Toon posts:

Chipsetkoeling (GA-P35-DS3)

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb inmiddels een Ga-p35-ds3 gehaald en die werkt in combinatie met een E4400 en 1gb ddr2 geheugen. Het geheugen is een van de goedkoopste, zo niet de goedkoopste (buffalo pc5300).

Het zaakje clockt als een gek over, respect voor core 2 duo e4400. Het moederbord heeft in feite nog niet laten zien wat ie kan, maar die grens ga ik ook niet opzoeken aangezien e4400 maar slecht een fsb heeft van 200. Nu is fsb 333, dus clockspeed = 3,33 ghz. Dit zonder enige voltageverhogingen en Intel stock koeler. Wat betreft de stabiliteit, heb ik orthos 30 min gedraaid (geen enkele stabiliteits issue) maar de tempratuur loopt flink op. Superpi 1M runt in 18.5 sec.

Echter, het volgende:

Toen ik alles had samengesteld, heb ik ff speedfan gedownload en die laat zien dat de chipset een temepratuur van 65 C heeft. Dit dus zonder enige overclock. Ik clock het zaakje naar 3.33 ghz en die 65 C wordt slechts 1 á 2 graden meer. De mobo loopt op dit moment dus op zijn rated speed (333mhz), dus dit verklaart misschien de reden dat de temepratuur van chipset bijna niks toeneemt. De cpu temperatuur gaat wel naar 53 graden idle (100% laod --> 65 C).

Wat betreft de cpu heb ik dus duidelijk een koelingprobleem. Dus remedie is gewoon beter koeling aanschaffen. Maar wat betreft mobo, vind ik het vreemd allemaal. Hoe kan het dat de northbridge temperatuur al op 65C staat zonder enige overclock? Is dit normale T of zou dit een stuk lager moeten liggen?

En verder, ik zit te denken om een actieve chipsetkoeler te kopen. Die dingen heb je voor een paar euro. Deze bv: http://www.azerty.nl/prod...77/blue-ice-slc-s41-.html

Bijna gratis spul dus! Mijn vraag is nu hoe dit actief koelertje presteert tegenover de, relatief grote, maar passieve koeler die op ga-p35-ds3 standaard zit.

Groeten en bedankt voor evt. reacties!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:31:

En verder, ik zit te denken om een actieve chipsetkoeler te kopen. Die dingen heb je voor een paar euro. Deze bv: http://www.azerty.nl/prod...77/blue-ice-slc-s41-.html

Bijna gratis spul dus! Mijn vraag is nu hoe dit actief koelertje presteert tegenover de, relatief grote, maar passieve koeler die op ga-p35-ds3 standaard zit.
5000 toeren 8)7 Daar gaan je oren. Ik denk niet dat zo'n ukkie pukkie koelblok+ fan veel uit zullen maken (behalve dan in geluid :X )

Hang gewoon eens een extra casefan in je kast, dan krijg je een meer fatsoenlijke airflow en zullen de temperaturen ook lager zijn.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar 65C zonder northbridgevoltageverhoging, is dat normaal voor p35 mobo's?

Ik heb een redelijk simpele behuizing dus geen extra fans er in. Ik zal eens kijken voor een extra fan, maar dit kleine actieve blokje koop ik misschien ook erbij. Kost evenveel als een pakje sigaretten.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ftp://download.intel.com/...ets/designex/31696803.pdf hoofstukje 2.2.3 :Z

Verder is een ZM-NBF47 wel leuk :)

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar ZM-NBF47 is ook een passieve koeler. Ik dacht meer aan een actief koelertje omdat ik het idee heb dat deze beter koelen, zij het wel dat ze wat lawaai kunnen maken

Verwijderd

Deze http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr05.htm zou ook goed moeten zijn. Die redt zich wel met de flow die er in de kast heerst.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Je ziet problemen daar waar ze niet zijn :X Gewoon dit helemaal vergeten en je moederbord met rust laten. Want a) die 65º C stelt echt serieus niks voor (zo'n chip mag wel 100º C worden), b) het is maar de vraag of een tool als Speedfan de juiste waardes uitleest/vertaalt en c) jouw moederbord is ontworpen met deze koelmethode, echt, dat gaat zo prima werken.

Nogmaals, gewoon helemaal vergeten. Vooral dat idee met actieve chipsetkoeling (áls er iets ergs bestaat in moederbordenland zijn dat die kleine &%#@! totaal overbodige fannetjes op chipsets :X ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Mee eens, en de moderne mobo's zijn allemaal uitgerust met een heel scala aan beveiligingen tegen oververhitting en doorbranden.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de info.

