Northbridge temperatuur hoog icm Arctic Freezer 7

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Vandaag ben ik een beetje bezig geweest met het stiller maken van mijn computer. Allereerst heb ik de standaard 775 koeler vervangen door een Arctic Freezer 7 Pro die mijn CPU nu mooi koel houdt zonder veel lawaai te produceren.

Ik ben echter snel tegen een belangrijk nadeel gelopen. De standaardkoeler laat een briesje over de northbridge koeler blazen terwijl je met de Freezer daar een dood punt krijgt. Komt daar ook nog eens bij dat ik een passief gekoelde 8600GT heb van MSI die zijn koelblok vlak bij de northbridge heeft.

Geen probleem dacht ik: ik zet gewoon een 80mm ventilator op 5V in het zijpaneel. Dit heb ik ook bij mijn vader gedaan en daar hielp het enorm. Bij mij blijft de northbridge echter enorm heet :/

Met wat knutselen, boren en bouten gebruiken heb ik een 120mm ventilator op 5V op de northbridge gericht maar de temperatuur blijft maar stijgen. Voor het installeren van de nieuwe koeler werd het koelblokje maximum 44°C (gemeten met een Cooler Master Cooldrive 4) en nu loopt het koelblok al op richting de 60°C 62°C. De northbridge zelf zal dus nog heter zijn. Overigens kan ik het koelblok nog wel enkele seconden vasthouden. De sensor lijkt me desondanks wel accuraat aangezien de casetemp 22°C is (gemeten op een punt waar geen warmtemakers zitten).

Ik weet dat de 965P northbridge 105°C mag worden volgens de specificaties van Intel maar ik kan me voorstellen dat dit niet echt bevorderlijk voor de levensduur is.

Mijn vraag is dan ook: heeft er nog iemand ervaring met een Arctic Freezer 7 en de northbridge temperatuur? En welke temperatuur raden jullie aan als maximum voor 24/7?

Plaatje van mijn moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://tw.giga-byte.com/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-965p-s3_3.3_big.jpg

De Asus P5B van mijn vader heeft hetzelfde koelblok op de northbridge.

De rest van de hardware:
Core 2 Duo E6420
Gigabyte GA-965P-S3 rev3.3 moederbord
MSI 8600GT 256MB passief gekoeld

Alvast bedankt voor de hulp!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Misschien iets als dit op je Northbridge zetten? Als dit past, tenminste ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/lab/2006/09/19/nb/nbf47_large.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Krentenbol op 28-10-2007 18:23 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik vrees dat er weinig plaats is voor 3rd party oplossingen :/ De koeler van de videokaart komt deels over het koelblok van de northbridge en ook de Arctic Freezer komt er deels over. Het probleem is dat er weinig airflow over het blok komt en de fan in het zijpaneel is niet krachtig genoeg om genoeg lucht in de smalle "gang" tussen de videokaart en de processorkoeler te duwen.

Ja, ik kan de ventilator op 12V zetten maar dan is het effect van een stille computer ook weer weg |:(

Mijn Cooldrive begint net te piepen: 65°C en dit allemaal idle.

* Admiral Freebee gaat de standaardkoeler er maar weer opzetten

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-10-2007 18:29 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
zalman koelers blazen ook recht op het mobo netzoals de stock koeler doet, dan krijg je iig een airflow over je nb blok heen.

Verwijderd

Hoe zit het met je airflow, in je case?
Exaust fan? Intake?
Ikzelf heb ook een freezer, en zowel bij de Intel Stock koeler, als deze blijft mijn Northbridge op dezelfde temps.. wel compleet andere chip, maar dat zou niet moeten uitmaken iig..
Je MSI 8600GT, hoe zit die met zijn temps?

Ik Kan me haast niet voorstellen, dat door Stock/Freezer change.. je north bridge temp.. zo erg omhoog gaat, zoveel flow geeft de stock koeler ook weer niet..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 19:32 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb een 120mm fan die naar buiten blaast en een 80mm fan die vanvoor naar binnen blaast.
De videokaart wordt best wel warm idle (zo'n 52°C) en stressed tegen de 80°C. De northbridge blijft hierbij, met de standaardkoeler die er nu weer op staat, toch een nette 42,5°C.

Ik dacht ook niet dat de standaardkoeler zoveel airflow gaf maar het scheelt duidelijk toch heel veel :/

Smart Fan staat aan en dan draait de standaardkoeler op zo'n 1200rpm. Het koelblok van de chipset zit wel erg dicht op de koeler.

Welk moederbord heb jij als ik vragen mag?

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-10-2007 19:47 ]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
hoe groot is je NB koelblok? anders kan je er mischien een goeie 40mm fan op prutsen die precies in de airflow staat. een fototje zou behulpzaam zijn zodat iedereen goed kan zien wat de situatie nou precies is.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb hier eenzelfde bord en CPU-koeler als jij, en het Zalmannetje uit de tweede post. Hiermee, met alle casefans op 5v is de northbridge nog nooit te heet geworden, ook niet in de zomer toen mijn 7900GT flink stond te stoken, net als m'n E6320 (die overigens wel erg koel is). Zelfs toen het standaard blokje erop zat heb ik nooit problemen gehad.

Mocht je toch niet tevreden zijn met de (overigens prima) temperatuur is de Zalman zeker goed, hij is volgens veel reviews niet (veel) slechter dan zo'n Thermalright HR-05, en kost maar vijf euro. Wat de afmetingen betreft gaat dat met een Arctic Freezer 7 Pro prima passen, en aangezien je hem gewoon in de lengte zet kan ik me ook niet voorstellen dat hij je GPU-koeler in de weg gaat zitten (er zit immers nog een PCIe-1x slot tussen, en hij is niet veel hoger dan de standaard koeler).

Edit:

Nog een paar foto's kunnen vinden voor je, in m'n on-line archieven B)

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1383/1029770505_e075f23883.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/39ac38b127e4d3c4af86992c57cc8ec8/thumb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door TheZeroorez op 28-10-2007 20:56 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het systeem lijkt inderdaad nog wel stabiel maar de northbridge wordt toch een flink pak heter dan voorheen. Je zag de temperatuur al snel stijgen naar 50°C en vanaf daar werd het gewoon geleidelijk aan warmer en warmer. Het kan zelfs zijn dat de temperatuur nog voorbij de 65°C ging maar ik ben daar maar opgehouden.

Een foto heb ik helaas niet maar ik heb wel een foto van mijn grafische kaart in mijn systeem. Dat geeft toch een indicatie van hoe weinig ruimte er is.

Die kabel die naar het koelblok van de chipset loop zit nog altijd op dezelfde plaats. Daar meet ik de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/freezer.jpg

Het koelblok is dus hetzelfde als die in de post voor me.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-10-2007 21:25 ]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
volgens mij zou een thermalright hr-05 er precies tussen passen.
www.thermalright.com
Pagina: 1