Toon posts:

Audio van laptop over wifi naar vaste PC

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vaste PC die aangesloten is op mijn stereoset.
Nu wil ik het geluid van mijn laptop over het wifi-netwerk (realtime) afspelen op mijn stereoset (via de vaste PC). Welke software is hiervoor geschikt?

Het doel is om op mijn laptop mijn muziekcollectie aan te kunnen en diverse muziekprogjes te kunnen gebruiken zonder dat allerlei kabels in de weg zitten. Nu werk ik met remote desktop, maar dat werkt niet altijd even snel.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

de bestanden sharen en afspelen met een mediaplayer op de pc is geen optie?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ge kunt altijd de map delen & deze mounten op de Vaste PC?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Beiden geen fatsoenlijke optie.
Ik heb een beamer als enige "monitor" op mijn vaste PC.
Bovendien staat mn PC in de huiskamer waardoor ik toetsenbord en muis niet fatsoenlijk kan gebruiken wanneer ik met muziek aan de slag ga.

Ik wil alleen maar software waarmee je audio over LAN door kunt sturen naar een andere PC...
(er zijn toch wel meer mensen die het geluid van een laptop nodig hebben op een fatsoenlijke installatie, en wel zonder kabels?)

Verwijderd

het zou kunnen met VLC.
je draait op je laptop een VLC client die je line-out op het netwerk streamt, en op je desktop een VLC client die die stream oppikt en afspeelt.
eventueel kan je voor de desktop client in VLC nog een webinterface aanmaken zodat je die VLC kan besturen vanaf je laptop.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Elke network based audio player zou hieraan moeten voldoen, alleen zijn die dingen niet dik gezaaid op Windows vrees ik? Ik ben er in ieder geval nog geen enkele tegengekomen. Misschien dat je een streaming server kan opzetten op je laptop?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Google eens op "audio stream lan" want die zijn er zat voor windows

En winamp kan je ook audio streamen over een netwerk, is toch redelijk bekent dacht ik. :)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 15:52

Sharky

Skamn Dippy!

mad_max234 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:30:
Google eens op "audio stream lan" want die zijn er zat voor windows

En winamp kan je ook audio streamen over een netwerk, is toch redelijk bekent dacht ik. :)
dan heb je op de server shoutcast nodig en winamp met shoutcast plug-in. De stream kun je vervolgens beluisteren via je je computer (duh). Vereist wel enig gepruts en aangezien er gebufferd wordt loopt de client wel een seconde of wat achter op de server, kan wel irritant zijn als je snel van nummer wilt wisselen.

This too shall pass

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
http://imknight.net/archi...ax-winamp-remote-control/
Die is een winmap plugin. Je Winamp krijgt een web interface.
Via die web interface kan je op de andere pc alle mp3's afspelen.
maar het geluid komt uit de computer waar de webserver op geïnstalleerd staat.

[ Voor 57% gewijzigd door battler op 28-10-2007 12:48 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
battler schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:47:
http://imknight.net/archi...ax-winamp-remote-control/
Die is een winmap plugin. Je Winamp krijgt een web interface.
Via die web interface kan je op de andere pc alle mp3's afspelen.
maar het geluid komt uit de computer waar de webserver op geïnstalleerd staat.
Dit is nog niet helemaal wat ik zoek.
Ik gebruik namelijk geen Winamp maar programma's als Virtual DJ en Reason.
Eigenlijk zoek ik iets wat al het geluid van mijn laptop doorstuurt naar mijn vaste (HT)PC.

Verwijderd

Topicstarter
Sharky schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:43:
[...]

dan heb je op de server shoutcast nodig en winamp met shoutcast plug-in. De stream kun je vervolgens beluisteren via je je computer (duh). Vereist wel enig gepruts en aangezien er gebufferd wordt loopt de client wel een seconde of wat achter op de server, kan wel irritant zijn als je snel van nummer wilt wisselen.
Da's ook geen optie, ik zoek iets met minimale delay....

Iemand nog goede ideeen? ;-)

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
shoutcast?

