ADSL kabel vraag, 2 aderig?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117277

Topicstarter
Ik heb ADSL. Momenteel staat mijn PC vlakbij de telefoonaansluiting.
Straks wordt dat anders en komt de PC veel verder weg te staan.

Een stekker heeft 4 polen. Ik constateer dat in de wanddoos er echter maar 3 aangesloten zijn.
Ik heb 12 meter telefoonkabel gekocht, is 2 aderig( groen en rood), als ik dit aansluit werkt ADSL prima.

Mijn vragen:
1. Is de 3e pool uberhaupt relevant bij ADSL en zoja is het belangrijk die aan te sluiten?

2. De 2 aderige telefoonkabel is zon. 12 meter lang , Is dit nadelig, is verlies te verwachten en zoja, betreft dat dan de snelheid of ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Anoniem: 117277 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:12:
Mijn vragen:
1. Is de 3e pool uberhaupt relevant bij ADSL en zoja is het belangrijk die aan te sluiten?
Nee. Als ik me niet vergis was het voor oudere typen telefoons die voor het rinkelsignaal een ader hadden.
Eduardooo schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:12:
2. De 1 aderige telefoonkabel is zon. 12 meter lang , Is dit nadelig, is verlies te verwachten en zoja, betreft dat dan de snelheid of ..?
Ik denk dat je de twee-aderige kabel bedoelt. Twaalf meter valt mee. Test het uit door de signaalwaarden uit te lezen in je modem.

Beetje zelf googlen kan ook geen kwaad. :|

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 29-10-2007 11:17 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12

Reptile209

- gers -

Het is in het algemeen verstandiger om het telefoon-deel (aanlsuiting via splitter tot aan het modem) zo kort mogelijk te houden, en met langere netwerkkabels of wifi te werken. Verlengen van je telefoonlijnen kan goed gaan, maar is vragen om ruis en daarmee lagere snelheden.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat je de twee-aderige kabel bedoelt.
[small]
eh ja.! sorry
originele tekst aangepast nu

Mbt verlengen kabel:
Is testen met www.speedtest.nl een goede bron om evt snelheidsverlies te meten?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 117277 op 29-10-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
Anoniem: 117277 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:18:
Is testen met www.speedtest.nl een goede bron om evt snelheidsverlies te meten?
Dat is wel de praktijksnelheid natuurlijk, maar niet echt heel betrouwbaar voor zo'n test als jij wil uitvoeren. Het is gewoon een indicatie. Stabiliteitsproblemen kan je ook moeilijk testen met Speedtest.
offtopic:
Bovendien kan Speedtest slecht omgaan met hoge snelheden, omdat het testbestandje volgens mij nog steeds slechts 512KB is. Mijn 80Mbit aansluiting test Speedtest op 11-30MBit.

Kijk gewoon in je modem welke lijnwaardes er staan en vergelijk die met de twaalf meter kabel ertussen...

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 29-10-2007 11:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179110

Voor adsl zijn er maar twee aders benodigd zover ik weet.
Wat betreft de afstand is het inderdaad wel het beste om het modem zo kort mogelijk bij de splitter te hebben.
Als deze dan toch verder weg moet komen te staan gebruik dan niet'van die goedkope platte telefoonkabel maar gooi er een stukje utp cat. 5 tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
Anoniem: 179110 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:34:
Als deze dan toch verder weg moet komen te staan gebruik dan niet'van die goedkope platte telefoonkabel maar gooi er een stukje utp cat. 5 tussen.
Eens, maar voor twaalf meter lijkt me UTP cat5 wel een beetje overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk gewoon in je modem welke lijnwaardes er staan en vergelijk die met de twaalf meter kabel ertussen...
Ik heb een Zyxel prestige 2000
Bij 'Diagnostic' heb ik 'general' en 'DSL line'
Ik ga er vanuit dat ik 'DSL line' moet hebben
Het 'info' vak is leeg.
Ik heb daaronder opties:
- Upstream Noise margin
- Downstream Noise Margin
- ATM loopback test
- ATM status

Ik neem aan dat ik 'Downstream Noise Margin' moet klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
Anoniem: 117277 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:44:
Ik heb daaronder opties:
- Upstream Noise margin
- Downstream Noise Margin
- ATM loopback test
- ATM status

