Toon posts:

Moeilijk? Zelf een pc in mekaar zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf al een beetje overclock ervaringen en weet ookwel hoe je nieuwe hard-ware moet instaleren, maar zou ik ook een hele computer zelf in mekaar kunnen zetten?

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nee, het is niet moeilijk.
Tis gewoon een bouwpakketje (wel met zorg behandelen) :)

Verwijderd

Gewoon proberen, lukt vast wel. En anders woont er bij jou in de buurt vast altijd nog wel een handige computer-harry :)

Verwijderd

Een computer inelkaar zetten. 2 tipjes, neem er de tijd voor zodat je niet dingen kan forceren. En zorg ervoor dat je esd veilig werkt.
Natuurlijk krijg ik hier weer reakties op, maar het is gewoon een feit dat de apparatuur KAN kapot gaan zonder een esdbandje te dragen. En niet te vergeten, ik geef een tip, andere mensen denken daar anders over. Go ahead, and build it !

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:45

Exterazzo

Qeasy

Er kan toch eigenlijk niks verkeerd, je moet alleen niet proberen dingen in slots duwen waar ze niet voor bedoeld zijn. Dus bijvoorbeeld een ISA kaart in een PCI slot duwen en gewoon blijven duwen zonder dat het past. En dan niet ff bedenken dat je misschien een ander slot moet proberen :)

Audentia

Verwijderd

Gewoon doen, iedereen die een beetje kan lego-en kan een pc in elkaar zetten!

Blijf wel rustig en kijk goed of alles past, werk netjes, bedenk van te voren wat je precies gaat doen en ook wat je gaat doen als het niet lukt.

Het configureren is vaak lastiger dan het in elkaar zetten op zich. Het is erg handig als je op dat moment een tweede pc en internet hebt om eventuele problemen op te kunnen lossen, of nieuwe drivers, patches en updates binnen te halen, in het geval dat het niet met het standaard spul lukt.

suc 6 ermee

Verwijderd

ik heb zelf ook mijn pc in elkaar gezet
en als er iets niet lukt of niet weet hoe het moet dan vraag ik het op tweakers.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Gewoon doen, iedereen die een beetje kan lego-en kan een pc in elkaar zetten!
Neefje (12) van mij kan ook aardig "lego-en", maar een pc lijkt me niet slim.
Wanneer je geen probleem hebt met Technisch-lego, dan is een PC ook geen probleem.

Mzzl Diamon

And The Only One

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
TIP

pak kaarten (geluidskaart, videokaart ed) niet bij dat groene gedeelte aan (of aan de chips), maar aan het ijzeren "handvatje" waarmee je hem ook vastschroeft.

heb eerder zelf al eens een kaart zo gemolt :)

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Ook een tip kijk eerst even hoe het mamaplankje in de kast moet komen te zitten, voordat je erachter komt dat het toch wel erg lastig wordt om die ide-kabels erin te steken achter de voeding, o.i.d. Daar ga ik nog steeds altijd de fout in. Maar voor de rest LEGO lukt me niet zo goed Pc bouwen gaat prima ;-). WIN9.x installeren kan echt een ramp zijn. Compu bouwen drie kwartier windows installeren 3 tot 4 uur.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18

Beaves

Usque ad Finem

3 tot 4 uur!, bij mj is het in twintig minuten gepiept, zowel Win98 als Win2000.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• B.A. Baracus
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

1 ding: Zorg dat je een andere pc met internet hebt staan. Ken je altijd hier verder komen vragen; zo van: Ik heb nu de voeding van de fdd in m'n hd gekregen maar hij draait maar op 500 rpm i.p.v. 7200 rpm; mag dat?
Of: ik heb mijn geforce 2 doorgelinkt naar mijn modem, heb ik nu beeldtelefoon? :P

• nadd
  • Laatst online: 18-08 16:22
BEAVES als ik geluk heb dan is het inderdaad ook snel gebeurt maar zodra er iets fout gaat kost je dat direct al weer zoveel tijd, speciaal wel eens gezeik gehad met het laatste gedeelte het initialiseren van de hardware als win98 daar moeilijk gaat doen dan kost het wel 3 tot 4 uur

Verwijderd

nog een tip voor als je vast komt te zitten:
RTFM ofwel Read The Fucking Manual

veel mensen komen hier met vragen die ook behandeld worden in de handleiding.

