HDD ontzettend traag op bep momenten

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Ik merk heel geregeld dat mijn HDD ontzettend traag werkt. Ik zie dit voornamelijk als ik met Quickpar een rits RAR files ga repareren. Dan staat de snelheid hiervan gewoon op 18MB/s terwijl dit normaal toch over de 600MB/s staat. Hierdoor duurt het repairen ontzettend lang en is de computer ook gewoon heel erg traag.

Ook met het bewerken van films als de HDD nodig is merk ik dit. Bij taakbeheer staat alles redelijk normaal, CPU heeft het er niet moeilijk mee en RAM is ook in orde. Mijn configuratie is als volgt:

Moederboard: Asus A8N Sli Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.22GHZ
RAM: 1GB V-Data (moet ik ooit nog vervangen voor wat beters)
HDD1: Seagate ST332062 (system disk dacht ik)
HDD2: Maxtor 6 L300S0

Beide schijven hebben nog behoorlijk wat vrije ruimte. Er draaien geen vreemde processen en er staat ook vrij weinig aan wat het kan veroorzaken. Ik heb al gezocht naar oplossingen hiervoor, maar ik wordt nergens iets wijzer van. Het is ook op volledig willekeurige momenten dat dit gebeurd. Soms ook gewoon na het opstarten. Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt? Beide schijven zijn SATA schijven en ook goed aangesloten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
18MB/s (lezen en schrijven tegelijk) is niet langzaam.. 600MB/s is onmogelijk met de hdd's die jij opgeschreven hebt. Zelfs in stripe en volle cache haal je niet meer dan 75MB/s

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

quickpar moet je niet vertrouwen als indicatie hoesnel je HD is.
Voor een goede test gebruik je bijvoorbeeld het programma hdtune.

En dat quickpar soms traag is normaal.. als je gewoon echt veel blocks mis gaat het gewoon lang duren.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 27-10-2007 22:39 ]

• Damocles.NL
Die snelheden geeft hij daar aan in dat programma en wanneer die op 600 staat gaat het repairen ook echt een heel stuk sneller. Misschien moet je die snelheid anders interpreteren ofzo hehe. Maar feit is dat ik gewoon merk aan de computer dat hij een stuk trager is op die momenten en als ik dan quickpar draai dan zie ik ook dat die met een veel lagere snelheid de bestanden aan het repairen is. Ik ga eens met een geschikt programma de boel testen, maar dat er iets fout zit dat weet ik zeker.

@ job , dat is het hem dus. Het zijn dan echt maar een paar block die mis zijn. Normaal echt super snel gedaan, maar op die momenten kost het gewoon echt 15-20 minuten. Gisteravond had ik het ook weer, dan gaat het gewoon echt traag.

[ Voor 19% gewijzigd door Damocles.NL op 27-10-2007 22:41 ]

• DukeBox
quickpar is volledig nutteloos om de snelheid aan te geven. Ten eerste leest ie als stream de file in en doet een crc, dan repaired ie helemaal niets. Zodra ie blocken moet repairen gaat ie lezen en schrijven op dezelfde hdd/array en dan gaat je snelheid flink omlaag.
Dat is hetzelfde als een file op dezelfde hdd kopieren of vanaf een andere hdd..
b.t.w. je cpu kan ook 100% belast zijn tijdens het repairen, dan wacht je OS ook op cpu I/O tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2007 22:48 ]

• Damocles.NL
Tijdens het repairen is de CPU zeker niet 100% belast dat heb ik bekeken allemaal.

• DukeBox
hoe dan ook, zonder een goede meting zoals job al schreef komen we niet veel verder.
Je zou nog kunnen kijken met performance monitor naar je disk i/o tijdens het repairen en dat werleggen tegen je cached reads/writes en direct reads/writes en cpu.

• Damocles.NL
Ik heb met HDTune gemeten na het opstarten en alle programma's die opstarten heb ik afgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://img379.imageshack.us/img379/770/hdtunebenchmarkmaxtor6lrv1.png

Afbeeldingslocatie: http://img378.imageshack.us/img378/4247/hdtunebenchmarkst332062pv4.png

Wat me opvalt is dat de Seagate ST3320620AS heel erg aan het terugvallen is steeds. Terwijl ik op HDtune bij de andere testresultaten van dezelfde schijf dit helemaal niet zie dit patroon. Het naar beneden gaan zie ik bij andere wel, maar niet zo extreem heb ik het idee. Maar die terugvallen steeds, hoe kan dat nou gebeuren?

Bij de Maxtor ziet het er al wat beter uit, maar gaat de snelheid ook erg omlaag? Hoe kan dat?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

waarschijnlijk is de onderste disk je windows disk waar een progje op loopt te lezen of schrijven. Dan moet de kop seaken en zakt je snelheid als een plumppudding in elkaar. Verder wel redelijk normaal

en als je de snelheden wilt checken t.o. een online database, dan moet je bij toms hardware zijn.

-_-

Verwijderd

Je HDTune-scores zien er normaal uit, als je meer snelheid verlangt probeer dan defragmentatie of overweeg een RAID0-setup (mét backup ;) )
Pagina: 1