Ik neem aan dat ik 'Downstream Noise Margin' moet klikken?
De beide noise margin informatie is wel interessant. Vergelijk de waarden met en zonder die kabel. Ik weet niet (meer) uit mijn hoofd wat redelijke waardes zijn voor ruis op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 20:59
Je wil je modem altijd, en dan bedoel ik ook *altijd*, zo dicht mogelijk bij je ISRA punt hebben staan. De rest kan je met UTP/WiFi wel doen. Maar een te lange telefoonkabel van je ISRA naar je modem gaat iedere ISP gegarandeerd over miepen als je problemen hebt met je lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zsub schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:00:
Je wil je modem altijd, en dan bedoel ik ook *altijd*, zo dicht mogelijk bij je ISRA punt hebben staan. De rest kan je met UTP/WiFi wel doen. Maar een te lange telefoonkabel van je ISRA naar je modem gaat iedere ISP gegarandeerd over miepen als je problemen hebt met je lijn.
sorry maar dat vind ik dus zo'n echt dikke onzin. ome kpn legt 3000m koper neer waar het goed werkt.
dan leg je er zelf 10 meter bij en dan zou het slecht zijn ???

als zoeits niet werkt heb je imho gewoon een verkeerd (geknepen) kabeltje

(wel een reden om als isp idd wel zeggen gebruik maar een kort standaard kabeltje, maar dat is meer vanuit een analyse gedachte)

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 29-10-2007 20:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12

Reptile209

- gers -

fish schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:21:
[...]
sorry maar dat vind ik dus zo'n echt dikke onzin. ome kpn legt 3000m koper neer waar het goed werkt.

Je hebt op zich gelijk, maar het gaat dusdanig vaak fout met binnenhuis kabeltjes dat het gewoon geen aanrader is. En als er dan een keer een probleem is, is het eerste (meestal werkende) advies om je telefoonkabels in te korten. Binnenshuis is er bovendien een hoop meer interferentie op je kabel dan bij de kpn-draad die onder een meter wereld ligt.
Tot slot: als je dan toch gaat verlengen, waarom dan niet aan de netwerkkant? Als het dan toch niet uit zou maken, kan je net zo goed voor de bewezen kwaliteit van UTP gaan... ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

interferentie. ben ik niet met je eens ... door zo'n boom lopen 60+ adsl singalen naast elkaar daar heb je zeker inteferentie

maar die kabel thuis waar moet die mee intefereren ? 50 hz van je spanning . neh die is al lang weggefilterd. en dan werkt het modem met frequenties die daar ook nog eens ver naast liggen

nu heb ik wel uit praktische redenen nu gewoon alles in de meterkast. en ga ik met utp verder
mijn vorige huis zat er mooi 20 meter bijgeknoopt omdat dat makkelijker was.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb in de modem de waardes vergeleken met en zonder lange telefoonkabel
Er worden hele tabellen met 'tones' en cijfers getoodn die me wat ver lijken gaan en heb hier niet gemeld, wel het volgende.

In vet de waardes met korte kabel:

Upstream Noise margin:
noise margin upstream: 20 db /19 db
output power downstream: 22 db/20 db
attenuation upstream: 10 db/10 db

Downstream Noise Margin:
noise margin downstream: 19 db/16 db
output power upstream: 12 db /12 db
attenuation downstream: 24 db/23 db

Ik constateer enig verlies, maar ben niet technisch genoeg om hier conclusies uit te trekken. Is dit zorgwekkend of te verwaarlozen?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 117277 op 29-10-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon kijken met welke snelheid je modem verbind.
is de kwaliteit te laag dan schakeld ie vanzelf terug (en dan niet te verwaarlozen)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 29-10-2007 22:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

fish schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:21:
[...]

(wel een reden om als isp idd wel zeggen gebruik maar een kort standaard kabeltje, maar dat is meer vanuit een analyse gedachte)
Precies. Het gaat helemaal niet vaak mis. Vanuit een helpdesk visie gaat het wel vaak mis. Je kan beter zeggen dat als het mis gaat, het in de meerderheid van de gevallen aan bekabeling thuis ligt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen altijd maar zo kort mogelijk moet bekabelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft niemand een antwoord ?
Ik heb in de modem de waardes vergeleken met en zonder lange telefoonkabel

In vet de waardes met korte kabel:

Upstream Noise margin:
noise margin upstream: 20 db /19 db
output power downstream: 22 db/20 db
attenuation upstream: 10 db/10 db

Downstream Noise Margin:
noise margin downstream: 19 db/16 db
output power upstream: 12 db /12 db
attenuation downstream: 24 db/23 db

Ik constateer enig verlies, maar ben niet technisch genoeg om hier conclusies uit te trekken. Is dit zorgwekkend of te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jij hebt een bril nodig geloof ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2022
JvS schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:05:
[...]

