Defecte Makiita boor gebruiken als kolomboor

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21844

Topicstarter
Graag zou ik mijn Makita boor (type HP1500) gebruiken als kolomboor. Daar heb ik een standaard voor. Maar, hij is defect. Een kapotte schakelaar aldus de advertentie op marktplaats. Geen probleem dacht ik, als je hem als kolomboor gebruikt, wil je de boor juist op een kleine afstand bedienen. Dus, ik dacht, ik vervang de schuifpotmeter gewoon. Makkelijker gezegd dan gedaan!
En de vraag is, is de schakelaar wel defect en niet iets anders? Misschien is het wel de links/rechts schakelaar, deze gaat nogal stroef naar mij idee. Of is de motor gewoon kapot?

Afbeeldingslocatie: http://mhdv.tweakdsl.nl/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mhdv.tweakdsl.nl/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mhdv.tweakdsl.nl/3.jpg

Mijn doel is dat ik de boor weer kan gebruiken dmv een externe potmeter. De links/rechts-schakelaar vind ik niet belangrijk.
Ik heb een multiemeter en kan solderen. Verder heb ik weinig kaas gegeten van elektronica. Daarom hoop ik hier wat hulp te krijgen. Eerst de oorzaak vinden waarom de boor het niet doet, daarna de boor aanpassen aan mijn wensen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kan je niet even uittekenen hoe de draden nu zitten aangesloten? Want van die dradenspaghetti kan ik niet echt wat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03
hahaha

motoren op 230 stuur je aan met een triac, en niet met een potmeter...

capax is een nederlands bedrijf, mail ze eens voor een nieuwe schakelaar?
gemiddelde electronica werkplaatsje/gereedschap handel kan ze ook voor je bestellen (ik geloof dat ze iets van €10 a €15 kosten
je kan je motor testen door gewoon 230V op je koolstofborstels te zetten, dan moettie gaan draaien..

[ Voor 57% gewijzigd door Japidoff op 27-10-2007 17:34 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bij een kolomboor wil ik vaak toch wel wat koppel hebben. En zo'n simpel machinetje heeft dat niet op de lage toeren. Dan zul je er een speciale regelaar bij moeten plaatsen (dus niet alleen een potmeter).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Zet eens 230V op die (als ik het goed zie) lila en bruine draad, die naar de koolstofborstels lopen. Als je mazzel hebt gaat de motor dan draaien. Dan ligt het dus aan de bedrading of schakelaars. Meet de kabeltjes ook eens door met je multimeter. O enne voor je de stekker in het stopcontact steekt effe zorgen dat je de boormasjien met een lijmklem ofzo vastzet, anders gaat ie er vandoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 27-10-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LauPro schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 17:31:
Bij een kolomboor wil ik vaak toch wel wat koppel hebben. En zo'n simpel machinetje heeft dat niet op de lage toeren. Dan zul je er een speciale regelaar bij moeten plaatsen (dus niet alleen een potmeter).
Het mooiste zou inderdaad zijn als ie op lage toeren flink wat kracht heeft, maar dat is voor mij niet perse nodig. De reden waarom ik voor deze contructie gekozen heb is dat ik de kolomboor ook op het werkstuk kan zetten, zodat ik op elke gewenste plek een gat kan boren. Maar mocht er een niet al te dure schakeling zijn ben ik wel geinteresseerd.

Ik zal inderdaad eens 230V op de koolborstels zetten, eens kijken wat hij doet! Een schema van de bekabeling komt eventueel later.

Weet iemand trouwens hoe men een wisselstroom motor links of rechts laat draaien? Of is het stiekum toch een gelijkstroom motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Japidoff schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 17:28:
hahaha

motoren op 230 stuur je aan met een triac, en niet met een potmeter...

