Op zoek naar een zo stil mogelijke pc heb ik besloten de standaard koeler van mijn 8800 GTS te vervangen naar een Thermalright HR-03+. Echter is de handleiding die bij de koeler geleverd was zo onvolledig, maar zelfs geen link naar hun eigen website waar de installatie procedure uitgebreider staat uitgelegd! Ik dacht dat het dan zo simpel was dat het weinig uitleg nodig heeft. De stock koeler eraf halen was even puzzelen, maar dat heb ik zonder al te veel problemen eraf weten te schroeven. Toen heb ik alle koel/kleefpasta van de core af gehaald. Met wasbenzine en alcohol. Toen de gebruiksaanwijzing van de koeler gevolgd. De heatsink installeren. Het is niet veel meer dan wat schroefjes vastdraaien. Toen kwam ik erachter dat er nog allemaal koelblokjes voor mijn ram erop moest plakken. Aangezien er ook een paar onhandig onder de heatsink zaten had ik deze er weer af gehaald. In de hele gebruiksaanwijzing nergens gelezen dat ik eerst ramsinks er eerst op moet monteren. Maar ik begreep niet hoe het vast kan plakken als het ondersteboven hangt. Er werd speciale thermalright koelpasta meegeleverd dus deze gebruikt. Toen alles vastzat was ik niet heel gerust, dus de website maar eens geopend van een andere computer. Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen, maar je gaat er vanuit dat de meegeleverde gebruiksaanwijzing volledig is. Staat daar "apply the ramsink". Niks over koelpasta. Niet helemaal gerust naar andere reviews gezocht bleek dat de ramsinks een dubbelzijdige tape hebben. Ik heb dus voor niets mijn vga-kaart vervuild met allemaal koelpasta, terwijl ik nergens in de handleiding of op de website iets over die tape heb kunnen vinden. Ik heb al dus alle memory chips weer schoongemaakt, maar het wil niet echt lukken. Daarom een paar foto's ter verduidelijking en wat vragen.
Plaatjes van de kale vga-kaart:
Voordat ik thermalright koelpasta had aangebracht
Nadat ik thermalright pasta heb aangebracht en weer heb geprobeerd schoon te maken
Mijn vragen:
1. Zijn de memory chips echt zo smerig geworden? En zo ja, gebruik ik dan gewoon het verkeerde schoonmaakmiddel. Is wasbenzine niet goed, of kan het zijn dat al de alcohol uit mijn flesje 70% alchohol is verdampt?
2. Stel de memory chips zijn niet helemaal goed schoongemaakt. Worden ze dan echt veel te heet en blaas ik dan de kaart op of wordt dan de levensduur van de videokaart flink verkort?
3. Ik heb wat geknoeit met de koelpasta
Kan ik hierdoor kortsluiting krijgen en moet ik dit allemaal verwijderen. Hoe kan ik dat het beste doen? Het is lastig om tussen die priegeldingetjes schoon te maken. Een wattestaafje misschien?
4. Zoals je ziet heb ik ook koelpasta op de gpu core aangebracht. Deze moet ik toch eerst verwijderen en weer nieuwe aanbrengen als ik de heatsink opnieuw wil plaatsen. Probleem is namelijk dat het moeilijk is om het koelvlak van de heatsink helemaal goed schoon te maken, omdat een gedeelte onder de heatsink zelf bevind.
5. Stel de gpu of de heatsink is niet helemaal goed schoongemaakt. Wordt de videokaart dan veel te heet of scheelt dit maar een paar graden en luistert dit niet zo heel nauw?
6. Het is toch mogelijk om met dit koelblok passief de videokaart te koelen? Ik heb twee intake, een outtake en een fan voor de voeding in mijn kast.
Misschien zijn dit loze vragen en ben ik te onzeker. Ik wil alleen geen poef, een brandluchtje en een rookpluim uit mijn pc zien komen als ik op de aanknop druk
Plaatjes van de kale vga-kaart:
Voordat ik thermalright koelpasta had aangebracht
Nadat ik thermalright pasta heb aangebracht en weer heb geprobeerd schoon te maken
Mijn vragen:
1. Zijn de memory chips echt zo smerig geworden? En zo ja, gebruik ik dan gewoon het verkeerde schoonmaakmiddel. Is wasbenzine niet goed, of kan het zijn dat al de alcohol uit mijn flesje 70% alchohol is verdampt?
2. Stel de memory chips zijn niet helemaal goed schoongemaakt. Worden ze dan echt veel te heet en blaas ik dan de kaart op of wordt dan de levensduur van de videokaart flink verkort?
3. Ik heb wat geknoeit met de koelpasta
4. Zoals je ziet heb ik ook koelpasta op de gpu core aangebracht. Deze moet ik toch eerst verwijderen en weer nieuwe aanbrengen als ik de heatsink opnieuw wil plaatsen. Probleem is namelijk dat het moeilijk is om het koelvlak van de heatsink helemaal goed schoon te maken, omdat een gedeelte onder de heatsink zelf bevind.
5. Stel de gpu of de heatsink is niet helemaal goed schoongemaakt. Wordt de videokaart dan veel te heet of scheelt dit maar een paar graden en luistert dit niet zo heel nauw?
6. Het is toch mogelijk om met dit koelblok passief de videokaart te koelen? Ik heb twee intake, een outtake en een fan voor de voeding in mijn kast.
Misschien zijn dit loze vragen en ben ik te onzeker. Ik wil alleen geen poef, een brandluchtje en een rookpluim uit mijn pc zien komen als ik op de aanknop druk