Precies. Het gaat helemaal niet vaak mis. Vanuit een helpdesk visie gaat het wel vaak mis. Je kan beter zeggen dat als het mis gaat, het in de meerderheid van de gevallen aan bekabeling thuis ligt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen altijd maar zo kort mogelijk moet bekabelen.
Inderdaad. Flauwekul, dat extra meters koper ellende veroorzaken.
Hier al een eeuwigheid vanuit mijn ISRA-punt een meter of 20 (orgineel KPN-binnenkabel) met daartussen zelfs een wandcontactdoos/stekker ertussen. Aan het einde weer een wandcontactdoos.
Daarin de stekker richting het modem.
Nooit problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

fish schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:31:
interferentie. ben ik niet met je eens ... door zo'n boom lopen 60+ adsl singalen naast elkaar daar heb je zeker inteferentie

maar die kabel thuis waar moet die mee intefereren ? 50 hz van je spanning . neh die is al lang weggefilterd. en dan werkt het modem met frequenties die daar ook nog eens ver naast liggen
De telefoonlijnen zijn getwist en afgeschermd met millimeters dik plastic, de kabel die je in de wandcontactdoos van je telefoonaansluiting prikt heeft beide niet. Hierdoor is de kabel thuis eenvoudigweg gevoeliger voor storingen. Leg hem tussen speakerkabels, laat er een paar lussen in en leg hem vervolgens nog langs 5 meter elektriciteitskabel en je kunt er donder op zeggen dat je modem níet op dezelfde snelheid intraint als wanneer de kabel hooguit een halve meter lang zou zijn en verder vrij ligt.

Desalniettemin ben ik het verder wel met je eens, het wordt overdreven, maar het is vaak wel een belangrijke bron van dergelijke problemen. Voorheen had ik echter ook ruim 10 meter telefoonkabel liggen, simpelweg omdat het modem niet dichterbij opgehangen kon worden vanwege het ontbreken van een elektriciteitsaansluiting. Nooit problemen mee gehad.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

CodeCaster schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:40:
[...]

De telefoonlijnen zijn getwist en afgeschermd met millimeters dik plastic, de kabel die je in de wandcontactdoos van je telefoonaansluiting prikt heeft beide niet.
Dit klopt ook niet. Ik weet niet of je weleens van die enorme rollen met dat aard-draad van KPN hebt zien liggen bij een nieuwbouw. Daar zitten in een kabel met een diameter van 3cm gewoon 100 aders ofzo. Die zijn niet onderling afgeschermd. En al helemaal niet met millimeters plastic (want dat helpt niet tegen interferentie, alleen de buitenkant heeft dat, om te voorkomen dat water voor problemen zorgt: Geen issue in huis.

Verder is telefoonkabel voor thuis ook gewoon getwist (tenzij je tientallen meters platte kabel gebruikt).
Hierdoor is de kabel thuis eenvoudigweg gevoeliger voor storingen. Leg hem tussen speakerkabels, laat er een paar lussen in en leg hem vervolgens nog langs 5 meter elektriciteitskabel en je kunt er donder op zeggen dat je modem níet op dezelfde snelheid intraint als wanneer de kabel hooguit een halve meter lang zou zijn en verder vrij ligt.
Dan is er echt niets aan de hand als je gewoon een fatsoenlijke telefoondraad gebruikt. Tenzij je toch al een zwak kutsignaal had, slecht geknepen stekkertjes hebt en vier verbindingsblokjes tussen de kabels hebt.
Desalniettemin ben ik het verder wel met je eens, het wordt overdreven, maar het is vaak wel een belangrijke bron van dergelijke problemen. Voorheen had ik echter ook ruim 10 meter telefoonkabel liggen, simpelweg omdat het modem niet dichterbij opgehangen kon worden vanwege het ontbreken van een elektriciteitsaansluiting. Nooit problemen mee gehad.
Nee, het is niet vaak een bron van dergelijke problemen. Bij dergelijke problemen is een verkeerde kabel vaak de oorzaak! Dat is echt heel wat anders!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1