Mijn werk-pc (Vista Home Premium) staat op zolder, en door de grote afstand tot mijn Linksys WRT54G (v2.2) router was de wifi-ontvangst niet altijd optimaal. Omdat kabels trekken echt geen optie is heb ik een setje HomePlug adapters gekocht (HomePlug 1.0, 85 Mbps, Intellon chipset). Als ik die aansluit op mijn router en de NIC van mijn P5B-E moederbord heb ik keurig netjes netwerk, en kan ik alle andere PC's in huis zien. Maar Vista geeft aan dat hij de primaire DNS niet kan bereiken, en dus kan ik niet surfen ("limited connectivity"). Ik krijg wel netjes een IP-adres uitgedeeld en zo trouwens.
Kortom, als ik dezelfde PC via wireless met de WRT54G verbind is er niks aan de hand, switch ik naar de 'wired' LAN adapter (via HomePlug dus) dan werkt het niet goed.
Ik heb al geprobeerd:
- IP handmatig instellen, incl. de DNS servers van mijn provider.
- Alle drivers en firmwares geupdate.
- Alle instellingen in de router nagekeken.
- De PC via homeplug rechtstreeks met het tele2-modem verbonden. Dit geeft hetzelfde gedrag.
(Ik gebruik deze opstelling (de "Tele2-WRT truc"): Verwijderd in "Versatel 20MB modem tips & tricks" )
Vooral het feit dat ik ook wanneer ik rechtstreeks aan het modem verbind niet kan surfen vind ik gek. Ik dacht echt dat het een WRT + Vista probleem zou zijn. Nu lijkt het OF aan tele2 te liggen (modem is onlangs op afstand geupdate door ze) maar de andere PC's kunnen prima het net op) of aan de HomePlug adapters, maar die werken qua LAN prima en zijn dus niet stuk.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Kortom, als ik dezelfde PC via wireless met de WRT54G verbind is er niks aan de hand, switch ik naar de 'wired' LAN adapter (via HomePlug dus) dan werkt het niet goed.
Ik heb al geprobeerd:
- IP handmatig instellen, incl. de DNS servers van mijn provider.
- Alle drivers en firmwares geupdate.
- Alle instellingen in de router nagekeken.
- De PC via homeplug rechtstreeks met het tele2-modem verbonden. Dit geeft hetzelfde gedrag.
(Ik gebruik deze opstelling (de "Tele2-WRT truc"): Verwijderd in "Versatel 20MB modem tips & tricks" )
Vooral het feit dat ik ook wanneer ik rechtstreeks aan het modem verbind niet kan surfen vind ik gek. Ik dacht echt dat het een WRT + Vista probleem zou zijn. Nu lijkt het OF aan tele2 te liggen (modem is onlangs op afstand geupdate door ze) maar de andere PC's kunnen prima het net op) of aan de HomePlug adapters, maar die werken qua LAN prima en zijn dus niet stuk.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?