capax is een nederlands bedrijf, mail ze eens voor een nieuwe schakelaar?
gemiddelde electronica werkplaatsje/gereedschap handel kan ze ook voor je bestellen (ik geloof dat ze iets van €10 a €15 kosten
je kan je motor testen door gewoon 230V op je koolstofborstels te zetten, dan moettie gaan draaien..
Ik wist wel dat je niet zomaar een potmeter tussen een motor en 230V kunt zetten, wel in een aparte schakeling. Daarom ging ik er vanuit dat er in deze boor zo'n schakeling zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Anoniem: 21844 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:46:
[...]Weet iemand trouwens hoe men een wisselstroom motor links of rechts laat draaien? Of is het stiekum toch een gelijkstroom motor?
Het is heel stiekem een universeelmotor, die zowel op gelijk als op wisselspanning kan draaien. Zowel de stator (het niet bewegend stuk) als de rotor (het draaiend gedeelte) zijn gemaakt met een elektromagneet. Bij gelijkspanning is er constant aantrekken en afstoten, bij wisselspanning gebeurt het sinusvormig (maar doordat stator en rotor gelijktijdig ompolen blijft de draairichting gelijk).
Om de draairichting om te keren, moet je of de stator omgekeerd aansluiten, of de rotor (vandaar dat er 4 draden aan de omkeerschakelaar hangen, het is een kruisschakelaar).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:12:
[...]
Het is heel stiekem een universeelmotor, die zowel op gelijk als op wisselspanning kan draaien. Zowel de stator (het niet bewegend stuk) als de rotor (het draaiend gedeelte) zijn gemaakt met een elektromagneet. Bij gelijkspanning is er constant aantrekken en afstoten, bij wisselspanning gebeurt het sinusvormig (maar doordat stator en rotor gelijktijdig ompolen blijft de draairichting gelijk).
Om de draairichting om te keren, moet je of de stator omgekeerd aansluiten, of de rotor (vandaar dat er 4 draden aan de omkeerschakelaar hangen, het is een kruisschakelaar).
Aha! Maar heeft het dan wel zin om 230 (alleen) op de koolborstels te zetten? De rotor heeft dan niks om zich tegen af te zetten, toch?

De kruisschakelaar is doorgmeten en blijkt oke te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 21844 op 28-10-2007 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Moet je eens kijken of de stator en rotor in serie of in parallel staan, als die in parallel staan kan je gewoon 230V op de koolborstels zetten (mits je rekening houd met de veiligheid, mechanisch en elektrisch).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze staan in serie. Dus lijkt mij dat als ik direct op de koolborstels 230 zet, dat de rotor teveel voor zijn kiezen krijgt. Dan zal ik dus de grijze en zwarte kabel die van de capax-schakelaar onder spanning moeten zetten zodat de serie schakeling intact blijft. Slaat dat ergens op wat ik zeg? :)

Wat is eigenlijk dat witte blok? Er gaan 2 kabels van de capax-schakelaar naar dat blok toe en een zilvere gaat naar de motor, als 5e draad.Die 5e draad lijkt niet in verbinding te staan met enig andere draad die aan de motor zit. Altahs, dat zegt de ohm-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:40

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat witte blokje is een aanloopcondensator. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 12:00

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Kolomboren werken ook vaak met poelies om de verschillende snelheden en vooral kracht
te krijgen. Ik heb een echte staan en op iedere as zitten 3 schijven van groot naar klein en omgekeerd. Vooral bij grote gaten / dikke boren helpt dat echt. Want hoe groter het gat des de lager de toeren (ook ivm verbranden van de boor).

En bij metaal niet vergeten koelen van de boor !!!!

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 13:59
Een aanloopcondensator over een universeelmotor? Ik dacht toch dat die dingen alleen voor draaistroommotoren nodig zijn? Ik vermoed eerder dat dat een ontstoringscondensator of zo iets zou kunnen zijn...

@Svart: de 230 mag je inderdaad niet direct over de borstels zetten :)
Dit is waarschijnlijk een universeelmotor, dwz een serieel bekrachtigde motor. De rotor/borstels moeten dus in serie geschakeld blijven staan (zoals ze nu zijn doorheen het zwarte blokje vanonder als ik't figuurtje correct lees) met de wikkelingen van de stator die voor het magneetveld zorgen. Over dit geheel mag je normaal wel 220V zetten zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DrivinUCrazy, dankje :) Heb meteen even opgezocht waar het voor dient. Het verklaard meteen het nut van de zilvere draad. Een duidelijke verklaring waarom de zilvere draad niet in verbinding staat met andere draden aan de motor heb ik nog niet kunnen vinden.