Als je toch nog onzeker voelt kun je op verschillende sites guides vinden. Er staat er bijv. een op http://www.firingsquad.com

Tips:
1)draag antistatisch bandje.
2)hou kaarten niet bij het PCB vast.
3)laat de stekker van de voeding uit het stopcontact.
4)neem je tijd en ga niet proberen het zo snel mogelijk te doen
5) monteer eerst CPU op Mobo en daarna mobo in kast werkt makkelijker
6)installeers eerst alleen het nodige:
CPU, Mobo, HD, floppy, koeler(erg belangrijk), video. dan formateer je de HD en instal je windows waarna je de extra kaarten instalt(geluid netwerk modem TV enz) dan kun je makkelijk troubleshouten mogt er iets mis zijn.
7) als alles gelukt is vier het met een lekker biertje en een potje quake

Veel succes!

thaVinnY

• Macaco
  • Laatst online: 09-03-2022
Met een nieuwe PC inelkaar zetten lijkt mij het moeilijkste om de OS aan de praat te krijgen,en de overstap van een gewoon BIOS naar Softmenu III om alles goed in te stellen.En de overstap van IDE naar SCSI.

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

B.A.Baracus: LOL!

Blaat

Verwijderd

Topicstarter
ok...'k zie (lees :) ) dat het dus niet zo moeilijk is om een computer in mekaar te zetten...

ok, dan ga ik komende maand(en) maar wat spulletjes kopen en d'r mee beginnen...

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Pas wel op je vingers.
Heb mezelf weleens bijna tot op het bot in m'n duim gesneden aan zo'n goedkope k*tkast.
Dus koop een goed afgewerkte (wat duurdere) kast, of let goed op.
Je kast rood verven kan later altijd nog ;)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Ben het eens met Koekum.
Die goedkope kasten zijn rot dingen.
En er zit dan meestal ook een bagger voeding in van een onbekend merk.

Vraag gewoon effe als je een kast koopt, als je hem effe van de binnen kant mag bekijken.
Voel dan effe voorzichtig aan de randen als ze scherp zijn.

Mzzl Diamon

And The Only One

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

En maak de fout niet om die busjes die onder je mobo zitten (hoe heten die eigenlijk) op de goede plek te zetten. Ik was er ooit een vergeten weg te halen en toen bleek later dat ik 6 soldeerverbindingen van het geheugen aan het doorverbinden was. PC deed echt helemaal niks meer. Na lang zoeken kwam ik er achter maar gelukkig werkte alles nog. (was een goed Asus bordje)

• Ares408
  • Niet online
Ikke ben 12 kan niet legoen maar wel PC bouwen (is veel makkelijker)

Verwijderd

die dingen onder je mobo. in het engels heten ze geloof ik Brass stands maar in NL weet ik niet.

thaVInnY

Verwijderd

• BertV
  • Laatst online: 26-08 08:03

BertV

Handgemaakt

Een computer bouwen kun je zien als een gigantische upgrade.
Het moeilijkst is de goede inkoop van prijs/kwaliteit onderdelen...

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• B.A. Baracus
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

En ik dacht dat ik de enigste was die zo lomp was om heel z'n poten open te halen aan een computer-kast. :P Vooral als je zo'n plaatje eruit drukt om een kaart in te steken. AUW!

Verwijderd

misschien handig - voor als je zo'n mini-frot kast hebt/koopt - schroef die voeding eruit en prik je cpu en geheugen erop, of andersom, voordat je je moederplank erin hangt je cpu en geheugen erin/erop prikke, dan ken je er beter bij :D en ff je mobo boekie erbij als hulpje, niet dat je je hdd ledje op je power swith prikt enzo, succes!
Pagina: 1