Toon posts:

Uitvallende pc, voltages? processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn PC. Als eerste even mijn systeem:

-AMD Athlon XP 3100+ (AXDC3100DKV3E)
-ASUS A7V600X moederbord
-1024MB LSG ram
-ASUS ATI radeon 9600 256MB
-Maxtor 250 gig HD
-Corsair vx450Watt voeding

Het probleem is ontstaan nadat ik de PC zwaar belastte en hij daardoor uitviel. Ik dacht in eerste instantie aan oververhitting van de CPU, maar na het checken en schoonmaken van de koeler, kon ik de computer niet meer normaal opstarten aangezien hij na enkele seconden booten op dezelfde manier uit bleef vallen. Ik kon de PC dan pas weer opnieuw aanzetten na enkele seconden de stroom van het moederbord gehaald te hebben. Ik kreeg na een poging om te booten elke keer een foutmelding dat de instelling van de CPU niet klopten. Deze waren echter prima in orde.

Ik heb toen uiteindelijk de processor op halve snelheid gezet waarna de computer uiteindelijk wilde opstarten. Maar ook nu, vooral als ik het systeem bovengemiddeld belast, blijft het systeem af en toe uitvallen en moet ik weer even de stroom van het moederbord afhalen voor hij opnieuw opstart. Als laatste moet ik nog even toevoegen dat mijn voltages niet echt in orde lijken te zijn:

core = 1.71v (moet 1.65 zijn, dus prima)
3.30v = 3.31v (prima)
12v = 11.71v (ook prima)
5v = 3.22v (niet zo best dus)
-5v = 0.00v (!!!)
-12v = 0.56v (!!)

Ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd dus de volgende oorzaken zijn al uit te sluiten:

- Het ligt niet aan de voeding (ik heb twee verschillende geprobeerd, geen verschil).

- Het ligt niet aan het geheugen (ik verschillende geprobeerd).

- De condensatoren op het moederboard lijken mij in orde.

- De temperatuur van de processor blijft ten alle tijden prima.

- Ik heb de BIOS al meerdere malen gereset.

- Ik heb het systeem al verschillende malen in en uit elkaar gehad en ontdaan van stof en dergelijken en ook buiten de kast geprobeerd. Aan de contacten lijkt het dus niet te liggen.

Waar kan het dan dus wel aan liggen? Heb ik het moederboard misschien beschadigd? Is de CPU doorgebrand bij de eerste periode van zware belasting waarna het probleem ontstaan is?

bij voorbaat dank voor jullie advies.

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04-2025

joho

Ik neem aan dat die spanningsniveaus worden aangegeven door een of ander sensor reading programmatje, want als je die zelf met een multimeter zo gemeten hebt zou je pc helemaal niets doen. Vertrouw die getallen van je sensors niet.

Het klinkt inderdaad als oververhitting. Schoonmaken van koellichamen is natuurlijk goed, maar zitten ze wel goed op de te koelen chips (CPU/chipset/voltage regulators/etc. of mischien wel op de videokaart)?
Dat ze goed vast zitten heb je vast al gevoeld, maar dat heb je al snel met mechanische verbindingen als klemmen en veren. Weet je zeker dat de overgang chip-koellichaam is voorzien van warmtegeleidend materiaal (een pasta, of een 'pad') er geen luchtspleet tussen chip en koellichaam zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik inderdaad Motherboard Monitor voor die voltages, de voltages in de bios geven een zelfde beeld.

Ik heb de koeler van de CPU verschillende malen opnieuw bevestigd en dit maakt geen verschil. Ik gebruik verder idd koelpasta. Bovendien geven d BIOS en Motherboard Monitor geen hoge temperaturen aan (eerder leken de temperatuurindicaties van Motherboard monitor wel betrouwbaar) Over mijn videokaart kan ik niet veel zeggen aangezien ik niet weet hoe ik daarvan temperatuurreadings kan krijgen. Ik zal morgen voor de zekerheid eens een koppelstukje kopen en kijken of het probleem verdwijnt door mijn onboard videokaart te gebruiken. Ik vrees echter van niet aangezien mijn probleem minder ernstig wordt als ik de CPU snelheid verlaag. In ieder geval bedankt voor je tips.

Verwijderd

Lees je die spanningwaarden in je BIOS uit? Heb je de nieuwste versie van je BIOS? Ik verdenk je mobo.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

voeding die kantje boord is. Probeer de waardes is uit te lezen met een multimeter. Die waardes zijn betrouwbaarder dan die uit de tools.

Verwijderd

Topicstarter
Zygivt schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 00:31:
voeding die kantje boord is. Probeer de waardes is uit te lezen met een multimeter. Die waardes zijn betrouwbaarder dan die uit de tools.
ja dit dacht ik in eerste instantie ook, maar met een andere voeding, met meer vermogen, blijft het probleem (en de voltages) exact hetzelfde. Bovendien heeft de PC hiervoor 1 jaar lang perfect gedraaid met dezelfde voeding. Het ligt hier dus niet aan. Bovendien heb ik geen multimeter en ik heb eigenlijk niet zo'n zin om er speciaal hiervoor een aan te schaffen. Dan kan ik beter in een keer een vervangend moederboard aanschaffen.