Inmiddels heb ik ook de capax-schakelaar doorgemeten. (nu weet ik tenminste wat ik moet meten dankzij jullie! :)) Het blijkt dat, als ik de schakelaar volledig ingedrukt houd (en vastzet met de knop aan de zijkant) dat de blauwe draad wel verbinding heeft met de zwarte, die naar de omkeerschakelaar loopt, maar dat de bruine geen contact maakt met de grijze kabel die naar de motor loopt. Dat laatste zo wl h geval moeten zijn denk ik.

ik zal de capax schakelaar (weer) eens openen. Ben nou wel nieuwsgierig waar het nu precies aan ligt.

Of de motor werkt kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Hij heeft wel een weerstand van ca 20 ohm jn totaal (rotor en stator), Ik verwacht dat hij wel oke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb inmiddels 230 op de motor gezet: hij draaid!! De bruine draad heb ik uit de capax-schakelaar gehaald en heb deze verbondn met de grijze draad die ook uit de capax-schakelaar komt.

Het lijmklem idee stond me wel aan :D Kroonsteentjes zijn ook altijd handig!

Maar wat nu? Het is dus duidelijk dat de capax-schakelaar kapot is. Als ik deze vervang voor een zelfde exemplaar, dan zit ik nog met het probleem dat ik op afstand de boor wil kunnen bedienen. De huidige schakelaar is daar niet echt geschikt voor. (al kan ik met een bout de schakelaar in en uit draaien (duwen), maar dat is niet erg elegant.) Dus, ik zou het liefst een draaischakelaar erop zetten, maar welke? En wat te doen met condenstator? Deze zit er nu helemaal niet tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 21844 op 28-10-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Het lijmklem idee stond me wel aan :D Kroonsteentjes zijn ook altijd handig!
Idd, prikkende krokodillenklemmetjes die om je oren vliegen terwijl je een boormachine on the loose probeert te vangen is nie handig neu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er bestaan al kale standaarden waar universele boormachine erin past en heb je zo in 123 een kolomboor standaard. Deze hebben al een hendeltje ernaast voor bediening. Er zit een klem in die om de boorhals moet gevestigd worden.

Bij Proxxon boor is dat al zo, voor grotere versies even zoeken...
Easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrDummy, die heb ik al :) Zit eigenlijk alleen nog met de vraag wat de doen met het "witte blokje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:09
Het witte blokje is geen aanloopcondensator, maar ontstoring. Deze bestaat hier uit 1x een 220nF X2 en 2x een 3,3nF Y. De zilveren draad is op het knooppunt van de 2x3.3nF aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedoel je een 220nf met 2 x 3.3nf (in serie) parallel geschakeld met tussen de twee 3.3's de zilverdraad en aan de uiteinden de zwarte draden?

[220Volt]_____/------------------[220nf]--------------------\____[220Volt]
......................\---[3.3nf]---[zilverdraad]---[3.3nf]----/

En dan de hele schakeling parallel aan deze schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:09
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/4899/clipboard01du1.jpg

Even een iets netter plaatje opgezocht, maar dat is het inderdaad.Ik kan op de foto trouwens niet echt goed zien waar ze middenaftakking op hebben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de plek waar ie straks weer moet :)

Hij gaat naar de motor, als 5e draad. De andere 4 zitten op een (voor mij) logisch manier aangesloten en zijn door te meten. Deze zilvere zit tussen de onderste en de bovenste spoel in, aan de rechterkant. Doormeten is me nog niet gelukt. De motor werkt ook zonder deze draad, maar hij zal er wel niet voor niks zitten...

Allemaal super bedankt!!! Heb weer een hoop geleerd. Ik ga deze boor gebruiken voor het maken van o.a. luidsprekers. In de toekomst hoop ik een cnc-frees in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 10:04
Ga naar de lokale bouwmarkt en bestel zo'n schakelaar voor een 10 a 15 euro. (bij Gamma weet ik zeker dat het kan, maar wellicht bij andere ook)Gewoon even bij de infobalie vragen, typenummer opschrijven en binnen 5 minuten weet je wat zo'n schakelaar kost.
Pagina: 1