vet op moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 00:36

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Topicstarter
Ik heb vandaag een kapot mobo vervangen (MSI K9N Neo) toen ik dat eruit haalde bleek er allemaal vettigheid onder aan te zitten. dan boedoel ik het onderste randje dat beneden in de kast zit. Ik kan verder niets ontdekken op het mobo wat kapot is en waar misschien dat vet uitgekomen zou zijn. Iemand een idee waar dat vet vandaan gekomen is? Het mobo is ongeveer 1,5 jaar oud.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoe ziet dat spul eruit? Misschien is een foto handig om het spul te identificeren?

Als ik het mis heb, zeg het maar, maar ik begin te denken aan lekkende condensatoren :)

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:12
Als het lekkende condenstatoren zijn kan je deze vaak wel vervangen. Neem even contact op met MSI.

Ik geloof trouwens dat MSI redelijk bekend staat om lekkende elco's.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-03 22:55
Lijkt me stug dat het condensatoren zijn; maar het kan wel. Een 1.5 jaar oude MSI met bolle elco's zou wel heel slecht zijn; naar mijn weten hebben alleen oude MSI mobo's hier last van (4-5 jaar en ouder).

Misschien dat er een fannetje is oid waar het vet uit is gedraaid/gelopen?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• dion_b
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MSI staat er vrij bekend om, maar dan hebben we het over moederborden van 1999 tot zo'n 2002. Sindsdien lijkt het wat beter te gaan, dus ik zou niet in eerste instantie daaraan denken. Bovendien is condensatorprut niet bepaald 'vettig' te noemen. Het is een smerig zure vloeistof dat snel opdroogt en erg bitter ruikt. Ik heb het nog nooit meer dan een paar cm zien stromen tenzij het met flinke kracht uit de condensator spuit en het residu dat je achteraf overhoudt is eerder bruin korrelig dan vettig te noemen.

Ik zou niet zo 1-2-3 kunnen zeggen wat het wel is, beschrijf het inderdaad wat beter. Hoe ruikt het? Welke kleur is het? En wat is de geschiedenis van dit systeem? Heb ooit een PC hier gehad die uit een poedermelkfabriek kwam, dat zag er van binnen nogal wit uit - wonder boven wonder bleek hij na grondige reiniging nog te werken ook 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• Artje
  • Laatst online: 19-02 15:12
Lekkage met stof? Smeer uit fans met stof?

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 00:36

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Topicstarter
het is doorzichtig en voelt aan als margarine. De enige ventilator waar het uit zou gekomen zou kunnen zijn is de CPU fan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar komt die PC vandaan? Waar heeft dat ding gestaan? Wat voor milieu (omgevingstemps enzo)?

En hoe ruikt die meuk?

Oslik blyat! Oslik!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:25

HaTe

haat niet

Het zou toch ook nog koelpasta kunnen zijn?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 15:29
Ik heb hier ook wel eens PC's gehad met zoveel vet overal op dat het wel lijkt of ze boven een frituurpan hebben gestaan ofzo. Dus het kan ook frituurvet zijn :P
Ik kon het gewoon met een doek afnemen :9 dat zag er heel smakelijk uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Phenos2 op 28-10-2007 15:24 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik denk dat een foto meer zegt dan 1000 woorden Dr. Vork.

Hoi!

Verwijderd

Dion, verse condensatorprut zou het wel kunnen zijn. Na verloop van tijd droogt het op en corrodeert het alles wat het tegenkomt en wordt het poeder. Maar goed, hoe veel is het? Als het een significante hoeveelheid is, dan komt het van buiten je kast waarschijnlijk. Elco's en ventilatortjes hebben echt minieme hoeveelheden prut in zich.

offtopic:
hoe smaakt het? :D <-- dit is een geintje

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verse condensatorvocht zou ik niet als "vet" omschrijven, het heeft eerder iets olieachtigs, een beetje als de laag dat bovenop een kant-en-klare Indiase currypasta drijft, net zo'n diepe roodbruine kleur, en behoorlijk vloeibaar :z

En voorzover ik het heb kunnen beoordelen smaakt het erg scherp alkalisch, beetje als het prut dat uit oude batterijen lekt
* dion_b zou af en toe beter z'n vingers moeten wassen na met dode mobo's beziggeweest te zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vergis je ook niet wat zich allemaal uit de lucht/omgeving kan afzetten op je computer. Bijv. vettige lucht uit de keuken of vochtige lucht uit de badkamer. Als je pc bij zoiets in de buurt staat (of in een luchtstroom/tocht) kan via de fans al van alles naar binnen komen. Door de zwaartekracht daalt dat dan misschien naar de bodem neer.
Ook kan het misschien zijn dat er eens een glas drinken over de pc heen is gevallen. Of je kat heft er overheen gezeken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 29-10-2007 21:50 ]

Pagina: 1