Aanleggen netwerk, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik moet een netwerkje aanleggen voor een klein bedrijfje (zijn goede vrienden van mij, dus ik dacht ik probeer ze te helpen). Het moet in principe zo goedkoop mogelijk, maar backups moeten ook dagelijks gemaakt worden, want veiligheid van de data moet wel gegarandeerd zijn.

Ze willen op 4 computers werken en op 2 gedeelde printers printen, ook moet er de mogelijkheid zijn om op een gedeelde harde schijf te komen en hier te werken met bestanden waar ze allemaal bij kunnen.

Nu zit ik te twijfelen tussen 4 computers met windows xp professional (of windows vista business) en een server met daarop windows server 2003 (of nieuwer). Op de server kan dan een gedeelde harde schijf zitten (wellicht in een RAID5 opstelling).De printers zijn sowieso netwerkprinters, dus die werken op een bepaald IP.

Waar ik ook aan zat te denken is om de server helemaal weg te laten, en de printers als netwerkprinters aan de router te hangen en ook een externe harde schijf aan deze router te hangen. Dit is ook mogelijk toch? En is dit een aanrader of een afrader? Graag advies. Erg bedankt!

• Timmeah
Ik heb ook gekeken naar de Synology Diskstation DS-207. Lijkt me een ideale oplossing als ik het zo lees, 2 harde schijfen erin van 500 gb en in RAID1 draaien en hier nog een externe harde schijf aan hangen (dubbele backup). Server kan dan weggelaten worden. Ik heb nog geen nadelen kunnen vinden eigenlijk...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom kijk je voor backup niet naar iets als backup online. Dat is een stuk veiliger dan deze hobbybop oplossing. Je wil je backup namelijk niet thuis/op kantoor hebben liggen. Wat als er ingebroken wordt en alles is gejat ben je nog mooi de sjaak.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:45:
waarom kijk je voor backup niet naar iets als backup online. Dat is een stuk veiliger dan deze hobbybop oplossing. Je wil je backup namelijk niet thuis/op kantoor hebben liggen. Wat als er ingebroken wordt en alles is gejat ben je nog mooi de sjaak.
Als er een meteoor op het KPN back-up kantoortje valt is ook alles verloren :P

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:46:
[...]

Als er een meteoor op het KPN back-up kantoortje valt is ook alles verloren :P
ja maar je hebt wel erg pech als die meteoor ook op je bedrijfspand valt. Het is je backup he niet je enige opslag.

Kortom even informeren waar ze hun backups doen en of dat gescheiden is over meerdere sites.

• Timmeah
KPN-backup is dat praktisch met >50GB aan data?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

geen idee informeer eens zou ik zeggen. Ik ga er niet vanuit dat je die data dagelijks genereerd.
Als je die data een keer kwijtraakt heb je al het geld er zo uit. Je moet het zien als een verzekering hopelijk heb je het nooit nodig maar als je het niet hebt sla je jezelf 10 keer voor je kop.
Wat kost het?

Dertig dagen proef Gratis
Per server à 25 GB € 24,95 /mnd
Ieder volgend blok à 25 GB € 24,95 /mnd
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1868389

voor 75 euro/maand heb je 75 GB

[ Voor 27% gewijzigd door TrailBlazer op 27-10-2007 16:00 ]

• Timmeah
TrailBlazer schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:55:
geen idee informeer eens zou ik zeggen. Ik ga er niet vanuit dat je die data dagelijks genereerd.
Als je die data een keer kwijtraakt heb je al het geld er zo uit. Je moet het zien als een verzekering hopelijk heb je het nooit nodig maar als je het niet hebt sla je jezelf 10 keer voor je kop.

[...]

http://www.kpn.com/kpn/show/id=1868389

voor 75 euro/maand heb je 75 GB
Aha, top, erg bedankt.

Ik moet zeggen dat me die prijzen wel tegenvallen, ondanks dat zo'n online backup wel de enige optie is om je backup op afstand te hebben.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan ook altijd een server in een datacenter hangen en daar je backup heen schrijven. Sowieso zijn er wel meer partijen die dit aanbieden hoor dus even zoeken. Er is vast wel iets wat goedkoper is.

• Timmeah
TrailBlazer schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:20:
je kan ook altijd een server in een datacenter hangen en daar je backup heen schrijven. Sowieso zijn er wel meer partijen die dit aanbieden hoor dus even zoeken. Er is vast wel iets wat goedkoper is.
Ja precies, ik ga eens op zoek. Verder is misschien zo'n nasserver nog wel handig om de server te vervangen, en vanuit daaruit de backups te sturen naar een online gebeuren (als dat mogelijk is).

