Fotobeheer op de Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 2.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen ben ik over op de Mac. Nu was ik in Windows heel erg tevreden over ACDSee. Op de Mac hebben we standaard iPhoto.

Wat ik een erg nadeel vind van iPhoto is:

1. Je moet eerst alles importeren (bij ACDSee werkt je gelijk vanuit je directories)
2. Kopieren van een file naar de library kun je uitzetten, maar dan nog kun je vanuit iPhoto niets fysiek deleten uit je directories. Ook wordt de foto gewoon in de library gekopieerd.
3. Als je vanuit de Finder een image aanklikt wordt deze geopend in Preview. Daaruit kun je niet scrollen door alle andere afbeeldingen in die dir.

Al om al:
ACDSee: In windows zet je een map met foto's op je HD en je klikt 1 foto open. Daarna kun je lekker door al je andere foto's scrollen. Je werkt gewoon met een makkelijke directory structure waar je in ACDSee gewoon ook foto's kunt verwijderen.

iPhoto: Moet eerst alle foto's importeren, dan moet je nog albums aanmaken en alles verplaatsten vanuit de library. Die library wordt bij veel foto's echt messed up. En je kunt niet relaxed je foto's doorscrollen als je die aan iemand wilt laten zien bv.

Heb al gezocht naar alternatieven. ACDsee is er wel voor de mac, maar de makers daarvan zijn blijven liggen onder een steen aangezien 1,6 de laatste versie is (heel erg oud).

Het liefst heb ik gewoon een programma die direct naar mijn dirs kijkt op de HD en niet met een eigen database en library etc. Ben benieuwd hoe jullie ervaring was met de overstap naar fotobeheer op de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het idee van iPhoto is dat je die directories niet meer gebruikt.. Je importeerd je foto's in iPhoto, en de bron bestanden gooi je gewoon weg. iPhoto is net als iTunes een beheerprogramma, van daaruit kan je er alles mee doen.. Verwijderen, editten, naar andere apps gooien enzovoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je RAW schiet moet je eens naar Adobe Lightroom kijken.
Executor16 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:38:
2. Kopieren van een file naar de library kun je uitzetten, maar dan nog kun je vanuit iPhoto niets fysiek deleten uit je directories. Ook wordt de foto gewoon in de library gekopieerd.
Volgens mij zou alt+cmd+delete wel zo moeten werken.
3. Als je vanuit de Finder een image aanklikt wordt deze geopend in Preview. Daaruit kun je niet scrollen door alle andere afbeeldingen in die dir.
Jawel hoor. Selecteer alle afbeeldingen (in één keer binnen een map met cmd+a) en druk op cmd+pijltjenaarbeneden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:27
Ik heb nu Adobe Lightroom, wat voor mij doet wat het moet doen. Zeker omdat ik foto's schiet in RAW modus.
Daarvoor heb ik Aperture gebruikt, wel een aanrader qua interface en mogelijkheden, maar ondersteunt het RAW-profiel van mijn camera niet. Als je jpeg foto's schiet zou ik hier het eerste naar kijken. Van beiden is een testversie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben het wel deels met de topicstarter eens. Ik moet ook heel erg aan iPhoto wennen.

Eigenlijk zou iPhoto een optie moeten hebben die een bepaalde map in de gaten houdt, zodat je niet zelf alles moet toevoegen. Ik gebruik ook de map Muziek/iTunes Music niet, maar gewoon alle bestanden vanaf mijn externe schijf, zonder de muziek te kopiëren.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou het best fijn vinden als Picasa op de Mac beschikbaar zou zijn :X

Het library georienteerde van iPhoto vind ik op zich heel prettig, net als in iTunes heb je je foto's netjes bijelkaar op één plek, die makkelijk te backuppen is. Qua fysieke indeling op de harde schijf is dat library de laatste versies ook al steeds beter geweest: de foto's worden nu netjes gescheiden per "roll": iedere roll in een gelijknamige directory.

Toch valt er aan iPhoto nog een heleboel te verbeteren: albums zijn een erg slappe toevoeging op rolls en worden alleen maar opgeslagen in de databasefile van iPhoto, ze zijn op het filesystem niet terug te vinden. Zonder albums kun je echter ook weer moeilijk, omdat iPhoto geen makkelijk overzicht kan bieden van alle "rolls" op 1 pagina (een soort index / inhoudsopgave oid ontbreekt).

De nieuwste iPhoto, met events, heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk niet dat ze al mijn bezwaren al hebben aangepatk.

