Netwerksnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JiriB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09-2023
Hallo,

Ik heb thuis een netwerkje staan van een aantal PCs achter een ADSL broadband router. Binnen het netwerk zitten er 2 PCs direct aangesloten op deze router, en 2 andere PCs zitten met een een switch aan elkaar en de router:

Router
-> PC 1
-> PC 2
-> Switch -> PC 3 en PC 4

Op zich werkt t naar behoren, alleen ligt de snelheid naar mijn gevoel wat laag. Als ik iets vanaf PC 4 naar PC 3 wil kopiëren gaat dat met ongeveer 6 MByte/sec terwijl het een 100 Mbps netwerk is, dus zou je eerder het dubbele verwachten. Ik heb al ingesteld dat beide netwerkkaarten op 100Mbps Full duplex staan, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.

Nu vermoed ik dat het komt doordat de gegevens niet via de switch tussen de 2 PCs worden uitgewisseld, maar dat het via de switch naar de router, en via dezelfde kabel weer terug naar de switch en tot slot naar het eindpunt, waardoor de kabel tussen de switch en de router dus maar de halve snelheid kan halen.

Is dit een juiste observatie of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen? Enig idee hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat het dus niet via de router hoeft, maar gewoon direct via de switch kan? Naar ik weet kan ik niet inloggen op de switch (zoals ik bij de router wel kan), maar misschien heb ik dat verkeerd en zou t wel moeten kunnen (t is een simpel Sweex 10/100 mbps 5ports switchje trouwens).

Alle hulp is welkom :)

gr, Jiri

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het zou goed kunnen dat het komt door het gebruik van B apparatuur van merken als Sweex. 6 MB/s is trouwens niet zó slecht hoor, theoretisch kun je inderdaad maximaal 12 MB/sec halen, met wat overhead rond de 10.

Ik haal met Allied-Telesyn switches en 3COM 10/100 kaarten de volle 10 MB/sec.

/Sluit anders je PC's met een cross-cable op elkaar aan, zo kun je iig software/NIC's uitsluiten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Exorcist op 28-10-2007 19:59 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:52
FYI: dat is (semi) professioneel spul iirc. Dat je niet verbaasd bent ofzo ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Zsub op 28-10-2007 20:01 ]

• JiriB
ja maar ja, dan moeten ze toch aangeven dat er maar de helft van de 100 mbps gehaald kan worden ofzo? sowieso zitten er maar 2 pcs op de switch aangesloten, dus het is nou ook niet dat ie t door een overvloed aan verbindingen te druk krijgt lijkt me...

ik zal het eens proberen met een directe verbinding

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

6 is is mooi met cheap assnetwerkkaartjes/chipsets .....

alsof je die 240 op je km teller van je auto wel haalt, nee daar is het logisch
cheeap ass chipsset is langzamer netwerken ...

Iperf

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sowieso zijn de standaard windows protocollen niet heel snel. Probeer het eens met een tooltje als iperf

• JiriB
fish schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:17:
6 is is mooi met cheap assnetwerkkaartjes/chipsets .....

alsof je die 240 op je km teller van je auto wel haalt, nee daar is het logisch
cheeap ass chipsset is langzamer netwerken ...
beetje onzinnige vergelijking volgens mij.. als je een auto koopt die claimt 240 te kunnen rijden, verwacht je toch dat ie dat ook daadwerkelijk doet? of ligt dat dan aan mij?

anyway, via een ftp servertje haalt ie nu 7500 kbyte/s, nu nog ff testen met een directe kabel tussen de 2 pcs..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

JiriB schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:02:
[...]

beetje onzinnige vergelijking volgens mij.. als je een auto koopt die claimt 240 te kunnen rijden, verwacht je toch dat ie dat ook daadwerkelijk doet? of ligt dat dan aan mij?

anyway, via een ftp servertje haalt ie nu 7500 kbyte/s, nu nog ff testen met een directe kabel tussen de 2 pcs..
Hij bedoelt dat de meeste auto's een snelheidsmeter hebben die een getal aangeeft als maximum, wat de auto nooit zal halen. Mijn Megané 1.5 dCI haalt dus ook de 250 niet.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 15-03 12:04

