[VGA-koeler] Problemen met installeren van HR-03+

Pagina: 1
Acties:

• Blacer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Op zoek naar een zo stil mogelijke pc heb ik besloten de standaard koeler van mijn 8800 GTS te vervangen naar een Thermalright HR-03+. Echter is de handleiding die bij de koeler geleverd was zo onvolledig, maar zelfs geen link naar hun eigen website waar de installatie procedure uitgebreider staat uitgelegd! Ik dacht dat het dan zo simpel was dat het weinig uitleg nodig heeft. De stock koeler eraf halen was even puzzelen, maar dat heb ik zonder al te veel problemen eraf weten te schroeven. Toen heb ik alle koel/kleefpasta van de core af gehaald. Met wasbenzine en alcohol. Toen de gebruiksaanwijzing van de koeler gevolgd. De heatsink installeren. Het is niet veel meer dan wat schroefjes vastdraaien. Toen kwam ik erachter dat er nog allemaal koelblokjes voor mijn ram erop moest plakken. Aangezien er ook een paar onhandig onder de heatsink zaten had ik deze er weer af gehaald. In de hele gebruiksaanwijzing nergens gelezen dat ik eerst ramsinks er eerst op moet monteren. Maar ik begreep niet hoe het vast kan plakken als het ondersteboven hangt. Er werd speciale thermalright koelpasta meegeleverd dus deze gebruikt. Toen alles vastzat was ik niet heel gerust, dus de website maar eens geopend van een andere computer. Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen, maar je gaat er vanuit dat de meegeleverde gebruiksaanwijzing volledig is. Staat daar "apply the ramsink". Niks over koelpasta. Niet helemaal gerust naar andere reviews gezocht bleek dat de ramsinks een dubbelzijdige tape hebben. Ik heb dus voor niets mijn vga-kaart vervuild met allemaal koelpasta, terwijl ik nergens in de handleiding of op de website iets over die tape heb kunnen vinden. Ik heb al dus alle memory chips weer schoongemaakt, maar het wil niet echt lukken. Daarom een paar foto's ter verduidelijking en wat vragen.

Plaatjes van de kale vga-kaart:

Voordat ik thermalright koelpasta had aangebracht

Nadat ik thermalright pasta heb aangebracht en weer heb geprobeerd schoon te maken

Mijn vragen:

1. Zijn de memory chips echt zo smerig geworden? En zo ja, gebruik ik dan gewoon het verkeerde schoonmaakmiddel. Is wasbenzine niet goed, of kan het zijn dat al de alcohol uit mijn flesje 70% alchohol is verdampt?
2. Stel de memory chips zijn niet helemaal goed schoongemaakt. Worden ze dan echt veel te heet en blaas ik dan de kaart op of wordt dan de levensduur van de videokaart flink verkort?
3. Ik heb wat geknoeit met de koelpasta |:( Kan ik hierdoor kortsluiting krijgen en moet ik dit allemaal verwijderen. Hoe kan ik dat het beste doen? Het is lastig om tussen die priegeldingetjes schoon te maken. Een wattestaafje misschien?
4. Zoals je ziet heb ik ook koelpasta op de gpu core aangebracht. Deze moet ik toch eerst verwijderen en weer nieuwe aanbrengen als ik de heatsink opnieuw wil plaatsen. Probleem is namelijk dat het moeilijk is om het koelvlak van de heatsink helemaal goed schoon te maken, omdat een gedeelte onder de heatsink zelf bevind.
5. Stel de gpu of de heatsink is niet helemaal goed schoongemaakt. Wordt de videokaart dan veel te heet of scheelt dit maar een paar graden en luistert dit niet zo heel nauw?
6. Het is toch mogelijk om met dit koelblok passief de videokaart te koelen? Ik heb twee intake, een outtake en een fan voor de voeding in mijn kast.

Misschien zijn dit loze vragen en ben ik te onzeker. Ik wil alleen geen poef, een brandluchtje en een rookpluim uit mijn pc zien komen als ik op de aanknop druk :)

Verwijderd

Het lijkt wel alsof je er 2 memchips hebt afgerukt! :o
Rechtsonderin.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 21:36

BTS

euhm die zitten er standaard niet op, anders krijg je meer geheugen..

www.highflow.nl

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
1. probeer eens arcticlean, dit spul maakt alles een stuk beter schoon als alcohol (ik heb het zelf vergeleken met 98% pure alcohol) en laat geen restjes achter. (http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm)

2. het is aan te raden die chips goed schoon te maken ja, je kan immers niet uitlezen hoe warm ze precies worden. dus maar beter te goed gekoeld dan te weinig.

3. De thermalright pasta is niet stroomgeleidend, en kan in principe dus geen kwaad.
heb je bijvoorbeeld arctic silver, dan moet je wel uitkijken, want dat geleid dus wel stroom.

4. ?? wat probeer je hier nu precies te zeggen?

5. valt niet echt te zeggen, maar het is zeker wel aan te raden de boel even goed schoon te maken.
straks loopt je temperatuur te hoog op, en gaat de boel onstabiel lopen.