Verwijderd

Als altijd (en zeker als vriendendienst waar vriendschap op het spel kan staan) maak HEEL erg goed duidelijk dat veiligheid (van data) samengaat met de investering die erin gedaan wordt.
Verwacht niet dat een el-cheapo oplossing dezelfde betrouwbaarheid geeft als een fullblown backup omgeving. Verwacht van een home/soho nas niet dat die performt als een dedicated w2k3 of samba fileserver.
Nogmaals: VERTEL je vrienden kennissen wat ze wel en niet mogen/kunnen verwachten bij de goedkoopste oplossing en laat hen zelf beslissen zodat je niet achteraf gezeik krijgt als: "jamaar jij zei dat.... "

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Timmeah schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:30:
[...]

Ja precies, ik ga eens op zoek. Verder is misschien zo'n nasserver nog wel handig om de server te vervangen, en vanuit daaruit de backups te sturen naar een online gebeuren (als dat mogelijk is).
Argeweb heeft momenteel een actie 50GB data voor 5.95 per maand exclusief btw. Heb het zelf ook getest en werkt goed programma kan je allerlei opties aanvinken, ook exchange en mssql.

http://www.argeweb.nl/onlinebackup/tarieven.php

• Timmeah
Thijmen schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 09:46:
[...]

Argeweb heeft momenteel een actie 50GB data voor 5.95 per maand exclusief btw. Heb het zelf ook getest en werkt goed programma kan je allerlei opties aanvinken, ook exchange en mssql.

http://www.argeweb.nl/onlinebackup/tarieven.php
Ziet er aardig uit, bedankt voor de tip.

Ik heb ook nog eens gekeken naar een alternatieve oplossing.

Ik kan Second Copy aanschaffen ($29,95 voor een licentie) en dan bij een hostingbedrijf zoals Servage (http://www.servage.net/) een abo nemen voor €6,35 per maand (of iets anders goedkopers of snellers), en dan kan ik online backups maken via de FTP-optie in Second Copy en ook backups maken op een externe harde schijf die in de buurt staat. Of is dit een afrader, en is er iets efficienters?

Ik zit flink rond te kijken voor opties op tweakers en internet, ben namelijk nog een beetje nieuw in het backup-leven en ik zie dat er zoveel opties zijn dat door de bomen het bos niet meer te zien is voor de "beste" oplossing

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alternatief voor online backuppen:

Koop twee externe harde schijven met snelle interfaces.
( Minimaal USB2, maar kijk ook naar Firewire 400 / 800 )

Encryp deze schijven met Truecrypt. ( En kies een erg sterk wachtwoord. )
Backup regelmatig en hou de policy aan, dat nooit beide harde schijven
in het pand aanwezig mogen zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Timmeah
Bl@ckbird schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:06:
Alternatief voor online backuppen:

Koop twee externe harde schijven met snelle interfaces.
( Minimaal USB2, maar kijk ook naar Firewire 400 / 800 )

Encryp deze schijven met Truecrypt. ( En kies een erg sterk wachtwoord. )
Backup regelmatig en hou de policy aan, dat nooit beide harde schijven
in het pand aanwezig mogen zijn.
Zou een goede mogelijkheid zijn als het kantoor niet op dezelfde lokatie zit als het huis waarin gewoond wordt, dus dit is helaas geen goede oplossing voor dit geval.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 01:46
even een klein hersenspinseltje van mij,

Koop een kleine geluidsarme server met een sloot aan schijfruimte die werkt op linux of what ever,

Zet die bij een werknemer thuis (in de meterkast) en laat s nachts de backup draaien, de baas betaalt de helft van het adsl abo en wat maandelijkse stroomkosten en klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
shure-fan schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:16:
even een klein hersenspinseltje van mij,

Koop een kleine geluidsarme server met een sloot aan schijfruimte die werkt op linux of what ever,

Zet die bij een werknemer thuis (in de meterkast) en laat s nachts de backup draaien, de baas betaalt de helft van het adsl abo en wat maandelijkse stroomkosten en klaar
Vind je dat echt een oplossing?? Het zijn wel weer hobbiebob oplossingen die naar boven komen hier...

Waarom niet gewoon voor rond de 1000 euro geloof ik een entry level HP server, tape drive erin OF een off site - online backup oplossing( kijk wel goed naar de voorwaarden, of men ECHT garandeert dat jij je gegevens altijd terug kunt halen, is vaak niet zo).

