Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Plotseling geen nieuwe TCP verbindingen meer

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb hier al eerder een topic over geopend maar dat had een verkeerde titel en was een beetje rommelig geworden dus ik probeer het gewoon overnieuw. Ik ben al weken, op dit moment ook, met Microsoft Support aan het mailen maar die hebben tot nu toe ook niets constructiefs geholpen dus ik vertrouw op de expertise van de GoT-bezoekers :)

(relevante) PC-specificaties
  • OS: Windows Vista Business incl alle updates van windowsupdate.microsoft.com
  • Netwerkkaart: Marvell Yukon 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (geïntegreerd op de Asus P5W DH Deluxe) met laatste, door Microsoft gesignde drivers.
  • Moederbord: Asus P5W DH Deluxe met laatste, door Microsoft gesignede drivers
Het probleem
Na een onbepaalde tijd en tijdens het wel én niet gebruiken van de computer valt mijn netwerkfunctionaliteit half weg. Specifieker: TCP verbindingen worden niet meer opgezet. Als ik met wireshark kijk wat programma's zoals putty, ftp en firefox doen dan zie ik een aantal SYN-pakketjes verstuurd worden, maar waar hier normaal gesproken ACK-pakketjes terug moeten komen, komt nu niks en dus geven de applicaties een timeout.
De storing treedt als ik moet gokken ongeveer elke 24 uur op. Aangezien de computer 24/7 aanstaat merk ik dit steeds.

Wat heb ik al geprobeerd
  • Gebruiker uitloggen en inloggen
  • LAN-verbinding uit- en inschakelen
  • Op een commandoprompt uitvoeren: 'ipconfig /release' gevolgd door 'ipconfig renew', 'ipconfig /flushdns', 'route -f', 'arp flush'
  • Met msconfig alleen de microsoftservices laten starten
  • IPv6 uitgeschakeld
  • Windows Firewall uitgeschakeld (en Live Onecare gedeïnstalleerd)
  • Geen andere virusscanners of beveiligingssoftware geïnstalleerd
Wat werkt er wél tijdens de storing
  • Pingen naar hosts, inclusief DNS resolven, pingtijden zijn prima
  • Traceroute werkt ook prima, geen packetloss te zien.
  • TCP-verbindingen die tijdens de storing al opgezet waren (zoals een met een server verbonden IRC-client of MSN Messenger) blijven in stand, en werken prima.

Ik heb hier nu al sinds de installatie van Vista (begin augustus) last van, en kan het probleem alleen oplossen door een reboot van de computer. Ik heb meerdere computers via een router (Edimax BR6104) aangesloten die Windows XP SP2 draaien en die werken prima.
edit: In de eventviewer zijn geen netwerk-gerelateerde meldingen te vinden
edit2: Ik heb de autotuning-feature in de tcp-stack uitgeschakeld, wellicht helpt dit iets.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 11:20

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

vaag.

Kunnen je andere locale PC's bereiken?
wat geeft het sniffen van af een andere PC weer? misschien worden de signalen niet eens verstuurd.
Al geprobeerd de netwerk driver te deinstalleren/installeren?

[ Voor 42% gewijzigd door daft_dutch op 28-10-2007 17:38 ]

>.< >.< >.< >.<

• Mathijs1
  • Niet online
daft_dutch schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 17:36:
vaag.

Kunnen je andere locale PC's bereiken?
wat geeft het sniffen van af een andere PC weer? misschien worden de signalen niet eens verstuurd.
Al geprobeerd de netwerk driver te deinstalleren/installeren?
Netwerkkaart al een keer verwijderd en opnieuw laten detecteren ja, sniffen vanaf een andere pc heb ik nog niet geprobeerd, zal eens een sniffer opzetten.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 17:42
Ik heb een soortgelijk probleem gehad het was toen alleen op alle pc's in ons thuisnetwerk (3 stuks plus 1 draadloos 4 totaal dus)
het bleek mijn Zyxel modem router te zijn 2602BW meen ik. ISDN ADSL2 modem.

daar je aangeeft dat het maar bij 1 pc is kun eens een andere poort op je edimax proberen?

Het is een wilde gok dat klopt maar wie weet de juiste richting.

Succes in ieder geval

• Mathijs1
  • Niet online
Ik heb toevallig gisteren mijn router moeten ontkoppelen, ik gok dat ie nu op een andere poort zit, weet het niet zeker. We shall see...

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 17:42
En heeft het geholpen?

