Toon posts:

RAID of geen RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ga een nieuwe pc samenstellen maar ben er nog niet helemaal uit wat ik juist met de configuratie moet doen.

Kan ik mijn schijven best in RAID0, RAID1 of RAID 5 zetten. (Zou om schijven van 500 GB 7200 RPM 16 MBgaan)

Of kan ik beter voor mijn OS + progam files een kleinere schijf nemen bv van 160 GB en voor mijn secundaire schijf (dataschijf: data + my documents) een schijf van 500 GB en deze dan natuurlijk niet in RAID zetten.

Ik zou graag van jullie weten welke optie jullie opteren.

Verwijderd

gewoon schijven in raid0 zetten. tis goedkoop en je haalt echt dikke prestatiewinst

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:22
Misschien is het handig te vermelden hoeveel schijven je in een RAID opstelling wilt plaatsen. Daarnaast kunnen wij deze keuze niet voor je maken. Wat is voor jou het belangrijkste? Als dit snelheid is kun je het beste RAID0 kiezen. Is het belangrijker dat je data bewaard blijft is RAID1 wellicht de beste keus. Ik zou voor RAID5 kiezen als beide een ongeveer evengrote prioriteit hebben (RAID5 wordt interessanter naar mate je meer schijven in de array plaatst).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RAID FAQ lezen en beslissing nemen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

offtopic:
lama

[ Voor 123% gewijzigd door Tukk op 27-10-2007 15:39 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Tukk schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:37:
[...]

Quatsch! Voor normaal gebruik is het overkill. Je loopt extra risico's en het is moeilijker te installeren.
Als tweaken als hobby hebt en veel moeite wil doen voor een paar procent verschil, vooral doen. Maar neem je beslissing op basis van feiten.
Paar % verschil is erg overdreven.
Als ik mijn schijven in Raid-0 zet heb ik 78% prestatiewinst, ik ben veel sneller klaar met het opstarten van spellen, kopieren van grote bestanden, en het starten van Windows.

Het enigste probleem is, als een van de schijven een kuur heeft of iets dergelijks, meteen alles wat op de schijf staat verloren is, maar een tweaker back-upt natuurlijk alles :)

Verwijderd

Topicstarter
Snelheid is wel redelijk belangrijk. Maar kan ik bv twee SATAII schijven van 80 GB of 160 GB in RAID 0 zetten (met OS + program files erop), en de derde schijf waar de data op staat (data + my documents) niet in RAID zetten en standaard aansluiten. Of is dit geen goed opzet?

Zo zou het opstarten van het OS (Windowd Vista Ultimate + opstarten van programma's en games, snel moeten verlopen). Vervolgens image (met bv Norton Ghost) van het opzet maken en backuppen op een externe schijf). Data schijf wordt ook gebackupt naar externe schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:19:
Snelheid is wel redelijk belangrijk. Maar kan ik bv twee SATAII schijven van 80 GB of 160 GB in RAID 0 zetten (met OS + program files erop), en de derde schijf waar de data op staat (data + my documents) niet in RAID zetten en standaard aansluiten. Of is dit geen goed opzet?
Op die manier staan mijn schijven momenteel, alleen heb ik niet 1 maar 4 hdds die niet in RAID hangen. Dit alles hangt aan dezelfde controller (de ICH8R) en dat werkt prima.
Mocht je een raidcontroller hebben die een disk niet als singledisk kan zetten dan maak je gewoon een RAID1 array op 1 disk aan. Ooit eens moeten doen voor een controller die anders niet wilde en dat gaat ook prima.
Pagina: 1