Windows media player en HD content en DTS geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik ben hier al vanaf vanmiddag 17:00 bezig. Mijn god wat een gekloot zeg, als ik dit had geweten...

Ik heb dus een pc met een geluidskaart er in die een digitale uitgang heeft. Hierop heb ik een optische kabel aangesloten naar mijn amp. Dit werkt in VLC player goed (het geluid dan); ik open een 720p TS file en hij speelt deze goed af (beeld) en de amp springt netjes over naar 5.1 DTS.

Ik heb dan ook bij de software van mijn geluidskaart ingesteld dat ie via de SPDIF moet en dat ie stereo is (dan zou ie niks aan het geluid moeten doen en het dus 1:1 door moeten geven; mijn amp zou dan zien wat voor soort het is, wat dus bij VLC goed werkt).

Nou heb ik dus een aantal hd filmpjes die .wmv(1080p) zijn. Deze lopen voor geen meter bij VLC player, maar wel redelijk in windows media player. Echter springt mn amp dan op stereo ipv 5.1, terwijl deze zekerweten ook 5.1 zijn (powerdvd geeft als source ook 5.1 aan). Hetzelfde geldt als ik hem met power dvd open. In WMP speelt de file af, maar te traagt, net alsof het in slowmotion gaat. Ik heb wel geluid, maar dus niet 5.1, maar gewoon 2.0 stereo. Als ik in WMP naar extra->apparaten->speakrs ga, kan ik daar geen SPDIF selecteren omdat dit grijs is :? weet iemand hoe ik dat in godsnaam selecteerbaar kan krijgen? Als ik dat zou kunnen doen ben ik in elk geval al een heel eind denk ik...

Wss beetje vaag verhaal zo, even opsommen:

1. Geluid werkt alleen goed met VLC TS bestand (ongecomprimeerd dus)
2. WMV (hd) bestand werkt in VLC niet goed
3. WMV werkt in WMP REDELIJK maar nog niet acceptabel, maar daar is het geluid weer alleen 2.0
4. In powerdvd werkt het TS bestand (720p) goed, maar is het geluid ook 2.0.

Bij powerdvd is nog wat raars, want als ik daar bij options audio de uitgang op SPDIF zet, en dan toepassen doe, is het zodra ik een bestand ga kijken weg en staat ie weer op 2.0 Echt te achterlijk.

Als mn pc te traag is voor 1080p wmv, kan ik dat MISSCHIEN nog begrijpen. Maar het feit dat ie bijna soepel loopt in WMP, maar dat daar het geluid weer niet goed is, niet. Want stel dat het geluid daar wel goed is, dan loopt ie mss wel soepel? Mn cpu is ook maar 50% belast tijdens het afspelen dus hij zou het volgensmij gewoon goed moeten kunnen trekken.

Ik heb ook nog media player classic geprobeert maar daar werkt die wmv's ook niet goed. De TS file speelt ie wel vloeiend, maar ook met 2.0 geluid.

Ik weet echt niet meer wat ik nog moet doen om dit te fixen hoor...pff... wat wordt je hier gaar en sjagerijnig van.

Even de feiten nog:

- Asus p4b400
- Intep P4 2.8 ghz @ 3 ghz
- 2 gb dual channel twinmos geheugen
- ati radeo 9800 pro (agp, 8x)
- 500 gb SATA samsung hdd

windows xp sp2
media player 11
powerdvd ultra deluxe 7.3939 oid (de nieuwste iig)
CoreAVC geinstalleerd
laatste catalyst drivers
directx 10
k-lite geinstalleerd (uit pure wanhoop, op het laatst)

en volgensmij nog meer drivers waarvan ik het niet meer weet (5 uur kloten is best lang)
pff...ik ben ook nog begonnen met een schone windows installatie :/

Iemand die een idee heeft waar ik kan zoeken om dit op te lossen :? en dan voornamelijk het probleem in WMP..dat moet toch op te lossen zijn als het in VLC werkt :?

-edit- ok na lang klooien werkt het geluid nu iig goed in media player classic en in powerdvd alleen bij dvds. Nu nog die 1080p WMVHD vloeiend zien te krijgen...

het gekke is dat de cpu load niet boven de 60% uit komt, en toch stottert ie. Das toch raar of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door FireFoz op 28-10-2007 15:01 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders