Toon posts:

[XP] BSOD bij installeren Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even met een klein probleempje, althans ik hoop dat het een klein probleem is... Mijn ouders hadden de laatste tijd wat problemen met hun laptop, deze gaf steeds blauwe schermen terwijl ze aan het werken waren in Windows.
Uiteindelijk besloot ik om dan Windows maar eens opnieuw te installeren. De windows installatie loopt alleen steeds uit op een BSOD met daarop de volgende foutmelding:

*** STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0x8054B52D, 0xF70BF96C, 0x00000000)

Bezig met starten van de fysieke geheugendump
De fysieke geheugendump is voltooid.
Neem contact op met de systeembeheerder, blabla.

Ik heb al een MemTest gedaan, en die heeft geen problemen gevonden.
Ook heb ik geprobeerd om dan ipv Windows maar Linux te installeren. Daarbij ging de installatie wel goed, maar als ik dan binnen Linux iets heel normaals deed, bijvoorbeeld een internetpagina laden in de webbrowser bevroor het hele systeem gewoon doodleuk en kon ik niks meer doen. Dat was zowel onder Ubuntu als onder Mandriva One zo.

Het liefst wil ik gewoon Windows weer aan de praat krijgen, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
De laptop is trouwens een Packerd Bell MZ35-200

Alvast bedankt!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En wat heb je bijvoorbeeld met de foutcode kunnen vinden waar die naar verwijst?
Windows XP en 2000 BSOD guide is wellicht wel handig om even door te lopen voor de specifics.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zo klein zal het probleem niet zijn, want blijkbaar is het een hardware of temperatuur probleem. Software heb je uitgesloten. Meestal ligt het aan brak geheugen, maar dat heb je blijkbaar al uitgesloten. Blaast de laptop veel warme lucht weg?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb de foutcode inderdaad ook al opgezocht. Ik maakte er uit op dat het met het geheugen te maken heeft. Daarom heb ik het ook getest. Maar blijkbaar is dat het toch niet, vandaar dat ik ook hier even post omdat ik het even niet meer begrijp..

Ik heb memtest trouwens ongeveer een half uur laten draaien. Heeft het nog zin om hem nog een keer te laten testen en hem dan langer te laten draaien, of gaat me dat niks opleveren?

@ Exorcist: de laptop blaast idd best veel warme lucht weg, maar dat heeft ie altijd al gedaan. Het is niet dat ie het constant doet, maar met vlagen als het ware begint ie te blazen, of als je gewoon druk bezig bent, maar ik heb niet het idee dat ie abnormaal veel blaast ofzo.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:33:
Ik heb memtest trouwens ongeveer een half uur laten draaien. Heeft het nog zin om hem nog een keer te laten testen en hem dan langer te laten draaien, of gaat me dat niks opleveren?
Als je wat verder leest hier op GoT over memtest ervaringen kom je vaak genoeg tegen dat je toch minimaal een aantal passes zal willen draaien.
Een half uur is wat aan de te korte kant, want dan neem je bijvoorbeeld ook geen temperatuurafhankelijkheden mee, of power'dips'.

Laat memtest maar gewoon een keer een nacht draaien bijvoorbeeld? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Tijd zegt helemaal niets bij Memtest.
Het gaat om het aantal passes dat hij maakt.
Ik vind zelf geheugen pas betrouwbaar bij minimaal 3 passes (OK, eerder hanteerde ik 10, maar dat duurt tegenwoordig met 2GB of meer zo lang)...
Op mijn werk zet ik dergelijke probleemgevallen meestal een heel weekend aan de memtest (zaterdagmiddag aan, maandagochtend klaar), dan nog geen fouten, weet ik zeker dat geheugen en controller goed zijn).

Edit:
Nog wat tips/trucs om te testen.
Ik zie net pas dat het een laptop betreft. Trek de accu er eens uit, en probeer het eens met alleen de lichtnetadapter er in.
Download via http://www.ultimatebootcd.com een .iso en brand deze even op CD.
Start de laptop op vanaf dat CDtje, en draai o.a. een CPU burn-in test en een HDD test.
Komen deze probleemloos door de tests, kun je die in ieder geval uitsluiten.

Bijna alle forums waar je op terechtkomt als je Google't op de fout, geven de schuld aan defecte hardware. Door gewoon alles te testen, kun je een voor een gaan uitsluiten tot de boosdoener overblijft. Indien mogelijk, zou je misschien tijdelijk de netwerkkaart en soundcard in het BIOS (als dat mogelijk is bij die laptop) uit kunnen schakelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Brede P op 28-10-2007 20:51 ]

Verwijderd

Als er iets fout zou zijn met je geheugen merk je het meestal binnen de 5 minuten met memtest, je krijgt een "avalanche" effect

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-02 12:05

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:46:
Als er iets fout zou zijn met je geheugen merk je het meestal binnen de 5 minuten met memtest, je krijgt een "avalanche" effect
Dat is onzin! Ik heb wel eens reepjes gehad die pas na een 3 uur of wat fouten begonnen te geven. Zie ook de reacties hierboven en elders op GoT.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:46:
Dan heb je echt een hele brakke module.
OK, de meeste brakke modules zijn zoals hierboven beschreven, maar ik ken genoeg uitzonderingen. Setje van 2 x 512MB Dual Channel, gaf 5 fouten in test 7 tijdens de eerste pass. Verder alle andere testen OK. 2e pass, 3 fouten in test 4, 8 fouten in test 7, en de rest weer goed.
Modules afzonderlijk getest, probleemloos. In Dual Channel in een andere PC getest, probleemloos. Ander setje op deze PC, probleemloos. Schiet mij dan maar lek, maar die PC wilde gewoon echt niet fatsoenlijk werken met die 2 modules. En dat was dus echt geen avalanche effect.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zet ik memtest nu aan om in ieder geval zeker te weten dat het niet met het geheugen te maken heeft of er achter te komen dat het toch wel het geheugen is. Morgen meer en bedankt tot zover!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na memtest een nachtje aan hebben gelaten heb ik duizenden foutmeldingen gekregen van dat programma, dus ik ga zo maar eens even bellen met Packerd Bell. De laptop is nog geen jaar oud, dus ik neem aan dat ze dit gewoon gaan vervangen.

In ieder geval bedankt!
Pagina: 1