Toch gebruik ik het zelf ook. Tussen iPhoto en de professionele (en dure) pakketten als Aperture en Lightroom zitten nauwelijks noemenswaardige applicaties helaas.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een groot nadeel van iPhoto vind ik de Originals folder en de Modification Folder. Als ik een foto roteer dan staat die foto ineens op de 2 lokaties. Doe je dit met veel foto's dan rijst de diskspace wel de pan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Gelukkig ben ik niet de enige :)

Naar Aperture en Lightroom heb ik ook al gekeken. Aperture is wel leuk, maar voor mij toch te uitgebreid. Dit werkt ook weer helemaal apart met importeren en ordenen van bestanden binnen in het programma.

Het is gewoon zo dat ik alle foto's al ZELF geordend heb op mijn Harddisk. Alles netjes in mappen per jaartal en alle albums in mappen met datum (bv: "200710-event_name"). In principe wil ik dus alleen een goede browser waarmee je door die mappen kunt navigeren en evt een foto verwijderen on the fly.

Ik houd liever zelf het overzicht van mijn foto's en directories in plaats van dat het programma dat regelt voor mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En als je nou Paralels installeerd en de laatste versie van ACDsee (8 of zo)? Is dat niet precies wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Ik wil ook Picasa voor de mac!

Fijn programma (gratis!), gebruik het op mijn PC om de fotos op mijn NAS te beheren. Op mijn macbook heb ik Lightroom, maar dat is voor het beheren en bladeren alleen onnodig duur. Voor het bewerken gebruik je toch eingelijk weer snel Photoshop.

iPhoto is vanwege de onoverzichtelijke mappenstructuur weer niet handig, zeker niet als je je fotoos centraal beschikbaar wilt maken in het netwerk (met 2 macs en 1 XP machine)

ACDsee (geen ervaring mee) is ook weer niet beschikbaar voor Apple...

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Executor16 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:34:
Gelukkig ben ik niet de enige :)

Naar Aperture en Lightroom heb ik ook al gekeken. Aperture is wel leuk, maar opzich voor mij als hobby fotograaf veel te uitgebreid. Dit werkt ook weer helemaal apart met importeren en ordenen van bestanden binnen in het programma. Ook lightroom voldoet niet aan mijn eisen.
In zowel Lightroom als Aperture kun je een eigen bestandstructuur gebruiken zonder dat je dingen in een bibliotheek hoeft op te slaan.
Ik snap wel dat je ook wel veel kunt met iPhoto enzo. Maar het is allemaal te veel gedoe. Daarnaast houd ik liever zelf het overzicht van mijn foto's en directories in plaats van dat het programma dat regelt voor mij.
Hoe kan het nou teveel gedoe zijn om iets wat je eerder handmatig deed automatisch te laten doen. :?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

ecteinascidin schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:56:
En als je nou Paralels installeerd en de laatste versie van ACDsee (8 of zo)? Is dat niet precies wat je zoekt?
Mja, als we zo alle problemen gaan oplossen kunnen we APL wel sluiten :/

Bovendien heb ik zelf een PowerPC Mac, dus dat gaat niet werken :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:02:
[...]

In zowel Lightroom als Aperture kun je een eigen bestandstructuur gebruiken zonder dat je dingen in een bibliotheek hoeft op te slaan.

[...]

Hoe kan het nou teveel gedoe zijn om iets wat je eerder handmatig deed automatisch te laten doen. :?
Het is zo dat ik nu al mijn foto's al netjes heb geordend in mappen met datum etc. Ik wil hierdoorheen kunnen browsen zonder dat een programma eerst alles moet importeren of organiseren. Als dat kan met Aperture of Lightroom zou ik graag willen weten hoe?

edit: Ik heb net gekeken bij de preferences bij Lightroom, volgens mij kun je niet buiten die library om :/

[ Voor 15% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 07:50
ecteinascidin schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:56:
En al je foto's mee in het virtual filesysteem van Parallels copieren?

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
dot.K schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:15:
[...]

En al je foto's mee in het virtual filesysteem van Parallels copieren?
Dan kan ik net zo goed gelijk weer terug naar Windows :) Ik wil er juist vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 21:50

rlr

Executor16 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:38:

Aangezien iPhoto veel te traag is op mijn 2,13ghz macbook (tiger) scroll ik nu door mn fotos met preview. Gewoon de hele inhoud van een map erheen slepen en met de pijltjes scrollen. Maar het blijft behelpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 09:08

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

een gewone finder, met thumbnails is niet wat je zoekt neem ik aan?
en dan hieruit een foto openen, door er op dubbel te klikken?