Kabouterplop01

chown -R me base:all

JiriB schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:54:
ja maar ja, dan moeten ze toch aangeven dat er maar de helft van de 100 mbps gehaald kan worden ofzo? sowieso zitten er maar 2 pcs op de switch aangesloten, dus het is nou ook niet dat ie t door een overvloed aan verbindingen te druk krijgt lijkt me...

ik zal het eens proberen met een directe verbinding
de 50Mbit standaard bestaat niet dus zal ie de helft ook niet aangeven.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 13:11
De standaard waarmee de kaart verbinding maakt en werkt is 100mbps. Dat houd niet in dat de kaart het ook haalt, het houd alleen in dat het 100mbps lampje gaat branden op oudere switches/hubs en Windows zegt dat er een 100mbps verbinding is.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Ik zou, als het tussen 2 pc's crosslinked wel snel genoeg gaat, ook maar even proberen om de switch van de router los te koppelen. Daarna testen tussen PC3 en 4. Dan kun je uitsluiten of de router er alsnog tussen gaat zitten of niet (dit zou je trouwens ook moeten kunnen zien aan de lampjes bij het router poortje waar de switch op zit, wanneer je tussen PC3 en 4 transferred) ;)

B-merk apparatuur hoeft trouwens zeker geen (zwaar) beperkende factor te zijn kwa snelheden. Ik heb ook een paar jaar een 8-poorts Sweex switchje gehad en haalde tussen mijn desktop en laptop altijd tussen de 10-11 mB/s (FTP) :)

Hoi

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

6MB/sec is weinig. Zelfs goedkope Sweex rommel kan 100mbit nog wirespeed switchen. Zet full-duplex sowieso eens op auto: als je dat hard vastzet aan maar één kant moet de andere kant uitgaan van half duplex. En een duplex mismatch is niet goed voor je performance.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2007 02:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Je nic kan 1/2 stuk zijn, daardoor kunnen foute pakketjes op de lijn komen (monitor erop).
En zelf geknepen utp rommel is iom ook een grote boosdoener, testen is enige manier om erachter te komen. btw ik haal 27mb/s op Gbit dus ook niet de volle bak, hardware latency behoort tot de mindere factoren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 02:42 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

packet loss is killing maar dan haal je ook geen 6mbit meer. Het is niet zo dat als je 10% packet loss hebt dat je ok slechts 10% minder bandbreedte hebt. Je kirjgt continue retransimits en je window gaat naar nul toe als je lijn slecht is.

• jongetje
  • Laatst online: 22:26
Misschien slaat deze opmerking nergens op, maar als het al oudere hardeschijven zijn, KUNNEN die dan wel sneller wegschrijven van 6MBytes/sec.?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

jongentje schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 08:02:
Misschien slaat deze opmerking nergens op, maar als het al oudere hardeschijven zijn, KUNNEN die dan wel sneller wegschrijven van 6MBytes/sec.?
Dan moeten het wel echt heel oude schijven zijn :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• JiriB
Nijn schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:28:
De standaard waarmee de kaart verbinding maakt en werkt is 100mbps. Dat houd niet in dat de kaart het ook haalt, het houd alleen in dat het 100mbps lampje gaat branden op oudere switches/hubs en Windows zegt dat er een 100mbps verbinding is.
ok, dus om de analogie met de auto er weer even bij te halen, als een auto een model heeft die 250 km/u heeft dan kan t best zijn dat ie maar 150 kan halen...?

nouja, ik begrijp wel wat je bedoeld, t is alleen gewoon een beetje een misleidende naam voor een standaard dan.

ik heb t op t moment erg druk met school (van uitstel komt stress, trust me), maar van t weekend zal ik eens een paar goeie tests met een directe verbinding en packet loss..

wat betreft oude trage harde schijven valt t wel mee, van mn externe naar mn vaste gaat t met 13 mbyte/s en van vast naar vast met 20+ mbyte/s, dus dat zou geen beperkende factor moeten zijn
Pagina: 1