[iMac] OSX in toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Ninety
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10-2022
Ik ga nu dat Leopard uit is eindelijk de overstap maken naar een iMac, maar ik heb eigenlijk nog 1 vraag waar ik nog niet echt informatie over kan vinden, en weet ook niet echt goed in welk topic ik het moet plaatsen.

Omdat ik nog maar een (arme) student ben kan niet zoals vele van jullie de meest dure iMac kopen met alles erop en eraan, en opzich zou dat overkill zijn als ik kijk wat ik ermee doe. Daarom ga ik gewoon voor het instap model 20 inch 2,0 GHz

Maar mijn vraag is moet ik met deze versie bang zijn dat ik al heel snel in de toekomst met nieuwe OSX buiten de boot valt. Zoals dat ik de opvolger van Leopard niet meer aankan of de opvolger daarvan?

Ikzelf heb niet echt een goed beeld bij wat voor impact deze updates hebben, ik weet alleen wel dat deze updates nog vrij snel achter elkaar opvolgens (Als je het bekijkt bij windows). Hopelijk weet iemand door mischien hoe het met de afgelopen OSX updates is gegaan, of je snel buiten de boot valt?

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 06:53
Wat ik wel weet is dat het meer dan 2,5 jaar geleden is sinds de vorige release van OS X, Tiger. De tussendoor updates (10.4.1, 10.4.2, etc) tellen niet mee als releases en zijn enkel updates voor OS X. Leopard ondersteunt nog steeds de PowerPC processoren, minimum eis is 867 mhz, dat zijn Mac's van meer dan 5 jaar terug? Daarvan uitgaande: 5 jaar moet je Mac toch wel meekunnen. Bij Apple houden ze behoorlijk rekening met de compatibiliteit van oudere mac's

[ Voor 10% gewijzigd door JottemJ op 27-10-2007 10:06 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar hoef je pas rond 2015 bang voor te zijn, denk ik zo. Op z'n vroegst 2012.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 27-10-2007 10:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik draai Tiger op een 7 jaar oude G4 733/1GB met een Geforce 2MX erin.

Draait prima, ik kan heel Adobe CS2 erop draaien (dual screen met een extra videokaartje) met nog minimaal 5 andere progs aan, no problemo.

Ik zou me daar maar geen zorgen over gaan maken. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Buiten het feit dat je processor de nieuwere OS X moet ondersteunen is vooral de hoeveelheid ram van belang. Hoe meer, hoe aangenamer.(in mate van het mogelijke)
De nieuwe imac kan tot 4 gigabyte aan geheugen vestigen. Op tijd (voor dat ddr2 van de markt verdwijnt en duurder wordt) die maximum aanschaffen kan voor langer plezier zorgen.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 12:46

Nietzman

Woei!

In tegenstelling tot Windows ga je er bij OsX op dezelfde hardware met een nieuwe versie alleen maar op vooruit. Leopard is op m'n PowerBook sneller als Tiger was, en Tiger was sneller als Panther.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Je bent wel op de hoogte van de studentenkortingen die Apple geeft?
Zelf kreeg ik 10% korting via de NHL.

Je moet dan inloggen via surfspot en via hen kan je dan op de Apple Korting site komen. De kortingen verschillen per onderwijs instelling en gelden alleen voor hogescholen of universiteiten.

• Ninety
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10-2022
Ja ik weet dat ik korting krijg maar het blijft toch nog een hoop geld voor mij ;)

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:37
Misschien een beetje offtopic:

Het is, naar mijn mening, zeer aan te raden om het geheugen up te graden naar 2 GB. Mijn Macbook is er aanzienlijk sneller door geworden. Helaas vraagt Apple veel geld voor de upgrade (€140), misschien kun je het beter zelf doen. Het extra geheugen maakt de Mac ook meer future-proof....

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:16
Meer geheugen betekend minder swappen van RAM naar HD je kan heel snel zien of je eigelijk meer ram nodig heb of niet...
start na een dagje werken met de mac eens activiteitenmonitor op en zie bij geheugen hoeveel page in/outs je heb... is dat 10:2 verhouding dan heb je geen ram nodig maar is dat bijvoorbeeld 2:10 dan zou je echt eens een latje bij moeten plaatsen :)

En OS X is geen Windows... Mac lijkt wel elke update meer en beter te optimaliseren ik hoor iedere keer weer dat de nieuwste versie weer sneller loopt dan de voorgaande...
LuukNouwen schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 12:10:
Misschien een beetje offtopic:

Het is, naar mijn mening, zeer aan te raden om het geheugen up te graden naar 2 GB. Mijn Macbook is er aanzienlijk sneller door geworden. Helaas vraagt Apple veel geld voor de upgrade (€140), misschien kun je het beter zelf doen. Het extra geheugen maakt de Mac ook meer future-proof....

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ten op zichte van het instap model krijg je voor 250 euro extra: een snellere videokaart met 256 mb ipv 128, 20% meer CPU power en een grotere disk, 320 ipv 250. De videokaart en CPU zullen er voor zorgen dat het ding waarschijnlijk langer mee kan, maar voor een 'arme' student is die 250 extra misschien net teveel.

De mede-gebruikers hebben al aangegeven dat je niet zo bang hoeft te zijn dat met bijv. 3 jaar het ding out-dated is en je niet meer kunt upgraden.

Support voor PPC zou misschien over een jaar of 4-5 wel eens op kunnen houden. Dus een hardware-platform-wisseling is nog het grootste risico, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Het zou me ten zeerste verbazen als je mac niet minstens 5/6 jaar mee zou gaan.

Overigens, voor de zelfde prijs heb je ook een mac-laptop, is dat niet een handigere keuze?

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Lol Wilke, koop dat ding gewoon ;)

Je kunt RAM later nog upgraden. Ik heb 1 GB, maar omdat ik Logic gebruik zal ik meer gaan nemen. Ik denk dat in de toekomst de RAM ook goedkoper wordt en dus kan je dat later ook nog aanschaffen.

En bang zijn voor dat je iMac straks een nieuwe OS niet aan kan? Hoeft niet. Leopard kan op hele oude Macs geloof ik nog steeds draaien. En over 5 jaar heb je vast weer wat anders.

Niet zo twijfelen joh :P Switcher!

Verwijderd

DDR2-ram zit nu echt aan zijn laagste prijzen ooit.
DDR3-ram zit nu volop in de lift,
wat maakt dat over x aantal maand, ddr2 weer zeldzamer wordt en dus ook duurder.
Nu is het ideale moment om ddr2 te kopen :)
Pagina: 1