Je kunt ook nog hier kijken:
Misschien is hier een programma voor je te vinden?

[ Voor 7% gewijzigd door jpm.lensen op 29-10-2007 14:35 . Reden: url edit ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Executor16 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:15:
[...]

Het is gewoon zo dat ik nu al mijn foto's (stuk of 20.000) al netjes heb geordend in mappen met datum etc. Ik wil gewoon hierdoorheen kunnen browsen zonder dat een programma eerst alles moet importeren of organiseren. Als dat kan met Aperture of Lightroom zou ik graag willen weten hoe?

In iPhoto kun je wel selecteren dat je geen kopie wil maken naar de library maar dan nog moet je alles importeren enzo.

edit: Ik heb net gekeken bij de preferences bij Lightroom, volgens mij kun je niet buiten die library om :/
Je weet dat het importeren maar 1x hoeft te gebeuren, en dat hij automatisch zelf alles netjes in Events ordent?

Ik vind iPhoto een heel fijn programma.. de meeste mensen kunnen er alleen niet echt mee omgaan omdat ze nog te vast zitten geroest aan Windows en hoe je daar foto's beheert. Als je iPhoto zo gebruikt als het bedoelt is, dan is het echt zwaar relaxed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
jpm.lensen schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:34:
een gewone finder, met thumbnails is niet wat je zoekt neem ik aan?
en dan hieruit een foto openen, door er op dubbel te klikken?
Wat bedoel je daar precies mee? In de finder zelf heb ik geen thumbnails ofzo. Ik zou wel gewoon via de finder een foto willen openen waardoor het programma opstart waarmee ik door alles heen kan scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Executor16 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:45:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? In de finder zelf heb ik geen thumbnails ofzo. Ik zou wel gewoon via de finder een foto willen openen waardoor het programma opstart waarmee ik door alles heen kan scrollen.
Wat ik bedoel, is dat je finder volgens mij ook in kan stellen op het weergeven van tumbnails.
Maar ik heb nu geen toegang tot mijn apple, dus kan vanavond pas kijken...
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macosx/features/images/finder_gallery07_20071016.jpg
vb van leopard....

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Laatst online: 07-10 07:50
In Leopard kan je door simpelweg op spatie te klikken een image "previewen".
Je manouvreert doorheen files/directories met de pijltjes toetsen.

Veel simpeler kan het niet.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Misschien is QPict wat voor je; http://runelindman.com/products.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iView Media pro? is dat niks voor je?

Het is inmiddels overgenomen door MS, maar dat neemt niet weg dat het super snel werkt. Hij leest net als Picasa mappen die jij aan geeft en laat dan van de afbeeldingen de thumbs zien.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

update over finder:
je gaat naar de map waar je foto's staan
je kiest voor de 4 vierkantjes als indeling
nu doe je APPLE j (apple toets, links naast de spatiebalk en de letter j)
en vink je voorvertoning aan, in het apple i schermpje kun je ook de grote van je icoon/ voorvertoning bepalen... (128x 128 max) succes

[ Voor 0% gewijzigd door jpm.lensen op 29-10-2007 22:25 . Reden: i door j vervangen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Yep, iView is wat dat betreft wel mijn favoriet; heerlijk snel browsen, alle info bij de hand, foto's kunnen blijven staan waar ze staan, library bestand is klein, auto update van de foto folders. iPhoto 8 is op mijn Mini daarbij vergeleken dikke stroop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na mijn overstap op Lightroom, iPhoto ook verder afgeschreven, omdat het op mijn PPC's niet vooruit te branden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25
ik ben best tevreden over iPhoto. Metname de smart albums zijn handig.

Je schiet op een vakantie 1500 fotos. Dat wil je je vrienden/ouders natuurlijk niet aandoen dus je gaat er door heen en geeft sterren. Dan maak je een smart album dat filtert op rolnaam+minimum aantal sterren en dan heb je heel simpel een slideshow. Eventueel nog een selectieronde voor de echte 5-minuten show. Meerdere sterren en smart albums is wel iets wat ik echt mis in Picasa (ik ben tijdelijk verbannen naar Vista :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:08

Nietzman

Woei!