6. zou kunnen ja, hoe heb jij de hr-03 geplaatst? met de heatsink naar boven of onder? (gezien vanuit hoe hij in de kast hangt straks. boven de kaart is in principe beter voor de luchtstroom, maar kan in de weg zitten met je NB en CPU heatsink.

:) en eigenlijk moet je je graka niet op een metalen oppervlak leggen (je foto`s) , zou jammer zijn als wat statische electriciteit je kaart de das om doet. (alhoewel dat niet zo snel zal gebeuren)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:20:
Rechtsonderin.
Dit is het enige juiste antwoord :o

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
volgensmij is het plastic op je mem zo 'wittig' geworden omdat de alcohol het een beetje heeft aangetast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:07:
[...]

Dit is het enige juiste antwoord :o
Het is een 8800GTS lieverd...
Alleen de 8800GTS/Ultra heeft op die plekken geheugen zitten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:10:
[...]

Het is een 8800GTS lieverd...
Alleen de 8800GTS/Ultra heeft op die plekken geheugen zitten...
Idd. Zelfde pcb als de GTX, GTS-640 en Ultra

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik haal koelpasta er altijd af met thinner. Werkt echt perfect. Blijft helemaal niks zitten van die troep. Overigens denk ik niet dat je die kaart helemaal passief kunt koelen. Of je zit met hoge temps maar een stil 92mm fannetje erop zal beter zijn.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Sorry voor posten met verkeerde account |:(
Startpost moest ook eigenlijk met dit account gepost worden.
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:20:
Rechtsonderin.
Een beetje offtopic geneuzel. Mijn kaart heeft 320MB en heeft dus op die plaats minder ramchips.
TEAMIKKE schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:52:
Ik haal koelpasta er altijd af met thinner. Werkt echt perfect. Blijft helemaal niks zitten van die troep. Overigens denk ik niet dat je die kaart helemaal passief kunt koelen. Of je zit met hoge temps maar een stil 92mm fannetje erop zal beter zijn.
Ik heb nu geen 92mm fan bij de hand en de stilste nexus fan kan ik nog horen. Alleen nu met een fanmate draaiend op 600 rpm zijn ze onhoorbaar. Daarom lijkt passief koelen mij zo interessant.
En wat is thinner eigenlijk?
Rangourthaman schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:02:
1. probeer eens arcticlean, dit spul maakt alles een stuk beter schoon als alcohol (ik heb het zelf vergeleken met 98% pure alcohol) en laat geen restjes achter. (http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm)
Ik gebruik nu even 95% alcohol. Ik vertrouwde die oude 70% alcohol toch niet helemaal. Ik zou wel arcticlean willen gebruiken, maar ik heb niet veel zin om daar alleen €9,- verzendkosten voor te betalen, op dit moment heb ik toch niks anders nodig.
2. het is aan te raden die chips goed schoon te maken ja, je kan immers niet uitlezen hoe warm ze precies worden. dus maar beter te goed gekoeld dan te weinig.

3. De thermalright pasta is niet stroomgeleidend, en kan in principe dus geen kwaad.
heb je bijvoorbeeld arctic silver, dan moet je wel uitkijken, want dat geleid dus wel stroom.

4. ?? wat probeer je hier nu precies te zeggen?
Hoe kan ik een koelvlak schoonmaken als het onder de heatsink bevind ? 8)7
5. valt niet echt te zeggen, maar het is zeker wel aan te raden de boel even goed schoon te maken.
straks loopt je temperatuur te hoog op, en gaat de boel onstabiel lopen.

6. zou kunnen ja, hoe heb jij de hr-03 geplaatst? met de heatsink naar boven of onder? (gezien vanuit hoe hij in de kast hangt straks. boven de kaart is in principe beter voor de luchtstroom, maar kan in de weg zitten met je NB en CPU heatsink.

:) en eigenlijk moet je je graka niet op een metalen oppervlak leggen (je foto`s) , zou jammer zijn als wat statische electriciteit je kaart de das om doet. (alhoewel dat niet zo snel zal gebeuren)
Ik heb mijn heatsink naar boven geplaatst. Neemt minder ruimte in en zorgt dat de warme lucht naar boven kan ontsnappen en niet nog een keer tegen de vga/kaart komt.
Flythe schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:04:
volgensmij is het plastic op je mem zo 'wittig' geworden omdat de alcohol het een beetje heeft aangetast.
En hier ben ik ook zo bang voor. Ik heb het schoongemaakt, maar steeds als ik het schoonmaak komt er glimmende zwarte chips tevoorschijn. Als het echter opdroogt blijft het een beetje wittig. Het voelt ook niet als een glad oppervlak. Kan natuurlijk ook aangetast zijn door de witte thermalright koelpasta of door de combinatie. Heeft het nog zin om het toch proberen schoon te maken, nog met ActiClean bijv? En wat heeft het voor gevolgen als de memchips een beetje zijn aangetast? Worden ze hierdoor veel te heet, omdat ze de warmte niet kunnen geleiden? Ik kan het niet meer terugdraaien :/
Of kan ik beter direct de ramsinkjes plaatsen en er het beste van hopen, omdat ik er toch niks aan kan doen?
Pagina: 1