[DIY] Reeds gebouwde speaker aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het wordt weer kouder buiten, dus tijd voor een nieuw projectje :)

Zo zien mijn speakers er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/1350/dsc00057jk7.jpg
Visaton VIB170AL, met AL170 en G25FFL

Saai, koud en ''standaard''..

Ik wil dus nieuwe kasten bouwen, met een andere tweeter. De G25FFL is nogal scherp, vooral op hogere volumes en dat vind ik zonde gezien mijn UcD versterker bij dat volume nog uit zijn neus staat te vreten.

Nu ben ik van plan om er boekenplank speakers van te maken, met een gesloten behuizing. Om toch nog voor een beetje diepgang te zorgen komen er later laagkasten onder te staan (drivers nog niet bekend).

De afwerking wordt nog spannend. Ik wil iets dat ik eigenlijk nog nooit ben tegengekomen. De behuizing wordt hoogglans zwart en het front wordt van geborsteld aluminium (over de baffle geplakt), om toch een beetje in de sfeer van de woofers te blijven ;)

Qua afwerking zal ik vast en zeker met wat vragen komen, maar voor het zover is blijft het bij 2 technische vragen:
- Hoever kan ik met het filter gaan (incl. hulp van hier..) zonder meetmicrofoon? Ik heb wel een dB meter (digitaal) en de computer kan dienen als toongenerator.

- @voodooless: Welke tweeter heb jij icm de AL170 en wat moest je daarvoor aanpassen aan het filter?

Foto's komen z.s.m. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb er nu zelf de Seas H1212 in zitten momenteel, zonder filter aanpassing, maar dat zal vast niet 100% kloppen. Ben te lui om na te meten:P Je zou de Visaton KE kunnen overwegen, of de Peerless HDS tweeter, of een mooie Scanspeak. Of als je gek wil doen een B&W NEO3 ofzo.

Gesloten kast is niet zo gek voor de AL170 (wat verder nog steeds een prima woofer is, getuige de review in de laatste HH).

Waarom schaf je niet gewoon een meetmic aan? Dat is echt niet mega duur, en je bent meteen veel flexibeler :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
voodooless schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:47:
Ik heb er nu zelf de Seas H1212 in zitten momenteel, zonder filter aanpassing, maar dat zal vast niet 100% kloppen. Ben te lui om na te meten:P Je zou de Visaton KE kunnen overwegen, of de Peerless HDS tweeter, of een mooie Scanspeak. Of als je gek wil doen een B&W NEO3 ofzo.

Gesloten kast is niet zo gek voor de AL170 (wat verder nog steeds een prima woofer is, getuige de review in de laatste HH).

Waarom schaf je niet gewoon een meetmic aan? Dat is echt niet mega duur, en je bent meteen veel flexibeler :)
Oke, om het dus echt goed te doen moet er een meetmic bij komen. De NEO3 schijnt erg goed te zijn, eens kijken of ik nog mee kan doen aan de powerbuy bij Partexpress.

Jammer dat ik Vista draai, want WinISD pro werkt hier niet. Ik ga morgen op mijn werk eens simuleren hoeveel die AL170 nodig heeft in een gesloten behuizing en dat begin ik gewoon met bouwen :) De rest doe ik dan als ik een meetmic heb.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De NEO3 kun je ook in Duitsland wel krijgen voor redelijk geld :)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 28-10-2007 23:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?