Wifi werkt prima, bij HomePlug geen DNS?

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-02 12:56
Mijn werk-pc (Vista Home Premium) staat op zolder, en door de grote afstand tot mijn Linksys WRT54G (v2.2) router was de wifi-ontvangst niet altijd optimaal. Omdat kabels trekken echt geen optie is heb ik een setje HomePlug adapters gekocht (HomePlug 1.0, 85 Mbps, Intellon chipset). Als ik die aansluit op mijn router en de NIC van mijn P5B-E moederbord heb ik keurig netjes netwerk, en kan ik alle andere PC's in huis zien. Maar Vista geeft aan dat hij de primaire DNS niet kan bereiken, en dus kan ik niet surfen ("limited connectivity"). Ik krijg wel netjes een IP-adres uitgedeeld en zo trouwens.

Kortom, als ik dezelfde PC via wireless met de WRT54G verbind is er niks aan de hand, switch ik naar de 'wired' LAN adapter (via HomePlug dus) dan werkt het niet goed.

Ik heb al geprobeerd:

- IP handmatig instellen, incl. de DNS servers van mijn provider.
- Alle drivers en firmwares geupdate.
- Alle instellingen in de router nagekeken.
- De PC via homeplug rechtstreeks met het tele2-modem verbonden. Dit geeft hetzelfde gedrag.

(Ik gebruik deze opstelling (de "Tele2-WRT truc"): Verwijderd in "Versatel 20MB modem tips & tricks" )

Vooral het feit dat ik ook wanneer ik rechtstreeks aan het modem verbind niet kan surfen vind ik gek. Ik dacht echt dat het een WRT + Vista probleem zou zijn. Nu lijkt het OF aan tele2 te liggen (modem is onlangs op afstand geupdate door ze) maar de andere PC's kunnen prima het net op) of aan de HomePlug adapters, maar die werken qua LAN prima en zijn dus niet stuk.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Heb je de software geinstalleerd van de homeplugs? Dat wil nog wel eens helpen namelijk.

• roytanck
Ja, die staat er op en heb ik gebruikt om het netwerk te beveiligen. De software geeft aan dat de verbinding prima is (gemiddels tussen de 50 en 60 mbps) en zoals gezegd werk het prima qua LAN (NVC, file sharing, FTP).

Ik zal eens proberen of het uitmaakt als ik de beveiliging er ff weer af haal.

Edit: Dat hielp niet.

[ Voor 4% gewijzigd door roytanck op 28-10-2007 11:04 ]

Verwijderd

kan je je router bijvoorbeeld wel pingen? En heb je de homeplugs direct op het stopcontact aangesloten zonder stekkerblok er tussen?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 11:04 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weefselkweekje schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:26:
Ik heb al geprobeerd:

- IP handmatig instellen, incl. de DNS servers van mijn provider.
En dan werkt het wél of juist nog steeds niet?

En weet je zeker dat je de wireless verbinding hebt uitgeschakeld? (of fysiek verwijderd indien een usb-geval). Dit om uit te sluiten dat je niet toch per ongeluk via wifi ove rje netwerk browset in de veronderstelling dat het via die homeplugs gaat ;)

De melding 'limited connectivity' zegt mij overigens alleen dat je pc helemaal geen response krijgt van een dhcp-server en dat windows dus zelf een adres gaat verzinnen. Verklaart ook waarom je geen dns-servers krijgt toegewezen.
Wat is het IP-adres trouwens dat je krijgt?

• roytanck
Als ik de router, 192.168.2.1 ping, dan krijg ik "timed out", maar als ik er met de browser heen ga kan ik netjes bij alle instellingen... hetzelfde geldt voor het modem (192.168.1.1)

De homeplug zitten direct in de muur, en over het LAN is de snelheid ook prima.

Handmatig het IP instellen werkt ook niet nee. Ik krijg netjes de adressen die ik zou verwachten (in de dhcp-range van de WRT dus)

[ Voor 11% gewijzigd door roytanck op 28-10-2007 11:15 ]

• Palomar
  • Niet online
en de rest van mijn vragen ^^^^

• roytanck
Ja sorry, ik zit nu via een andere PC die ik via VNC bedien reply's te typen... dat gaat niet altijd even snel. Ik wissel van netwerkadapter door in Vista enable en disable te doen in het 'network connectiones'-scherm.

• Palomar
  • Niet online
Maar het gaat er ook even om welk IP-adres je 'krijgt'. Ik heb nl, het idee dat je helemaal geen IP-adres krijgt van je router, maar dat windows er zelf een verzint (om toch -beperkt- netwerkverkeer mogelijk te maken). Dat is makkelijk te checken door te kijken of het IP-adres van je netwerkkaart in de range van je router valt (192.168.2.x waarschijnlijk). Zo niet, dan zit er iets fout bij je router (of die pluggen doen meer dan alleen 1 op 1 netwerkverkeer doorgeven). Je zou ook eens naar de firewall van je router kunnen kijken (uitzetten). En checken of er niet iets van MAC-filtering aanstaat.

Dit alles wel onder voorbehoud dat je zeker weet dat je de router-adminpagina kan opvragen via de homeplug (dus niet via de wireless of je browsercache oid ;)). Anders zou mn eerste ingeving zijn dat die homeplugverbinding het helemaal niet doet ;) (dat het tooltje dit wel aangeeft zegt ook niet alles).

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 28-10-2007 11:25 ]

• roytanck
Ik krijg 192.168.2.106. De range is vanaf 105, dus dat klopt wel. En omdat wireless echt heel erg uit staat weet ik ook zeker dat ik via de homeplug-adapters verbind. Als ik ipconfig doe zie ik ook dat de "atheros" adapter van mijn P5B-E genoemd wordt, niet de wireless-kaart.

Het zou kunnen dat die plugs meer doen dan puur netwerk doorgeven, maar dat zou dan niet kkloppen met de handleiding en alles wat ik er online over gelezen heb. Toen ik de adapter beneden rechtstreeks in het modem duwde kreeg ik ook meteen een IP in de dhcp-range van het modem (192.168.1.7 om precies te zijn), precies als wanneer het gewoob een simpele kabel was geweest.

Edit: En ja, ik kan echt in de admin van modem en router komen, en dingen veranderen.

Edit2: Firewall uit (lokaal en op router) maakt niet uit

Edit 3: Mac filtering staat uit (nooit gebruikt ook)

[ Voor 13% gewijzigd door roytanck op 28-10-2007 11:41 ]

• roytanck
Het lijkt er op dat dit een probleem met de Attansic/Atheros netwerkaansluiting van mijn P5B-E was. De laatste driver daarvoor gaf problemen bij het installeren, maar de oude lijkt de oorzaak van deze problemen te zijn geweest. Inmiddels is er via Windows Update een nieuwe driver en die lijkt het probleem verholpen te hebben. De Asus fora staan vol met driver-problemen rondom deze NIC.
Pagina: 1