Iedere dag tapen, iemand neemt die tape mee, alles veilig

Dan heb je toch een prima oplossing

Hier heb je al een server voor 500 euro http://h10010.www1.hp.com...L115%20AMD%20Optero&cc=nl

paar schijven erbij en je bent klaar

[ Voor 38% gewijzigd door Saab op 01-11-2007 17:52 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 01:46
Saab schreef op donderdag 01 november 2007 @ 17:47:
[...]

Vind je dat echt een oplossing?? Het zijn wel weer hobbiebob oplossingen die naar boven komen hier...

Waarom niet gewoon voor rond de 1000 euro geloof ik een entry level HP server, tape drive erin OF een off site - online backup oplossing( kijk wel goed naar de voorwaarden, of men ECHT garandeert dat jij je gegevens altijd terug kunt halen, is vaak niet zo).

Iedere dag tapen, iemand neemt die tape mee, alles veilig

Dan heb je toch een prima oplossing

Hier heb je al een server voor 500 euro http://h10010.www1.hp.com...L115%20AMD%20Optero&cc=nl

paar schijven erbij en je bent klaar
ik zeg niet dat ik het een oplossing vind maar dat het een hersenspinseltje is,

tsja, als je als bedrijf een noodzakelijke backup moet hebben van bepaalde bestanden dan zul je gewoon (maandelijks) moeten investeren.

Over tapen van hierboven: is een prima oplossing en vereist alleen een vaste routine, zo werkt het ook bij een bedrijf waar ik regelmatig te gast ben, zij zijn pas geleden ook voor backup overgegaan op tapes en dat werkt prima voor ze, is alleen een vaste routine nodig.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
shure-fan schreef op donderdag 01 november 2007 @ 18:29:
[...]

ik zeg niet dat ik het een oplossing vind maar dat het een hersenspinseltje is,

tsja, als je als bedrijf een noodzakelijke backup moet hebben van bepaalde bestanden dan zul je gewoon (maandelijks) moeten investeren.

Over tapen van hierboven: is een prima oplossing en vereist alleen een vaste routine, zo werkt het ook bij een bedrijf waar ik regelmatig te gast ben, zij zijn pas geleden ook voor backup overgegaan op tapes en dat werkt prima voor ze, is alleen een vaste routine nodig.
UIteraard vereist het routine maar je wil nu eenmaal graag een veilige copy van je data denk ik als het je bedrijf is.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zelf backup ik via een draadloze building to building oplossing van pand 1 waar de server staat naar pand 2 (300 - 350 meter verderop) waar een NAS staat. Dit werkt prima en is veilig maar je moet natuurlijk wel twee panden hebben die zich op een geschikte afstand van elkaar bevinden.

Wellicht brengt het je op ideeën.

• Timmeah
ik222 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 20:03:
Zelf backup ik via een draadloze building to building oplossing van pand 1 waar de server staat naar pand 2 (300 - 350 meter verderop) waar een NAS staat. Dit werkt prima en is veilig maar je moet natuurlijk wel twee panden hebben die zich op een geschikte afstand van elkaar bevinden.

Wellicht brengt het je op ideeën.
Mooie oplossing! Helaas niet te implementeren in mijn case. Maar je moet wel een goede wireless connectie hebben dan.

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Zou 4 pc gebruiken met Windows XP (Pro)
1 van de pc's zou dienen als server.
Daar zou ik de harddisk in raid-1 steken (mirror)

Als backup een externe disk (WDC Mybook)
Liefst met External Sata aansluiting, dan firewire, dan usb 2.0
Geen netwerk disks want die zijn traag in vergelijking met bovenstaande.

Als extra backup een WDC Passport die ergens buiten het pand wordt bewaard naar sluitingstijd.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ra_gdd schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:28:
Geen netwerk disks want die zijn traag in vergelijking met bovenstaande.
Een beetje NAS is een stuk sneller (en handiger in je netwerk) dan een Firewire/USB schijfje :P

Ook ik zou in deze situatie gaan voor een online backup, zo draait het hier ook thuis in het bedrijfje van mijn vader. Een server met een paar schijven in RAID5 waar de data op staat en elke nacht wordt het zaakje geupload.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Als je kijkt op Fokforum wordt er meestal geklaagd dat NAS traag is.
Ik haal met mijn WDC My Book Premium 750 GB rond 46 MB/sec via firewire.

Vgl ook prijs van een externe harddisk en een snelle NAS.

