Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Head motor aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb hier een head uit een videorecorder, nu wil ik de motor hiervan aansturen.

De motor lijkt op wat je tegenkomt in een floppystation, volgens mij heet dat een draaistroommotor.

De motor wordt aangestuurd door een chip de 'BA6415FS'.
Door wat googlen kwam ik erachter dat deze waarschijnlijk van ROHM afkomt.
ROHM had voor mij alleen een datasheet van de BA6415AFS, maar dit lijkt dezelfde chip in een iets andere revisie.

http://shared.sa007.nl/BA6415AFS.pdf
Ik heb de datasheet online gegooit.

De motor is verbonden via een 6 polige connector, dit is de pinout:
code:
1
2
3
4
5
6
1 VCC
2 Ec1 (pin 18) (input)
3 HYS OUT2 (pin 16)
4 N/C
5 GND
6 HYS OUT1 (pin9)

Nu reist bij mij de volgende vraag, dit zou genoeg moeten zijn om erachter te komen hoe de motor werkt, maar snap geen zak van de datasheet.
Het lijkt erop dat de motor aangestuurd wordt met een inputstroom, maar dacht dat dit soort motoren aangestuurd werden met een frequentie...
Ook is de maximum rating van de Ec1 input pin 5mA waar je nogal snel aan zit. Dus zou graag wat advies hebben voor ik de chip opblaas aangezien het niet echt meer een goed leverbare chip is... (en ik geen videorecorders kan blijven slopen in de hoop eens wat werkends te krijgen)

Indien nodig kan ik wel wat foto's maken, maar heb niet het idee dat het veel toevoegt.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

meestal inderdaad 3 fase synchroon motor.
kijk of je vanaf de print met de chip 3 dikke(re) aansluitingen kan vinden. dat zijn de 3 fasen dan. als het een ander aantal is weet ik het niet zeker.

je zo ook kunnen kijken onderdaad naar de chip, en van de poten moet een pwm signaal accepteren (en zet dat automatischom naar snelheid van de kop, varieer je de duty cycle (denk ik) dan varieer je de draaisnelheid (zo past het hoofd ic van en harde schijf iig de snelheid van de schijf aan, en volgens mij zit er in videorecorders hetzelfde mechanisme. (chip die motor aanstuurt aan de hand van feedback signaal van elders in de videorecorder...

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Dit is geen 3fase motor, maar een stappenmotor.

Hier heb je ook nog aparte ic's voor. Goed verkrijgbaar en goedkoop.
Kan ook al met torren.

Ic: L297 ( http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1334.pdf )

[ Voor 19% gewijzigd door ken536 op 28-10-2007 01:23 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
BLijkbaar zijn wat foto's toch nodig.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/Headmotor/middel_p1011033.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/Headmotor/middel_p1011028.jpg

http://fotos.sa007.nl/Headmotor/
Voor meer en vooral veel grotere foto's

@AlexanderB
Volgens mij is dit geen 3-fasen motor, er zijn maar 2 spoelen namelijk, er zitten er welliswaar fysiek 8, maar die hangen aan elkaar.

@ken536
Kan me niet voorstellen dat dit een stappenmotor is:
- Er zijn geen voelbare stappen
- De snelheid waarop deze motor normaliter draait is erg hoog voor een stappenmotor.
- Het ding draait niet in stappen maar op een snelheid.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

"2 fase" motor? (zelfde als in pc ventilator zeg maar)
idd kan me ook weinig voorstellen bij stapenmotor, maar aanje foto te zien is het idd geen echte 3 fase (aantal spoelen moet deelbaar zijn door 3, en dan nog is het niet altijd dat het dan 3 fase is)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zo vaag is die datasheet toch niet? Het is een 2 fase motor driver welke blijkbaar aan de hand van 2 hall sensors de fases bepaald. Vervolgens staan er ook nog allerlei test circuitjes bij welke naar mijn idee voldoende info zijn om hem goed aan te sturen? Zoals ik het zie: ec1 is een versterker van een factor +-4000, hier moet je een stroom in sturen om een bepaalde uitgangsstroom te krijgen. Hier moet dus heeeel weinig stroom in (lijkt me prima op te lossen met een hele grote weerstand). Hysterisis lijkt niet zo heel veel uit te maken volgens datasheet zolang hij maar tussen 0.6V en Vcc-1.2V ligt. Zet er 1V op en kijk wat er gebeurt zou ik zeggen. Is output, lekker laten zitten zou ik zeggen.

-Edit-

VCC van 5V
Ec1 van 25uA (5V met 200k weerstand)
Hysterisis laten zweven

Dit zou volgens mij al resultaat moeten leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 28-10-2007 16:24 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Volgens de datasheet moet de VCC tussen de 8 en 20 volt liggen.

Maar deze motor is bedoeld om op een heel nauwkeurige snelheid te gaan draaien, ik zie niet in hoe dat dat bereikt zou worden, maar ik ga 's testen.

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:56:
Volgens de datasheet moet de VCC tussen de 8 en 20 volt liggen.

Maar deze motor is bedoeld om op een heel nauwkeurige snelheid te gaan draaien, ik zie niet in hoe dat dat bereikt zou worden, maar ik ga 's testen.
Oeps, even overheen gelezen, moet idd wat hoger dan 5V zijn. Ik zie ook niet hoe dit ooit nauwkeurig kan zijn maar ik verwacht dat die hysterisis uitgangen er wat mee te maken hebben. Die zullen wel feedback geven (ik zie niet in wat deze feedback met het toerental te maken zou hebben maargoed.) waardoor je extern die ec1 kunt reguleren.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ok, ik heb 'm draaiend

VCC op 8V
220K tussen vcc en Ec1.

Als ik de vcc wat opschoref gaat hij sneller draaien, of dat komt omdat de stroom door de 200K meer wordt of door de hogere vcc is nog onduidelijk. Dat ga ik nu testen.

Edit:
Beide beinvloeden de snelheid drastisch, basicly bepaal je met vcc de maximum snelheid en kan je via Ec1 die snelheid van 0-100% beinvloeden...

Ga nu 's kijken wat mijn scope vind wat hys1/2 doen...

Hys1 geeft elke ~10ms een korte pulsAls je je scope gebruikt voor tijdmetingen, eerst naar cal draaien :P
Hys2 geeft een blokgolf van ~1kHz

Beide waardes veranderen evenredig met de snelheid, wat de snelheid op dit moment is weet ik nog niet zeker, straks maar 's een simpele rpm meter in elkaar bouwen.

Bij nader inzien (scope op cal zetten :)) is de pulstijd ~23ms en komen de metingen van mijn multimeter en scope ook bijna overeen, altijd fijn :P

Dus Hys1 geeft een simpele puls per rondje output.
Hys2 geeft een blokgolf met een 24x hogere frequentie dan Hys1.

Ofwel, Hys1 is leuk voor een rpm meter, maar Hys2 kan je netter mee afstellen...

Moet ik alsnog een meet/regelsysteem maken om de rpm van de motor nauwkeurig op 1500rpm te krijgen :(

[ Voor 80% gewijzigd door SA007 op 28-10-2007 19:27 ]

• lemming_nl
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 17:33:
Ok, ik heb 'm draaiend
[...]
Moet ik alsnog een meet/regelsysteem maken om de rpm van de motor nauwkeurig op 1500rpm te krijgen :(
Mooi, is dat ding dus toch stroom gestuurd, hoewel het dus zo kan zijn dat de controller die de motor driver aanstuurde wel frequentie gestuurd was. Volgende keer die er ook uit slopen :P

Pagina: 1