Jouw naam in onder mijn Post

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
-- niet goed gelezen --

[ Voor 89% gewijzigd door spone op 28-10-2007 14:39 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:17:
[...]

Da's ook geen optie, ik zoek iets met minimale delay....

Iemand nog goede ideeen? ;-)
Hardware oplossing kan ook nog altijd.

En ik gaf winamp als voorbeeld. ;) er zijn nog zat andere programma's die misschien wel aan je wensen voldoen. Maar je moet wel even zoeken, we hebben je nu wat termen gegeven waar je het op kan vinden.

En anders geef eens een lijst van welke software je al heb geprobeerd en uitgezocht wat niet werkte. Is voor ons wel zo makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:43:
[...]

Hardware oplossing kan ook nog altijd.

En ik gaf winamp als voorbeeld. ;) er zijn nog zat andere programma's die misschien wel aan je wensen voldoen. Maar je moet wel even zoeken, we hebben je nu wat termen gegeven waar je het op kan vinden.

En anders geef eens een lijst van welke software je al heb geprobeerd en uitgezocht wat niet werkte. Is voor ons wel zo makkelijk.
Waarom een hardware oplossing als ik de hardware al heb staan?
Ik heb nog geen geschikte software gevonden, dus een lijstje zit er niet in ;-)

Overigens heb ik de juiste termen nog niet gevonden... Uiteraard wel gegoogled (3x, op verschillende dagen) maar niks fatsoenlijks kunnen vinden. Kom steeds weer uit bij shoutcast-achtige oplossingen. Die gaan voor mij niet werken.

Voor mijn toepassing is het van belang dat ik geluid uit elk programma draadloos naar mijn HTPC kan sturen en dat er geen delay in het geluid zit. Dus als iemand geniale ideeen heeft: graag :)

Verwijderd

Technisch kan 't allemaal wel wat jij wil, maar ik ben nog nooit zoiets toegekomen.
Ik zit te denken aan een Windows service die 't digitale signaal van de geluidskaart van je laptop oppikt en over UDP overzendt naar je HTPC (IP-adres en IP-poort moeten dan instelbaar zijn), en op je HTPC een service die zich gedraagt als input device voor je geluidskaart en de via UDP ontvangen data weer aan de geluidskaart voert.

Maar dan loop je tegen 1 heel erg groot probleem aan: TCP en UDP zijn packet based (gegevens worden verstuurd in pakketjes van zeg 1542 bytes), terwijl S/PDIF een bytestream is met een eigen clock-mechanisme om beide kanten synchroon te houden. Door die clock-signalen in een IP-pakket te duwen zal die synchronisatie vrijwel zeker om zeep geholden worden, omdat de HTPC de gegevens pas kan aanbieden aan de geluidskaart wanneer het hele pakketje ontvangen is.
Je zult hiervoor dus een eigen sync/clock systeem voor moeten ontwerpen.

En een goede low level device driver schrijf je ook niet op een regenachtige zondagmiddag... ;)

M.a.w.: wanneer in jouw situatie een shoutcast-achtige oplossing niet gaat werken, heb je denk ik 2 opties:
- Het wifi-idee laten varen, en de audio-boel gewoon bekabelen, of
- Zorgen dat je situatie wel shoutcast-achtig geschikt wordt. :)

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Er is ook een programma Airfoil beschikbaar (zowel Mac als Windows) dat audio van elk gewenst programma over het netwerk kan sturen naar een AirPort Express-basisstation met AirTunes.
"Send any application's audio to your AirPort Express"
Je zou dan de Airport Express kunnen plaatsen vlakbij je HTPC, en dan een audiokabel vanuit de AE aansluiten op de line-in van je HTPC (ik neem aan dat deze dan een audio ingang heeft).

Misschien dat dit helpt?

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Verwijderd

Als je niet al te ver van je pc afzit zou je misschien Bluetooth kunnen gebruiken. Met het A2DP profiel heb je niet extreem veel vertraging (niet merkbaar bij muziek afspelen iig), maar dan moet je niet al te ver van je pc zijn.
Pagina: 1