Ik zal alleen ervoor zorgen dat ik een degelijke cpu koeler aanschaf, bv een arctic freezer 7.
Misschien ook case fan, aangezien ik er nog geen enkele in heb zitten. Ik heb geluk met de cpu, want die loopt zelfs op 3.5 ghz zonder enige voltageverhogingen (of deze moeten automatisch door de bios zijn verhoogd, heb ik ff niet opgelet; ik heb zelf alleen de fsb zitten opschroeven van 200 naar 350 mhz)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geen casefans? Dat kan best wel een paar graden schelen. Op dit moment heb je dus zeer weinig airflow in je kast en wordt de warme lucht nauwelijks afgevoerd.
Warme lucht kan natuurlijk minder warmte afvoeren van de onderdelen in je PC, zo ook de warmte van het element wat op je chipset zit.
Een goede casefan er in kan zeker geen kwaad en misschien schaaft het wel een paar graden van die chipset af als de meting uberhaupt deugt.
Maar verder, maak je er niet te druk om zoals Abbadon al aangeeft, het gaat heus wel goed.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.tichepc.sk/product_imgs/noctua_nc_u6_1.jpg

op mijn North Bridge en deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.pims-pc-shop.nl/images/34933.jpg

op mijn South Bridge. Het gene wat het heetst wordt is het geheugen, maar daar heb ik nog geen redelijke koeloplossing voor kunnen vinden.

We hebben hetzelfde moederbord, sinds de nieuwe BIOS versie (F6) klokt ie voor geen meter meer over, heb nog niet gekeken of ik terug kan, mss alvast een waarschuwing. Geen verbeteringen tegen gekomen.

Edit: Betreft de Noctua NC-06 en de Thermalright HR-05 SLI

[ Voor 5% gewijzigd door Gamo op 28-10-2007 20:44 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Wat een onzin zeg, die Southbridge is prima te koelen met het afgezaagde standaardkoelertje. Sterker nog, de chipset van hiervoor op de Gigabytes (wordt maar een graad of twee minder warm) deed het op de GA-965P-DS3 Rev 1.0 zelfs zonder enige heatsink.

Verder is die northbridge ook prima koel te houden zoals al gezegd, en als je de 80 haalt zou ik inderdaad eens gaan kijken naar een mooie casefan ergens of een ander koelertje.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

TheZeroorez schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:46:
Wat een onzin zeg, die Southbridge is prima te koelen met het afgezaagde standaardkoelertje. Sterker nog, de chipset van hiervoor op de Gigabytes (wordt maar een graad of twee minder warm) deed het op de GA-965P-DS3 Rev 1.0 zelfs zonder enige heatsink.

Verder is die northbridge ook prima koel te houden zoals al gezegd, en als je de 80 haalt zou ik inderdaad eens gaan kijken naar een mooie casefan ergens of een ander koelertje.
NOU EN?!

Zucht.

Dit zijn koelblokken voor overclockers.

NorthBridge wordt ook met deze lekker warm...

Southbridge heeft deze koeler omdat de hitte van de SB de OC tegenwerkt, verschillende reviewers hebben dit opgemerkt.

Onzin jezelf :P

p.s. Sorry maar.. aargh :P

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 08:09
Gamo schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:43:
Het gene wat het heetst wordt is het geheugen, maar daar heb ik nog geen redelijke koeloplossing voor kunnen vinden.
Dit misschien wat?

En bij een redelijke airflow in je kast zijn die standaard kleine koelblokjes op de north/southbridge meer dan voldoende. Ik vind het ook onzin om daar van die heatpipekoelblokjes op te zetten.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

MEGATRON schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:58:
[...]

Dit misschien wat?

En bij een redelijke airflow in je kast zijn die standaard kleine koelblokjes op de north/southbridge meer dan voldoende. Ik vind het ook onzin om daar van die heatpipekoelblokjes op te zetten.
Dat geheugenkoeling solution past onder geen enkele voorwaarde onder mijn CPU koeler jammer genoeg. Dat is deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/kama-cross/Kama-Cross-Front-View.jpg

Deze hangt over het geheugen heen waardoor het actief gekoeld wordt, maar het tweede reepje dat net wat er naast zit, wordt nog erg warm. Bedankt voor de suggestie, ik had er veel aan kunnen hebben!

Mijn vorige moederbord ging gewoon uit als ik lang gamede, dat in een Antec P180 met 3 12CM fans. Vervangen met zown Zalman waaier koelertje en het was over.

Omdat ik ver overclock vindt ik het niet meer dan normaal om de standaard koeling te vervangen, ik dacht dat dat wel algemeen geaccepteerd was :9

[ Voor 22% gewijzigd door Gamo op 28-10-2007 22:04 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
TheZeroorez schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:46:

Mijn 965ds3 had wel een koelblok op de southbridge, en ja het was een rev1.0

• TheZeroorez
  • Niet online
Gamo schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:57:
[...]

NOU EN?!

Zucht.

Dit zijn koelblokken voor overclockers.

NorthBridge wordt ook met deze lekker warm...

Southbridge heeft deze koeler omdat de hitte van de SB de OC tegenwerkt, verschillende reviewers hebben dit opgemerkt.

Onzin jezelf :P

p.s. Sorry maar.. aargh :P
Ja, maar de TS heeft FSB 333, en dan is dat echt nog héél ver in het vooruitzicht ;)
(het moment dat de SB je tegen gaat houden dus... en hoe je het ook went of keert, zo'n wolkenkrabbertje erop is altijd teveel :P )
bassie schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:19:
[...]

Mijn 965ds3 had wel een koelblok op de southbridge, en ja het was een rev1.0
Op den duur hadden ze het wel ja, het was waarschijnlijk toch iets te warm..

offtopic:
Een fan direct op je RAM doet trouwens wonderen, mocht je dat nog niet hebben en mocht het echt nodig zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door TheZeroorez op 28-10-2007 23:05 ]

Pagina: 1