Toon posts:

2 Beeldschermen en 1 Beamer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

We zitten hier al een paar weken met een probleem. Wij hebben als grote wens, 2 monitoren en 1 beamer aan te sluiten op 1 computer. We wilden origineel gesproken de 2 monitoren als dualscreen view aansluiten en de beamer als clone van de hoofd-monitor. Maar na veel research schijnt dit compleet onmogelijk te zijn. Dit omdat de beamer de voldende Specs heeft;

Brightness (Lumens) : 1500 ANSI
Contrast (Full On/Off) : 100:1
Variable Iris: No
Weight: 15.0 kg
Size (cm) (HxWxD) : 25.4 x 26.9 x 57.2
Std. Lens: Focus: Power
Zoom: Power
Throw Dist (m) : 2.3 - 13.4
Image Size (cm) : 63.5 - 762.0
Optional Lenses: No
Digital Keystone: No
Lens Shift: No
Networking: Wired: No
Wireless: No
Performance:
H-Sync Range: 15.0 - 37.9kHz
V-Sync Range: 50 - 70Hz
Component Video: No
Video: Yes
Digital Input: No
Personal Computers: Yes
Display: Type: 7.9 cm TFT LCD (3)
Native: 640x480 Pixels
Maximum: 640x480 Pixels
Aspect Ratio: 4:3 (VGA)
Lamp: Type: 180W Metal Halide
Life: 2000 hours
Speakers: 3.0W Mono
Max Power: 300W
Voltage: 100V - 240V

Als aansluitingen hebben we;

Computer: Audio L+R en Serieel
AV1: Audio L+R, S-video, BNC en Video Cinch
AV2: Scart in
Monitor out: Audio L+R en Video Cinch

Voor de seriele aansluiting hebben we tevens ook een kabel als omvormer naar VGA.
Deze gaat dan met een Gender Changer en een VGA kabel naar de computer toe.
Als we deze direct in de computer steken is er ook niets aan de hand. Het enigste waar op gelet moet worden is dat de beamer op 640x480 moet, omdat we anders geen beeld krijgen.
Nou willen we natuurlijk ook gewoon op de dual screen 1280x1024 hebben.

Daarom gaat het verhaal van Clonen niet op :)

Dus bedachten wij ons een VGA splitter te gaan halen en deze aan te sluiten op het tweede scherm en de beamer. Dan vonden wij het niet eens zo erg om af en toe het beeld van het tweede scherm te veranderen naar 640x480.
Het probleem was hier dan weer bij dat het beeld verschrikkelijk slecht werd zodra er een tweede scherm op 1 poort aangesloten werd.

Dus nu komen wij met ons allerlaatste idee, om er een tweede VGA kaart in te plaatsen in een PCI poort. Helaas zijn deze dingen ook niet al te goedkoop en zaten wij te kijken naar een leuke simpele radeon. De kaart hoeft ook niet overdreven te zijn, hij komt tenslotte op een resolutie van 640x480.
Helaas bedachten wij ons dat de kaart die er huidig in zit, een Nvidia kaart is.

Uiteindelijk is onze vraag nu dan; Kan een simpel ATI Radeon kaartje samen met een Nvidia Geforce kaart?

Dit was iets waar wij nog even over aan het twijfelen waren. En als dit niet kan, hebben jullie dan nog voorstellen?

Alvast bedankt voor het lezen van het verhaal :)

In afwachting van een reactie;

PamA

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ati en Nvidia kaartjes kun je prima naast elkaar zetten, dat gaat zonder problemen (iemand heeft ooit een fabeltje bedacht dat het niet kan, maar heb er meerdere configs mee gehad waarin dat ging zonder probs).

Maar als je toch maar 640*480 gaat doen, waarom dan niet gewoon een Ati rage of Matrox met een paar MB geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie :)

In ieder geval weten we nu zeker dat dit mogelijk is :).