Bij online backup heb je een maandelijkse kost en minder controlle als een eigen backup medium.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ra_gdd schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:47:
Als je kijkt op Fokforum wordt er meestal geklaagd dat NAS traag is.
Tja, Fokkers he. Misschien mensen die allemaal op 100Mbit zitten? :)
Bij online backup heb je een maandelijkse kost en minder controlle als een eigen backup medium.
Voor een bedrijf is dat echt geen bezwaar hoor, dat ze maandelijks geld kwijt zijn voor backups. Wat bedoel je met minder controle? Je krijgt gewoon X aantal GB waar je met FTP/SCP/Rsync data naar kunt sturen, wat heb je qua controle nog meer nodig?

Probeer je ook even voor te stellen wat meer kans op dataverlies geeft, een enkele schijf in een stukje plastic dat 2x per dag de reis bedrijf->secundaire locatie maakt, of een backupserver in een degelijk datacenter met RAID, brandblusinstallaties en dergelijke. De keus is dan makkelijk gemaakt, vooral als je wat verder zoekt en bijvoorbeeld aanbieders ziet die 30 euro per maand vragen voor 50GB, dat is peanuts om je gegevens veilig te stellen. Voor die €1 per dag ga je echt niet prutsen met een schijf die je ook weer kunt vergeten en meer van dat soort nadelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 04-11-2007 14:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:53
Zijn al die workstation users local admin op hun eigen pc? Dan zullen ze troep gaan installeren en virussen draaien vrolijk mee met admin rechten. Zorg dan dat alle pc's identiek zijn qua hardware en dat je ze kunt herinstalleren met een image. Die zet je op een externe hard disk.

Het is riskant om workstations te willen backuppen, dat wordt geheid een keer vergeten en juist dan crasht de boel. Alle files dus van en naar een aparte fileserver die je elke dag backupt. Dat hoeft geen zwaar apparaat te zijn, mag net zo goed een reserve workstation zijn. Daar hang je dan de externe disk aan. Een WD Essential 500GB kost 100 euro, met drie daarvan maak je een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse backup.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Gizz schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:56:

Voor een bedrijf is dat echt geen bezwaar hoor, dat ze maandelijks geld kwijt zijn voor backups. Wat bedoel je met minder controle? Je krijgt gewoon X aantal GB waar je met FTP/SCP/Rsync data naar kunt sturen, wat heb je qua controle nog meer nodig?
Ik denk dat hij bedoelt dat je één, afhankelijk bent van een derde partij en twee, je geeft vertrouwelijke bedrijfsinformatie in handen van een ander.

.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan altijd je data encrypten natuurlijk en je bent altijd afhankelijk van een 3e partij. Niemand is onafhankelijk.

• Timmeah
Ik krijg net het verzoek mee dat alle emails op het @bedrijfsnaam.nl domein ook naar 1 specifiek mail adres gestuurd moeten worden, kan dat ook op een andere manier dan met een (exchange) server?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe hebben ze hun mail nu geregeld dan? Bij een beetje hostingprovider heb je gewoon catch-all accounts en doorstuur dingen.

Laat je trouwens nog even weten voor welke backupstrategie je kiest, wel zo interessant :P

• Timmeah
Gizz schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:03:
Hoe hebben ze hun mail nu geregeld dan? Bij een beetje hostingprovider heb je gewoon catch-all accounts en doorstuur dingen.

Laat je trouwens nog even weten voor welke backupstrategie je kiest, wel zo interessant :P
Ze hebben het nu geregeld via een server met daarop windows 2000 server met een vaag programma (EPS of iets dergelijks) waarbij de mail met Exchange server wordt verspreid en via XS4ALL binnenkomt.

Alleen die server staat op sterven en ze willen of een nieuwe kopen of een andere goede oplossing.

Ik ga morgen even met ze overleggen, en ik denk dat een online backup van Argeweb (50 gb voor 5,95 p/maand) i.c.m. of een nieuwe server (niet highend) waar alle shared data op komt te staan of een gedeelde NAS/Externe HD ga aanraden.

Ik neem aan dat de mails goed ingesteld kunnen worden bij XS4ALL, dus in dat geval zou een server niet moeten.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Timmeah schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:09:
[...]
Alleen die server staat op sterven en ze willen of een nieuwe kopen of een andere goede oplossing.
Tja, ze zijn met 4 man dus een eigen mailserver lijkt mij zwaar overkill. Neem dan gewoon een shared hosting (site + mail) bij een betrouwbare hostingprovider.

Voor de rest lijkt het mij een goed plan, externe backups via het internet en lokaal ook één plek voor je data. Let wel een beetje op de functies van een NAS (als je voor een NAS kiest). Het is wel erg handig als hij zelf de backups kan uploaden buiten kantoortijd om het internet te ontlasten. Anders heb je weer dat er een pc aan moet blijven staan die de backups verzorgd (en die pc kan je weer vergeten aan te laten etc.).

Pagina: 1