Toon posts:

[Flash] FLV kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

ik ben een tijdje geleden gestart met het maken van een kleine website die nu zo goed als af is. Enkel wens ik op de website een kort filmfragmentje te tonen (Flash - FLV movie) die slechts 6 seconden bedraagt maar het lukt me maar niet om deftige kwaliteit / kleine filesize te bekomen.

Ik gebruik Sony Vegas 7.0 om het fragmentje uit een reportage te knippen. Tijdens het zoeken via google zag ik een youtube artikel die 2 render templates besprak nl:

movie < 3.5min = renderen naar MPEG
Project tab: Video rendering quality = Best
Video Tab: ongewijzigd houden (ikzelf pas hier de Video Quality aan op high (31))
Audio Tab: Audio mode instellen op stereo, Psychoacoustic Model 2, Audio Layer 2, Bit rate 224kbps, Sample rate 44,100

Na renderen -> degelijke kwaliteit, filesize 4.2Mb (formaat: 400x268px)

movie > 3.5min = renderen naar WMV
Project tab: Video rendering quality = Best
Audio Tab: Mode: CBR, Format: Windows Media Audio 10 Professional, Attributes: 128kbps, 44hz, 2 channel 16 bit (A/V) CBR
Video Tab: Mode: CBR, Format: Windows Media Video 9, Frame rate: 29,970, Video smoothness: 100 (sharpest), Bit rate: High Speed Internet 1M

al hoewel mn fragmentje slechts 6sec bedraagt toch eens naar WMV gerendered
gevolg: zeer goeie kwaliteit en slechts 1,1MB filesize (formaat: 400x268px)

Logisch gezien dacht ik dat de MPEG file beter zou zijn, blijkbaar niet, dus gebruik ik de WMV file om een FLV aan te maken (noob keuze :? ), als volgt:
Programma: Macromedia Flash v8.0
optie Progressive download from a web server
Flash 8 - High Quality (700kbs), Video codec: On2 VP6, Audio data rate op 128kps (stereo)

Met als resultaat een FLV file van 764kB met een niet tevreden kwaliteit. Ik moet dus de kwaliteit zien te verbeteren zonder de filesize evenredig te vergroten. Om te testen heb Ik de data rate in Flash eens verhoogd naar pakweg 2000kb per second. Hierbij evenaarde de kwaliteit nog steeds niet de kwaliteit van m'n wmv file en werd de filesize 1.9Mb groot.

Ik stel mij nu de vraag of het aan het formaat van m'n bronfragmentje (ipv wmv, mpeg, avi of mov ..) ligt. Ik erger mij er dood aan dat ik een kleine movie van slechts 6sec maar niet treffelijk in een flv file kan omzetten. Het resulteert telkens in slechte kwaliteit, te grote filesize..

Wat doe ik verkeerd? Waarop moet ik letten? Waar ligt m'n fout?
Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen. _/-\o_

thx.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Je doet niets verkeerd, maar als je een hogere kwaliteit wil bereiken, heb je gewoon meer data per seconde nodig. je zal dus een balans moeten vinden tussen een acceptabele kwaliteit en filesize

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad. Maar ik dacht dat een slechts 6 seconden duurend filmpje van 400x268px toch goeie kwaliteit kan hebben zonder al te grote filesize? Vervelend is dat m'n wmv file wél acceptabel is zowel kwaliteit als grootte maar de conversie naar FLV verslecht één van deze factoren.

Ik denk misschien niet technisch genoeg maar ik baseer me nu enkel op de praktijk. Als ik kijk naar professionele flash sites waar er zeer veel gebruik wordt gemaakt van FLV om bvb een 3d object te tonen, laadt dit in de meeste gevallen vrij vlot. Het gaat hem dan meestal om grotere filmformaten die toch enkele seconden duren.

Het filmpje die ik wens te implementeren, voegt enkel wat sfeer toe aan de website. Mensen zullen dus niet wachten om het te bekijken, het moet dus vrij vlot laden. Van daar dat ik mij toch zéker onder de 1Mb limiet wens te houden.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
zelf heb ik nooit met FLV files gewerkt, maar is er niet een mogelijkheid waar je de compressietechniek aan zou kunnen passen?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
Neen, enkel 2 codex beschikbaar nl. de bekende On2 VP6 en dan nog Sorenson Spark. On2 geeft de beste kwaliteit. Als is dat op zich niet zo fameus... Ik neem aan dat wanneer je de Quality op High instelt (700kb/s) je toch op z'n minst goeie kwaliteit mag verwachten..

Is iemand die professioneel gebruik maakt van FLV files en er de nodige technische kennis van heeft?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind het ook vreemd dat je zo'n slechte kwaliteit krijgt. Het is bekend da de Sorenson Spark encoder van Flash 7 niet echt heel erg goed is (zie Youtube), maar VP6 in Flash 8 is over het algemeen een heel stuk beter :)

Maar ik begrijp niet echt waarom je die eerste ronde encoding doet? Wat is het formaat dat je krijgt na je knip-actie, en kan je van daar niet meteen naar VP6 encoden? Want een extra encodingslag is natuurlijk nooit bevorderlijk voor de kwaliteit.

En anders wacht je gewoon op Flash 9, dan ben je weer af van die proprietaire On2 rommel en kan je gewoon H.264 gebruiken ;). Maar daarop wachten is waarschijnlijk geen optie :P

Verwijderd

Topicstarter
Wel het beeldfragment zelf is een VOB (Mpg) 720p high definition. Het geknipte stukje render ik telkens met maximum kwaliteit omdat ik inderdaad rekening houd met een tweede conversie voor FLV. H.264 in flash 9? Dan schaf ik mij die onmiddellijk aan! Misschien bepaalt ook het bronfragment die naar FLV wordt geconverteerd ook deels de kwaliteit van het omzetten? bvb. verschil WMV -> FLV of MPG -> FLV of AVI -> FLV ...
Ik kan vanuit Vegas helaas niet rechtstreeks naar FLV renderen. Even zien of ik een alternatief kan vinden (third-party tooltje).

Verwijderd

Topicstarter
Vb: http://sfgmedia.com/ (Portofolio) , laadt supersnel.

Klopt m'n volgende redenering?

Stel:
FLV Beeldfragmentje = 6 seconden
FLV bestandsgrootte = 1Mb
Flash FLV streaming enabled
1000 Kb / 6 sec = ~170 kb / sec
Besluit: bezoekers met een minimum downloadspeed van 170Kbs zullen geen laadtijd ondervinden.

Als ik nu de bitrate verhoog met als gevolg een nog grotere bestandsgrootte van bvb. 2Mb dan geldt de minimum downloadspeed 2000 Kb / 6 sec = ~335Kbs

Ik denk dat de meeste internet gebruikers toch reeds over een dergelijke verbinding beschikken, toch zeker in mijn geval in België.

Het enige wat me dan nog dwars ligt is het feit dat m'n WMV file van slechts 1Mb zéér goeie kwaliteit heeft in tegenstelling tot een FLV file van 1Mb.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 10:11 ]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 22:52
Wat betreft FLV: met Flash zelf kun je dat enkel coderen met een constant bitrate. Er zijn echter 3rd party programma's die ook naar FLV kunnen rendern met een variabele bitrate en naar ik meen meerdere passes. Ik denk (weet wel bijna zeker) dat je daarmee een betere grootte/kwaliteit verhouding kunt bereiken. Helaas zijn die pakketten niet gratis..
Google even rond zou ik zeggen :)

Mixed Reality dev

Verwijderd

Topicstarter
Okay, thx voor de tip.
Pagina: 1