Maarja waar koop je tegenwoordig nog een socket-A moederboard?? Ik zit er sterk over te denken morgen gewoon een nieuw systeem te bestellen met een nieuw moederboard, CPU en geheugen en mn huidige CPU 2e hands te verkopen (die snellere athlon xp processoren schijnen momenteel nog bestwel wat op te brengen, heb ze voor 60 euro zien gaan op ebay).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 02:04 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weet je zeker dat die tweede voeding wél goed is? Hij mag dan meer vermogen hebben, maar de voeding kan evengoed brak zijn. Wellicht is het nog de moeite waard om het ding in een andere pc te testen voordat je een nieuw moederbord aanschaft.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 08:19:
Weet je zeker dat die tweede voeding wél goed is? Hij mag dan meer vermogen hebben, maar de voeding kan evengoed brak zijn. Wellicht is het nog de moeite waard om het ding in een andere pc te testen voordat je een nieuw moederbord aanschaft.
Dat lijkt mij wel. In eerste instantie gebruikte ik een goedkope Spire 400watt voeding. Aangezien ook ik eerst ook gelijk de voeding verdacht heb ik toen een gloednieuwe corsair 450watt aangeschaft (lijkt mij toch wel een kwaliteitsspulletje), maar met deze voeding werden de voltages zelfs een fractie lager en kwam het uitvallen naar mijn idee vaker voor.

• RoD
  • Niet online

RoD

Lijkt mij ook hoor, de grootste verdachte is nog wel je moederbord. Maar om zeker te zijn zou je nog die voeding eens kunnen testen.

Verwijderd

Topicstarter
ja die andere voeding is gloednieuw (heb m eergister bij de winkel gekocht) bovendien heb ik er 70 euro voor betaald en lijkt een corsair voeding mij toch wel enigszins een kwaliteitsspulletje.

Ja ik zou graag alles in een andere PC testen, het probleem is dat iedereen waar ik m zou kunnen testen een processor met een ander socket heeft..

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:54:
ja die andere voeding is gloednieuw (heb m eergister bij de winkel gekocht) bovendien heb ik er 70 euro voor betaald en lijkt een corsair voeding mij toch wel enigszins een kwaliteitsspulletje.
Het kan altijd een maandagmorgenproduct zijn waardoor je foute voltages krijgt. Maar de kans is wel klein ja.
Ja ik zou graag alles in een andere PC testen, het probleem is dat iedereen waar ik m zou kunnen testen een processor met een ander socket heeft..
De voeding kan dus wel.

Verwijderd

Voor als je geen zin hebt in een nieuw mobo (en dus ook proc) staa er in de V&A nog wel een paar socket A's voor een paar tientjes te koop:
http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/278

• RoD
  • Niet online

RoD

Dan moet hij dus wel eerst zeker weten dat zijn moederbord hier niet de schuldige is, anders is het een vrij zinloze aankoop.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor er nog meer opmerkingen zijn over de voedingen. De kans dat het probleem daar ligt is echt heel klein. Kom op zeg, die voedingen zijn eigenlijk al overkill voor zijn systeem en dan zouden er ook nog meerdere defect zijn? Niets van dat. De waardes worden verkeerd uitgelezen. Dat is de enige logische verklaring.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:01:
Voor er nog meer opmerkingen zijn over de voedingen. De kans dat het probleem daar ligt is echt heel klein. Kom op zeg, die voedingen zijn eigenlijk al overkill voor zijn systeem en dan zouden er ook nog meerdere defect zijn? Niets van dat.
Twee voedingen, om precies te zijn. Het zou toevallig zijn, maar het is mogelijk. Ik zou voordat ik een aankoop deed toch alles uit willen sluiten, voordat ik straks onnodig geld uitgeef.
De waardes worden verkeerd uitgelezen. Dat is de enige logische verklaring.
Z'n pc valt anders wel uit als hij de processor belast, dus dat weet ik zonet nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik ben het gerotzooi zat, ik heb zojuist de volgende bestelling geplaatst:

AMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2, 2x2.5GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
x1
7744 Asus M2N-E SLI, nForce 500 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
x1
9754 Asus Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI-I, VGA, HDCP, Passief) EAH2400XT⁄HDTV⁄256
x1
6461 Kingston 512MB DDR2 PC6400 800Mhz CL5 (KVR800D2N5⁄512)
x 2
8541 Zalman CNPS7500-AlCu LED (Socket AM2⁄478⁄754⁄775⁄939⁄940)
x1

Eigenlijk bestwel een goed excuus om mn systeem up te graden..

In ieder geval alsnog bedankt voor al jullie advies.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat is ook een oplossing. :)
Pagina: 1