video op 4 beeldschermen

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
Hallo, ik vroeg me af of ik met 2 videokaarten (7600gs en 6600le) een soort video wall met 4 beeldschermen kan maken om video's af te spelen. Waarom? Omdat het cool is ;) .
Ik ben hier op GoT meerdere topics tegengekomen waarin stond dat het niet mogelijk was om over 4 schermen video af te spelen.Nu is het mij wel gelukt om video af te spelen op 2 schermen aan 1 kaart, namelijk door in mediaplayer videomixing-renderer (en dus automatisch de overlays) uit te schakelen (op 4 schermen aan 2 kaarten heb ik nog niet geprobeerd). Alleen werkte het niet super: soms stond het beeld ondersteboven, en bij sommige formaten (HD) blijft het beeld zwart. Ik kan met google alleen informatie vinden over videowalls met meerdere gekoppelde computers.
Wat ik heb getest op een dualhead-kaart:

-elk formaat in mediaplayer met videomixing-renderer ingeschakeld > geeft alleen op 1 scherm beeld

-avi, asx en wmv in mediaplayer met videomixing-renderer uitgeschakeld > doet het soms goed, soms alleen op 1 scherm of het beeld draait om als het venster op 2 schermen staat.

-mpeg/mpg in mediaplayer met videomixing-renderer uitgeschakeld > doet het altijd goed op 2 schermen

-mov en mp4 in quicktime > gaat prima over 2 schermen (blijkbaar geen hardware- maar softwarematige rendering)

-google video/youtube > gaat goed over 2 schermen (logisch, want technisch gezien is het helemaal geen video

-VLC geeft bij elk formaat alleen op 1 scherm beeld.

Wat wil ik dus: een speler die gemaximaliseerd over 2x2 monitors video kunnen afspelen. Het is alleen maar voor de fun dus ik wil geen geld uitgeven aan hardware (dus ook geen quad-head kaarten of Matrox dualhead2go) Welke speler kan ik hiervoor gebruiken, of zijn er andere manieren?

Edit:
specs: WinXP Prof, athlon 3000+ @ 2500 MHz, 1 GB ddr400

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een deel van je probleem ligt in Windows (althans, je zegt niet exact wat je draait, maar ik veronderstel een redelijk moderne Windows OS), Windows ondersteunt nog steeds maar een enkele hardware overlay.

Zonder overlay kun je idd wel naar verschillende schermen tegelijk werken, maar dat is ranzig CPU-belastend. Ik heb hier wegens driverproblemen een 1600x1024 scherm proberen aan te sturen met een Celeron 1200, maar hij trok maar 2 of 3 fps, terwijl het materiaal 30fps was, en dat is SD, niet HD. Misschien dat je met een quadcore CPU wel HD materiaal op vier schermen tegelijk kunt toveren, maar ik twijfel er sterk aan...

Oslik blyat! Oslik!

• Tha Ra
Maar een aantal formaten dat met software-rendering werkt (.mov bijvoorbeeld) draait toch wel gewoon vloeiend? Waarom andere formaten van dezelfde beeldkwaliteit dan niet?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tha Ra schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:13:
Maar een aantal formaten dat met software-rendering werkt (.mov bijvoorbeeld) draait toch wel gewoon vloeiend? Waarom andere formaten van dezelfde beeldkwaliteit dan niet?
compressie .. je cpu moet ook nog decoderen dat verschilt nogal per protocol en de instelingen daarvan

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Ra schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:13:
Een overclockte Athlon 3000+ is dan ook een stuk sneler dan een Celeron 1200, al hangt het ook behoorlijk af van je schermgrootte en van het formaat van het origineel. Als je op 2x 1024x768 draait is dat minder dan de enkele 1600x1024 scherm die ik had. Plus dat inderdaad een origineel met 320x240 reso natuurlijk nauwelijks decodering eist, terwijl een origineel op 720x560 of erger nog 720p/1080i/1080p veel meer eist.

Oslik blyat! Oslik!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
heb je inplaats van 2 bureau bladen gewoon 1 te doen? kun je dacht ik bij je drivers instellen.. als je beetje recente drivers hebt... niet uit het jaar 0, dan moet het zo te doen zijn, zit je wel met het probleem dat je een vreemd breedbeeld krijgt, aangezien je desktop dan word uitgerekt...

• Tha Ra
LittleKiller schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:25:
heb je inplaats van 2 bureau bladen gewoon 1 te doen? kun je dacht ik bij je drivers instellen.. als je beetje recente drivers hebt... niet uit het jaar 0, dan moet het zo te doen zijn, zit je wel met het probleem dat je een vreemd breedbeeld krijgt, aangezien je desktop dan word uitgerekt...
Je bedoeld span view? Dat je van 2 monitors 1 grote virtuele monitor maakt? Dat kan namelijk niet met 4 schermen (alleen 2 per per kaart). Het is mischien wel een oplossing om beide videokaarten in span mode te laten werken. Dat scheelt in theorie de helft rekenkracht! dus niet 4 keer 1024*768 maar 2 keer 1024*1536 of 2 keer 2048*768.

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Ra op 27-10-2007 21:39 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 16:15

Bravo

Second Best

Met VLC is het volgens mij wel mogelijk om vier verschillende schermen aan te maken door middel van de VideoWall functie die er in zit gebakken. Deze kun je daarna naar de verschillende schermen slepen en maximaliseren per scherm. Et Viola! Een video over 4 schermen!

Dit berust wel allemaal op speculatie, daar ik nooit verder ben gekomen dan met 3 schermen dit truukje uit te voeren over 2 schermen, maar ik verwacht niet dat dit veel anders is

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Tha Ra
Bravo schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:10:
Met VLC is het volgens mij wel mogelijk om vier verschillende schermen aan te maken door middel van de VideoWall functie die er in zit gebakken. Deze kun je daarna naar de verschillende schermen slepen en maximaliseren per scherm. Et Viola! Een video over 4 schermen!

Dit berust wel allemaal op speculatie, daar ik nooit verder ben gekomen dan met 3 schermen dit truukje uit te voeren over 2 schermen, maar ik verwacht niet dat dit veel anders is
Hoe zet je die videowall dan aan? ik heb het in preferences>filters ingesteld maar er gebeurd niets.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
trouwens... d'r zijn dacht ik ook van die doosjes die gewoon het helemaal splitten, hoef je geen 2 videokaarten..

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 16:15

Bravo

Second Best

Tha Ra schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:25:
[...]

Hoe zet je die videowall dan aan? ik heb het in preferences>filters ingesteld maar er gebeurd niets.
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, maar de image wall kun je als volgt instellen:
Open Preferences
-> Video -> Filters
Zet hier een vinkje voor Image Wall
-> Video -> Filters -> Image Wall
Stel hier het aantal Colums en Rows in, in jouw geval verwacht ik 2 bij 2. Ook moet je hier een juist Aspect ratio invullen om zwarte balken te verminderen

Alles saven, een film starten en de juiste schermpjes naar de juiste monitoren slepen
Et Voila! Een film over vier monitoren!
BELANGRIJK: VLC past effecten niet on-the-fly aan, dus je zult als je al een film aan het afspelen bent deze eerst moeten stoppen en daarna weer starten.

[url="http://brons/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1837&g2_serialNumber=1"][img=600,375]http://brons/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1841&g2_serialNumber=2[/img][/url]

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 06-01-2008 22:28 . Reden: plaatjes clickable maken voor grote versie ]

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

Pagina: 1