[XP en DFS shares] wel drive-mapping maar geen path weergave

Pagina: 1
Acties:
  • 754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46
Ik zit met het volgende probleem, waar ik al een aantal dagen mee bezig ben geweest (niet fulltime hoor):

Ik heb een Windows Server 2003 R2 domein opgezet en gebruik voor de bedrijfs-afdelingen een DFS share (dus \\domain\dfsroot\afdeling met dus iedere afdeling een eigen map binnen de DFS share). Voor het mappen van de netwerkdrives gebruik ik een KiXtart script (KiX 4.60, maar met de vorige versie is het ook).

Gebruikers krijgen een eigen persoonlijke schijf toegewezen en vervolgens hun afdelingsschijf. De persoonlijke schijf is geen DFS share en als die gemapped is zie je ook netjes waar die naartoe wijst (\\server\users$\%username%), maar bij de afdelingsshare zie je de ene keer wel het volledige path staan en de andere keer weer niet. De ene keer zie je dus "afdeling at domain\dfsroot" staan en een volgende keer zie je staan "Network Drive". Er is niet echt een pijl op te trekken wanneer dit precies gebeurt en ik zie ook geen meldingen in het logboek staan die hier betrekking op hebben. De netwerkschijf is overigens wel gemapped met de goede share, want bij rechtsklikken zie je op het DFS tabblad ook netjes waar de share precies naartoe wijst, punt is dus alleen dat de naam (het path dus eigenlijk) die je ziet staan onder "Deze computer" regelmatig niet wordt weergegeven en dat je dus "Network Drive" ziet staan. Het is dan niet duidelijk voor de eindgebruiker waar de schijf naartoe wijst en dat kan verwarrend zijn.

Soms is na opnieuw opstarten of aanmelden wel de goede naam zichtbaar, maar kan ook zijn dat het eerst wel goed is en na een herstart of opnieuw aanmelden niet meer.

Ik heb ook nog het volgende geprobeerd: http://www.kixtart.org/fo...r=111153&site_id=1#import waarbij ik dus Fast Logon Optimization heb uitgeschakeld. Maar dat helpt ook niet (geen verbetering, maar ook geen verslechtering).

Ik heb het idee dat het met DFS te maken heeft, want de andere share (niet-DFS) doet het wel altijd goed.

Oja, ik heb ook een keer geprobeerd om, toen de DFS share niet goed gemapped was (dwz geen path weergave in de naam), om deze te verwijderen en dan via net use handmatig aan te maken, toen kreeg ik wel de naam te zien.

Erg vreemd in ieder geval omdat de shares op zich wel gemapped worden, alleen de weergavenaam gaat dus regelmatig fout. Ik heb ook nog in het register gezocht of ik kon terugvinden waar dit wordt opgeslagen, maar ik kan dat nergens terugvinden (gewoon de zoekfunctie gebruikt en gezocht op onder andere de afdelingsnaam en op schijfletter), ook niet als de mapping helemaal goed is gegaan (dus met juiste naam).

Iemand dit toevallig ook wel eens meegemaakt en/of eventueel suggesties heeft?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je puur en alleen de naamgeving van de drive wil aangeven kan je eventueel ook zelf het drive label opgeven bij de mapping :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alm
alt-92 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:54:
Als je puur en alleen de naamgeving van de drive wil aangeven kan je eventueel ook zelf het drive label opgeven bij de mapping :)
En hoe doe je dat dan, want ik heb zitten zoeken op de KiXtart site en in het forum, maar kan het niet vinden? Het gaat me er puur om dat het label van de drive hetzelfde is als het path waar deze naartoe wijst. Het is me onduidelijk waarom het de ene keer wel werkt en later weer niet...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik werk zelf niet meer met kix maar met vbscript, en daar is het geen probleem om natuurlijk het UNC pad te parsen en als label de uiteindelijke foldernaam te laten specificeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 09:53
Je zou het via reg add en de LabelFromReg key kunnen doen
reg ADD HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints2\##domain#dfsroot#afdeling\ /v _LabelFromReg /d "Afdelingshare" /f >NUL

Het gedeelte achter MountPoints2\ is gewoon het unc pad met de \ vervangen door een #

• alm
@alt-92:

Tja, maar ik had het over KiXtart he, niet over VBScript. ;)

@eXcyle:

Er is nu geen key op die plaats, want ik kon 'm niet terugvinden door naar de afdelingsnaam te zoeken, is die key er alleen als je 'm zelf definieert?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

alm schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 20:29:
Tja, maar ik had het over KiXtart he, niet over VBScript. ;)
Je kan toch zelf dan zoeken of een dergelijke mogelijkheid er ook is met Kix, of ligt dat aan mij?
Er is nu geen key op die plaats, want ik kon 'm niet terugvinden door naar de afdelingsnaam te zoeken, is die key er alleen als je 'm zelf definieert?
De key is wat je aanmaakt zodat de mapping van het label voorzien wordt.
Als je wilt weten hoe het werkt, maak dan zelf een mapping aan op de normale manier en kijk hoe dat in die bewuste registry tree wordt genoteerd :)

• alm
alt-92 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:05:
[...]

Je kan toch zelf dan zoeken of een dergelijke mogelijkheid er ook is met Kix, of ligt dat aan mij?
Dat zei ik hierboven al dat ik al gezocht had zowel op de KiXtart site en in het forum, die optie lijkt niet te bestaan.
De key is wat je aanmaakt zodat de mapping van het label voorzien wordt.
Als je wilt weten hoe het werkt, maak dan zelf een mapping aan op de normale manier en kijk hoe dat in die bewuste registry tree wordt genoteerd :)
Uiteraard ga ik e.e.a. testen, maar heb nu niet de mogelijkheid dus vroeg ik me het gewoon even af. Als die key er alleen is als ik 'm zelf definieer dan is het logisch dat ik 'm eerst niet kon vinden.

Maar het liefst heb ik natuurlijk dat ik die patch helemaal niet nodig heb en dat het allemaal werkt zoals de bedoeling is, namelijk dat hij altijd het path weergeeft ipv "Network Drive".

• alm
Heel vreemd, maar ik heb een paar "sleep 0.1" commando's opgenomen in het KiX-script, daar waar de DFS shares worden gekoppeld en nu lijkt het te zijn opgelost... Heel erg vreemd, dit heb ik eerder nooit gehad (in andere netwerken). Nouja, liever een sleep in het script, dan in het register te moeten gaan schrijven om te patchen...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

alm schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 06:37:
Heel vreemd, maar ik heb een paar "sleep 0.1" commando's opgenomen in het KiX-script, daar waar de DFS shares worden gekoppeld en nu lijkt het te zijn opgelost... Heel erg vreemd, dit heb ik eerder nooit gehad (in andere netwerken). Nouja, liever een sleep in het script, dan in het register te moeten gaan schrijven om te patchen...
Dan zal Kix wel wat langer nodig hebben om de UNC naam van de DFS share te resolven.
Misschien kun je dat als bug aanmelden op www.kixtart.org

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alm
Ik heb het probleem gemeld op het KiX forum, maar het schijnt dus af en toe voor te komen dat mappings niet helemaal correct worden uitgevoerd. Uiteindelijk heb ik "Sleep 0.2" commando's opgenomen in mijn script en hiermee werkt het tot nu toe goed. Met "Sleep 0.1" wilde het toch af en toe nog problemen geven.
Pagina: 1