Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

9V naar 7V bij 5A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst onderstaand display meegekregen

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/561/betabriteapicm9.jpg

Echter zit er geen voeding bij.

Het display lust 7V bij 5A (35Watt) AC

Bij Conrad heb ik de volgende trafo gevonden, deze spreekt mij aan omdat 5 Ampere niet misselijk is en ik dan de kabels aan de trafo kan "klemmen".

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/676/506850bb01fbepsig0.jpg
specs

Dit ding levert 9V bij 5,56A, een andere trafo met het zelfde amperage levert 6 volt....

Ik wil graag weten wat ik kan gebruiken om de spanning met twee volt te verlagen, waarschijnlijk flinke weerstanden, maar misschien bestaat er een betere oplossing of heeft iemand een mooi adresje voor een trafo welke 7V 5A levert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 23:00 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je hoeft waarschijnlijk niets te veranderen. Ik weet vrij zeker dat de 9 volt travo gewoon gaat werken. Het opgenomen vermogen zal wellicht iets dalen (vxa=w) maar 2 volt extra is geen probleem normaal gesproken als de trafo het vermogen maar aankan want daar gaat het meestal mis

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zijn volgens mij wel ledjes, hoop dat het goed gaat.... 6v zou warschijnlijk ook werken...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
6V misschien wel ja, 9 kon wel eens te veel van het goede zijn.

Je kunt dat heel vies met een paar 5A diodes in serie omlaag brengen :

code:
1
2
3
    o----o---|<----|<---o----o
     |              |
     '--->|---->|---'

Over een beetje diode verlies je bij die stroom 1V per diode, je zou zelfs een gelijkrichtbrug kunnen gebruiken, de ~ aanluitingen in serie met de trafo, en de + en - doorverbinden.
Als je toch bij conrad besteld, deze bijvoorbeeld : http://www.conrad.nl/goto/?product=502545

Mooier zou het zijn echt 7V ergens vandaan te toveren, zelf zou ik denk ik voor een 6V rinkern gaan, en daar zelf een paar windingen bij leggen om aan 7V te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 29-10-2007 02:33 ]

Repareren doe je zo.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Het apparaat werkt op AC, werkt je oplossing dan nog?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dat is de reden dat sine 4 diodes gebruikt, 2 voor elke richting.
Ik vraag me alleen af of dat niet de sinus sterk aanpast, want de sinus moet nu boven de 2 volt zijn voordat de diodes gaan geleiden.

Aan de andere kant vraag ik me sterk af of er intern niet gewoon een gelijkrichter en een spanningregelaar zit.
Ledjes werken over het algemeen niet op wisselspanning enzo :P
Zou me niks verbazen als intern gewoon een regelaar naar 5V oid zit.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Dat zou best een kunnen SA007 maar als dat ding ook een klok functie heeft dan zal deze waarschijnlijk niet best presteren ;).

Maar ja als dat dus niet zo is. Open maken gelijkrichter eruit en 5V eraan knopen (uit bijvoorbeeld gemodificeerde PC-voeding)

[ Voor 34% gewijzigd door Steefph op 29-10-2007 14:51 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gelijkrichter kan dan zelfs blijven zitten (als je voedingsspanning-vGelijkRichter maar gelijk is aan je benodigde spanning, of iets groter (ligt aan de spannigsregelaar)).

• Sine
Nou, gezien het ding 5A slikt den ik niet dat daar een lineare regelaar voor de LED's in zit, die hangen waarschijnlijk direct aan de gelijkgerichte voedingsspanning.

Repareren doe je zo.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nah, volgens mij is 7*sqrt(2) = 9.9V een beetje veel voor leds, ik vermoed dat er een switching voeding inzit naar een volt of 3...

• Sine
Lijkt me sterk, hier ligt ook een lichtkrant die volgens dat principe werkt,

Het geheel hangt via een diodebrug direct aan de AC van de voeding, daaruit wordt via een 7805 5V gemaakt om de logica te voeden.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal morgenavond eens dat ding openmaken en kijken wat ik aan PSU logica zie.

zal ook proberen een duidelijke foto te nemen.
Pagina: 1