In een kleine iraanse supermarkt met om me heen allerlei exotische vruchten en blikken hoog opgestapeld, en terwijl ik mijn mandje vol stopte met allerlei ingredienten voor een heerlijke maaltijd, drong zich een gelijkenis op met open source software. Dit hoeft overigens niemand te verwonderen, want voor wie open source een warm hart toedraagt liggen de vergelijkingen op straat bovendien verschilt een kleine iraanse supermarkt niet zo heel veel van een bazaar. Open source is als een supermarkt. Overal om je heen liggen de programma's voor het grijpen. Je neemt een een stevig besturingssysteem, een pondje database, een paar blikken mailserver, een trosje security en zo sprokkel je de oplosingen voor al je problemen bij elkaar. En als je dan bij de kassa komt hoef je niet eens af te rekenen, je loopt er gewoon aan voorbij. Terwijl de mensen die een kant en klare maar veel tezoute magnetronmaaltijd mee willen nemen daar flink voor moeten betalen. En dan kun je een triomfantelijke glimlach natuurlijk nawelijks onderdrukken. Blijft natuurlijk wel het feit dat je alle spulletjes die je hebt gekocht thuis moet combineren tot een overheerlijke maaltijd. En dat moet je kunnen. Heb je die kennis niet, dan kun je met al die uitgelezen ingredienten weinig beginnen en loop je de kans dat je verhongerd voor de koelkast komt te liggen. Maar gelukkig lopen er in het wild heel wat goede koks rond die je het werk maar wat graag uit handen nemen en die je precies uit kunt leggen wat je lust en wat niet. Het zal wat kosten, maar dan krijg je ook wat je lekker vind.
smakelijk eten!
Sander van der Meijs
Bron: Linux magazine
smakelijk eten!
Sander van der Meijs
Bron: Linux magazine
Pc-Gamers zijn Veteranen-Gamers