Toon posts:

[2003] Gebruiker kan niet printen, administrator wel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn netwerkje kan een gebruiker niet printen, een administrator kan dit wel. De enige oplossing die er tussen zit, is het herstarten van de spooler.

Om de situatie even uit te leggen:
In een klein netwerkje thuis, heb ik een Windows 2003 server draaien, plus een aantal Windows XP machines. (In een werkgroep) Op de server heb ik een printer (usb) aangesloten waarvan de queue gedeeld is.

Ik had eerst op de server nog geen users aangemaakt. Wilde ik verbinding maken vanaf een XP machine naar de server, dan moest ik uid en ww ingeven. (Logisch, ik deed dat met het admin account.) Ik heb de printer met een XP machine verbonden en kan goed printen. (Via een admin verbinding.)

Ondertussen heb ik ook gebruikers aangemaakt op de server. Zij hebben keurig toegang tot een aantal zaken op de server, waaronder ook de print queue. Er is een verbinding met de printer, ik kan de eigenschappen bekijken en kan zelfs een opdracht naar de printer versturen. Echter nu blijft de opdracht in de queue op de server staan. Wil ik de opdracht geprint hebben, dan moet ik de spooler stoppen en starten.

Ik kan me nu iets voorstellen dat ik nog bepaalde rechten mis voor een gebruiker. Maar ik weet dan niet welke ik nog mis...

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58
Waarom hang je ze niet direct in het domein. Veel makkelijker toch?

Verwijderd

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:23:
Waarom hang je ze niet direct in het domein. Veel makkelijker toch?
Hmm, wordt het dan niet te omslachtig allemaal..
Op zich lijkt het me ook wel wat. Is er nog ergens goede info te vinden mbt de verschillen van een werkgroep en een domein?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

draait de server een Active Directory?

heb je al geprobeerd om de "guest"/"gast" account printrechten te geven op printer zelf?

en als laatste vraag... : Waarom Windows 2003 Server?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:05:
draait de server een Active Directory?
heb je al geprobeerd om de "guest"/"gast" account printrechten te geven op printer zelf?
en als laatste vraag... : Waarom Windows 2003 Server?
AD staat uit.
Ik zal de gast eens proberen print rechten te geven. Maar vraag me af of het zal helpen. Dit account staat namelijk niet actief.
Windows 2003 fungeert ook als webserver. Als ik een servertje laat draaien, dan ook iets goeds. Doe ik ook eens ervaring op met 2003. (Linux zou ideaal zijn voor een webserver. Maar dan was ik er met dit soort zaken nooit uitgekomen.)