Maar nu we toch bezig zijn op het welbefaamde tweakers, ga ik het gewoon proberen ;).
Is het dan alsnog mogelijk om een kopie van het beeld te maken op 1280x1024 en deze uit te sturen naar 640x480? Doormiddel van opname en uitsturing ofzo?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 15:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:34:
Bedankt voor de reactie :)

In ieder geval weten we nu zeker dat dit mogelijk is :).

Maar nu we toch bezig zijn op het welbefaamde tweakers, ga ik het gewoon proberen ;).
Is het dan alsnog mogelijk om een kopie van het beeld te maken op 1280x1024 en deze uit te sturen naar 640x480? Doormiddel van opname en uitsturing ofzo?
Nope, klonen gaat niet lukken. Alleen als je beamer kan downscalen zou het lukken, maar grote kans dat die dat niet kan, dus dat kun je denk ik wel vergeten.
Je kunt het beeld wel capturen, scalen en weer outputten, maar dat is in de praktijk niet echt bruikbaar (kost je de nodige rekenkracht om het te berekenen, en dat in realtime zal nooit lekker gaan :P)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:46
Koop een cheap-ass videokaartje :P
Véél makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
hier kunnen we weer even mee vooruit ;)

Met vriendelijke groet,

PamA

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-07 08:32
Dat gaat niet. Ik heb het zelf geprobeerd met een ATI Radeon X1900XT en een nVidia Geforce 6600GT. Dat werkte voor geen meter omdat de drivers problemen met elkaar aan het zoeken waren.. :P

Kan je niet gewoon een goedkoop nVidia kaartje kopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Steephh op 28-10-2007 15:50 ]

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nou ben ik in de war.... :P

Kan het nou of niet ?
Wij dachten al dat het niet kon namelijk. En met het bewijs van iemand die het geprobeerd heeft, zitten we nu wel weer met een probleem. De goedkoopste PCI Nvidia kaart die we konden vinden was alsnog 69,- en dat vinden we nog steeds iets te duur voor 1 VGA uitput ;)

• Scooper
  • Laatst online: 11:14
In mijn vorige PC had ik 3 videokaarten, een GeForce TI4200 AGP, een simpele Matrox PCI, en een simpele S3 PCI. Werkte prima samen, geen driver problemen mee gehad. Zo'n simpel videokaartje kun je voor een paar euro wel een keer scoren op marktplaats ofzo. Of gewoon uit een 486 of P1 halen...

SRK35ZS-W

Verwijderd

Topicstarter
Zijn leuke ideeen, maar een PCI kaart op marktplaats kopen is nou niet mijn favoriete keuze.

Dus met andere woorden, elke kaart kan naast deze GeForce behalve ATI :P
Matrox vonden we iets te duur, maar we gaan wel even verder speuren, bedankt in ieder geval :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Steephh schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:40:
Dat gaat niet. Ik heb het zelf geprobeerd met een ATI Radeon X1900XT en een nVidia Geforce 6600GT. Dat werkte voor geen meter omdat de drivers problemen met elkaar aan het zoeken waren.. :P

Wat voor problemen had je er dan mee? Ik heb namelijk zonder problemen Geforces en Radeons naast elkaar gehad in meerdere systemen en dat heeft eigenlijk nooit problemen gegeven.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:47:
Zijn leuke ideeen, maar een PCI kaart op marktplaats kopen is nou niet mijn favoriete keuze.
Tja, goedkoop en winkel gaat niet echt samen. Je wilt nu echt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten?

PCI-videokaarten zijn nu eenmaal zeldzaam, maar er zijn zat tweedehands kaartjes heel goedkoop te krijgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gambieter schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:54:
[...]

Tja, goedkoop en winkel gaat niet echt samen. Je wilt nu echt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten?

PCI-videokaarten zijn nu eenmaal zeldzaam, maar er zijn zat tweedehands kaartjes heel goedkoop te krijgen.
Nieuw zijn ze aan de wat zeldzame kant (op zichr prima verkrijgbaar, maar dan betaal je wel gelijk 50+ euro), maar een 2e hands matrox of ati zou hier al meer dan prima voldoen en die heb je voor bijna niets.