Tja, dat 'ie je foto's importeert en zelf in mappen plempt zodat jij er geen omkijken meer naar hebt is natuurlijk het hele punt van een fotobeheer applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nietzman schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 05:36:
Tja, dat 'ie je foto's importeert en zelf in mappen plempt zodat jij er geen omkijken meer naar hebt is natuurlijk het hele punt van een fotobeheer applicatie.
Sterker nog, het is de hele Apple gedachte vwb consumer applicaties: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over wáár je bestanden staan? Als je ze maar kunt vinden (spotlight), gebruiken en backuppen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:24

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik ben van iPhoto via iView media Pro bij Lightroom terrecht gekomen. Puur omdat het voor zowel MS als OSX beschikbaar is. iView was dat ook, maar de uitwisseling tussen beide platformen was ruk. Bij Lightroom is die beter. De enige reden waarom ik iPhoto verlaten heb is de cross-platform mogelijkheden.

Mijn foto's importeer ik binnen lightroom op \<jaar>\<maand>\<dag>\ en die staan op een NAS. Zodat het vanaf meerdere platformen te bereiken is.

Helemaal ideaal is het nog niet, maar dat heeft te maken met de opmaak van de paden binnen de verschillende OS'en. Er is nu eenmaal niet een uniforme pad aanduiding mogelijk binnen de gebruikte pakketten, zodat de catalogs op beide platformen te gebruiken zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dot.K schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:19:
In Leopard kan je door simpelweg op spatie te klikken een image "previewen".
Je manouvreert doorheen files/directories met de pijltjes toetsen.

Veel simpeler kan het niet.
Dat is handig! Op een of andere manier is die mogelijkheid mij ontgaan.

Alleen wel lastig dat in fullscreen de navigatie om zeep helpt. Pijltje rechts is dan niet gewoon volgende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Cubix schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:49:
[...]

Dat is handig! Op een of andere manier is die mogelijkheid mij ontgaan.

Alleen wel lastig dat in fullscreen de navigatie om zeep helpt. Pijltje rechts is dan niet gewoon volgende...
Inmiddels heb ik ook een Leopard install gedaan. Dat navigeren is echt makkelijk met dat preview (spatie).

Het enige wat ik dan inderdaad mis is dat je niet kunt navigeren in Full Screen. Misschien is hier nog wel een foefje voor?

• Executor16
  • Niet online
Een kickje omdat een nieuw topic openen mij niet nodig lijkt.

Ik heb in iPhoto allemaal folders (2004, 2005, 2006 etc) gemaakt en daar mijn dirs naartoe gesleept in het bijbehorende jaar, zodat iphoto netjes albums ervan maakt in die folders.

Nu heb ik die albums (die in die folders zitten) allemaal netjes een naam gegeven op de volgende manier: YYYY-MM-DD - Naam Van Event. Je raadt al dat ik deze allemaal op volgorde wil sorteren.

Echter krijg ik op geen ene mogelijkheid die albums gesorteerd (in het overzichtje/tree links). Alle Folders (de jaartalmappen zeg maar) die worden wel netjes gesoorteerd. Echter de albums binnen die folders kan ik alleen maar handmatig verplaatsen. Daar heb ik dus geen zin in voor 400+ mappen :)

• chob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
offtopic: Ik kan echt niet wachten op de dag dat ze Picasa uitbrengen voor de Mac. Echt een fantastisch programma wat veel gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en makkelijker is dan iPhoto

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 22:38
Photo Mechanic ! Een heel snel en makkelijk te bedienen programma. Ik had het al eens in de Onmisbare tools / software - deel 4 geplaatst, maar nu ik dit zie lijkt een herhaling mij niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rlr schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:30:
[...]

Aangezien iPhoto veel te traag is op mijn 2,13ghz macbook (tiger) scroll ik nu door mn fotos met preview. Gewoon de hele inhoud van een map erheen slepen en met de pijltjes scrollen. Maar het blijft behelpen...
Welke versie iPhoto gebruik je dan?

En hoeveel geheugen heb je in je MB?

vreemd, iPhoto (laatste versie) is juist razendsnel, zeker met een vers luipaard en minimaal geheugen van 1.5 GB

Wat betreft de structuur van iPhoto zijn de meningen over verdeeld.

Denk dat het goed doet wat het doen moet, zeker de doelgroep die Apple voor ogen heeft voor de iLife pakketten. Wil je meer, en zelf meer vrijheid hebben dan zou je Aperture 2 is moeten testen.
Je kunt het 30 dagen testen, tijd zat lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

dawuss schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 10:06:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou het best fijn vinden als Picasa op de Mac beschikbaar zou zijn :X
d:)b Ik zit er ook met smart op te wachten!

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 07-10 22:14

Jazzper

BB4E^Guerilla

Picasa werkt toch via een omweg zoals Wine wel? of wordt het dan te stroperig?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Pagina: 1