Notebook accu´s: wie heeft er ervaring mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een bescheiden doch leuk notebook:

IBM ThinkPad 310ED
Intel Pentium 150mmx
32Mb. EDO-RAM
11,3" TFT scherm
1,6Gb. Harddisk
33k6 modem
10Mbit netwerkkaart
NiMH accu

Dit notebook is lang niet gebruikt en ik denk dat het daaraan ligt dat de accu niet naar behoren presteert!

Na opladen is de accu niet 100% vol, maar meestal maar 90. En bij 60 begint die al te piepen dat ie leeg is! En schakelt zich dan gewoon uit... Ongeveer 1 uur tijd heb ik dan maar...

Vanochtend was ie weer leeg en heb ik hem opnieuw opgeladen, nu lijkt ie al beter te gaan...

Wie heeft er ervaring met (oudere' notebook accuŽs? Moet je hem gewoon vaak opladen en opgebruiken eer dat de accu goed functioneert?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Accu eerst helemaal leeg verbruiken. Dus gewoon aan laten staan tot hij vanzelf er mee ophoudt. Vervolgens de accu in de diepvries leggen (een aantal uren) zodat hij lekker koud is (hoe kouder een accu, hoe meer capaciteit er in kan). Dan weer opladen tot maximaal en weer helemaal ontladen door je notebook gewoon aan te laten staan. Weer in de vriezer etc. Als je dit twee of drie maal doet heb je in ieder geval de geheugencapaciteit van je accu van minimaal tot maximaal benut. (een nikkel-cadmium accu heeft een geheugen werking). Succes, mocht het niet helpen dan is je accu gewoon aan het einde van z'n levensduur, wat meestal overigens het geval is bij zo'n oud beestje.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Ok, ik weet niet of ik het aandurf om dat ding in de vriezer te leggen, ik denk dat ik het bij een koele plaats in huis hou (kelder of zo)

Ik ga de accu iig een aantal keren volladen en opgebruiken achter mekaar, kijken of dat helpt...

Zijn accuŽs voor notebooks universeel of moet ik specifiek een IBM accu gaan kopen als de huidige accu oud en opgebruikt blijkt te zijn?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een notebook hun accu's gewoon bij de modelbouw-winkel op de hoek kochten...

Bennie

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Believe me, als er iets is wat veel kapot gaat aan notebooks is het wel accu's.

Ik heb een paar jaar geleden een compaq armada notebook gehad, die accu is in een half jaar tijd zeker 5 keer kapot geweest. :(

Verwijderd

Mijn accu van m'n Armada 7800 heeft het ook begeven...een nieuwe kost 450,- en kon deze alleen bestellen bij een compaq servicecentre

waar heb je 'm gekocht?
Op zaterdag 05 augustus 2000 20:55 schreef T het volgende:
Believe me, als er iets is wat veel kapot gaat aan notebooks is het wel accu's.<P>Ik heb een paar jaar geleden een compaq armada notebook gehad, die accu is in een half jaar tijd zeker 5 keer kapot geweest. [afbeelding]
hmmmm, sorry beetje oud bericht!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 21:37

Tjark

DON'T PANIC

hmm.. en ik vraag me af waarom zo veel mensen compaq laptops afraden ;)

Accu's zijn _het_ probleem met oude/2e hands laptops: na verloop van tijd laden ze weinig op en nieuwe accu's zijn vrij duur (en dus niet leuk om te kopen voor een oude machine).

Damn.. moet meer naar de datum kijken :)

*insert signature here

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zaterdag 05 augustus 2000 13:59 schreef GoldieLox het volgende:
Ok, ik weet niet of ik het aandurf om dat ding in de vriezer te leggen, ik denk dat ik het bij een koele plaats in huis hou (kelder of zo)
Je kunt 'em best in de vriezer leggen hoor. Water bevriest bij nul graden, maar de stoffen in je accu zijn iig geen water. ;) (Misschien zit er wel water in een mengsel, maar dan is het temperatuurgedrag nog steeds anders)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1