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00

Investig8or

What goes up, could come down

Ik heb hier een rage 2 3d (dacht ik...) als pci draaien met een gf 7600GS op agp. Het enige wat ik moest doen buiten de drivers installeren is in bios aangeven dat de pci-kaart als eerste start, andersom werkt het niet. Dit werkt wel met xp, bij vista kan ik geen drivers vinden. Zo'n kaart als ik heb zou echt niet duur mogen zijn, meestal heeft iemand die nog in een rommelbak liggen ofzo.

Idiocracy: it is real!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Steephh schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:40:

Het kan wel degelijk zonder continu problemen. Heb hier in dit systeem zowel een 6600GT als een 7600GT gecombineerd gehad met een Ati Radeon 7500 PCI. Diezelfde 7500 PCI heeft ook prima naast een Geforce 2 AGP gewerkt. Kortom, drivers hoeven echt geen probleem op te leveren. Is een kwestie van een budget genoeg kaartje op zoeken er niet op dat kaartje willen gamen. Zoals de TS al zegt 640x480 is echt een resolutie van niets. Dat kon vroeger met ISA kaarten al dual-screen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-07 08:32
Terw_Dan schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:51:
[...]

Wat voor problemen had je er dan mee? Ik heb namelijk zonder problemen Geforces en Radeons naast elkaar gehad in meerdere systemen en dat heeft eigenlijk nooit problemen gegeven.
Ik kon beide videokaarten niet installeren. Installeerde ik de ene, dan kreeg ik een driver conflict en visa versa omgekeerd.

_@/'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor wat je hier wilt doen is een 1MB PCI kaartje voldoende (reken maar na, 640x480x24b kleur heeft minder dan 1MB nodig), 2MB of meer is riant. Kortom, alles wat je draaiend kunt krijgen dat op PCI werkt voldoet hiervoor :)

Als je absoluut niet tweedehands wilt, dan zul je een dure en voor die prijs slecht presterende PCI kaart moeten kopen. Dan loop je ook tegen de gruwelen van moderne nVidia en ATi drivers aan die elkaar slecht in een systeem samen dulden. Dit lijkt mij een erg slechte keuze :o

Wat ik zou doen is veel simpeler en goedkoper: langs de locale kringloopwinkel gaan en daar de eerste de beste PCI videokaarten op de kop tikken die ze hebben. Als je daar dingen koopt heb je geen enkele garantie natuurlijk, maar voor EUR 1.50 of minder per stuk kun je er rustig drie kopen voor <EUR 5. Afhankelijk van je OS (jammer dat je dat niet noemt...) kun je bij sommige types problemen krijgen met meerdere schermen, dus het is aan te raden om te gaan voor chips van ATi, Rendition, Trident of S3 (en dan Virge of nieuwer) - of nog beter: Matrox.

Ik heb zelf een tijdje terug een 2MB Trident 9680 kaart met TV-out gebruikt om een 640x480 scherm aan te sturen naast mijn AGP kaart van toen. Dat ging prima. Die kaart kostte me EUR 1.25 :z

Wel belangrijk:
Als je een oudere PCI kaart wilt gebruiken *moet* je in je BIOS "Init Display First" (oid, verschilt per moederbord hoe het exact heet) op PCI zetten. Dat betekent dat de BIOS schermen op je PCI kaart zullen verschijnen. Dit staat helemaal los van welke kaart in je OS primair is. Dat blijft gewoon wat dan ook je daar zelf instelt, dus je huidige nVidia kaart tenzij je dat anders besluit in te stellen.

Uitzondering op deze regel zijn Matrox kaarten (allemaal, zelfs anno 1995 \o/ ), nVidia PCI kaarten en ATi kaarten vanaf de Radeon.

Overigens is de [help]-tag in je topictitel overbodig en tegen ons beleid, dus verwijder ik het.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1