LinuxMCE overschrijft backups op partitie

Pagina: 1
Acties:

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
Helaas ben ik niet zo handig met Linux. De situatie is als volgt:

Heb een backup partitie (Windows) gemaakt met een aantal belangrijke bestanden. Vervolgens heb ik Windows MCE '05 geinstalleerd op partitie 0, dit ging allemaal perfect. Schone installatie en alle backups stonden nog netjes op partitie 1.

Vervolgens heb ik LinuxMCE (Kubuntu en een soort Media Center plugin) DVD gedownload en ben begonnen deze te installeren. Ik was er (in mijn MS-onkunde) vanuit gegaan dat ik vanzelf wel de vraag zou krijgen of hij de bestaande partities mocht wissen. Dit bleek niet het geval te zijn en LinuxMCE heeft beide partities gewist en Kubuntu er op geinstalleerd (Kubuntu wil overigens niet starten, maar dat is een ander probleem). Nu ben ik dus mijn backups kwijt :/

De HDD waar ik het over heb hangt nu in een andere PC (Windows XP) en valt daarop niet uit te lezen (ander bestandssysteem). Met een Ubuntu live cd valt deze wel uit te lezen, maar zie alleen Linux spul.

Nu de vraag: hoe krijg ik mijn backups weer terug? Is dit uberhaupt mogelijk, of zijn ze gewoon definitief verloren?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ge kunt altijd in die Windows XP de ext2fs driver installeren :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Frankster
Dank voor de snelle tip! Heb Ext2 File System Driver for Windows geïnstalleerd en deze kent inderdaad een schijfletter toe, maar Windows blijft aangeven dat de schijf geformatteerd moet worden, dus daar kom ik ook niet veel verder mee. Ben er nu wel achter dat LinuxMCE de oorspronkelijke 2 partities van 20gb samengevoegd heeft tot 1 grote en een swap partitie van 2 gig... Houdt dit nu in dat ik echt alles kwijt ben, of zou ik nog recovery-programma's kunnen proberen?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik kan mij niet voorstellen dat dat LinuxMCE zomaar even aanneemt dat de eerste twee partities voor hem zijn, zonder expliciete waarschuwingen.

Wat is de output van "fdisk -l /dev/hda" (in een console vanaf de Live CD, pas eventueel je hd* device aan)?

This can no longer be ignored.

• Frankster
Erik Jan schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:11:
Ik kan mij niet voorstellen dat dat LinuxMCE zomaar even aanneemt dat de eerste twee partities voor hem zijn, zonder expliciete waarschuwingen.

Wat is de output van "fdisk -l /dev/hda" (in een console vanaf de Live CD, pas eventueel je hd* device aan)?
Ik heb (buiten het plaatsen van de DVD) slechts 2 knoppen ingedrukt 1 keer de enter om aan te geven dat ik wil installeren en 1 keer om aan te geven op welke disk ik de boel wilde zetten... Ik ga nu even die output proberen te pakken te krijgen en post die zo.

&Creative

• Frankster
fdis -i /dev/hda geeft 'cannot open /dev/hda' weer (in een terminal window in Ubuntu Live) het mounten of unmounten van het volume heeft er verder geen invloed op (in de dvice manager uiteraard wel eerst geverifieerd of het inderdaad hda is en dat klopt)

In Gparted zie ik dat de ene partitie (/dev/hda1) 35,41 gig is met filesystem ext3 en mountpoint /media/disk en de andere (/dev/hda5) heeft linux-swap als filesystem en is 1,86 gig.

[ Voor 10% gewijzigd door Frankster op 28-10-2007 16:47 ]

&Creative

Pagina: 1