[VIA KT133] Onboard geluid vertraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 13:16
Thuis heb ik nog een PC staan met een QDI KinetiZ 7E-A moederbord (VIA KT133-chipset), een AMD Athlon XP 1800+ en 512MB aan PC133 SDRAM. Hij heeft altijd Windows 98 gedraaid, maar ik heb hem net eens voorzien van Windows XP Pro SP2.

Nu kom ik tegen het probleem aan dat de onboard geluidskaart (AC'97) kleine problemen vertoond. Het navigatie-klikje van bijv. IE of Windows Epxlorerer wordt in tweeën en vertraagd afgespeeld. De Via 4-in-1 drivers installeren helpt niet, en het nieuwste BIOS voor het moederbord zit er ook al op.

Na wat Google'en en zoeken op GoT ben ik erachter gekomen dat het een bekend probleem was. Als oplossing heb ik gelezen over de "PCI Latency Patch", maar die helpt niet (was ook eigenlijk bedoelt voor IDE/RAID-performance). Ook heb ik gelezen over het aanpassen van diverse BIOS-settings (waaronder PCI Latency Clock op 64 zetten), maar ook dat helpt niet.

Is er eigenlijk wel een oplossing voor dit probleem behalve het bijplaatsen van een extra geluidskaart?

Ik kan me verder ook nog herinneren dat een ouder systeem met Asus CUV4X-M mobo met VIA Apollo133-chipset (Pentium III) en AC'97-geluid ook hetzelfde probleem gaf, maar bij die maakt het niks uit, aangezien die nu als servertje wordt gebruikt...