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

rickiii schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:17:
  • Ik besloot gelijk maar even AWN te gaan gebruiken. Daardoor heb ik een aantal zaken uit de standaard panel verwijderd. Maar nu ben ik mijn wireless netwerk-icoontje dus kwijt. Hoe krijg ik die terug? Note: Dit is niet dezelfde als "Netwerk Monitor" bij "Add to panel"
Ik heb ook lang gezocht, maar voor het wireless icoon en het batterij icoon moet je "notification area" toevoegen aan het paneel.

zie dit screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://www.debianadmin.com/images/flicker/2.png

[ Voor 34% gewijzigd door Zewatanejo op 29-10-2007 13:15 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Thnx heren (of dames) ik heb nu in elk geval al twee punten van lijst kunnen schrappen.
ripperke schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:28:
[...]

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dual_Monitors zou je aardig op weg moeten helpen, al moet je al die
kernel aanpassingen niet doen, dat zou allemaal al in orde moeten zijn. [...]
Ik zie op die pagina de volgende quote:
You can use multiple monitors without the proprietary drivers, by enabling xinerama, but you lose 3D acceleration by doing it this way. Don't forget to run "eselect opengl set xorg-x11" before starting X for the first time or GLX wont load.
Dit lijkt mij nogal tegenstrijdig. Ik raak mijn 3D acceleratie kwijt, maar GLX wil nog wel werken?

Als ik de 3D acceleratie kwijtraak, moet ik misschien overstappen naar binary drivers, maar dan wil ik ook wel de andere nadelen weten. De nieuwste drivers ondersteunen nu wel AIGLX, maar wat is de performance... en zijn er eventuele andere problemen? Ik las dat er problemen waren met de scroll-performance in Mozilla componenten.... is dat voor alle kaarten zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb hetzelfde probleem met Ubuntu, krijg ook dualscreen niet werkend alleen mirror...
Na ongeveer ~1 week aanklooien was het me niet gelukt (het is me nog nooit gelukt).

Als ze hier nou eens een goede oplossing voor vinden zou ik graag eens wat proberen met Ubuntu, tot nu toe heeft nog geen enkele linux distro (redhat/mandriva/suse/slackware) langer dan een week op me systeem gestaan, puur omdat ik geen dualscreen (extended desktop) werkend krijg. Ook bleven geluidskaart problemen me niet gespaart, Ubuntu werkte hier wel.

Als je Dualscreen aan de praat krijgt zou ik graag de oplossing zien ik blijf dit topic wel even volgen :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

AWN is beta software, at best. Naar mijn ervaring is het eigenlijk zelfs pre-alpha. Als dat niet werkt, dan denk ik dat je even een bugreport moet inschieten.

Wat zoek je voor configatie opties voor in xorg.conf mbt je monitor? 't Zijn LCD'tjes toch? Daar kun je volgens mij wel uitkomen. Hoef je niet zo veel voor in te stellen...

[ Voor 18% gewijzigd door wzzrd op 29-10-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
prutser001 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:41:
Als je Dualscreen aan de praat krijgt zou ik graag de oplossing zien ik blijf dit topic wel even volgen :)
Als je alleen ge-interesseerd bent in extended desktop met een ATI kaart (zonder 3D acceleratie) kun je deze handleiding Xinerama + Ati (open source driver) volgen. Het ziet er duidelijk uit en ik zie veel positieve reacties.

Ook deze persoon heeft met wat oudere drivers iets aan de praat gekregen:
Dual screen Big Desktop + Ubuntu 7.04 Feisty + Gnome + Ati (Fglrx drivers) + Xgl
wzzrd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:49:
AWN is beta software, at best. Naar mijn ervaring is het eigenlijk zelfs pre-alpha. Als dat niet werkt, dan denk ik dat je even een bugreport moet inschieten.
Voordat ik zoiets doe moet ik natuurlijk wel weten of het een bug is. Geef jij hiermee aan dat het momenteel niet mogelijk is? Dan zal ik daar idd een bug-report voor melden.
Wat zoek je voor configatie opties voor in xorg.conf mbt je monitor? 't Zijn LCD'tjes toch? Daar kun je volgens mij wel uitkomen. Hoef je niet zo veel voor in te stellen...
Dat weet ik niet. Ik wil natuurlijk wel de volledige functionaliteit van die ProLite E485S benutten... maar ook is het handig als de configuratie ook de beperkingen aangeef. Als dat voor alle LCD schermen gelijk is, dan hoor ik dat ook graag van iemand.

[ Voor 39% gewijzigd door rickiii op 29-10-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38
Wat betreft de configuratie van je LCD schermen:
zoek in de handleidingingen van de schermen de relevante gegevens op die je nodig hebt voor deze site:
http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl. De modeline die daar uit voort komt zorgt voor een correcte werking van je scherm. Het heeft voor mij altijd prima gewerkt zowel met een Ati kaart als een nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik geloof niet dat ik ooit modelines gebruikt heb voor een LCD. Voor zover ik weet, werken alle LCD's op hun optimale resolutie op 60Hz, trouwens. Wat ik meestal doe, als mijn monitor niet goed werkt (da's bijna nooit, trouwens), is even de gewenste resolutie in xorg.conf rammen, meer niet.

Als AWN voor jou niet werkt met een blanco setup, is dat een bug. Als applicaties niet genoemd staan waar ze genoemd zouden moeten staan, is dat een bug. Die dingen kun je vrij veilig rapporteren, schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Jorick schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:19:
Wat betreft de configuratie van je LCD schermen:
zoek in de handleidingingen van de schermen de relevante gegevens op die je nodig hebt voor deze site:
http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl. De modeline die daar uit voort komt zorgt voor een correcte werking van je scherm. Het heeft voor mij altijd prima gewerkt zowel met een Ati kaart als een nVidia.
Geweldig, dat dat lijkt precies op wat ik zocht! Er staat XFree86 Modeline generator, maar ik ga er vanuit dat deze nog niet verouderd is voor gebruik in X.org. Alleen vraag ik mij af of deze wel geschikt is voor LCD schermen en de configuratie voor de Iiyama Vision Master Pro 400 die ik op Ubuntu Forums gevonden heb gevonden is veel completer dan de versie die hiermee gegenereerd wordt.
wzzrd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:56:
Ik geloof niet dat ik ooit modelines gebruikt heb voor een LCD. Voor zover ik weet, werken alle LCD's op hun optimale resolutie op 60Hz, trouwens. Wat ik meestal doe, als mijn monitor niet goed werkt (da's bijna nooit, trouwens), is even de gewenste resolutie in xorg.conf rammen, meer niet.
Ik snap je, maar ik haal graag het maximale uit mijn hardware en als iemand dit eerder heeft uitgezocht, dan scheelt mij dat weer kopzorgen. De reactie hierboven bevat dan ook precies de soort website die ik zocht.
Als AWN voor jou niet werkt met een blanco setup, is dat een bug. Als applicaties niet genoemd staan waar ze genoemd zouden moeten staan, is dat een bug. Die dingen kun je vrij veilig rapporteren, schat ik zo in.
Vraag gesteld in Launchpad: https://answers.launchpad.net/awn/+question/16502

[ Voor 18% gewijzigd door rickiii op 29-10-2007 16:10 ]

Pagina: 1