Phono voorversterker, bromt als een gek.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.392 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:05
Ik heb vandaag bij de lokale elektroboer een Phono Pré_Amp gekocht. Gewoon zo'n simpel kastje met een Phono en een Aux aansluiting, en een uitgang voor het apparaat waar het naar toe moet. En nog een aarding voor de platenspeler. Nu wil ik dit kastje gaan gebruiken om platen over te zetten naar de computer. Simpel, spul aansluiten, plaat draaien, volume inregelen en audacity laten lopen.

Maar ging alles maar zo makkelijk. De Phonopré bromt verschrikkelijk, en ik weet dat het niet aan mijn platendraaier ligt (die gebruik ik al heel lang zonder problemen) en ik weet ook zeker dat het niet aan mijn geluidskaart ligt. Dus ik moet het probleem zoeken bij de voorversterker. Het ding vangt ook nog radiosignalen op. Ik heb al verschillende kabeltjes geprobeerd, Alle voedingen die mogelijk konden storen in de buurt uitgezet, mobiele telefoon uitgezet maar het ding blijft brommen. Maar het lijkt er wel op dat het ding nogal gevoelig is voor invloeden van buitenaf, als ie zelfs radiosignalen ontvangt.

Nu is mijn vraag, is het normaal dat dat ding bromt omdat het weer zo'n goedkoop prutsapparaatje is, of kan ik er misschien wat aan doen? Ik vind het niet normaal, hij mag dan maar 25 euro zijn geweest, maar daarom kan die toch wel een signaal zonder brom afeleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Oh nm. mijn oplossing heb je dus al geprobeerd.

[ Voor 101% gewijzigd door et36s op 27-10-2007 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zit er nog een aardkabeltje aan je platenspeler? Die misschien eens aansluiten?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Lolhozer schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:06:
Mijn platenspeler zit geaard aan de phonopré. Daar zou het probleem niet moeten liggen.

EDIT: Ik heb nog even met m'n aardingdraad zitten te prutsen, maar als ik 'm loshaal dan bromt het ding veel harder, en geeft dan een hele andere brom. Dus de aardingsdraad zit wel goed aangesloten. Maar de brom die ik hoor als de de aardedraad aangesloten zit, zoals in startpost, klinkt eigenlijk hetzelfde als een brommende TL-buis. Maar dan dus harder. het is wel echt een storende brom, een beetje rustige muziek kun je niet luisteren zonder dat de brom alles verneukt.

[ Voor 45% gewijzigd door DJ Vincento op 27-10-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lolhozer schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:06:
met stom ^^

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 06:44
En als je de phonopre en je paltenspeler aan een lijningnag van een gewone versterker hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Tha Ra schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:10:
En als je de phonopre en je paltenspeler aan een lijningnag van een gewone versterker hangt?
zal ik ff proberen, k post straks uitslag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Die voorversterker heeft zeker geen geaarde stekker? Zo ja: zit hij wel in een geaard stopcontact? En je PC, is die geaard?

ps DJ Vincento: het is 'kleurt' en niet 'kleurd' :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 16:03
Heb je de phono voorversterker nu direct op je geluidskaart hangen?

Ik heb het nu zo: Platenspeler -->phono pre --> geluidskaart (maudio 2496). Ik heb geen last van een nare brom of iets dergelijks.

[ Voor 127% gewijzigd door Snowman op 27-10-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Wokkels schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:28:
Die voorversterker heeft zeker geen geaarde stekker? Zo ja: zit hij wel in een geaard stopcontact? En je PC, is die geaard?

ps DJ Vincento: het is 'kleurt' en niet 'kleurd' :)
Nee, PC en voorversterker zijn niet geaard. De platenspeler is alleen geaard aan de voorversterker. Maar dit levert ook nooit een probleem op als ik de platenspeler gewoon op mijn audioversterker aansluit.

Mijn phono pre hangt rechtstreeks op de geluidskaart.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ Vincento op 27-10-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Dus het probleem ligt bij zodra je platenspeler via de versterker op je line in op je pc aansluit. Probeer eens je pc aan te sluiten kwa aarding. Wat ook kan zijn is dat jou output van pre-amp tehoog staat (kwa db/voltage) als je input waardoor je dus ruis/oversturing krijgt. Maar dat laatste lijkt me hoogst waarschijnlijk niet aan de orde denk ik. Heb je ook al je andere inputs uitgezet met je driver van je pc? Vaak is het zo dat als je iets opneemt in windows dat alle inputs opengaan terwijl gewoon je maar 1 input open wilt hebben. Wat vaak onnodige storingen mee kan brengen.

Trouwens je moet wel je voorsterker zien te aarden anders heeft het weinig zin. Het low/signal van je platenspeler zal niet snel interferentie opnemen. Maar zodra het signaal wordt versterkt in je pre-amp ...tjah daar ligt meestal de bron van het probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 28-10-2007 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Je bedoelt dat ik de voorversterker zelf ook ergens aan moet aarden? Moet ik die dan aarden aan mijn PC? Dan is het spanningsverschil tussen m'n PC en de voorversterker ook opgeheven volgens mij.
Dus dat zou moeten werken inderdaad.

Ik heb nu de situatie als volgd:

De platenspeler zit aangesloten aan de voorversterker, de voorversterker zit aangesloten aan de line-in van mijn PC. De platen speler zit geaard aan de voorversterker, de voorversterker zit geaard aan de computer, en de computer zit op een geaard stopcontact. Maar het spul blijft brommen. En het ding ontvangt nog beter radio dan een echte tuner. Als ik de platenspeler rechtstreeks op mijn gewone audioversterker aansluit heb je helemaal geen last van brommen. Zodra je dit via het losse kastje doet, dan hoor je dus een brom. Ik heb dus het idee dat het gewoon aan de losse voorversterker ligt.

Maar ik moet het losse kastje dus perse gebruiken, want m'n versterker staat boven en de PC beneden. En slepen met de spullen is geen optie. Heeft iemand misschien nog ideeën? Ook wat betreft het voorkomen dat het ding radio ontvangt?

EDIT: Positieve ontwikkelingen! Ik heb nu mijn platenspeler rectstreeks geaard op mijn computer zonder tussenkomst van de voorversterker. De PC zit zelf op een geaard stopcontact via een verlengkabel naar de keuken. Hierdoor is de brom een flink stuk zachter geworden, zo zacht zelfs dat hij eigenlijk niet meer storend is, net zoals de ruis van een bandje. Ook ontvangt het ding gelukkig geen radio meer. Helemaal geen brom zou perfect zijn, maar ik denk de brom die ik nu nog een beetje hoor via de hoofdtelefoon te maken heeft met de slechte voeding van het kastje.

[ Voor 93% gewijzigd door DJ Vincento op 28-10-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ww2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12-2022

ww2

Er zit een aardlus dus dubbele aarde.
Alles los halen en eerst phono rca naar de versterker is dat brom vrij dan verder tot je een brom krijgt dan zit met die connectie een dubbele aarde. Je krijgt er een stroompje over lopen van 50hz vh net.
En met een multimeter kun je het echt vinden (nooit je draaitafel element door meten die brand de wikkelingen door van je element)
De rest kan geen kwaad ohms meten dus.
Oeps beetje lang geleden draadje 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ww2 op 22-06-2021 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04

FeaR

In GoT we trust

ww2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:04:
Oeps beetje lang geleden draadje 8)
Net als het vorige topic wat je omhoog kickte. Let daar in de toekomst op a.u.b.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.