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 20:57
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Aangezien ik niet bijster veel verstand heb van netwerken, is voor mij de enige bekende optie een reboot. Ik heb overigens een Realtek RTL8168 onboard netwerk kaart op een Asrock ConRoeXfire eSata II. Vista Ultimate 64bit.
Ik heb overigens zo'n Orange livebox (adsl 2).

Een vriend van mij heeft exact hetzelfde probleem op een Gigabyte P35 DS4. Deze PC draait Vista Ultimate 32bit.

Niet bijster veel overeenkomsten dus...

• Mathijs1
  • Niet online
Maar wel allemaal dezelfde Vista TCP-stack..

Anyway die autotuning=disable heeft niet geholpen, ik ga nu mijn pc direct op mn kabelmodem aansluiten, zodat ik de router uitsluit van eventuele defecten.

• Mathijs1
  • Niet online
Het is nu uiteindelijk opgelost door een nieuwe router te kopen (Linksys WRT54GL), deze werkt nu al 24 uur zonder probemen. Zonder router ertussen werkte het ook prima.

Nog steeds ben ik er van overtuigd dat een OS geen problemen in een router mag veroorzaken zodat alleen dát OS niet meer op internet kan en andere computers op die router wel, maargoed.

Topic kan dicht

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 20:57
Sorry voor de kick, maar ik was benieuwd of het geholpen had. Wat namelijk vrij apart is, is dat die vriend waar ik het eerder over had (zie quote), ook een linksys WRT54GL draait. Hij heeft dus het netwerk probleem ook met die router...
Zip McOccup schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 11:13:
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Aangezien ik niet bijster veel verstand heb van netwerken, is voor mij de enige bekende optie een reboot. Ik heb overigens een Realtek RTL8168 onboard netwerk kaart op een Asrock ConRoeXfire eSata II. Vista Ultimate 64bit.
Ik heb overigens zo'n Orange livebox (adsl 2).

Een vriend van mij heeft exact hetzelfde probleem op een Gigabyte P35 DS4. Deze PC draait Vista Ultimate 32bit.

Niet bijster veel overeenkomsten dus...

• Mathijs1
  • Niet online
Hier treden de problemen in ieder geval niet meer op, dus het gaat daar denk ik over een ander probleem...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ff een kick. Heb jij echtgeen problemen meer want ik loop tegen dezelfde problemen aan namelijk.

[VISTA] blokkeert elke uitgaande TCP verbinding

• Mathijs1
  • Niet online
Bij mij loste een andere router dus het probleem op, wat voor router heb je?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mathijs1 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 02:39:
Bij mij loste een andere router dus het probleem op, wat voor router heb je?
het vage is dus dat ik een custom linux firewall heb. Helemaal zelf opgebouwd op basis van debian icm iptables. Ik geloof dus niet dat dit de oorzaak is.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 18:03
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 06:40:
[...]

het vage is dus dat ik een custom linux firewall heb. Helemaal zelf opgebouwd op basis van debian icm iptables. Ik geloof dus niet dat dit de oorzaak is.
klinkt heel arrogant die "dus". ;) :D

maar goed, probeer toch eens andere router, je weet het nooit.

No production networks were harmed during this posting

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe groot schat je de kans dat het door de firewall komt als Mathijs geen custom linux firewall had draaien. Sowieso heb ik geen zin om een firewall die al jaren stabiel draait te gaan vervangen voor een probleem wat enkel met Windows Vista optreedt.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:09:
Sowieso heb ik geen zin om een firewall die al jaren stabiel draait te gaan vervangen voor een probleem wat enkel met Windows Vista optreedt.
Hmm, staat al jaren te draaien, he?
Wordt wellicht eens tijd voor een upgrade. Die oude Os'en die altijd maar overal staan rond te slingeren :P
Mijn chef had thuis zo'n zelfde soort probleem, alleen is ie er nu niet meer (natuurlijk).
Ik zal morgen eens aan hem vragen wat hij eraan heeft gedaan.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

netjes een 2.6 kernel hoor dus zal wel meevallen. Verder nauwlijks gekke dingen draaien afaik.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

Ach ja, het was ook maar om je wat op stang te jagen.
Ik heb het nog eens nagevraagd, maar mijn chef heeft het ook al opgegeven (hij is uberhaupt eigenlijk meer een unixgebruiker dan een windowsfan, maar z'n vrouw moet er ook mee werken :+ ). Als hij nu het probleem heeft, dan zet ie z'n router even uit en daarna weer aan.
Een beetje een zwaktebod dus. Sorry

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Pagina: 1